راه های کاهش درد زایمان طبیعی

منبع: اوما

656

1399/3/19

20:56


راه های کاهش درد زایمان طبیعی

اگر شما مادر اومایی عزیز در حال حاضر نزدیک به زمان زایمان خود هستید و تجربه اولتان هم هست شاید خیلی نگران باشید. بخصوص اگر تصمیم به زایمان طبیعی گرفته اید ممکن است هر روز داستان های مختلفی از دردهای سخت این روش به گوشتان برسد. اما نباید نگران باشید. اگر آرامش داشته باشید و روش های کاهش درد را قبل از زمان زایمان تمرین کنید کمک بزرگی به خودتان کرده اید و زایمان برایتان راحت تر خواهد شد.

پس این مقاله را تا پایان بخوانید تا با آموزش های گروه سلامت اوما یاد بگیرید با چه روش هایی درد زایمان طبیعی را کنترل و مدیریت کنید.

آیا گرم کردن باعث کاهش درد زایمان می شود؟

به طور کلی چه برای زایمان و چه در دوران پریودی گرم کردن یکی از راه های آرام کردن درد عضلات و ماهیچه ها است. بنابراین استفاده از گرما برای کاهش درد زایمان روشی موثر است. برای این کار می توانید یک کیسه آب گرم برای گرم کردن پشت و شکم در هنگام زایمان به همراه داشته باشید. بهتر است این کیسه را یک ساعت روی بدن قرار دهید. راه های دیگر برای کاهش درد زایمان با استفاده از گرما شامل موارد زیر است:

  • بطری آب گرم که با آب داغ پر شده باشد را روی بدن قرار دهید. پیش از استفاده از بطری، دور آن پارچه بپیچید تا پوستتان نسوزد.
  • ماساژ دادن پشت باعث گرم شدن پوست بدن و تحریک بدن برای آزادسازی مسکن های طبیعی می شود. اگر از روغن استفاده می کنید، قبل از آن با پزشک هماهنگ کنید.
  • استخر آب گرم نیز به کاهش درد کمک می کند. به همین دلیل یکی از روش های موثر برای زایمان که جدیدا طرفداران زیادی پیدا کرده است، زایمان در آب می  باشد.
  • استفاده از کمپرس گرم و قرار دادن آن بین واژن و پشت روش دیگری برای کنترل و کاهش درد است.

آب چطور می تواند باعث کاهش درد زایمان طبیعی شود؟

آب گرم به شما کمک می کند آرام شوید و انقباضات را کاهش می دهد بنابراین حمام کردن با آب گرم قبل از زایمان به کاهش درد شکم و پشت کمک می کند. همچنین به جنین کمک می کند تا راحت تر وارد کانال زایمان شود. بنابراین استفاده از استخر برای کاهش درد در هنگام درد اولیه مناسب می باشد.

تنفس چگونه می تواند به انقباضات و درد زایمان طبیعی کمک کند؟

شاید دیده اید یا شنیده اید که در هنگام زایمان طبیعی دائما توصیه به تنفس عمیق می شود. در واقع تمرکز بر روی تنفس راهی موثر برای کاهش انقباض ها می باشد. در هنگام تنفس بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  •  بر روی کلمه آرامش تمرکز کنید. در هنگام انقباض، نفس عمیق بکشید و هنگام بازدم، سعی کنید تنش موجود را از بدن خارج کنید.
  • از طریق بینی نفس را داخل دهید و خروج آن از طریق دهان باشد. این کار باعث نرم شدن دهان می شود.
  • این کار را چند بار تکرار کنید. در هنگام انقباض بر روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید تا درد از بین برود.
  • سعی کنید ریتم مناسبی داشته باشید. درباره عمق نفس کشیدن نگران نباشید فقط مراقب باشید طول دم از بازدم بیشتر نشود.
  • هنگامی که انقباض و درد تمام شد، تا جایی که امکان دارد آرام باشید.
  • تنفس منظم و ریتمیک باعث ذخیره انرژی و کاهش درد می شود.

آیا استراحت باعث کاهش درد زایمان طبیعی می شود؟

در اوایل درد، می توانید خود را با آن وفق دهید. سعی کنید روی صندلی یا تخت استراحت کنید. در اطراف خود بالشت قرار دهید. یک نوشیدنی گرم و شیرین بخورید و آرام باشید. تلویزیون را روشن کنید یا یکی از آهنگ های مورد علاقه خود را گوش دهید تا آرامش بیشتری نصیبتان شود. بعد از اولین انقباضات، تحمل درد زایمان آسان تر می شود.

مقاله پیشنهادی اوما : زایمان طبیعی | فیلم زایمان طبیعی

آیا در هنگام درد زایمان باید موقعیت خود را عوض کنم؟

بله، فعال بودن به شما کمک می کند درد را بهتر تحمل کنید. به همین بهتر است موقعیت خود را هر چند دقیقه یک بار تغییر دهید. ایستادن یا راه رفتن نیز باعث کاهش زمان درد می شود. اگر خسته هستید، به پشت نخوابید. این کار باعث افزایش درد و آهسته تر شدن انقباضات می شود.

راه رفتن و ایستادن نشان دهنده این است که به سزارین نیاز ندارید. این کار برای جنین هم مناسب است زیرا نشان می دهد جنین به مراقبت های ویژه نیاز ندارد. پزشک به شما کمک می کند موقعیت های مختلف را بدانید.

 در هنگام درد زایمان، بهتر است به پهلو بخوابید. اگر جنین در حالت پشت به پشت قرار دارد در این وضعیت، موقعیت تولد خود را تغییر می دهد. پزشک به شما کمک می کند بهترین موقعیت را بدانید تا جنین هم به راحتی بچرخد.

همچنین می توانید حالت های دیگر را امتحان کنید و راحت ترین پوزیشن را پیدا کنید. حالت های پیشنهادی پزشک اوما به شما امتحان کردن موارد زیر است:

  • بایستید و به تخت تکیه بدهید.
  • بر روی بالشت خم شوید.
  • خم کردن زانو کمک می کند فضای جنین بیشتر شود.
  • حالت چهاردست و پا نیز به کاهش درد کمک می کند. این کار باعث کاهش درد شما و موقعیت بهتر جنین می شود.
  • مدتی بر روی صندلی بنشینید سپس بلند شوید و کمی راه بروید.
  • باسن خود را در هنگام نشستن تغییر دهید تا جنین حرکت کند و به موقعیت مناسب برود.
  • ذخیره انرژی در دردهای اولیه زایمان بسیار مهم است اما گاهی پیاده روی باعث کاهش درد می شود و انقباضات سریع از بین می روند. این کار باعث می شود جنین نیز به موقعیت بهتری برود. 

آیا ماساژ به کاهش درد زایمان طبیعی کمک می کند؟

ماساژ یک حرکت ریلکس کننده عالی برای تمام دردها و بیماری هاست. انجام ماساژ صحیح در هنگام زایمان طبیعی نه تنها درد را کم می کند بلکه به کاهش استرس و زایمانی سریع تر و راحت تر نیز کمک خواهد کرد. شما می توانید در هنگام زایمان از پزشک، پرستار یا در صورت امکان از همسرتان بخواهید که این ماساژ را برایتان انجام دهد. ماساژ پشت شما در طول درد زایمان بسیار کمک کننده است.

البته ممکن است شما ماساژ شانه ها را ترجیح دهید. به هر حال هر کدام شما را آرام تر می کند باید انجام شود. ماساژی که آرام شروع می شود بهتر است. مالش سریع باعث می شود آرامش شما از بین برود. فشار محکم نیز باعث تحریک آزادسازی هورمون ها می شود که به کاهش درد کمک می کند.

 

2548-2

آیا در طول درد زایمان طبیعی نیاز به همراه دارم؟

اگر در طول درد زایمان طبیعی فردی کنار شما باشد که به شما آرامش دهد، زایمان راحت تر و سریع تر انجام می شود. همچنین درد کمتری را تحمل می کنید. از طرفی وجود یک فرد آشنا در کنار شما در این زمان باعث می شود نسبت به فرایند زایمان حس خوبی داشته باشید و خطرات افسردگی بعد از زایمان کمتر می شود. 

فردی که به عنوان همراه انتخاب می کنید نیز بسیار مهم است. اگر فردی که انتخاب می کنید از افراد بیمارستان و دوستان یا اعضای خانواده نباشد، تجربه مثبتی خواهید داشت. به عنوان مثال، فردی که پیش از شما زایمان کرده است. نگران نباشید اگر این اتفاق نیفتاد. یک دوست خوب، اعضای خانواده یا همسرتان نیز می توانند به شما کمک کنند.

درباره کسی که می خواهید همراه شما باشد فکر کنید. این فرد نباید بترسد و باید معتقد باشد شما می توانید درد را تحمل کنید و باید به اندازه کافی اعتماد به نفس داشته باشد که بتواند با پزشک درباره مشکلات شما صحبت کند. در واقع باید تا جایی که می تواند به شما انگیزه و اعتماد به نفس بدهد تا فرایند زایمان سریع تر و با درد کمتری انجام شود. 

پزشک چگونه در حین درد زایمان طبیعی به من کمک می کند؟

پزشک قبل از زمان زایمان به شما اطلاع می دهد در حین درد زایمان چه اتفاقاتی می افتد و شما را آماده می کند. پزشک راه های طبیعی یا استفاده از قرص را برای کاهش درد به شما پیشنهاد می دهد. برخی پزشک ها قادر هستند از طریق ماساژ شما را آرام کنند. همچنین در صورت نیاز از روش های دیگر مانند اپیدورال یا بی هوشی موضعی استفاده می کند. 

سخن آخر

درست است که زایمان طبیعی ممکن است درد زیادی داشته باشد اما شما در تمام طول زایمان به این فکر کنید که به محض ورود فرزندتان به این دنیا صدای او را خواهید شنید و او را در آغوش می گیرید. این کار روابط شما را بسیار عمیق خواهد کرد و در آینده تاثیر مثبتی بر فرزندتان دارد. تمرین روش های کنترل درد قبل از زمان زایمان بسیار مهم است و تاثیر به سزایی در مدیریت درد در این زمان حساس دارد.

BabyCentre Medical Advisory Board.Natural pain relief in labour.2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو