غذای کودک ۶ ماهه تا یک ساله

منبع: اوما

131

1399/3/19

14:54


غذای کودک ۶ ماهه تا یک ساله

هر قاشق غذا را به‌عنوان بخشی از رشد سالم و تکامل کودک در نظر بگیرید

شروع تغذیه با غذا‌ی جامد اتفاق ویژه‌ای در رشد او به‌حساب می‌آید. از آن‌جایی که در ۶ ماهگی معده بسیار کوچک است و همچنان منبع اصلی غذای کودک ۶ ماهه شیر مادر است، تنها مقدار کمی غذای کمکی می‌خورد. اما حتی این لقمه‌های اولیه نیز برای رشد سالم و تکامل کودک بسیار مهم هستند زیرا کودک نیاز بالایی به مواد مغذی دارد، اما درعین حال معده کوچکی دارد که به سرعت پر می‌شود. 

شیرخواران نیازهای تغذیه‌ای بسیار متفاوتی در مقایسه با سایر کودکان و بزرگسالان دارند

کودک شیرخوار شما با توجه به وزنش در مقایسه با وزن سایر کودکان و بزرگسالان، نیاز بیشتری به مواد مغذی به خصوص مواد معدنی و ویتامین‌ها دارد. در ۶ ماهگی، زمانی‌که ذخایر آهن کودک که از زمان تولد به‌همراه داشته‌ است کم می‌شود، فرزندتان برای تأمین آهن مورد نیاز خود به منبعی غیر از شیر مادر احتیاج دارد. معمولا غلات غنی شده با آهن مخصوص کودکان و یا گوشت، به عنوان اولین غذاهای کمکی کودک پیشنهاد می‌شوند زیرا سرشار از آهن هستند.

شیر مادر+ غذای جامد

همان طور که کودکتان با طعم‌ها و بافت‌های جدید غذا آشنا می‌شود، همچنان شیر مادر مهم‌ترین منبع تأمین انرژی اوست. در ۶ تا ۸ ماهگی، شیر مادر بیشترین میزان نیاز کودک به انرژی ( در حدود دو سوم ) را تامین می‌کند. در ۹ تا ۱۲ ماهگی وقتی کودک غذای جامد بیشتری مصرف می‌کند، شیر مادر نیمی از نیاز کودک به انرژی را رفع می‌کند.

کودک شما به اندازه نیازش شیر می‌خورد و از ۶ تا ۱۲ ماهگی خواهید دید که اشتهای او برای خوردن غذاهای جامد افزایش یافته و کمتر شیر می‌خورد. به او غذاهایی بدهید که مواد مغذی بالایی داشته باشد و به رشد کودک کمک کند، به خصوص غلات مخصوص کودکان غنی شده با آهن، گوشت و همینطور میوه‌ و سبزیجات برای دریافت مواد معدنی و ویتامین‌ها. همواره به نشانه‌های گرسنگی و سیری کودکتان توجه کنید، به این صورت که وقتی به شما نشان می‌دهد دیگر گرسنه نیست، او را مجبور به غذا خوردن نکنید. به زودی وعده غذایی بعدی کودک فرا می‌رسد و فرزندتان تا آن زمان کاملا گرسنه خواهد شد.

پروتئین برای رشد، سلامت و بسیاری از موارد دیگر مهم است

در ۶ ماهگی، وزن کودک شما دو برابر زمان تولد و در ۱ سالگی وزن او سه برابر وزن تولد است. قد او نیز یک و نیم برابر افزایش می‌یابد. در سال اول بیشترین میزان رشد کودک صورت می‌گیرد. یکی از ضروری‌ترین مواد مغذی برای کودک شما پروتئین است. پروتئین برای رشد سالم و تکامل مغز کودک ضروری است و شاید یکی از مهم‌ترین مواد مغذی است که باید فرزندتان استفاده کند. 

پروتئین همچنین در سلامت سیستم گوارشی و سیستم ایمنی نقش مهمی را ایفا می‌کند. نیازی نیست در مورد میزان پروتئین دریافتی کودکتان نگران باشید زیرا شیر مادر پروتئین مناسب برای کودک را در کیفیتی بسیار مطلوب و مناسب نیاز کودک در حال رشدتان ارائه می‌کند. همچنین علم نوین بیان می‌کند که مقدار پروتئین موجود در شیر مادر باعث می‌شود کودکتان به وزن مناسبی برسد. 

کودک نیازمند غذای جامد است

معرفی غذای جامد به معنی جایگزینی شیر مادر نیست، بلکه تکمیل کننده مواد مغذی موجود در شیر مادر محسوب می‌شود. به همین دلیل اولین غذاهای کودک اغلب به عنوان غذای تکمیلی مطرح می‌شوند.

برای مطالعه ادامه مطلب غذای کودک 6 ماهه تا یکساله کلیک کنید.
 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو