درمان معده درد, علل معده درد و تسکین آن

درمان معده درد, علل معده درد و تسکین آن


منبع: آرگا

469

1399/3/18

14:00


معده درد به دلایل مختلفی ایجاد می شود. تغذیه نقش بسیار مهمی در پیشگیری و تسکین و درمان درد های شکمی دارد. بیماری های مختلفی موجود است که از علایم آن ها شکم درد می باشد.

درمان معده درد, علل معده درد و تسکین آن

شکم درد جزء آن دسته دردهایی است که اغلب افراد آن را تجربه کرده اند. درد شکم ناشی از عوامل مختلفی است. یکی از عواملی که به سرعت بر شکم تاثیرگذار است، استرس و اضطراب می باشد. در این مطلب علت های درد شکم و چگونگی درمان آن را بیان خواهیم کرد.

علل معده درد

معده و بیماری های ان

یکی از علت های شکم درد می تواند بیماری سندروم روده باشد. در این بیماری سیستم گوارش به غذایی که از آن عبور می کند، حساسیت پیدا می کند. در این حالت، اغلب با خوردن غذا، شکم شروع به درد می کند و صدای پیچ دار در شکم ایجاد شده و با تخلیه شکم، درد تسکین پیدا می کند. علت ابتلا به سندروم روده استفاده از مواد غذایی یا نوشیدنی های تحریک کننده است که متخصصان توصیه می کنند از مصرف آن ها اجتناب کنید.

اگر درد شکم همراه با وجود خون در مدفوع باشد درحالی که وزن به شدت کاهش یابد و در اجابت مزاج تغییرات مداوم وجود داشته باشد، در این صورت باید درد شکم را جدی تر گرفت و به پزشک متخصص مراجعه شود چرا که این علایم ممکن است نشانه سرطان معده باشد. در حالی که اگر این علایم با تب و اسهال و استفراغ همراه شود ، نشانه مسمومیت غذایی است.

ممکن درد شکم ناشی از بیماری کولیت باشد. این بیماری قسمت تحتانی شکم را درگیر می کند و از علایم آن اسهال همراه با خون است. علت ایجاد این بیماری عفونی شدن برجستگی دیواره روده است.

ورم معده یکی دیگر از علت های درد در ناحیه شکم می باشد که در آن دیواره معده ملتهب می شود. از علایم این بیماری می توان به درد در ناحیه زیر یا پشت جناغ سینه اشاره کرد که ممکن است با حالت تهوع نیز همراه باشد. علت بیماری استفراغ و مصرف بیش از حد برخی از داروها نظیر آسپرین و … است. درد ناشی از این بیماری را می توان با پرهیز از مصرف غذاهای پرادویه تسکین داد.

معده درد

درد قسمت بالای معده حاکی از راه یافتن اسید گوارشی به داخل جداره حساس مری است. در این صورت توصیه می شود از خوردن غذاهای سنگین اجتناب کنید.

سنگ در کیسه صفرا یکی دیگر از علت های درد در ناحیه شکم می باشد. علایم دیگر این بیماری می تواند درد در ناحیه زیر دنده ها باشد. همچنین در صورت داشتن سنگ در کیسه صفرا، بعد از خوردن غذاهای چرب و خامه دار احساس درد شدید و ناگهانی در شکم ایجاد می شود.

یکی دیگر از علت های درد در معده می تواند مشکلات مربوط به کلیه نظیر عفونت کلیه ها و سنگ های کلیه باشد. در این صورت درد شدید در قسمت پهلوهای سمت چپ و راست احساس می شود. به علاوه در این بیماری ها ممکن است دفع ادرار دشوار باشد. همچنین در صورت وجود خون در ادرار احتمال وجود سنگ در مثانه وجود دارد.

یکی دیگر از بیماری هایی که درد در شکم را باعث می شود، بیماری آپاندیس است. در این بیماری درد شکم طی ساعت ها به پایین و سمت راست معده حرکت می کند و اغلب با حالت تهوع و تب همراه است. در صورت این علایم سریعا باید به پزشک مراجعه شود.

در صورتی که هر یک از علایم گفته شده در مورد بیماری های مرتبط با درد شکم، همراه با کاهش وزن و مشکل در بلعیدن غذا و طولانی شدن بیماری بیش از ۲ هفته، باشد در این صورت درد در ناحیه شکم را جدی گرفته و سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید. چرا که این علایم ممکن است خبر از سرطان بدهد.

درمان شکم درد

معده درد

با توجه به علت های بیان شده برای درد شکم، درمان های متفاوتی برای بهبود و تسکین درد تجویز می شود. هریک از بیماری های بیان شده نیاز به استفاده از یک سری دارو های خاص دارند. از جمله داروهایی که برای تسکین و بهبود بیماری های شکمی تجویز می شود آنتی بیوتیک ها می باشد.

نکته بسیار مهمی که در درمان و تسکین درد شکم وجود دارد، تغذیه سالم می باشد. در صورت وجود زخم در معده، خوردن غذاهای پر ادویه درد را زیاد می کند. همچنین خوردن غذاهای چرب، سلامتی معده را به خطر می اندازد و در صورت وجود بیماری معده، درد را بیشتر کرده و روند بهبود بیماری را کاهش می کند.

دردهای موقتی شکم را که ممکن است از پرخوری و رعایت نکردن اصول تغذیه ایی ایجاد شود، می توان در خانه تسکین داد. یکی از نوشیدنی هایی که به هنگام شکم درد از قدیم پیشنهاد می شود مصرف چای نعناع می باشد. به علاوه ادویه دارچین یکی دیگر از موادی است که برای تسکین درد معده مفید است. همچنین زنجبیل از گیاهانی است که به سرعت تاثیر مثبتی بر شکم گذاشته و دردهای ان را تسکین می دهد. از مواد ماثر دیگر که گفتنی است ۷۵ درصد دردهای شکمی را آرام می کند، موز است.

روش های خانگی جهت درمان شکم درد

روش های خانگی جهت درمان شکم درد

روش های طبیعی و خانگی زیادی وجود دارند که به تسکین درد شکم کمک زیادی می کنند به همین خاطر در ادامه مطلب چند روش مفید و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

نعناع :

یکی از روش های مفید و مناسب جهت درمان طبیعی معده درد استفاده از نعناع است بنابراین چند برگ نعناع تازه را بجوید و یا آب سرد را با نعناع تازه طعم دار کنید و یا می توانید یک مشت نعنای خشک را داخل آب داغ ریخته و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بماند سپس بنوشید.

چای لیمو :

استفاده از چای لیمو جهت تسکین شکم درد گزینه بسیار مناسبی است، استفاده از این چای شکم را به تولید اسید بیشتر تقویت و تحریک کرده و در نتیجه سبب هضم سریع تر می شود بنابراین به آب گرم چند قاشق غذا خوری آب لیمو بیافزایید سپس به آرامی بنوشید.

راهکارهای طبیعی جهت بهبود درد شکمی

زنجبیل :

از دیگر راهکارهای طبیعی و موثر جهت درمان شکم درد و حالت تهوع زنجبیل است که سرشار از ترکیبات طبیعی می باشد و سبب کاهش التهاب و هضم غذا می شود.

چای دارچین :

استفاده از دارچین به هضم غذا و همچنین کاهش درد شکم کمک شگفت انگیزی می کند که می توانید از این ادویه در چای و هم در غذا استفاده نمایید و در صورتی که از طعم دارچین خوش تان نمی آید می توانید با کمی عسل یا زنجبیل مخلوط نمایید.

روش های خانگی جهت بهبود درد شکمی

سرکه سیب :

سرکه سیب به عنوان یک درمان خانگی جهت کاهش درد شکم به شمار می رود زیرا، سبب بهبود هضم می شود در نتیجه به تسکین شکم درد نیز کمک زیادی می کند، می توانید داخل یک لیوان چند قاشق چای خوری سرکه سیب بیافزایید سپس آن را بنوشید.

روش های طبیعی جهت تسکین معده درد

نکته : این مخلوط را پیش از هر وعده غذایی اصلی بنوشید.

در این مطلب سعی داشتیم شما عزیزان با علل شکم درد و روش های آن آشنا کنیم که امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید، در پایان پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی با روش های درمان میکروب معده، کاهش اسید معده و درمان اسید معده می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو