تاریخچه نفت در ایران و بررسی اولین اکتشافات نفتی

تاریخچه نفت در ایران و بررسی اولین اکتشافات نفتی


منبع: آرگا

94

1399/3/18

15:10


ایران پهناور دارای نعمت های بسیاری از جمله دارا بودن طلای سیاهی همچون نفت می باشد. این سرمایه عظیم که در اقتصاد ایران پهناور حرف اول را می زند، دارای قدمت دیرینه می باشد. برای آشنایی با تاریخچه نفت در ایران بهتر است، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

تاریخچه نفت در ایران و بررسی اولین اکتشافات نفتی

نفت ایران توسط یک فرد استرالیایی  کشف شد و از سال ۱۹۰۸ تا کنون ایران یکی از مهم ترین منابع و تامین کننده نفت در جهان می باشد.

آشنایی با تاریخچه نفت در ایران

تاریخچه نفت در ایران

تاریخچه نفت در ایران بسیار جالب می باشد. ویلیام ناکسی دارسی یکی از سرمایه داران استرالیایی بود که توانست با روش های جدید و به روز به اکتشافات مهمی دست پیدا کند که دستگاه های حفاری مکانیکی توانستند اولین چاه نفت در ایران را کشف کنند. اولین کاری که ناکسی دارسی انجام داد استخدام زمین شناسی به نام برلز بود و او تشخیص داد که در حوالی قصر شیرین نفت وجود دارد.

  • نفت قصر شیرین

دارسی از مقامات ایران اجازه حفر چاه را گرفت. در آن زمان مظفر الدین شاه حکومت می کرد. البته او اجازه چاه کنی در پنج ایالت شمالی را نداد. اولین چاهی که برای استخراج نفت در ایران حفر شد در شمال غرب قصر شیرین بود. در این محل دو چاه حفر شد ولی چون نزدیک به دریا نبود و امکان حمل و نقل محدود بود دارسی از این چاه ها دست کشید و به خوزستان روی آورد. این دو چاه اولیه بعد ها به دولت قدرتمند عثمانی واگذار شد و اکنون یک میدان نفتی کوچک در عراق می باشد.

  • نفت خوزستان

در خوزستان دو چاه نفت حفر شد که هر دوی آن ها خشک بودند. در نیمه های اول سال ۱۹۰۸ سرمایه های شرکت رو به اتمام بود و روسای آن ها تصمیم به قطع عملیات گرفتند ولی پنج روز بعد به چاه نفت در عمق ۳۶۰ متری برخورد کردند و در روز بعد چاهی دیگر با عمق ۳۰۷ متری حفر کردند که باعث تاسیس شرکت سابق ایران و انگلیس سابق شد. تا ۲۰ سال بعد یعنی تا سال ۱۹۲۸ تمام نفت ایران از این دو چاه تامین شد و در سال های آتی چاه های دیگری حفر شد که عبارت اند از :

  1. میدان نفتی گچساران در سال ۱۹۳۰
  2. میدان نفتی آغاجاری در سال ۱۹۳۶
  3. میدان های نفتی لالی و کشف سفید در سال ۱۹۳۸

شرکت سابق نفت ایران انگلیس یکی از مهم ترین شرکت های نفتی جهان بود. در سال ۱۳۲۹ شمسی با ملی شدن نفت پنجاه میدان دیگر نفتی کشف شد.

تاریخچه نفت در ایران

  • نفت خلیج فارس

این میدان های نفتی در اواخر دهه ۱۹۵۰  کشف شد که بیش از ده میدان مهم نفتی جهان بود. در واقع دهه ۱۹۶۰ از نظر پیدا کردن چاه های نفت از دهه های طلایی محسوب می شود. در سال ۱۳۰۸ شمسی دو کارشناس فرانسوی به نواحی مازندران و سمنان آمدند و به حفر چاه پرداختند ولی چیزی عاید آن ها نشد و سر انجام پس از دو سال یعنی در سال ۱۳۱۰ایران را ترک کردند.

  • نفت در جنوب قم

در سال ۱۳۱۴ در حالی که افراد متخصص در حال حفر قنات بودند مقداری نفت روی آب های قنات کشف کردند. دولت پس از این که از این موضوع آگاه شد چند کارشناس آلمانی برای حفر چاه استخدام کرد و دو چاهه درخشت سرو دو حلقه  نزدیک به کوه نمک حفر شد ولی پس از چهار سال به نتیجه ای نرسید و سر انجام در سال ۱۳۱۸ حفر چاه متوقف شد

تاریخچه نفت در ایران به چه صورت است؟

چاه های حفرشده نفت و گاز

در سال ۱۳۲۷ دولت برای انجام اکتشافات در حوزه خارج از قرارداد با انگلیس شروع به کار کرد و چندین چاه حفر کرد که عبارت اند از :

  1. میدان نقتی تاقدیسی البرز در سال ۱۳۳۵
  2. میدان گازی سراجه در شرق قم در سال ۱۳۳۷
  3. میدان  نفتی آذربایجان در دشت مغال در سال ۱۳۴۵
  4. میدان گازی گرگان در سال ۱۳۴۶
  5. میدان گازی خانگیران در سال ۱۳۴۷ در غرب سرخس
  6. میدان گازی گنبدی در سال ۱۳۶۰ در جنوب سرخس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو