اندیشکده «جورج سوروس» علیه تغییر حکومت‌ها!

منبع: برترین ها

82

1398/4/10

18:48


شاید جورج سوروس، سرمایه گذار چپ گرا و برداران کخ، حامیان مالی حزب جمهوری خواه نقطه اشتراکی به جز میلیارد بودن با یکدیگر نداشته باشند. آن ها در نقاط مقابل یکدیگر در طیف سیاسی قرار دارند.

انتخاب: استفان کینزر در بوستون گلوب نوشت: شاید جورج سوروس، سرمایه گذار چپ گرا و برداران کخ، حامیان مالی حزب جمهوری خواه نقطه اشتراکی به جز میلیارد بودن با یکدیگر نداشته باشند. آن ها در نقاط مقابل یکدیگر در طیف سیاسی قرار دارند. آقای سوروس خود را یک لیبرال سنتی می داند. اما برادران کخ راست گراهایی هستند که آرزوی کاهش دادن مالیات ها و کوچک کردن اندازه دولت را در سر دارند. اما اکنون آنها برای پیشبرد یک هدف مشترک متحد شده اند که عبارت است از اینکه: آمریکا باید سیاست خارجی جدیدی را اتخاذ کند و رویکرد جنگ طلبانه خود را کنار بگذارد.

در ادامه این مطلب آمده است: جورج سوروس و چارلز کخ در اقدامی بی سابقه در تاریخچه سیاسی آمریکا در حال همکاری برای راه اندازی یک اندیشکده سیاست خارجی جدید در واشنگتن هستند. این اندیشکده رویکردی را برای بحران های جهانی ترویج می دهد که به جای تهدید، تحریم و جنگ مبتنی بر دیپلماسی و احتیاط باشد. این ایده در واشنگتن جنجال آمیز به نظر می رسد، زیرا همه اندیشکده ها در حال ترویج دادن فلسفه نظامی گرایانه نئوکان ها یا ایده مداخله گرایی لیبرال ها هستند. سوروس و کخ با یکدیگر متحد شده اند تا ایده یک آمریکای صلح دوست را دوباره احیا کنند.

آقای تریتا پارسی، رئیس سابق شورای ملی ایرانیان آمریکا و بنیان گذار مشترک اندیشکده جدید در این ارتباط گفت: «این ایده پروژه بزرگی است. در صورتی که دو طرف اختلافات خود را کنار بگذارند و به طور جدی بر روی این پروژه با یکدیگر همکاری کنند، می توانیم جنگ های بی پایان آمریکا را در سرتاسر دنیا خاتمه دهیم. ما قصد داریم مبنای سیاست خارجی آمریکا در ربع قرن گذشته را به چالش بکشیم».

از آنجا که سیاست خارجی صلح طلبانه یکی از اصول اساسی بنیان گذاران آمریکا بود، نام این اندیشکده از گذشته اقتباس شده است. قرار است که این اندیشکده به یاد جان کوینزی آدامز «موسسه کوینزی برای دیپلماسی مسئولانه » نام گذاری شود. آقای آدامز در سخنرانی معروف خود در روز استقلال در تاریخ 1821 گفت: «آمریکا به دنبال پیدا کردن هیولاها در خارج از کشور و نابود کردن آن ها نیست. آمریکا برای همه دنیا آرزوی آزادی و استقلال دارد. اما کشور ما وظیفه ای جز دفاع کردن از مرزهای خود ندارد». موسسه کوینزی به دنبال ترویج دادن سیاست خارجی‌ای است که مبتنی بر این اصل باشد.

این موسسه در ماه سپتامبر تاسیس می شود و در اواخر پاییز به طور رسمی کار خود را شروع خواهد کرد. جورج سوروس و برادران کخ هرکدام نیم میلیون دلار برای شروع به کار این اندیشکده سرمایه گذاری کرده اند. چند حامی مالی دیگر نیز در مجموع 800 هزار دلار اهدا کرده اند. آنها امیدوارند که این اندیشکده تا سال آینده یک بودجه 3.5 میلیون دلاری در اختیار داشته باشد و پرسنل تشکیل شده از کارشناسان سیاست خارجی را تکمیل کند. آن ها فرایند نیروگیری خود را شروع کرده اند. در بین بنیان گذاران مشترک این اندیشکده چندین نفر از منتقدان سرسخت سیاست خارجی آمریکا حضور دارند.

برای مثال می توان به خانم سوزان دیماجیو اشاره کرد که در چند دهه گذشته تلاش کرده است راه حل های جایگزین مبتنی بر مذاکره برای حل تنش های بین آمریکا و کشورهایی مانند چین، ایران و کره شمالی ارائه کند. استیفن ورتایم، تاریخدان آمریکایی و اندرو باسیویچ، نویسنده ضد جنگ و ژنرال بازنشسته آمریکایی نیز در بین اعضای این اندیشکده قرار دارند.

آقای باسیویچ در این ارتباط گفت: «موسسه کوینزی از ترقی خواهان لیبرال و همچنین محافظه کاران ضد مداخله گرایی دعوت می کند که برای ارائه یک رویکرد جدید در قبال سیاست خارجی متحد شوند. ما مخالف جنگ های بی پایان و بی نتیجه آمریکا هستیم. ما معتقدیم که تامین صلح باید اولویت اول سیاست خارجی کشور باشد».

بدین ترتیب می توان پیش بینی کرد که موسسه کوینزی از خروج نیروهایی آمریکایی از افغانستان و سوریه، بازگشت آمریکا به توافق هسته ای با ایران، اتخاذ رویکرد غیر تقابلی در قبال چین و روسیه و پایان دادن به کمپین های تغییر رژیم آمریکا در ونزئولا و کوبا حمایت خواهد کرد.

این اندیشکده قصد دارد که پیش از پایان سال 2019 چهار گزارش مختلف را منتشر کند. دو مورد از این گزارش ها یک رویکرد جایگزین را برای مسائل خاورمیانه و آسیای شرقی ارائه می کنند. یکی از گزارش ها بر روی خاتمه دادن جنگ های بی پایان آمریکا تمرکز می کند و گزارش دیگر نیز «دموکراتیک کردن سیاست خارجی» نام دارد. در بیانیه اصول این اندیشکده آمده است که آمریکا باید با بقیه دنیا تعامل داشته باشد و اساسا تعامل به معنی همکاری صلح طلبانه بین انسان ها است.

به همین خاطر آمریکا باید از طریق رویه های دیپلماتیک به دنبال دست یابی به صلح و ثبات در همه نقاط دنیا باشد. استفاده از نیروهای مسلح به معنی تعامل آمریکا با دنیا نخواهد بود. نیروی نظامی زندگی انسان ها را نابود می کند و ضربه جبران ناپذیری به فرایند دیپلماسی وارد خواهد کرد. استفاده از زور باید به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته شود. وظیفه ارتش دفاع کردن از مردم و مرزهای آمریکا است و نباید به عنوان یک نیروی پلیس در سطح جهانی عمل کند.

متاسفانه بیشتر اندیشکده های مهم واشنگتن تاکنون به دنبال ترویج دادن اصول مداخله گرایی در حوزه سیاست خارجی بوده اند. آن ها قصد دارند این تفکر را در ذهن جامعه القا کنند که آمریکا در همه نقاط دنیا با تهدیداتی روبرو است و بنابراین باید هم زمان در همه این نقاط حضور داشته باشد. آمریکا برای پیاده سازی این تفکر باید بیش از 800 پایگاه نظامی خارجی را در سرتاسر دنیا نگه داری کند و سالانه تریلیون ها دلار برای ادامه جنگ های بی پایان با کشورهای خارجی خرج شود.

اندیشکده های محافظه کار همچون موسسه امریکن اینترپرایز و بنیاد هریتج و همچنین اندیشکده های لیبرال همچون مرکز پیشرفت آمریکا و موسسه بروکینگیز همچنان دنباله رو این نوع نگرش هستند. متاسفانه بسیاری از این اندیشکده ها توسط صنایع و قدرت های خارجی حمایت مالی می شوند که به دنبال تاثیرگذاری بر سیاست خارجی آمریکا هستند.

زمانی که بحران های خارجی همچون جنگ یمن ظهور پیدا می کنند، منتقدان سیاست خارجی آمریکا مورد توجه رسانه ها قرار می گیرند و فضای محدودی برای ابراز کردن دیدگاه های خود در اختیار آن ها قرار می گیرند. اما این اعتراضات و دیدگاه های صلح طلبانه بعد از مدتی به فراموشی سپرده می شوند.

موسسه کوینزی به دنبال جمع آوری گروهی از کارشناسان در واشنگتن است که یک الگوی سیاست خارجی منسجم را بر مبنای همکاری، دیپلماسی و سیاست مداری ارائه خواهند کرد. بنیان گذاران این اندیشکده قصد دارند که در آینده در کمپین های مردمی انتخابات آتی نیز مشارکت فعالی داشته باشند. آن ها امیدوارند که کارشناسان موسسه در آینده بتوانند در شاخه های مختلف حکومت از جمله کنگره و کاخ سفید حضور پیدا کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو