به همین راحتی نان شیرمال خوشمزه در منزل بپزید

به همین راحتی نان شیرمال خوشمزه در منزل بپزید


منبع: آرگا

273

1399/3/19

12:58


نان شیر مال یک نوع نان بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که شما می توانید آن را در فر و یا کیک پز طبخ کنید.در ادامه مطلب طرز تهیه نان شیر مال را به صورت مرحله به مرحله به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

به همین راحتی نان شیرمال خوشمزه در منزل بپزید

نان شیرمال یکی از انواع نان های خوشمزه است. طریقه پخت نان شیرمال در منزل به راحتی امکان پذیر است و شما می توانید این نان خوشمزه را در منزل با تهیه مواد لازم مورد نیاز بپزید.

آموزش تهیه نان شیرمال

برای پخت نان شیرمال می توانید مقدار شکر نان را بنابر ذائقه خود دو برابر کنید و هم چنین می توانید در پخت نان از گردو و یا کشمش استفاده کنید،در مطالب قبلی نحوه تهیه انواع نان از جمله : نان سوخاری، نان گردویی، نان جو، نان ترتیلا، نان خامه ای و…به شما دوستان آموزش دادیم.

طرز تهیه نان شیرمال با طعم بی نظیر

یکی از انواع نان های بسیار خوشمزه و پرطرفدار نان شیر مال است که با روش های مختلفی می توانید آن را بپزید و به راحتی می توانید این نان را در منزل تهیه کنید، در ادامه مطلب طرز تهیه نان شیر مال را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد بنابراین  اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که تمایل دارید این نان را در منزل تان تهیه کنید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

طرز تهیه نان شیر مال در خانه

مواد لازم برای پخت نان شیرمال

آب : نصف پیمانه (ولرم ) شیر : نصف پیمانه (ولرم) شکر : نصف پیمانه تخم مرغ : ۱ عدد آرد : ۴۰۰ گرم روغن : نصف پیمانه پودر مایه خمیر : ۱.۵ قاشق سوپ خوری نمک : یک چهارم قاشق چای خوری

مواد مورد نیاز روی نان شیرمال

زعفران : به میزان لازم کنجد یا سیاه دانه : به میزان لازم زرده تخم مرغ : ۱ عدد شکر : نصف قاشق غذاخوری شیر : یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه نان شیرمال در منزل

برای پخت نان شیرمال ابتدا در ظرفی مناسب مقداری خمیر مایه و شکر را به همراه نصف پیمانه آب مخلوط می کنیم.

خمیر مایه

توجه داشته باشید که ظرف بزرگی را برای مخلوط کردن این مواد انتخاب کنید زیرا خمیر مایه پف خواهد کرد سپس روی ظرف را بپوشانید تا خمیر مایه به خوبی عمل بیاید اگر از آب داغ و یا سرد استفاده کنید خمیر مایه به خوبی عمل نمی آید حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه خمیر مایه به عمل می آید. در ظرفی مناسب شکر و شیر و تخم مرغ و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید و با همزن و یا قاشق دو دقیقه این مخلوط را هم بزنید تا شکر تقریبا در شیر حل شود سپس نصف لیوان روغن را به این مخلوط اضافه کنید و مخلوط را هم بزنید.

نان شیر نال خوش طعم

در طرز تهیه نان شیرمال بعد از این که خمیر نان به خوبی عمل آمد به مخلوط مواد شیر و شکر اضافه می کنیم سپس آرد را به تدریج به مواد اضافه کنید و مواد را به صورت مرتب هم بزنید. مقدار آردی را که به مواد اضافه می کنید باید به حدی باشد که خمیر کمی سفت شود.

مخلوط مواد نان شیر مال

بعد از این که خمیر کمی سفت شد، در روی سطحی صاف مقداری آرد بپاشید و خمیر مایه را بر روی سطح صاف قرار دهید و آن را به خوبی ورز دهید. خمیر نان را باید به مدت ۱۵ دقیقه ورز دهید.

ورز دادن خمیر

در هنگام ورز دادن هر گاه خمیر به دست های شما چسبید مقداری روغن را به خمیر اضافه کنید. بعد از این که خمیر را ورز دادید باید خمیر صاف و یکدستی تولید شود. در مرحله بعدی طرز تهیه نان شیر مال خمیر ورز داده شده را در ظرف بزرگی قرار دهید و ظرف خمیر را به مدت دو ساعت در دمای اتاق قرار دهید تا خمیر نان به خوبی ورز بیایید و حجم خمیر دو برابر شود.

نان شیر مال خوشمزه

بعد از مدت زمان ذکر شده انگشت های خود را در خمیر فرو ببرید تا پف اضافی خمیر را از بین ببرید سپس سطح صافی را آرد پاشی کنید و خمیر را بر روی سطح صاف قرار دهید و از خمیر تکه هایی را جدا کنید و تکه های خمیر را گرد کنید و یا به هر شکل دلخواهی خمیر نان شیرمال را فرم دهید. به خمیر های فرم داده شده ۲۵ دقیقه استراحت دهید توجه داشته باشید که نباید بیشتر از مدت زمان ذکر شده به خمیر استراحت دهید زیرا در هنگام پخت نان خمیر نان ترک می خورد.

روش تهیه نان شیر مال

در هنگام استراحت خمیر می توانید موادی را که می خواهید روی سطح خمیر بمالید را آماده کنید. در ظرفی زرده تخم مرغ و شکر و شیر و زعفران را باهم مخلوط کنید سپس مخلوط این مواد را روی سطح خمیر نان شیر مال قرار دهید و مقداری کنجد و یا سیاه دانه را بر روی خمیر بپاشید و خمیر های نان را در سینی فر بچینید و آن ها را به مدت ۲۰ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید.

نان شیر مال

آموزش پخت نان شیر مال

در مرحله آخر از طرز تهیه نان شیرمال حالا بعد از اینکه نان شیرمال کاملا پخته شد و رنگ آن طلایی شد آن را از درون فر بیرون آورید. شما می توانید در طرز تهیه نان شیرمال روی سطح خمیر مخلوطی از کنجد و سیاه دانه را بپاشید، نوش جان.

نکاتی تکمیلی در رابطه با نان شیرمال

  1. نان شیر مال را می توانید در میان وعده سرو کنید.
  2. زمان آماده سازی مواد اولیه آن تقریبا یک است.
  3. زمان پخت و انتظار آن حدود نیم ساعت می باشد.
  4. نان شیرمال را می توانید در ماه رمضان به عنوان افطار میل کنید.
  5. مقدار مواد گفته شده برای چهار تا شش نفر مناسب می باشد.

نکاتی در رابطه با نان شیرمال

امیدواریم از آشپزی این بخش نهایت لذت را برده باشید و به خوبی با دستور تهیه نان شیرمال آشنا شده باشید، تا بتوانید این نان را در منزل تهیه و نوش جان کنید برای آموزش پخت نان به بخش انواع نان مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو