12 درمان خانگی  کیست سینه

12 درمان خانگی کیست سینه


منبع: اوما

525

1399/3/18

20:49


12 درمان خانگی  کیست سینه

 کیست سینه از بیماری های غیر سرطانی و قابل درمان است که به شکل یک توده دردناک در سینه به وجود می آید. معمولا در بالای 50 درصد از خانم های مبتلا به این بیماری با گذشت زمان کیست نیز رشد می کند و ممکن است درد بیشتری را ایجاد کند. اما در صورتی که علاوه بر درد علائم دیگری مانند قرمزی سینه، پستی بلندی های نوک سینه و ترشحات خاصی از سینه مشاهده شود احتمال سرطان پستان وجود دارد. بنابراین باید به آن توجه داشته و نزد پزشک معاینه شوید. 

بیماری کیست سینه با احساس توده در سینه شروع میشود. کیست سینه مضر یا خطرناک نیست اما ممکن است باعث آزار و اذیت برخی خانم ها شود. نتایج مطالعات مختلف نشان می دهد بیش از نیمی از خانم ها در طول زندگی از این بیماری رنج می برند و در خیلی از خانم ها با وجود کیست هیچ علائمی مشاهده نمی شود. 

در این مطلب جامع می خواهیم شما اومایی عزیز را به طور کامل با کیست سینه و روش های درمان خانگی آن آشنا کنیم. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

در این مقاله می خوانیم:

انواع مختلف کیست سینه را بشناسید!

انواع مختلفی از کیست سینه وجود دارد که در ادامه هر کدام را به طور کامل شرح خواهیم داد:

الف) کیست های خوش خیم سینه

اگر چه هر یک از توده های تشکیل شده توسط سلول های بدن به عنوان تومور در نظر گرفته می شود. اما همه تومورها بدخیم یا سرطانی نیستند. بیشتر تومورهای سینه، یعنی بالای 80% آن ها از تومورها و بافت های خوش خیم و قابل درمان هستند. در زیر نمونه هایی از شایع ترین دلایل تشکیل تومور خوش خیم سینه ذکر شده است:

1-  تغییرات فیبروکیستیک:

نمی توان نام بیماری را بر این نوع تغییرات گذاشت. این تغییرات یک وضعیت غیر سرطانی و خوش خیم است که حدود 50 الی 60 درصد خانم ها دچار آن می شوند. در این حالت بافت فیبری سینه، غدد سینه و مجاری و کانال های سینه به هورمون های طبیعی تولید شده در طی تخمک گذاری واکنش نشان می دهند و منجر به تولید توده های فیبری و یا کیست چندگانه کوچک (کیسه های پر شده از مایع) می شوند.

در واقع تغییرات فیبروکیستیک یک پاسخ غریزی بافت سینه به تغییر هورمون های تخمدان است. تغییرات فیبروکیستیک شایع ترین نوع کیست های غیر سرطانی سینه است. معمولا این کیست ها در خانم های 20 تا 50 ساله رایج هستند و در صورتی که بعد از دوران یائسگی هیچ داروی هورمونی مصرف نشود این کیست ها در این دوره به وجود نمی آیند.

اندازه و حساسیت توده های فیبروکیستیک معمولا قبل از قاعدگی افزایش می یابد و پس از پایان پریودی کوچک می شوند. این بیماری، به عنوان ورم سینه کیستیک نیز شناخته می شود که معمولا بعد از یائسگی برطرف می شود. 

تحقیقات اخیر نشان می دهد که ماده شیمیایی methylxanthines  که در قهوه، چای، کولا، شکلات و برخی داروهای رژیم غذایی و سرماخوردگی وجود دارد، یکی ازعوامل افزایش دهنده توده های فیبروکیستیک می باشند. بنابراین با کاهش مصرف این مواد در رژیم غذایی تا حد زیادی از ایجاد این توده ها جلوگیری می شود. 

2- Fibroadenomas:

تومورهای خوش خیم فیبروآدنوما بصورت جامد و جزئی از بافت فیبری و غدد هستند. این نوع توده ها اغلب در زنان بین 18 تا 35 ساله به وجود می آیند و تقریبا همه تومورهای سینه در زنان زیر 25 سال از این نوع می باشد.

3- پاپیلوما:

این زگیل کوچک مانند توده در پوشش مجاری سینه و در نزدیکی نوک سینه رشد می کند. این توده ها اغلب باعث ترشحات خالص یا خونی از نوک سینه می شوند. 

ب) تومورهای بدخیم سینه

همانطور که مشاهده کردیم، بیشتر توده های سینه خوش خیم و غیر سرطانی هستند. پس در صورت احساس وجود این تومورها قبل از تشخیص پزشکی نگران نشوید.  توده های بدخیم باید به وسیله عمل جراحی برداشته شوند، اما به بافت های اطراف حمله نمی کنند و مانند سرطان سینه زندگی شما را به خطر نمی اندازند. با این وجود، اگر تومورهای بدخیم شناسایی و درمان نشود، رشد کرده و بافت های طبیعی مجاور را تخریب می کند.

اگر این تومورها کنترل نشوند، به گره های لنفاوی اطراف گسترش می یابند؛ سپس، با فرایندی به نام متاستاز، سلول های سرطانی شروع به رشد و تکثیر می کنند و از طریق سیستم لنفاوی و جریان خون به سایر نقاط بدن گسترش می یابند. در این مرحله، سرطان سینه کشنده است و شانس درمان به مراتب پایین تر (نیم یا کمتر) از مراحل اولیه است.

اگر چه بعضی از سرطان های سینه با ترشحات و تغییرات و حساسیت نوک سینه ظاهر می شوند، بیشتر تومورهای بدخیم در ابتدا بدون درد هستند. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند خانم های بالای 30 سال، سالی یک مرتبه مورد چکاپ سینه با ماموگرافی قرار بگیرند.  به طور معمول بیشتر توده های بدخیم  یعنی حدود 50 درصد یا بیشتر از آن ها در رگه های بالایی و بیرونی سینه ظاهر می شوند و به زیر بغل، که در آن بافت ضخیم تر از جاهای دیگر است، گسترش می یابند. اگر تغییر در اندازه، شکل، بافت یا نوک سینه در یک پستان رخ دهد، خطرناک تر از ایجاد تغییرات در هر دو سینه در یک موقعیت است. 

بنابراین در یک نگاه کلی سرطان سینه پیشرفته یک تومور است که از سینه گسترش یافته و گره های لنفاوی را در زیر بغل، گردن یا سینه تحت تاثیر قرار می دهد.  در سرطان سینه، تومور پیشرفته نه تنها در غدد لنفاوی مجاور، بلکه از طریق متاستاز( رشد و تکثیر سلول های سرطانی)، سایر قسمت های بدن مانند استخوان، کبد، ریه و حتی مغز را تحت تاثیر قرار می دهد.  به یاد داشته باشید فقط پزشک می تواند به طور دقیق تعیین کند آیا توده خوش خیم است یا بدخیم؟

علت به وجود آمدن كيست سينه

همان طور که اشاره کردیم بافت های سینه در واکنش به هورمون های تولیدی توسط تخمدان تغییر می کنند. اگر کیست سینه داشته باشید، تغییرات در مقابل واکنش های هورمونی بیشتر است. این مسئله باعث ورم و درد در ناحیه توده های سینه می شود. علائم این بیماری پیش از قاعدگی و در طول آن شدیدتر خواهد شد. علاوه بر توده های تشکیل شده در سینه که توسط کیست و ورم لوبول سینه (غدد تولید شیر) ایجاد شده است، احتمالا توده ها در اثر رشد بافت های لیفی نیز بزرگ می شوند. برای بررسی بهتر پیشنهاد می کنیم با روش معاینه سینه زنان در اوما آشنا شوید.

سایر علت های کیست سینه:

هر یک از سینه های شما حاوی لوب های بافتی غده ای است که مانند گلبرگ گل آفتابگردان مرتب شده اند. لوب ها به لوبول های کوچکی تقسیم می شوند که در دوران بارداری و شیردهی شیر تولید می کنند. بافت حمایتی این لوب ها از بافت چربی و بافت همبند فیبر تشکیل شده است که فرم سینه شما را مشخص می کند. معمولا کیست های سینه به دلیل تجمع مایع درون این غدد تشکیل می شوند.

در برخی از دسته بندی ها کیست های پستان ممکن است با اندازه آنها به شکل زیر تعریف شوند:

  •  میکروکیست ها که آنقدر کوچک هستند که اصلا احساس نمی شوند، اما ممکن است در طول آزمایش های تصویربرداری، مانند ماموگرافی یا سونوگرافی دیده شوند.
  • ماکروکیست ها که به اندازه كافي بزرگ هستند و قطر آن ها مي تواند تا حدود 1 تا 2 اينچ (2.5 تا 5 سانتيمتر) نیز رشد کند. کیست های پستان بزرگ می توانند روی بافت های مجاور سینه فشار ایجاد کنند و باعث درد و ناراحتی پستان می شوند.

هنوز کارشناسان به طور دقیق نمی دانند چه چیزی باعث ایجاد کیست سینه می شود. اما یکی از دلایل اصلی آن می تواند تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی ماهانه باشد. بعضی از شواهد نیز نشان می دهد که استروژن بیش از حد در بدن شما می تواند بافت پستان را تحریک کند و باعث ایجاد کیست های پستان شود. 

علائم بیماری کیست سینه چیست؟

کیست های پستان ممکن است در یک یا هر دو سینه یافت شود. علائم و نشانه های یک کیست سینه عبارتند از:

  • یک توده گرد و یا بیضی شکل صاف و متحرک با لبه های متمایز (که معمولا، خوش خیم است)
  •  ترشحات نوک پستان که ممکن است زرد، قهوه ای مایل به قرمز یا قهوه ای تیره باشد.
  •  درد پستان یا حساسیت به لمس در ناحیه پستان در تمام روزها ( گاهی در روزهای نزدیک به پریودی دچار این دردها می شوید که امری طبیعی است و با شروع پریودی از بین می رود.)
  •  افزایش حجم سینه و حساسیت پستان قبل از دوره پریودی
  •  کاهش حجم سینه و کاهش نشانه های دیگر پس از پریودی

توجه توجه:

داشتن کیست های سینه خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی دهد. اما ممکن است تشخیص تومورهای جدید پستان یا تغییرات دیگر را دشوار کند که نیاز به ارزیابی توسط پزشک دارد.

 

علائم خطر کیست سینه

در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید؟

بافت نرمال پستان اغلب یکپارچه یا گره خورده است. اما اگر احساس می کنید توده های جدیدی در سینه بعد از دوره پریودی ایجاد شده است یا اگر یک توده سینه موجود رشد می کند یا تغییر می کند و یا علائمی مثل درد و سوزش در سینه احساس می کنید به پزشک خود مراجعه کنید.  اگر از نوک سینه مایع قرمز، شفاف یا خونی خارج شد یا ناهمواری در سینه مشاهده کردید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید یا حضورا به او مراجعه کنید زیرا احتمال سرطان سینه وجود دارد. خودآزمایی سینه نیز یکی از راه های پیشگیرانه و تشخیص سریع است.

 

 

زمان مراجعه به پزشک در کیست سینه

نحوه تشخیص بیماری کیست سینه

پزشک با انجام آزمایشات بر روی سینه می تواند کیست سینه را تشخیص دهد. معمولا پزشک انجام ماموگرافی یا ام آر آی را برای بررسی تغییرات سینه تجویز می کند. در برخی موارد، سونوگرافی تفاوت بین بافت های نرمال سینه و بافت های غیرنرمال را نشان می دهد. اگر پزشک نگران شکل ظاهری کیست در سینه باشد، احتمالا برای تشخیص سرطانی یا غیرسرطانی بودن کیست، از بافت سینه نمونه برداری می کند تا مورد آزمایش های دقیق تری قرار بگیرد. نمونه برداری توسط یک سوزن نازک با استفاده از برداشت بافت ها و مایعات داخل سینه انجام می شود. با علائم سرطان سینه در زنان  آشنا باشید.

تشخیص کیست سینه

درمان کیست سینه

درمان کیست ساده سینه یعنی کیستی که پر از مایع است و نشانه ای ندارد، ضروری نیست زیرا بعضی از کیست ها خود به خود از بین می روند. اما در صورتی که توده باقی ماند بهتر است تحت نظارت پزشک باشید یعنی هر چند وقت یک بار وضعیت آن بررسی شود. همچنین اگر احساس می کنید در طول زمان اندازه کیست و یا علائم آن تغییر می کند، باید به پزشک اطلاع دهید. در ادامه شما را با برخی درمان های رایج برای از بین بردن کیست سینه آشنا می کنیم:

1- آسپیراسیون سوزنی

آسپیراسیون سوزنی به تشخیص و درمان کیست سینه کمک می کند؛ با این روش پزشک بعد از تشخیص کیست تمام مایع را از کیست خارج می کند، تومور سینه ناپدید می شود و علائم شما برطرف می گردد. با این حال، برای برخی از کیست های پستان ممکن است نیاز به بیش از یک بار تخلیه مایع داشته باشند. در این روش احتمال بازگشت کیست ها وجود دارد. اگر کیست سینه با دو تا سه دوره قاعدگی ادامه پیدا کند و بزرگتر شود، برای ارزیابی بیشتر باید مجددا به پزشک خود مراجعه کنید.

2- استفاده از قرص های هورمونی

قرص های پیشگیری از بارداری خوراکی که برای تنظیم چرخه قاعدگی استفاده می شوند، می تواند به کاهش عود کیست های پستان نیز کمک کند. اما به دلیل عوارض احتمالی قابل توجه این قرص ها یا سایر داروهای هورمونی نظیر تاموکسیفن معمولا فقط در زنان مبتلا به علائم شدید توصیه می شود. کمبود ترشح هورمون ها پس از یائسگی نیز باعث جلوگیری از کیست های پستان می شود.

3- عمل جراحي

جراحی برای از بین بردن کیست سینه فقط در شرایط غیر معمول ضروری است. معمولا در صورت مشاهده کیست های  ناراحت کننده پستان یا زمانی که کیست سینه حاوی مایع خون آلود باشد یا سایر علائم نگران کننده از جراحی استفاده می شود.

ويتامين اي در درمان كيست سينه

کیست های فيبروكيستيك سینه با تغييرات هورموني تغيير مي كند و برخلاف باور عده اي از زنان مصرف ويتامين E باعث كاهش سايز نمي شود و تنها جنبه تسكيني دارد و در صورت عدم وجود درد نياز به درمان خاص نيست .

 مصرف ويتامين E بايد با تجويز پزشك صورت گيرد. مصرف يك عدد قرص 400 ميلي‌گرمي، سه نوبت در هفته نياز فرد را برطرف مي كند و بهتر است قرص‌هاي ويتامين را در مدتي كوتاه و به صورت متناوب مصرف كنند.

12 درمان خانگی برای کیست های سینه

بیشتر خانم های مبتلا به کیست سینه به درمان سنگین و جدی نیاز ندارند. درمان های خانگی باعث آرام شدن و کاهش درد در این خانم ها می شود. مسکن هایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن نیز درد را کم می کنند. همچنین می توانید با پوشیدن سوتین های مناسب، درد و سوزش سینه را کاهش دهید. برخی خانم ها با استفاده از کمپرس سرد یا گرم درد را کاهش می دهند. برای این کار می توانید یک پارچه گرم یا کمپرس یخ بر روی سینه خود قرار دهید و ببینید کدام یک برای شما عمل کرده و باعث کاهش درد می شود. در زیر این روش ها را برایتان شرح داده ایم:

1. پوشیدن سوتین مناسب

کیست های پستان ممکن است دردناک باشند و موجب ناراحتی زیادی شوند. با استفاده از یک سوتین خوب، بافت اطراف کیست حمایت می شود و ناراحتی کاهش می یابد. سینه ها به علت مایع اضافی که در کیست ها جمع آوری شده، سنگین می شوند. یک سوتین محکم با کیفیت مناسب به حمایت از سینه ها کمک می کند و از کشیدگی عضلات پستان و افزایش درد جلوگیری می کند.

هرگز سوتین خیلی تنگ نپوشید، زیرا باعث ایجاد سفتی در اطراف بافت عضلانی می شود. این مسئله ممکن است مانع تخلیه مایع به وسیله غدد لنفاوی شود و احتمال ایجاد کیست های پستان را افزایش می دهد. بنابراین زنانی که سوتین تنگ می پوشند بیشتر در معرض تشکیل کیست های پستان هستند. همچنین، بهتر است در طول شب سوتین نبندید.

2. کمپرس های داغ روغن های ضروری

ده قطره اسانس اسطوخودوس و سه قطره اسانس بابونه را در آب گرم مخلوط کنید. یک پارچه تمیز را در این آب قرار داده و سپس روی سینه فشار دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا اندازه کیست های پستان کوچک شده و از تشکیل کیست های بیشتر جلوگیری کند.

 3. کمپرس فشرده با برنج

یکی دیگر از درمان های قدیمی خانگی استفاده از کمپرس برنج است. برای تهیه آن برنج (نپخته) را در یک جوراب بریزید و انتهای آن را ببندید. این جوراب را گرم کنید و روی سینه های دردناک قرار دهید. مراقب باشید خیلی گرم نباشد. به طور منظم از این کمپرس استفاده کنید تا از درد و ناراحتی مرتبط با کیست رها شوید. این کار از ایجاد کیست های جدید نیز جلوگیری می کند. 

4. از برگ های کلم استفاده کنید!

گذاشتن برگ های کلم روی سینه درد سینه را کاهش می دهد. برای این کار دو برگ کلم را بردارید و بر اساس اندازه پستان خود برش دهید. آن ها را روی سینه قرار داده و اجازه دهید حداقل نیم ساعت روی سینه بماند. 

5. کاهش مصرف نمک

جمع آوری بیش از حد مایع در سینه منجر به تشکیل کیست های پستان می شود. از آنجایی که نمک حاوی سدیم است و باعث ماندگاری بیشتر مایع در بدن می شود باید برای پیشگیری از ایجاد کیست مصرف نمک خود را کاهش دهید. کاهش مصرف نمک علائم کیست های موجود را نیز کمتر می کند. بنابراین سعی کنید مقدار کمی نمک به موادغذایی اضافه کنید و از مصرف چیپس، کنسروها و سایر غذاهایی که حاوی نمک افزوده هستند بپرهیزید.

6. غذای غنی از ید بخورید!

کمبود ید در بدن می تواند غده تیروئید را غیر فعال کند یا آن را دچار کم کاری نماید. کم کاری تیروئید یکی از دلایل ایجاد کیست سینه می باشد. بسیاری از زنان مبتلا به کیست تحت درمان داروهای ید دار هستند. اما شما می توانید با مصرف غذاهای یددار این نیاز بدن را برطرف کنید. یکی از این مواد غذایی نمک یددار است.

 

درمان کیست سینه

 7. کاهش قهوه و چای

چای سیاه و قهوه غنی از ماده ای به نام Methylxanthines است. این ماده می تواند منجر به تشکیل کیست در سینه شود و در برخی از شکلات ها و نوشیدنی های کافئین دار یافت می شوند. به منظور جلوگیری از تشکیل کیست ها، بهتر است این مواد را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. قهوه حاوی مقدار زیادی کافئین است که می تواند اعصاب بدن را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ناراحتی شود. با کاهش مصرف کافئین، درد ناشی از کیست سینه نیز کاهش می یابد.

8. مصرف غذاهای سبوس دار

مواد غذایی حاوی سبوس دارای مقادیر بالاتری از مواد موسوم به ایزوفلاوین هستند. این مواد به کاهش اثرات استروژن بیش از حد در بدن کمک می کند. از آنجایی که استروژن اضافی می تواند باعث عدم تعادل هورمونی در بدن و در نتیجه تشکیل کیست های پستان شود باید مواد غذایی مصرف کنید که به کاهش اثرات این هورمون اضافی کمک کند.

 9. حرارت اعمال کنید!

برخی از خانم ها با استفاده از حرارت درد را کاهش می دهند. برای این کار می توان یک بطری آب گرم را روی سینه ها قرار داد. دوش گرفتن با آب گرم نیز مفید است. ضمنا پد گرم کننده در بازارها عرضه می شود و می توانید از آن ها نیز استفاده کنید.

 10. مقدار زیادی فیبر بخورید!

رژیم غذایی با فیبر بالا باعث می شود سیستم گوارش شما به خوبی عمل کند و حرکات روده ای نرمتر شود. این کار به طور موثر استروژن بیش از حد که یکی از عوامل اصلی تشکیل کیست های پستان است را از بدن حذف می کند. غلات کامل، برنج قهوه ای و دانه های کتان منابعی سرشار از فیبر هستند. بسیاری از میوه های تازه مانند موز، گلابی، خربزه، و غیره نیز فیبر زیادی دارند. مواد غذایی دارای فیبر علاوه بر جلوگیری از تشکیل کیست پستان به حفظ وزن ایده آل نیز کمک می کند. 

 11. اعمال سرما

بعضی از زنان از سرما برای کاهش درد ناشی از کیست سینه استفاده می کنند. برای این کار می توانید پارچه نرمی را در آب سرد قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید و بعد روی سینه قرار دهید تا دوباره گرم شود و این کار را تکرار کنید. همچنین می توانید دستان خود را در آب سرد فرو کنید و سینه ها را با دستان خود نگه دارید. این روش درد را کاهش می دهد. می توانید از بسته یخ هم استفاده کنید و به آرامی روی سینه دردناک بمالید.

12- تغییر رژیم غذایی

در برخی خانم ها با کاهش مصرف کافئین و چربی یا مصرف مکمل های اسید چرب، علائم بیماری کیست سینه کاهش می یابد.  ممکن است یک یا چند کیست پستان داشته باشید و آنها می توانند در یک یا هر دو سینه به وجود بیایند که اغلب به شکل توده های گرد یا بیضی با لبه های مجزا می باشند. کیست سینه معمولا مانند یک انگور یا یک بالون آب پر شده است، اما گاهی اوقات یک کیست سینه سفت به نظر می رسد.

سخن آخر

به طور کلی کیست های سینه به درمان نیاز ندارند مگر اینکه یک کیست بزرگ و دردناک یا ناراحت کننده باشد. در این حالت، تخلیه مایع از کیست سینه پستان می تواند علائم را کاهش دهد. همچنین کیست های سینه در زنان قبل از یائسگی، بین 35 و 50 سال رایج هستند اما ممکن است در سنین دیگر نیز به وجود بیایند. این کیست ها می توانند در زنان یائسه که هورمون درمانی می کنند هم به وجود بیایند.

Jacquelyn Cafasso. Fibrocystic Breast Disease. Updated on March 6, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو