خوردن کشمش در بارداری

منبع: اوما

247

1399/3/17

20:44


خوردن کشمش در بارداری

دوران بارداری دوران عجیب و غریبی نیست اما بخصوص برای خانم هایی که تجربه اولشان است خیلی متفاوت تر از دوران غیر بارداری است. تغییرات شدید هورمونی در این دوران و عوارض آن ممکن است شما مادر اومایی عزیز را اذیت کند. البته در کنار آن انتظار شیرین برای به دنیا آوردن یک فرشته کوچولو و ناز تحمل این سختی ها را آسان می کند. یکی از مهم ترین موارد در دوران بارداری رژیم غذایی است که اگر از رژیم صحیحی پیروی کنید نه تنها باعث سلامتی خودتان و نوزادتان می شود، بلکه بسیاری از عوارض این دوران را هم تجربه نخواهید کرد.

رژیم غذایی مناسب در تمام دوران زندگی مهم است اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که قبل از بارداری خیلی توجهی به این قضیه نمی کردید و هرچیزی را می خوردید باید بگویم مسیرتان کمی سخت تر است زیرا در دوران بارداری مجاز به خوردن هر نوع مواد غذایی نیستید و بعضی مواد غذایی را هم که اصلا دوست ندارید باید برای سلامتیتان بخورید. کشمش یکی از مواد غذایی بسیار مغذی و مفید و خوشمزه است که در دوران بارداری توصیه شده است و ما در این مقاله مزایای آن را برای شما عزیزان اومایی توضیح خواهیم داد. پس لطفا تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مزایای خوردن کشمش در بارداری

کشمش از مواد غذایی بسیار مفیدی است که مصرف آن هم در دوران بارداری و هم در دوران عادی زندگی بسیار توصیه می شود، اما در این مقاله تاکید ما بر مزایای این میان وعده خوشمزه در دوران بارداری است که در زیر آن ها را توضیح خواهیم داد:

1. جلوگیری از کم خونی

معمولا در بارداری بخاطر کمبود آهن و ویتامین ب، مادر دچار کم خونی می شود. در این حالت به منابع آهن بیشتری برای رشد جنین نیاز دارید. درست است که می توانید از مکمل ها استفاده کنید اما به نظرتان بهتر نیست از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید؟ کشمش یکی از مواد غذایی غنی از آهن و ویتامین ب است. اگر کشمش بخورید می توانید از کم خونی در بارداری جلوگیری کنید و خستگی و علائم مربوط به آن را نیز از بین ببرید. کم خونی در بارداری می تواند عوارض خطرناکی مانند زایمان زودرس یا ناهنجاری های عصبی برای نوزاد در هنگام تولد ایجاد کند. پس لطفا توجه زیادی به این موضوع داشته باشید.

2. کاهش یبوست

بیشتر خانم ها در بارداری از مشکلات گوارشی و یبوست رنج می برند. علت اصلی این مشکلات تغییرات هورمونی در این دوران است. اما مقدار کمی کشمش در میان وعده ها این مشکلات را تا حد زیادی حل می کند. به دلیل فیبری که در کشمش وجود دارد، با خوردن آن حرکات مواد غذایی در روده آسان تر می شود. شما می توانید با خواندن مطلب راهکار برای رفع یبوست در بارداری در مجله سلامت اوما با روش های دیگر رفع یبوست بارداری نیز آشنا شوید. 

3. افزایش اشتها

کاهش اشتها در خانم های حامله به خصوص در سه ماهه اول بارداری و سه ماهه سوم از عوارض رایج این دوران است. در سه ماهه اول بارداری حالت تهوع مانع از غذا خوردن می شود و در سه ماهه سوم بارداری، رشد رحم و فشاری که بر معده وارد می کند مانع از غذا خوردن خواهد شد. کشمش حاوی فیبر، منیزیم و پتاسیم است که اشتهای شما را زیاد می کند و انرژی از دست رفته بدنتان را جبران می نماید. 

4. سلامت دندان ها

یکی از عوارض جانبی بارداری پوسیدگی دندان و ایجاد ورم لثه بخصوص در افرادی که سابقه این بیماری ها را دارند می باشد. پس توصیه مهم ما برای پیشگیری از این عارضه خوردن شیر در بارداری است. زیرا جنین برای ساخت استخوان هایش نیاز به کلسیم دارد و اگر شما کلسیم اضافی مصرف نکنید مقدار مورد نیازش را از دندان ها و استخوان های شما می گیرد و شما در آینده ای نه چندان دور دچار خرابی ها ی مستمر دندان و پوکی استخوان می شوید. کشمش نیز از مواد غذایی حاوی اسید اولانیک است که در سلامت لثه و دندان نقش مهمی دارد.

 

5440-4

5. جلوگیری از سرطان و بیماری های قلبی عروقی

در بارداری بدن دچار تغییرات زیادی می شود. بیشتر این تغییرات می توانند باعث افزایش استرس شما شوند. استرس شدید نیز یکی از عوامل ایجاد سرطان یا بیماری های قلبی عروقی است. کشمش به خاطر خواص آنتی اکسیدانی که دارد با از بین بردن رادیکال های آزاد و کاهش استرس اکسیداتیو در بدن مانع از این بیماری ها می شود. همچنین به افزایش شفافیت و سلامت پوست شما در این دوران کمک می کند. زیرا تغییرات هورمونی بر پوست نیز اثرات زیادی دارد.

6. تامین انرژی

در بارداری، خستگی یکی از مشکلات رایج است. کشمش به خاطر قند و گلوکزی که دارد باعث تامین انرژی می شود. از طرفی این قند از قندهای مصنوعی و چاق کننده نیست و وزن شما را نیز در حد ایده آل نگه می دارد.

7. کمک به رشد استخوان ها و بینایی جنین

خوردن کشمش در بارداری به جنین نیز کمک می کند. ویتامین آ موجود در کشمش برای بینایی جنین مفید است. همچنین کلسیم موجود در آن باعث قوی شدن استخوان های جنین می شود.

مشکلات ناشی از خوردن بیش از حد کشمش در بارداری

به دلیل ترد و خوشمزه بودن این خوراکی و مزایایی که برای آن توضیح دادیم برخی مادران باردار بدون توجه، به هر میزان که بخواهند و بتوانند از این ماده غذایی بصورت روزانه مصرف می کنند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که خوردن هر ماده غذایی در حد اعتدالش می تواند برای شما سودآور باشد و زمانی که بیش از اندازه آن را مصرف کنید می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

مصرف بیش از اندازه کشمش نیز می تواند باعث افزایش قند خون مادر و افزایش خطر ابتلا به  دیابت بارداری شود. دیابت بارداری نیز باعث بیش از حد بزرگ شدن جنین و سخت شدن زایمان طبیعی خواهد شد. حتی در بعضی موارد جنین آن قدر بزرگ می شود که پزشک مجبور می شود با استفاده از سزارین نوزاد را به دنیا بیاورد. این عوارض ادامه خواهد داشت و در آینده ممکن است فرزندتان دچار چاقی و بیماری های بعدی آن شود. همچنین دیابت بارداری باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مادر و جنین می شود. بنابراین در مصرف هر ماده غذایی باید اعتدال را رعایت کنید.

سخن آخر

به طور کلی خوردن آجیل و مواد غذایی مثل کشمش، توت خشک و ... در دوران بارداری برای مادر و جنین بسیار مفید است. البته همان طور که گفتیم باید در حد اعتدال مصرف شوند. پیشنهاد می شود به جای قند و شکر با چایی و یا بعنوان میان وعده ای سالم از این شیرین های طبیعی استفاده کنید تا هم خستگیتان کمتر شود و هم وزن کمتری اضافه کنید.

 Jax Bloemraad-de Boer. 6 Health Benefits Of Raisins During Pregnancy. November 12, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو