11 راه  کاهش درد پریود

11 راه کاهش درد پریود


منبع: اوما

314

1399/3/18

20:49


11 راه  کاهش درد پریود

بیش از نیمی از خانم ها زمانی که که پریود می شوند در طول ماه یک یا دو روز و یا حتی سه روز درد شدید پریودی را تحمل می کنند. خوشبختانه راه هایی وجود دارد که با کمک آن ها می توانید میزان درد را کاهش داده و آن را قابل تحمل تر کنید. برخی خانم ها واقعا به این راه ها نیاز دارند زیرا میزان درد در آن ها به دلایل مختلف مثل ژنتیک یا بیماری های هورمونی بیشتر است.

اگر روش هایی که در این مقاله به شما آموزش می دهیم باعث بهبود دردهای پریودی شما نشود باید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است مشکل جدی مانند کیست های بزرگ و دردناک وجود داشته باشد. 

در این مقاله می خوانیم:

حقایقی در خصوص درد پریود

- درد پریود احساس دردناکی است که بر روی بسیاری از زنان قبل و بعد از قاعدگی تاثیر می گذارد.

- درد پریود از درد شدید تا ضعیف متغیر است. زمانی که یک تخمک از تخمدان ها آزاد می شود و به لوله فالوپی حرکت می کند، درصورتی که لقاح انجام نشود دیواره رحم فرو ریخته و درد پریودی شروع می شود.

- درد در قسمت پایین شکم و کمر رخ می دهد. این درد معمولا 1 تا 2 روز قبل از قاعدگی شروع می شود و 2 تا 4 روز طول می کشد.

- دردی که فقط با روند پریود همراه است، به عنوان درد اولیه قاعدگی شناخته می شود.

- اگر درد پریود ناشی از یک بیماری قابل شناسایی مانند اندومتریوز، فیبروئید رحم یا بیماری التهابی لگن باشد، درد ثانویه قاعدگی نامیده می شود.

- استرس (همه چیز در مورد استرس) احساسی می تواند احتمال درد پریود را افزایش دهد.

- درد پریود را می توان با داروهای بدون نسخه، درمان های کنترل بارداری و برخی از داروهای خانگی درمان کرد. 

علت و عوامل خطر درد پریود چیست؟

تقریبا هر 28 روز یک بار، اگر هیچ اسپرمی برای لقاح وجود نداشته باشد، رحم منقبض می شود و پوشش خود را بیرون می ریزد. البته عدد 28 برای افرادی است که سیکل قاعدگی منظم دارند و می تواند در افراد با پریودی نامنظم متغیر باشد. هورمون هایی مانند پروستاگلاندین ها باعث شروع این روند می شوند. پروستاگلاندین ها مواد شیمیایی هستند که در رحم در طول قاعدگی آزاد میشوند. آنها باعث انقباض و گرفتگی عضلات شده که شبیه درد زایمان خفیف است. انقباضات مانع برگشت جریان خون به رحم یا اندومتری خواهند شد. این فرایند علاوه بر این هورمون ها به ماده ای به نام لکوترین نیز وابسته است.

در افراد زیر احتمال دردهای پریودی شدید بیشتر است:

  • افراد جوانتر از 20 سال
  • افرادی که بلوغشان در 11 سال یا زودتر شروع شده است.
  • ازدیاد خون در قاعدگی یا خونریزی شدید در طول پریودی ( چگونه خونریزی قاعدگی را قطع کنیم؟)
  • افرادی که زایمان نکرده اند.
  • بیماری هایی که می تواند درد پریود را بدتر کند.

بیماری هایی که درد پریود را افزایش می دهند عبارتند از:

1- آندومتریوز

بافتی که به جای داخل رحم در خارج از آن رشد می کند.

 2-  فیبروئید رحم

فیبروم یا میوم رحم  رشد تومورهای غیرسرطانی در دیواره رحم است که در صورت خارج نشدن توسط جراحی باعث دردهای شدید در پریودی می شود. 

3- آدنومیوز

بافتی که رحم را تشکیل می دهد و به سمت دیواره عضلانی رحم رشد می کند.

4-  بیماری التهابی لگن (PID)

عفونت انتقالی مقاربتی که توسط میکروب های گیاهی در داخل دستگاه تناسلی ایجاد می شود.

 5-  تنگی دهانه رحم

ورودی دهانه رحم کوچک است و جریان قاعدگی را محدود می کند.

توجه توجه:

به گفته محققان دانشگاه نورث وسترن شیکاگو، زنان مبتلا به سندرم فاز تاخیری بیشتر دچار سیکل قاعدگی نامنظم و علائم قبل از قاعدگی و همچنین سندرم پیش از قاعدگی می شوند.

 

علت درد پریود

علائم درد پریود چیست؟

درد پریود معمولا به شکلی ناخوشایند، سوزش، گرفتگی درد در قسمت پایین شکم، درست بالای استخوان لگن است. سایر علائم ممکن عبارتند از:

اگر علائم به طور فزاینده ای بدتر می شود، یا اگر درد در سن بالای 25 سالگی شروع شد به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص درد پریود چگونه است؟

پزشک از بیمار درباره سابقه بیماری های او می پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. این معاینه شامل ارزیابی اندازه و شکل مهبل (واژن)، دهانه رحم، رحم و تخمدان می باشد و ممکن است معاینه لگنی داخلی نیز انجام شود. اگر پزشک مشکوک به یک بیماری جدی باشد، آزمایش ها و روش هایی را برای جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد ناحیه شکم، رحم، دهانه رحم، واژن و لوله های فالوپ تجویز می کند. این آزمایشات شامل موارد زیر است:

نکات مهم در هنگام تشخیص درد پریودی

IUD  می تواند به کاهش علائم درد پریود کمک کند. اکثر زنان بدون کمک پزشک میتوانند درد پریود را تشخیص دهند. اگر درد شدید باشد، پزشک لگن و شکم را معاینه کامل می کند.

تکنیک های تصویربرداری می تواند به شناسایی موارد اندومتریوز، چسبندگی، فیبروئید، کیست تخمدان و حاملگی غیرطبیعی کمک کند.

 

تشخیص درد پریود


روش های درمان دردهای پریودی

روش های پزشکی برای درمان درد پریودی شامل: 

1- مسکن ها

- داروهای بدون نسخه برای درمان اکثر موارد سندرم قاعدگی در دسترس است. ضد پروستاگلاندین ها، گرفتگی رحم را کاهش می دهد، جریان خون را تسکین می دهد و ناراحتی را از بین می برد. این داروها همچنین ممکن است شامل مسکن هایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن باشد. در واقع این داروها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می باشند.

- NSAID ها نیز به تنهایی برای کاهش درد گرفتگی پریود استفاده می شوند.

2- قرص های ضدبارداری

- پزشک ممکن است قرص های ضد بارداری هورمونی را برای جلوگیری از تخمک گذاری و کاهش شدت درد پریود تجویز کند. این کار با نازک شدن پوشش رحم، که در آن پروستاگلاندین ها تشکیل می شوند، همراه است و باعث کاهش خونریزی می شود.

- در برخی موارد، قرص های کنترل بارداری را می توان به طور مداوم استفاده کرد. در این مورد هیچ خونریزی وجود نخواهد داشت. انواع دیگر قرص های ضد بارداری، از جمله برخی از انواع IUD هورمونی، حلقه های واژینال، پچ ها و تزریق ها نیز می توانند به کاهش گرفتگی کمک کنند. البته این موارد در صورت درد های شدید و غیر قابل تحمل استفاده می شود. زیرا هر کدام از این روش ها عوارضی را نیز به همراه دارد. مثلا  عوارض قرص های ضد بارداری شامل لکه بینی، حالت تهوع، حساسیت به لمس سینه و کاهش تمایل جنسی است.

توجه: اگر درد ها ناشی از یک بیماری مانند اندومتریوز یا فیبروئیدها باشند ممکن است برای برداشتن بافت غیرطبیعی نیاز به جراحی باشد.

11 درمان خانگی برای  کاهش درد پریود

برخی از گزینه های غیر دارویی که ممکن است باعث کاهش درد شوند عبارتند از:

1- حمام آب داغ

یک حمام آب داغ می تواند یک درمان غیر دارویی عالی برای کاهش درد پریود باشد که نوسانات خلق و خویی را نیز کاهش می دهد. در آب داغ در حمام بنشینید. همچنین می توانید یک بطری آب گرم، در قسمت پایین شکم قرار دهید.

حواستان باشد برای جلوگیری از سوختگی، با پد حرارتی نخوابید.

2- داروهای گیاهی

 مواد تشکیل دهنده در چای بابونه به آرام شدن رحم و کاهش درد پریود کمک می کنند. برخی از گزینه های رژیم غذایی، از جمله گیاهان و مکمل های ویتامینی، مانند اسطوخودوس، رازیانه  و پیکنوژنول (عصاره پوست درخت کاج) می توانند کمک کننده باشند. الیته بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید زیرا این داروهای گیاهی کمی خطرناک هستند.

 مصرف پودر زنجبیل در 3 تا 4 روز اول قاعدگی به کاهش درد کمک می کند. اگر تصمیم به استفاده از هر روش گیاهی یا مکملی دارید، درباره کیفیت آن مطمئن شوید.

3- بهبود رژیم غذایی

- کاهش چربی خون و افزایش سبزیجات در رژیم غذایی به کاهش درد پریودی کمک می کند. یک رژیم غذایی کم چرب باعث کاهش التهاب در بدن می شود. در ابتدا سعی کنید غذاهای چرب مانند چربی های حیوانی را کاهش دهید و چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون مصرف کنید.

لبنیات کم چرب مصرف کنید. به طور کلی سعی کنید 25 تا 35 درصد کالری روزانه را از چربی های سالم مانند ماهی، آجیل و روغن های گیاهی تامین کنید.

4- برای کاهش درد پریود از چای استفاده کنید!

برخی چای ها باعث کاهش درد پریود می شوند. مطالعات بر روی چای های گیاهی نشان می دهد تاثیر زیادی در بهبود این دردها دارند. بیشتر گیاهان نقش استروژن را بازی می کنند بنابراین پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید (به خصوص اگر سابقه سرطان هورمونی دارید یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید). چای با  اسانس نعناع گزینه مناسبی است. می توانید این چای را یک هفته پیش از شروع درد پریودی مصرف کنید. البته بهتر است قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.

5- برای کاهش درد پریود روغن ماهی و ویتامین ب 1 مصرف کنید!

روش طبیعی دیگر برای کاهش درد پریود مصرف مکمل های روغن ماهی، ویتامین ب 1  یا هر دو است. 

6- طب سوزنی

طب سوزنی به کاهش درد پریودی کمک می کند. طب سوزنی باعث آرام شدن سیستم عصبی می شود همچنین خون بیشتری را به اندام های داخلی منتقل می کند. 

7- ماساژ با روغن های مسکن

ماساژ با روغن های مسکن باعث کاهش درد پریودی می شود. البته باید این ماساژ به صورت صحیح انجام شود. 

 

راههای کاهش درد پریود

8- کیسه آب گرم

نتایج مطالعات و تجربه خانم های زیادی نشان می دهد استفاده از کیسه آب گرم به همراه ایبوپروفن باعث کاهش درد پریودی می شود. 

9- افزایش اندروفین 

علاوه بر اثر ضد درد، اندروفین باعث تقویت حالت روحی می شود. ارگاسم و ورزش باعث افزایش اندروفین و کاهش درد می شود. نتایج مطالعه ای نشان می دهد ورزش ایروبیک و کشش تا حد زیادی دردهای پریودی را کم می کند. 

10- افزایش منیزیم

افزایش مقدار منیزیم در رژیم غذایی نیز باعث کاهش درد پریودی می شود.  منیزیم در غذاهای زیادی وجود دارد و با تنظیم عملکرد اعصاب و عضلات هم درد را کاهش می دهد و هم نواسانات خلق و خویی را کم می کند. مقدار مناسب منیزیم برای خانم های در سن باروری 320 میلی گرم در روز می باشد. یک اونس بادام (یک لیوان متوسط) یا نصف فنجان اسفناج جوشیده 80 میلیگرم منیزیم دارد.  مقدار منیزیم مصرفی به شدت درد شما و عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر

دردهای پریودی می توانند از خفیف تا شدید در افراد مختلف بسته به شرایط روحی و جسمی، میزان فعالیت، ژنتیک، بیماری های دیگر و ... متفاوت باشد. خوشبختانه در صورت عدم وجود بیماری های دیگر این دردها بیشتر از 2 الی 4 روز طول نمی کشند و با مسکن های بدون نسخه و داروهای گیاهی و مراقبت های خانگی کاهش پیدا می کنند و قابل تحمل هستند. در صورت شدید بودن و عدم جواب دهی روش های گفته شده حتما باید نزد پزشک بروید تا علت این دردهای شدید مشخص شود. 

1- Justin Laube, MD. 10 Home Remedies to Relieve Menstrual Cramps.Last Updated: April 13, 2020

2- Dr. Katie Corazzo, ND. Menstrual Cramps: Causes, 13 Home Remedies + Prevention Tips. April 27, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو