ترشحات بارداری از کی شروع میشه

منبع: اوما

364

1399/3/19

20:56


ترشحات بارداری از کی شروع میشه

یکی از علائم بارداری که جزء اولین علائم بارداری هم محسوب می شود ترشحات زیاد واژن است. حتما تا الان راجع به این ترشحات در مقالات مختلفی مطالعه کرده اید و اگر در حال حاضر باردار هستید حتما آن را تجربه نموده اید. اما شاید برای شما مادر اومایی عزیز این سوال مطرح باشد که این ترشحات از کی باید شروع شود و چه ویژگی هایی دارد؟

گروه سلامت اوما سعی دارد در این مقاله به طور کامل پاسخ سوالات مربوط به ترشحات دوران بارداری را بدهد. امیدواریم بتوانید پاسخ همه سوالات ذهنیتان را با خواندن کامل این مقاله بگیرید.

ترشحات سفید و شیری رنگ غلیظ در بارداری

ترشحات بارداری معمولا سفید، شیری و غلیظ هستند. گاهی نیز ترشحات شفاف می باشند اما ترشحات زرد یا قرمز در بارداری بسیار کم دیده می شود. همچنین اگر ترشح بو نداشته باشد نگرانش نباشید زیرا عفونی نیست. 

ترشحات طبیعی واژن در بارداری

در سه ماهه اول بارداری و دوم بارداری، ترشحات سفید و غلیظ هستند. این ترشحات لکوره نامیده می شوند و تمام خانم های باردار این ترشحات را در این دوران مشاهده می کنند. لکوره بوی کمی دارد و قابل مشاهده است. اگر خانم نگران ترشحات است می تواند لباس زیر یک بار مصرف بپوشد یا از پدهای نازک روزانه استفاده کند.

توجه داشته باشید که تامپون در این دوره توصیه نمی شود. زیرا تامپون استریل نیست و احتمال انتقال عفونت به جنین وجود دارد. همچنین شست و شوی داخل واژن نیز توصیه نمی شود زیرا باکتری های خوب داخل واژن را از بین می برد و خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. در صورتی که باکتری های داخل واژن از بین بروند، عفونت به سرعت رشد کرده و باعث مشکلاتی در بارداری می شود.

ترشحات غیر طبیعی واژن در بارداری

عغونت از عوارض ناخوشایندی است که گاهی به دلایل مختلف قسمتی از بارداری خانم می شود. در این حالت ترشحات پنیری واژن و سایر عفونت ها دیده خواهد شد. علائم عفونت پنیری واژن شامل ترشحات زرد یا سبز در بارداری می باشد که همراه با خارش و بوی بد است. اگر خانم باردار هر یک از این ترشحات را در بارداری مشاهده کند، باید بلافاصله به پزشک اطلاع دهد. به هیچ وجه سعی نکنید عفونت را خود به تنهایی درمان کنید. زیرا داروهای بدون نسخه و یا داروهای خانگی می توانند برای جنین ضرر داشته باشند.

ترشحات سفید کرمی غلیظ، یا ترشحات سفید شیری

ترشحات سفید شیری غلیظ باعث می شود خانم ها بیشتر بترسند. اما نگران نباشید. این نوع ترشحات واژن در اوایل بارداری طبیعی بوده و ممکن است از نشانه های اولیه بارداری باشند. حتی اگر باردار هم نباشید مقدار کم ترشحات به اندازه یک قاشق چای خوری در روز می تواند کاملا طبیعی باشد. اما در صورتی که این ترشحات بو داشته باشند باید به پزشک مراجعه کنید تا معاینه شوید. 

دلایل ترشحات سفید شیری غلیظ در بارداری

ترشحات سفید شیری غلیظ در ابتدای بارداری لکوره نامیده می شود و به خاطر افزایش و تغییر مقدار هورمون استروژن ایجاد می شوند. در واقع افزایش استروژن در جریان خون به واژن، باعث افزایش ترشحات مخاطی می شود.

حقایق مهم درباره ترشحات واژن

ترشحات واژن مانند ترشحات سفید و شیری غلیظ در بارداری طبیعی هستند. اما دقت داشته باشید که ترشحات سبز، قرمز و قهوه ای به خصوص همراه با بو طبیعی نیستند. هنگامی که در بدن یک خانم تخمک گذاری اتفاق می افتد ممکن است ترشحاتی از واژن خارج شود.

در بارداری ظاهر این ترشحات مشابه است یعنی مایعی لزج، کش دار و شفاف مانند سفیده تخم مرغ است، اما حجم آن ها بیشتر می باشد. در بارداری، ترشحات سفید شیری واژن طبیعی است و با پیشرفت بارداری و رسیدن به ماه های آخر این ترشحات بیشتر هم می شوند.

با نزدیک شدن به زمان زایمان، در برخی افراد حجم زیادی از ترشحات سفید همراه با خون خارج می شود که معمولا به خاطر آزاد شدن پوشش دهانه رحم و آماده شدن جنین برای تولد می باشد. پس نگران میزان آن نباشید. همچنین اگر در این رابطه هر مسئله ای شما را نگران کرد بهتر است با پزشک خود در میان بگذارید و به او اعتماد داشته باشید.

 

9316-7

درمان ترشحات واژن

ابتدا باید مطمئن شوید ترشحات طبیعی هستند. پزشک بهترین منبع برای کمک به شما در این زمینه است:

  • در طول بارداری و حداقل یک ماه بعد از زایمان نباید از تامپون استفاده کنید. 
  • برخی ترشحات بوی ماهی می دهند که باعث نگرانی خانم ها می شوند. اگر ترشحات بوی بد می دهند باید آزمایش انجام دهید. تا دلیل اصلی مشخص شود و در صورت نیاز دارو مصرف کنید.
  • شستن قسمت بیرون واژن باعث از بین رفتن و کاهش ترشحات واژن می شود.
  • در هیچ حالتی نباید داخل واژن را در این دوران بشویید. زیرا خطر انتقال عفونت به جنین افزایش پیدا می کند. 
  • اگر دستمال معطر باشد باعث حساسیت پوست در طول بارداری می شود. این مواد معطر باعث تغییر اسیدیته واژن می شوند و ممکن است یکی از دلایل ترشحات باشند.

فرایند لانه گزینی

بارداری زمانی شروع می شود که در طول تخمک گذاری تخمک قابل باروری از تخمدان آزاد می شود و در لوله های رحم با اسپرم لقاح انجام می دهد. در صورت وجود اسپرم مناسب این مسئله معمولا 12 تا 24 ساعت بعد از تخمک گذاری اتفاق می افتد. تخمک بارور به طرف رحم حرکت می کند و در طول راه اندازه اش بزرگ می شود و به گروهی از سلول ها به نام بلاستوسیت تبدیل خواهد شد.

بلاستوسیت در ابتدا تنها یک سلول است که بعد از لقاح تولید می شود و به آن زیگوت می گویند سپس این سلول به سی سلول دیگر تقسیم می شود که همان بلاستوسیت را تشکیل می دهد و 5 روز بعد در رحم لانه گزینی می کند. بعد از لانه گزینی هورمون گنادوتروپین یعنی هورمون بارداری به داخل خون ترشح می شود. هنگامی که این هورمون در خون باشد علائم بارداری مانند ترشحات دیده می شود. در این زمان احتمالا تست بی بی چک بارداری شما را تایید می کند. 

علائم بارداری چه زمانی آشکار می شوند؟

مقدار کمی از هورمون گنادوتروپین یعنی هورمون بارداری، چند روز بعد از لانه گزینی (8 تا 10 روز بعد از تخمک گذاری و توقف پریودی) وارد خون می شود. بنابراین بیشتر علائم تا زمانی که هورمون گنادوتروپین به مقدار مناسب نرسد یعنی یک تا دو هفته بعد از توقف پریودی ظاهر نمی شوند. هورمون گنادوتروپین در خون باعث می شود نتیجه تست بارداری مثبت باشد.

ترشحات واژن به عنوان علائم اولیه بارداری

ترشحات واژن در ابتدای بارداری، معمولا نزدیک زمان پریودی، جزو علائم اولیه بارداری به حساب می آیند. معمولا با شروع بارداری خانم ها افزایش ترشحات را مشاهده می کنند. علائم دیگر بارداری در شروع شامل حالت تهوع، خستگی و قطع پریودی می باشد.

بیشتر خانم ها نمی دانند ترشحات واژن علامت بارداری می باشد و به همین دلیل نگران آن می شوند. اما این ترشحات معمولا بی بو هستند و نباید نگران آن باشید این ترشحات به خاطر تغییرات هورمونی در بارداری اتفاق می افتد که باعث تحریک واژن و ایجاد مایعات سفید یا لزج می شوند.

البته این نکته را هم به یاد داشته باشید که در تمام خانم ها در ابتدای بارداری ترشحات واژن دیده نمی شود بنابراین اگر فردی ترشحات را مشاهده نکرد به معنی باردار نبودن او نیست. زیرا شرایط بارداری برای هر فرد کاملا منحصر به فرد است و همه خانم ها علائم یکسانی را تجربه نمی کنند. 

ترشحات واژن به عنوان نشانه تخمک گذاری و باروری

ترشحات واژن به عنوان علائم تخمک گذاری نیز می باشند. در هنگام تخمک گذاری، مخاط دهانه رحم چسبنده و کشسانی می شود. این ترشحات غلیظ دهانه رحم حاوی مایع منی می باشد و به اسپرم کمک می کنند از طریق واژن به تخمک برسند تا صورت وجود شرایط ایده آل لقاح انجام شود. 

ترشحات سه ماهه سوم بارداری 

در سه ماهه سوم بارداری ترشحات واژن افزایش می یابد. این ترشحات به خاطر تغییرات هورمونی نیست بلکه به خاطر فروپاشی پوشش دهانه رحم می باشد. این پوشش در اواخر بارداری آزاد می شود و نشانه آمادگی برای زایمان است. یکی از دلایل بعضی از دردهای خفیف پایان بارداری نیز فروپاشی دیواره است که مانند زمان پریودی ایجاد می شود. 

بیشتر خانم ها این ترشحات را مشاهده نمی کنند اما امکان دارد لکه بینی همراه با ترشحات ناشی از فروپاشی پوشش دهانه رحم را مشاهده کنند. بهتر است قبل از زایمان این نکات را با پزشک خود در میان بگذارید.

نزدیکی جنسی مطمئن در طول بارداری

نزدیکی جنسی مطمئن در طول بارداری بسیار مهم است. ترشحات واژن در بارداری ممکن است علامت بیماری های مقاربتی باشد. تمام بیماری های مقاربتی به جنین منتقل نمی شود اما اگر مانند ایدز شدید باشد به جنین منتقل می شود.

سخن آخر

ترشحات واژن در بارداری کاملا طبیعی است و خانم ها باید در طول بارداری با تاثیرات آن کنار بیایند. باید چند نکته مهم را نیز برای کاهش این ترشحات به یاد داشته باشید: 

  • از تامپون استفاده نکنید.
  • برای شست و شوی داخل واژن از سرنگ استفاده نکنید.
  • نزدیکی جنسی مطمئن داشته باشید.
  • تمام تغییرات ترشحات واژن را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • 4 تا 6 هفته بعد از زایمان، پریودی رحم را پاک می کند و تمام ترشحات واژن به حالت نرمال باز می گردد.

Amos Grünebaum. Vaginal Discharge: Early Pregnancy Symptoms & Signs.Updated on November 26, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو