بازدید از روستای بوژان نیشابور و آشنایی بیشتر با این منطقه زیبا

بازدید از روستای بوژان نیشابور و آشنایی بیشتر با این منطقه زیبا


منبع: آرگا

100

1399/3/18

12:36


هدف از این مقاله آشنایی شما با روستای بوژان می باشد، این روستا پر از دیدنی های زیبا و متلون به بهشت زیبای نیشابور ملقب شده است، ترکیب سرسبزی و آبشار پر آب، و تک تک چشم اندازهای خاص منظره ی خارق العاده را بوجود آورده است.

بازدید از روستای بوژان نیشابور و آشنایی بیشتر با این منطقه زیبا

کشور ایران یکی از جمله کشورهایی است که دارای جاذبه های طبیعی زیبایی برای گردشگری می باشد، که مهمترین و بیشترین چشم اندازهای گردشگری آن روستاها هستند که فارغ از همهمه و آلاینده های شهری از چشم اندازهای توریستی محسوب می شوند، هر استان به سهم خود دارای تعدادی از این روستاها با مکانهای دیدنی و طبیعی است. همچنین است استان خراسان رضوی که هرساله بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می کند.

در ادامه باید گفته شود که روستای بوژان در شهرستان نیشابور واقع در استان خراسان رضوی دارای چشم اندازهای طبیعی و زیبایی می باشد که افراد مختلفی را از همه جای کشور به این مکان جذب نموده و به واسطه داشتن مردم خونگرم و مهربان در کنار این همه زیبایی طبیعت خود بهترین خاطره ها را برای آنان بوجود می آورد، قطعا برای شما نیز چنین خواهد بود و از سفر به این روستای بینظیر و عالی لذت خواهید برد.

سخنی کوتاه در باب روستای زیبای بوژان

استان خراسان رضوی یکی از استان های پرجمعیت و البته وسیع ایران است که البته به دلیل جادادن حرم مطهر امام هشتم در خود از اهمیت مذهبی بالایی نیز برخوردار بوده و زائران زیادی را به این منطقه می کشاند، سفرهای زیادی به این استان می شود که هدف هخای مختلفی از جمله زیارت دارد، ولی تمام اهداف به آن ختم نمی شود. این استان دارای روستاهای زیبایی است که دارای چشم اندازهای زیبایی است، اگر به استان خراسان رضوی سفر نمودید در گذر از شهر نیشابور حتما به روستای بوژان با چشم اندازهای زیبا و دیدنی سری بزنید. روستای بوژان تابلویی زیبا و هنرمندانه از خالق بزرگمان می باشد که هر تماشاگری را مدهوش می کند.

آشنایی با آبادی بوژان واقع در شهرستان نیشابور

محل استقرار و آب و هوای بوژان

بوژان روستایی است واقع در ۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان نیشابور و ۱۲۰ کیلومتری مشهد که این روستایی زیبا و متلون شامل چشم اندازهای زیبا و چشم نواز در  دره جنوبی بلندی های رشته کوه بینالود قرار گرفته و به واسطه این جایگاه از آب و هوایی معتدل کوهستانی برخوردار می باشد که دارای تابستان هایی معتدل و زمستان هایی سرد است.

این روستا یکی از روستاهای پلکانی ایران است که دارای آبشارها، باغ های زیبای میوه و خرم، و … است که آن را منحصر به فرد و به بهشت متلون و زیبای شهرستان نیشابور تبدیل کرده است. به دلیل همین موقعیت جغرافیایی آب و هوای ییلاقی می باشد که مسافرت در فصل تابستان بسیار دلچسب خواهد بود.

معانی اسم بوژان

بوژان واژه ای که بر روی این روستای زیبا واقع در شهرستان نیشابور برگزیده شهاد و نهاده شده است، این اسم دارای تعابیر و معانی مختلفی می باشد، از جمله تعبیر پرورش یافته، و همچنین منشا یافته از پسوند مکان هایی به اسم چشمه ساران بوده و در نهایت تعبیر متفاوت دیگری است، اسم یک گیاه دارای برگ های ریز که به وفور در این روستا یافت می گردد.

آمار جمعیتی بوژان

روستای بوژان واقع در دهستان فضل بوده است که طبق آخرین آمارگیری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۵۶ نفر (۲۴۶ خانواده) است.

آشنایی با آبادی بوژان یکی از روستاهای پلکانی زیبای ایران

معماری بوژان

ساختار روستای بوژان مانند سایر روستاهای پلکانی ایران می باشد که همه ی این روستاها در مکان هایی کوهستانی قرار گرفته اند و در واقع دلیل انتخاب این نوع سبک معماری برای این روستاها همین جایگاه قرارگیری می باشد.

همه ی منازل این روستا با یکدیگر در ارتباط می باشند و به نوعی با دارا بودن گل ها و گیاهان واقع در باغها منظره ای زیبا و چشم نواز ایجاد نموده است.

آبشار زیبای بوژان

از ارتفاعات بینالود و کوههای گودزرد، سیاه خانی و بوژان رودخانه ای پر آب منشا می گیرد، که موجب رونق اقتصادی مردم در این روستا شده است، این رودخانه در راه خود از بلندی های بسیاری گذر می نماید که باعث جریان آبشارهایی چشم نواز و خاص گردیده که یکی از این آبشارهای فوق العاده آبشار بوژان می باشد که یکی از چشم اندازهای روستای بوژان محسوب می گردد.

در تمامی اطراف این آبشار و همچنین در طول راه تا دسترسی به آن درختان میوه و گل های زیبا و متفاوتی رشد کرده است که چشمان شما را تا مقصد اصلی نوازش می کند، دیدن آبشارهای کوچک دیگری در طول مسیر نیز چاشنی خوش طعم این سفر به آبشار بوژان یک از دیدنی های منحصر به فرد روستای بوژان می باشد.

آشنایی با روستای بوژان یکی از چشم اندازهای طبیعی و دیدنی نیشابور

بوژان منطقه ای کوهستانی

همانطور که گفته شد این روستا در ارتفاعات رشته کوه بینالود قرار گرفته که یکی از بهترین مکانهای انتخابی برای کوهنوردان برای کوهوردی است، این روستای کوهستانی زیبا و دوست داشتنی از جذابیت های بسیاری از جمله دارا بودن چشمه هایی جوشان با آب گوارا اشاره نمود.

قابل توجه کوهنوردان عزیز باید قرار گیرد که از این کوههای این روستا می توان به بلندی های دریاچه چشمه سبز، قله شیر باد، خط الراس پایور و …. دست یافت.

اقتصاد روستای بوژان

به خاطر جای گیری بوژان در قسمت کوهستانی و البته به دنبال پر آب بودن، زمین های این این روستا حاصلخیز بوده و دارای فراوانی گیاهان می باشند، در پی همین موضوع چرای دام ها در این منطقه آسان بوده و دامداری در اینجا رونق دارد. دامداری و مشمولات آن مانند پشم ریسی، تولید لبنیات و تولید گوشت یکی از مشاغل اهالی این روستا محسوب می گردد که اقتصاد آن را تشکیل می دهد.

علاوه بر دامداری فعالیت هایی مانند زراعت و کشاورزی، صنایع دستی و کارهای خدماتی و گردشگری اقتصاد بوژان را تشکیل می دهند. باغ های میوه ای سرسبز و پرباری که در کنار زیبایی در چرخه اقصاد این روستا سهیم اند، میوه هایی از قبیل گیلاس، انگور، گردو، آلو، زردالو که از محصولات مهم بوژان هستند.

آشنایی با روستای بوزان یکی از روستاهای پلکانی منحصر به فرد و سرسبز ایران

فرهنگ و دین مردم بوژان

مردم این روستای زیبا و چشم نواز واقع در شهرستان نیشابور دارای زبان فارسی و دین اسلام هستند. اهالی این روستا اغلب وقت ها لباس های محلی پوشیده و بیشتر مواقع مراسم مذهبی و همچنین قدیمی تاریخی در امامزاده اجرا می نمایند. که شمایل خوانی در ماه محرم یکی از مراسم های خاص است.

در کنار این مناسک مذهبی و باستانی جشن های شادی زیبایی را نیز برگزار می کنند که در آن از سازهای موسیقی قشمه، سرنا، دو تار، دهل، و همچنین اجرای آوازهای محلی خراسانی و رقص چوب دیدنی مجالس شادی خود را برپا می دارند که علاوه بر زیبایی و شادی در واقع آیین سنتی خود را حفظ می دارند.

پوشش مردهای این روستا تهیه شده از پارچه های مناسب تیره رنگ با شال کمر و دستدار می باشد، و پوشش زنان این منطقه با لباس هایی رنگارنگ و جذاب می باشد.

آبادی بوژان واقع در شهرستان نیشابور

غذای محلی بوژان

این روستای زیبا و خوش آب و هوا با کلی چشم اندازهای طبیعی و دیدنی در کنار فرهنگ و مراسم و پوشش منحصر به فرد خود، دارای غذاهای محلی خوش طعمی می باشد که علاوه بر طعم خوب و لذیذش، اصالت این روستا را نیز به نمایش می گذارد، از جمله غذاهای این روستا می توان به کله جوش، حلوای محلی، بلغور شیر، کوکو قارچ، فطیر مسکه و آش های مختلف اشاره نمود.

آشنایی با ده بوژان دارا یآبشار و رودخانه ی دائمی و پرآب

در این مطلب شما عزیزان علاقه مند به طبیعت و گردشگری در کشور عزیز ایران را با یکی از زیباترین روستاهای پلکانی کشور آشنا ساخته ایم، روستای بوژان با ساختاری زیبا و پوشش گیاهی سرسبز، و آبشار بی نظیرش نگاه هر اهل ذوقی را خیره می نماید. تنها با یک بار بازدیدی از این مکان قطعا مسافر همیشگی این مسیر می گردید. برای آشنایی با سایر مکان های دیدنی نیشابور کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو