زندگینامه وارن بافت ثروتمندترین سرمایه گذار بورس در جهان

زندگینامه وارن بافت ثروتمندترین سرمایه گذار بورس در جهان


منبع: ستاره

463

1399/3/18

14:32


اگر از اهالی بازار سرمایه و بورس باشید حتما نام وارن بافِت پیشگوی اوماها و خبره سرمایه گذاری دنیا را شنیده‌اید. زندگینامه وارن بافت (Warren Buffett) و سخنان او را به همراه حقایق جالب زندگی اش بخوانید.

زندگینامه وارن بافت؛ پله پله تا ملاقات با بافت...

ستاره | سرویس چهره‌ها - بی شک یکی از شناخته شده‌ترین شخصیت‌های دنیای اقتصاد و سرمایه گذاری، کسی نیست جز پیشگوی اوماها (یکی از شهرهای بزرگ ایالات متحده آمریکا)، وارن بافت. اما این‌ها تمام خصوصیات این انسان فکور نیست، وارن بافت یکی از ثروتمندترین و قابل احترام‌ترین بازرگانان در سرتاسر جهان است.
در ادامه قصد داریم با زندگینامه این بزرگمرد 90 ساله آمریکایی بیشتر آشنا شویم و حقایق جالبی در مورد او بدانیم. پس با ستاره مجله اینترنتی فارسی زبانان همراه باشید.


در این مطلب می‌خوانید:


سخنان وارن بافت

 

زندگینامه وارن بافت

وارِن بافِت (Warren Buffett) متولد آگوست 1930 در ایالت نبراسکا در شهر اوماهاست. بافت در عنفوان جوانی ذکاوت و اشتیاق خود را در عرصه تجارت به رخ دیگران کشید و چندی بعد در سن 26 سالگی اولین شرکت خود را احداث کرد. 6 سال بعد بافت شروع به خریداری سهام شرکت برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) کرد و چیزی نگذشت که در سال 1965 سکان مدیریت این شرکت را برعهده گرفت.

مشارکت و سرمایه گذاری بافت در حوزه رسانه، بیمه، انرژی، صنایع غذایی و نوشیدنی او را به یکی از ثروتمندترین مردان جهان تبدیل کرده است. البته ناگفته نماند که به علت کمک‌های بشر دوستانه وی، او را می‌توان یکی از خیرین مشهور در جهان نیز به حساب آورد.

 

وارن بافت و خانواده

وارن بافت در کودکی در کنار خانواده


وارن بافت در اوایل زندگی

وارن ادوارد بافت، دومین فرزند و تنها پسر از سه فرزند خانواده بافت‌هاست. هاوارد (Howard)، پدر بافت در سمت یک کارگزار بورس مشغول بود و به عنوان نماینده کنگره ایالات ‌متحده نیز خدمت می‌کرد. مادر وارن، لیلا استال (Leila Stahl)، یک زن خانه‌دار بود.

وارن در اوایل دوران کودکی هوش مالی و اقتصادی خود را به منصه ظهور رساند؛ به طوری که دوستان و آشنایان او هیچ تردیدی در اینکه او یک اعجوبه ریاضی است، نداشتند و البته ادعای آن‌ها چیزی از حقیقت کم نداشت، چرا که وارن در همان دوران طفولیت می‌توانست اعداد بزرگ را در مغزش جمع و تفریق کند؛ استعداد نهفته وارن چند سال بعد همچون پرتوهای خورشید عالمگیر شد.

شاید بتوان گفت تنها سرگرمی وارن در دوران کودکیش سرکشی به کارگزاری بورس پدرش و بازی و نقاشی با گچ و تخته سیاهی بود که در آن زمان جایگزین تابلوهای قیمت کنونی بودند و بالاخره آنچه باید می‌شد، اتفاق افتاد...

او در سن 11 سالگی اولین سرمایه گذاری خود را با خرید سه سهم از شرکت خدمات شهری به قیمت (Cities Service) هر سهم 38 دلار آغاز کرد. چندی نگذشت که قیمت سهام شرکت مذکور به قیمت هر سهم 27 دلار نزول پیدا کرد. وارن اندکی صبر کرد و سهام خود را با قیمت هر سهم 40 دلار و با سود اندکی فروخت. اما بعدها از این تصمیم خود بسیار پشیمان شد؛ چرا که قیمت هر سهم به حدود 200 دلار رسیده بود. بعدها بافت از این رخداد به عنوان اولین قانون سرمایه گذاری، یعنی «صبر» اشاره کرد.

 

سخنان وارن بافت

 

اولین کسب و کار وارن بافت

بافت در آستانه 13 سالگی اولین کسب و کار خود را راه انداخت. پیشه روزنامه رسانی و فروش تراکت‌های مسابقه اسب دوانی از اولین‌های بافت بود. در همان سال او اولین اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت کرد و دوچرخه 35 دلاری خود را در فهرست کسر از مالیات اعلام نمود.

هنگامی که پدر بافت در سال 1942 به عنوان نماینده در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا انتخاب شد به همراه خانواده به ویرجینیا نقل مکان کردند. در آن زمان، بافت به همراه دوست دبیرستانیش یک دستگاه بازی پینبال کارکرده را به قیمت 25 دلار خریداری کردند و آن را در یک آرایشگاه نصب کردند. چند ماه بعد سود حاصله از دستگاه او را قادر ساخت تا دستگاه‌های دیگری را بدون شراکت بخرد و آن‌ها را در مکان‌های دیگری نصب کند تا به این ترتیب به یک سود 1200 دلاری رسیده باشد.

 

وارن بافت در جوانی


قاب گذر عمر وارن بافت، سمت چپ: بافت در دوران دبیرستان

 

تحصیلات وارن بافت

بافت در سن 16 سالگی به دانشگاه پنسیلوانیا راه یافت و در آنجا در رشته تجارت مشغول به تحصیل شد. دو سال بعد او به دانشگاه نبراسکا نقل مکان کرد و تحصیلاتش را در آنجا به اتمام رساند و با کسب درآمد حدود 10 هزار دلار از کسب و کاری که در کودکی برای خودش دست و پا کرده بود، در سن 20 سالگی از دانشگاه فارغ التحصیل شد.

در ادامه و در سال 1951 مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه کلمبیا، در درشته اقتصاد و زیر نظر بنیامین گراهام (Benjamin Graham) دریافت کرد و چندی بعد برای پیشبرد تحصیلاتش در موسسه مالی نیویورک مشغول به کار شد.

گفتنی است که کردار و منش بافت در عرصه کسب و کار به شدت تحت تاثیر استادش گراهام بود. در همین راستا بافت با الهام از کتاب سرمایه گذار هوشمند از گراهام (تاریخ انتشار: 1949) به مدت سه سال اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار برای چند شرکت کرد و پس از آن به مدت دو سال، به عنوان تحلیلگر در شرکتی متعلق به معلمش بنام گراهام – نیومن به تحلیل بازار سرمایه پرداخت.


وارن بافت و فرزندان

وارن بافت در کنار فرزندانش؛ از سمت راست: پیتر، هاوارد، (خودش) و سوزان


همسران و فرزندان وارن بافت

شاید کمی تعجب کنید اما بافت در سال 2006، یعنی در سن 76 سالگی با همدم دیرینه خود استرید منکس (Astrid Menks) ازدواج کرد، اما این دومین ازدواج او بود. اولین مورد آن به سال 1952 برمی‌گردد که در آن سوزان ثامسون (Susan Thompson) را به عنوان همسری برگزید. گفتنی است که این پیوند در سال 1970 پایان یافت. ثمره این ازدواج سه فرزند به نام‌های سوزان آلیس (Susan Alice)، هاوارد گراهام (Howard Graham) و پیتر (Peter) بود. گفتنی است که سوزان ثامسونهمسر اول او در سال 2004 چشم از جهان فرو بست.

 

زندگینامه وارن بافت

بافت در کنار اولین همسرش، سوزان ثامسون

 

زندگینامه وارن بافت

وارن بافت و همسر دوم، استرید منکس


ارزش دارایی های بافت

بر اساس برآوردهای انجام شده در مه سال 2020، دارایی‌های خالص بافت چیزی در حدود 68 میلیارد دلار محاسبه شده است که بر مبنای پول ما، چیزی در حدود 10 کوآدریلیون ریال (1 به همراه 16 صفر) می‌شود! برای اینکه درک خوبی از این مبلغ داشته باشید، دارایی‌های وارن بافت حدودا 2 برابر بودجه عمومی دولت ایران در سال 99 است.

 

سخنان وارن بافت در کتاب

 

کمک‌های بشر دوستانه وارن بافت به خیریه ها چقدر است ؟

بر اساس گزارش‌های واصله از سال‌های 2006 تا 2017، وارن بافت به طور میانیگن سالانه چیزی حدود 2.5 میلیارد دلار را به امور خیریه اختصاص داده است.


زندگینامه وارن بافت

دفتر شرکت برکشایر هاتاوی واقع رد برج پلازا در اوماها

 

شرکت برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway)

همانطور که در بالا اشاره شد، بافت اولین شرکت خود را در سال 1956 در زادگاهش اوماها ایجاد کرد اما به این شرکت و سرمایه گذاری‌های محدود بسنده نکرد. وارن بافت با بکارگیری تکنیک‌هایی که از استادش بنیامین گراهام (Benjamin Graham) فراگرفته بود، توانست سهام شرکت‌هایی که زیر ارزش ذاتی خود قرار داشتند (در اصطلاح undervalued بودند) را شناسایی کند و به همین ترتیب به یک میلیونر تبدیل شود.

یکی از این شرکت‌ها، یک شرکت نساجی به‌نام کمپانی برکشایر هاتاوی بود که بافت به ارزش سهام این شرکت پی برد و در اوایل سال 1960 اقدام به جمع آوری سهام این شرکت کرد تا اینکه در سال 1965 کنترل شرکت را به دست گرفت.

علیرغم تمامی موفقیت‌های کسب شده در اولین شرکت بافت، او به قصد تمرکز و توسعه برکشایر هاتاوی، آن را منحل کرد و سیاست جدیدی را در پیش گرفت. بافت به جای توسعه بخش تولیدی برکشایر هاتاوی، خرید و سرمایه گذاری در چند حوزه دیگر را آغاز نمود. صنعت میدیا، بیمه، نفت و دیگر صنایع، همه و همه، حالا تحت سلطه پیشگوی اوماها بود.

از جمله شرکت‌های معروف که آن زمان در سبد سرمایه گذاری برکشایر هاتاوی قرار داشت می‌توان به واشنگتن پست در حوزه رسانه، گایکو (GEICO) در صنعت بیمه، کمپانی شناخته شده کوکاکولا (با مدیریت بافت از 1989 تا 2006) و بسیاری از بانک‌ها اشاره کرد.

بافت در آن دوره همانند یک کیمیاگر هر صنعت ضعیف و شکننده‌ای را به طلا تبدیل می‌کرد. در این مورد خاص می‌توان به بانک سرمایه‌گذاری برادران سالومون (Salomon Brothers) مستقر در وال استریت اشاره کرد که در حوالی سال 1987 با تدبیر و سرمایه گذاری بافت، از مهلکه ورشکستگی نجات یافت.

 

سخنان و زندگی نامه وارن بافت  - بورس ایران

 

رازها و حقایق زندگی وارن بافت

  • براساس آخرین به‌روزرسانی‌های مجله فوربس (رسانه و مجله آمریکایی شامل فهرست ترین‌های جهان)، وارن بافت چهارمین میلیاردر جهان و سومین میلیاردر در کل ایالات متحده آمریکا است.
  • جالب است بدانید بافت کماکان در خانه‌ای سکونت دارد که در سال 1958 و با قیمت 31 هزار و پانصد دلار در اوماها خریداری کرده است.
  • از حواشی جالب زندگی بافت رجزخوانی و چالش او برای دونالد ترامپ در سال 2015 و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که بیشتر این کار را در حمایت از نامزد دموکرات، هیلاری کلینتون انجام داد. او از ترامپ خواسته بود تا صورت‌های مالی مربوط به سرمایه گذاری هر دو، رسانه‌ای شود تا مسائلی روشن شود که در نهایت این درخواست از سوی ترامپ رد شد.
  • در سال 2017 بافت 81 میلیون سهم از شرکت آی بی ام (کمپانی تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار، مشاوره و خدمات آی‌تی) را فروخت و با عایدی حاصله سرمایه گذاری خود را در اپل سه درصد دیگر افزایش داد.
  • بافت در مصاحبه‌ای اظهار داشته و قول داده است که بیش از 99 درصد از ثروت خود را اهدا خواهد کرد. در همین راستا در سال 2019 مبلغی حدود 4 میلیارد دلار را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس (یک بنیاد خیریه فعال در زمینه آموزش، بهداشت فقرزدایی) اهدا کرد.
  • گفتنی است که در سال 2010 وارن بافت و بیل گیتس هم قسم شدند تا نیمی از ثروتشان را برای امور خیریه صرف کنند و دیگر ثروتمندان را با خود همراه کنند.
  • در بهار سال 2020 وارن بافت بار دیگر به سرتیتر خبرها بازگشت. بافت اعلام کرد به دلیل نگرانی‌های ناشی از شیوع کرونا شرکت تحت مدیریتش، تمامی سهام خود در 4 شرکت بزرگ هواپیمایی را که بیش از ۴ میلیارد دلار ارزش داشت، به فروش رسانده است.

 

زندگینامه وارن بافت


حضور بافت در جمع طرفداران هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری 2015 آمریکا

 

و اما در پایان...
امیدوارم که مطلب بالا برای شما عزیزان سودمند بوده باشد. شما به زودی می‌توانید مطالبی درباره کتاب های وارن بافت و شیوه های سرمایه گذاری او را نیز در مجله اینترنتی ستاره بخوانید. همچنین می‌توانید با بیوگرافی استیو جابز و زندگینامه مارک زاکربرگ دو تن از موفق‌ترین و ثروتمندترین افراد جهان آشنا شوید. فراموش نکنید که نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند خود را با ما و خوانندگان ستاره به اشتراک بگذارید.

منبع: biography.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو