ترک نماز چه عواقبی دارد؟

منبع: بیتوته

112

1399/3/19

07:53


ترک نماز چه عواقبی دارد؟



ترک نماز,آثار ترک نماز,عواقب ترک نماز

نماز از فروع دین می باشد

 

یکی از آثار ترک نماز این است که خداوند، خیر و بركت را از عمر و  روزی اش بر می دارد. همچنین دعاى او به سوى آسمان بالا نمى ‏رود و مستجاب نمى ‏گردد.

نماز از فروع دین

« نماز» یكى از فرایض دین و عبادت های ویژه ای است كه مسلمانان پنج مرتبه در شبانه روز به جا می آورند. مطابق با تصریح قرآن و شواهدی که موجود است نماز از ابتدای خلقت آدم یک فریضه دینی بوده است.

 

نماز مهمترین اعمال دینی است که درصورتی که قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادت های ديگر هم قبول می شود و درصورتی که پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی شود. و  همانطور که اگر انسان شبانه روزی پنج نوبت در نهر آبی شست و شو کند، چرک در بدنش نمی ماند نمازهای پنج گانه هم انسان را از گناهان پاک می کند.


اهمیت نماز
در قرآن مجید كه مجموعه راهنمايي ها و دستور العملهای زندگی سعادتمندانه بشریت آمده است، در مورد خمس 1 آیه، در رابطه با روزه 13 آیه، در رابطه با حج 18 آیه،  درباره زكات 23 آیه آمده است ولی در مورد نماز بیش از 122 آیه، نازل شده كه طی آن اهمیت، احكام و مسایل مهم نماز مطرح گردیده است.


اهمیت نماز در كلام ائمه علیه السلام:
نماز، نخستین پرسش:حضرت محمدصلی الله علیه و آلهمی فرماید: « ستون دین، نماز است و از بین اعمال انسان در رستاخیز، نماز اولین شدنی است كه مورد رسیدگی قرار می گیرد چنانچه صحیح بود، سایر اعمال نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت و اگر نه باقی اعمال هم مردود خواهد بود».


نماز، جامعترین عبادت ها:امام جعفر صادق علیه السلام می فرماید:هیچ عملی معادل نماز نیست زیرا نماز جامع ترین، معتبرترین و بالاترین عبادت و خدمت است.


نماز، ریشه دین: رسول خداصلی الله علیه و آله می فرماید: «دین اسلام مانند درختی است كه ایمان تنه آن و نماز ریشه های آن است.

 

عاقبت و سرنوشت بی نماز
حرمت ترک نماز، از انجام بسياري از اعمال حرام سنگین تر است. زیرا انسان در ارتکاب برخی از اعمال حرام، نیت بی حرمتی به خدای متعال و دین را ندارد، بلکه جنبه حیوانی انسان بر او غلبه نموده و چه بسا پس از مبتلا شدن به فعل حرام، به شدت از خدای متعال می ترسد و توبه می کند. در حالیکه رها کردن نماز، موثر از غلبه شهوات بر انسان نیست. بلکه ناشی از ضعف ایمان و بی توجهی به فرمان الهی است.


نمازی که از سر بی میلی و بی رغبتی و به چشم یک کار دست و پا گیر و بیهوده دیده شود چه لذتی می تواند داشته باشد. این ها که از تمام این مجموعه هستی فقط طالب مادیات و لذات زودگذرشان هستند میدانند و باز هم بدانند که لحظات عمر در شتابند و دیر یا زود همه مهمان خانه خاک خواهیم شد و وقت پاسخگویی. الان که وقت نماز خواندن ندارید دقایقی چند به این فکر کنید که در پاسخ این که چرا نماز نخوانده اید چه خواهید گفت؟ آیا زمان مضحکه است و باز میتوانید بگویید:" ما قرصش را خورده ایم و یا به سن تکلیف نرسیده ایم" در این مطلب به چند نمونه از آثار ترک نماز اشاره می کنیم:


- دور ماندن از امان خدا و رسولش
رسول خدا صلی الله علیه وآله:« من ترك الصلوة متعمدا من غیر علة فقد برء من ذمة الله و ذمة رسوله؛ كسی كه نماز را عمدا و بدون دلیل ترک كند از امان خدا و رسولش دور خواهد بود.» ( عیون‏أخبارالرضا( علیه السلام ) ج:1 ص:285)

- محروم از یاری
كسی كه نماز می خواند در هر نمازی با گفتن« ایاك نعبد و ایاك نستعین؛ پروردگارا تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می جوییم» از خداوند طلب یاری می جوید ولی بی نماز خود را از این یاری محروم می نماید. یاری كسی كه دارای قدرت و رحمت، علم و حكمت است.

 

دلایل و آثار ترک نماز, ترک نماز چه اثاری دارد, پیامد های ترک نماز

یکی از آثار ترک نماز این است که انسان با حالت خوارى و زبونى جان مى ‏دهد

 

- سبب تسلط شیطان
امام صادق (ع)از پدرش نقل کرده است که رسول خدا ( ص) فرمود:« شیطان همواره از پسر آدم وحشت دارد و فاصله می گیرد تا هنگامی که نمازهای پنج گانه اش را در وقتش به جا می آورد. پس هرگاه آن ها را ضایع کرد بر او جرأت پیدا می کند و او را بر گناهان بزرگ وارد می سازد.» ( ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص ۲۳۰)

 

مصیبت هایى كه در دار دنیا بدان مبتلا مى‏ گردد عبارتند از:
* خداوند، خیر و بركت را از عمر اوبرمى‏ دارد.
* خداوند، خیر و بركت را از روزى‏ اش برمى ‏دارد.
* خداوند- عزّ و جلّ- نشانه صالحان را از چهره او محو مى‏ فرماید.
* در برابر اعمالى كه انجام داده پاداش داده نمى ‏شود.
* دعاى او به سوى آسمان بالا نمى ‏رود و مستجاب نمى ‏گردد.

* هیچ بهره ‏اى در دعاى بندگان شایسته خدا، نداشته و مشمول دعاى آنان نخواهد بود.

 

مصائبى كه هنگام مرگ به او مى ‏رسد بدین ترتیب است:

* با حالت خوارى و زبونى جان مى ‏دهد.
* گرسنه مى ‏میرد.

* تشنه جان مى ‏سپارد، به گونه ‏اى كه اگر آب تمام رودخانه‏ هاى دنیا را به او بدهند، سیراب نگشته و تشنگى ‏اش برطرف نخواهد شد.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو