جاذبه های دیدنی شاهین دژ ، آذربایجان غربی | Shahin Dej

جاذبه های دیدنی شاهین دژ ، آذربایجان غربی | Shahin Dej


منبع: تاپ تراول

269

1399/3/18

11:51


خرید بلیط هواپیما

دیدنی های شاهین دژ

شهرستان شاهین ‌دژ یکی از شهرستان استان آذربایجان غربی است که در قسمت جنوب شرقی این استان قرار دارد. مرکز این شهرستان شهر شاهین‌دژ می‌باشد. شهرستان شاهین‌دژ از سمت شمال به استان آذربایجان شرقی، از سمت جنوب به استان کردستان، از سمت جنوب غرب به شهرستان بوکان، از سمت شمال غرب به شهرستان میاندوآب و از سمت شرق به شهرستان تکاب محدود می‌گرد.شاهین دژ از تمدن و پیشینه تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیار غنی برخوردار است .این شهرستان  از نظر توجه و گردشگری بسیار مغفول مانده است . همچنین آثار و اشیای کشف شده از روستاهای شاهین دژ نشان می دهد که قدمت این شهر به هزاران سال قبل از تمدن مادها می رسد. در ادامه همراه تاپ تراول باشید تا با دیدنی های شاهین دژ بیشتر آشنا شوید.





   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


کوه پیر محمد شاهین ‌دژ

کوه پیر محمد، در شمال شرقی شهرستان شاهین ‌دژ که تقریباً از همه جای شهر شاهین دژ قابل رویت است از این کوه دره قره قیه (قه ره قایه) و دره زینالو (زینه لی) منشعب می‌شوند که داری طبیعت زیبا هستند این کوه از لحاظ اعتقادی و طبیعی در فصل بهار برای تفریح بومیان منطقه داری اهمیت است که مردم برای قربانی کردن یکی از روزها را در این منطقه به سر می‌برند.

دیدنی های شاهین دژ

غار صخره ای بی بی کند شاهین‌ دژ

این غار قدیمی در جنوب غربی مرکز شهرستان با فاصله تقریبی 18 کیلومتر واقع شده است؛ زمان ساخت آن معلوم نیست و اهالی منطقه تاریخ ساخت آن را مربوط به سه هزار تا سه هزار و 500 سال قبل نسبت می دهند. این غار در دل کوه کنده شده و بیشتر برای جلوگیری از هجوم اقوام مختلف و در واقع پناهگاهی برای مردم یا حاکم آن دیار بوده است. این اثر متعلق به هزاره اول قبل از میلاد است و به شماره 3324 در سال 1379 به ثبت رسیده است و با 13 اتاق کنده شده در داخل کوه چشم اندازی بسیار زیبایی برای بازدیدکنندگان به نمایش می گذارد.

دیدنی های شاهین دژ

مطالب بیشتر بخوانید
قره کلیسا | نام کلیسایی تاریخی در ایران

معماری صخره ای سماقان

بناهای شاهین دژ از معماری خاصی بهره مند می باشند . در ۱۵ کیلومتری غرب شاهین دژ  ، ۱۷ اتاق کنده شده در دل کوه با یک تراس بسیار جالب دیده می شود که معماری صخره ای سماقان خوانده می شوند. این آثار متعلق به هزاره اول قبل از میلاد است و یکی از جاهای دیدنی شاهین دژ به شمار می روند .

دیدنی های شاهین دژ

تخفیفان

نقوش صخره‌ای عقربلو

این اثر منحصر بفرد در روستای عقربلو در7 کیلومتری غرب شاهین دژ و در کناررودخانه دائمی زرینه رود شاهین دژ واقع گردیده است. در حدود 500متری شمال روستا بلندی صخره ای کوچکی قرار گرفته است که دارای سطحی صاف وسیقلی است. درضلع شرقی این سطوح آثار حجاری انسان عصر شکار به چشم می خورد. این نقوش بسیار جالب توجه تصاویر زیبایی از چند بزکوهی ویک سری علائم دیگر را به تصویر کشیده است.این اثر نیز به ثبت ملی رسیده است.

دیدنی های شاهین دژ

حمام قدیمی قپان شاهین ‌دژ

حمام قدیمی قپان شاهین‌ دژ راسته قپان (خیابان شهید باکری): این حمام قدیمی که قدمتش به دوره قاجاریه برمی‌گردد در خیابان شهید باکری راسته قپان قرار گرفته‌است دارای یک درب کوچک بوده و فقط ستونها و قسمت کوچکی از حمام باقیمانده ‌بود. سقف و سایر قسمت‌ها ویران شده‌بو د . مرمت و بازسازی شده است .

دیدنی های شاهین دژ

آبشار اوزان شاهین ‌دژ

این آبشار در مجاورت روستایی به همین نام قرار گرفته و در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق شاهین دژ واقع شده است . ارتفاع آبشار در حدود ۱۵ متر است و در ارتفاع ۱۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده است. آبشار در دره ای سر سبز در شرق روستای اوزان پایین و در فاصله ۲.۵ کیلومتری این روستا واقع شده است. با توجه به اینکه این منطقه شمال و غرب فلات ایران واقع شده لذا از آب و هوای کوهستانی و معتدلی برخوردار است که به لحاظ محصور بودن در میان کوهها، زمستانهای پر برف و تابستان های نسبتا گرمی را داراست . فصول چهارگانه طبیعت به صورت مشخص در چهره آن پدیدار است .

دیدنی های شاهین دژ

مطالب بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی میاندوآب آذربایجان غربی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو