شکر قهوه ای چیست و آشنایی با خواص شکر قهوه ای برای سلامتی بدن

منبع: روزگار

163

1399/3/18

12:03


شکر قهوه ای

شاید شما هم تا به حال تجربه پخت و پز با شکر قهوه ایی را داشته باشید. ولی از خود پرسیده اید چه چیزی باعث تفاوت رنگ این نوع شکر از شکر سفید می شود؟ جواب این سوال فوق العاده ساده است. این شکر از بلورهای ساکارز همراه با مقدار کنی شیره یا ملاس تشکیل شده است که در واقع رنگ و طعم منحصر به فرد این نوع شکر نیز از همین ملاس و شیره سرچشمه می گیرد. در این مطلب از روزگار قصد داریم خواص شکر قهوه ای را برشماریم.

 

شکر قهوه ای چیست,شکر قهوه ای برای دیابت,شکر قهوه ای در طب سنتی,شکر قهوه ای سفت شده,خواص شکر قهوه ای,قیمت شکر قهوه ای

 

شکر قهوه ای چیست ؟

 

به دلیل اینکه شیره یا ملاس جاذب آب است، شکر قهوه ایی و مواد غذایی که با استفاده از این نوع شکر طبخ می شوند رطوبت کافی را در خود نگه می دارند. لازم به ذکر است که این شکر به نسبت شکرهای سفید مواد و املاح معدنی بیشتری دارد که به دلیل وجود ملاس است.

 

موارد استفاده از شکر قهوه ای


نوع و روش به کار گیری این شکر مشابه شکر معمولی است، اما به دلیل خواص و طعم خاص خود نیاز به کمی دقت و مهارت دارد و به طور معمول در پخت شیرینی جات، نوشیدنی ها و انواع طعم دهنده و سس ها به کار می رود. برخی از انواع شکرهای قهوه ای طبیعی نیز از جمله ترکیبات اصلی سازنده نوشیدنی های الکلی مثل عرق نیشکر (Rum) هستند. به دلیل ساختار دانه دانه این شکر و نیز اسیدی بودن آن، کاربرد فراوانی در موارد آرایشی بهداشتی مرتبط با پوست و مو و اسکراب بدن دارد.

 

انواع مختلف شکر قهوه ای


بسته به نوع شکر، ملاس یا شیره را می توان قبل و یا بعد از عمل آوری و خالص سازی شکر سفید به کریستال های شکر اضافه کرد. مقدار ملاس تعیین کننده رنگ قهوه ای شکر است.


شکر قهوه ای کم رنگ: این این نوع شکر رایج ترین و پرمصرف ترین نوع از این شکر است. معمولا در دستورالعمل های آشپزی هر جا اشاره به شکر رنگ قهوه ای شده است در اکثر مواقع منظور همان نوع قهوه ای کم رنگ و روشن است که حاوی ۳٫۵ درصد ملاس در واحد وزن آن است.


شکر قهوه ای تیره: این نوع شکر ۶٫۵ درصد ملاس در واحد وزن خود دارد و تنها زمانی که نیاز طعم و رنگ بیشتر است از این نوع شکر استفاده می شود.


شکر خام: این نوع شکر نمونه طبیعی آن است که حاوی مقدار ملاس حاصل از فرآیند تصفیه و خالص سازی شکر است. اندازه کریستال های این نوع شکر نسبت به موارد پیشین بزرگ تر هستند و همچنین میزان رطوبت کمتری را نیز جذب خود می کنند. اسامی معمول و شناخته شده شکر قهوه ای خام و یا طبیعی شامل توربیندو (Tirbinado)، موسکووادو (Muscovado) و دمرارا (Demerara) است.


شکر قهوه ای مایع: شکر دومینو (Domino)، یک برند تولید شکر شناخته شده و بزرگ در ایالات متحده آمریکا بوده است که شکر این کارخانه در بین سرآشپزها و خانم های خانه دار بسیار محبوب و مورد توجه بوده اند. هر چند تولیدات این کارخانه دیگر در بازار مصرف پیدا نمی شوند ولی هنوز هم بسیاری از دستورالعمل های قدیمی آشپزی از این نوع شکر استفاده کرده اند.

به منظور درست کردن شکر مایع قهوه ای رنگ در منزل، یک لیوان آب را با سه لیوان شکر قهوه ایی روشن مخلوط کنید. مایع را تحت حرارت ملایم اجاق یا فر بگذارید تا شکر به طور کامل حل شود.

 

چطور شکر قهوه ای درست کنیم؟


این شکر را می توان در منزل با ترکیب یک قاشق سوپ خوری از ملاس برای هر فنجان از شکر سفید آماده کرد. ترکیب شکر و ملاس را تا زمانی که رنگ مخلوط کاملا یکنواخت شود هم بزنید. این شکر را در قوطی های کاملا در بسته نگه داری کنید تا رطوبت خود را از دست ندهد.  

 

چطور از شکر قهوه ایی نگهداری کنیم؟


همان طور که پیش تر اشاره شد، به منظور نگهداری از این شکر باید از ظروف و قوطی های کاملا در بسته استفاده کرد تا میزان رطوبت شکر تغییری نکند. در صورتی که این نوع شکر در معرض هوای آزاد قرار گیرد، رفته رفته رطوبت خود را از دست داده و سفت و سخت می شود.

می توان شکر قهوه ایی سفت شده را با اضافه کردن یک برش از نان و یا یک تکه سیب به ظرف نگه دارنده اش، دوباره به وضعیت اول برگرداند. در کمتر از چند ساعت، ملاس با جذب رطوب از نان و یا سیب نرمی و تازگی اولیه خود را بدست می آورد.

 

منبع: thespruceeats

 

لینک کوتاه این مطلب: http://bia2safa.net/goto/web/url/1660038

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو