درمان کیست تخمدان با 18 توصیه آسان

درمان کیست تخمدان با 18 توصیه آسان


منبع: اوما

404

1399/3/19

20:56


درمان کیست تخمدان با 18 توصیه آسان

یکی از مشکلات شایع میان بسیاری از خانم های دنیا کیست های تخمدانی است و متاسفانه آمار مبتلایان به این کیست ها در میان دختران جوان و زنان رو به افزایش است. کیست های تخمدانی اغلب باعث ایجاد چاقی، عضلات و استخوان های درشت، رویش موهای زائد بر روی صورت و بدن، ویژگی های مردانه، آكنه و عادت ماهیانه نامنظم می شوند. به همین دلیل شما اومایی عزیز باید با یک چکاپ کامل این وضعیت را بررسی کنید.

در صورت بی توجهی به درمان، كیست های تخمدانی می توانند باعث ناباروری، افزایش ابتلا به دیابت، سكته ها، حملات قلبی و سرطان رحم شوند. دلیل برخی از این نوع کیست ها هنوز مشخص نیست و حتی چون ایجاد ناراحتی برای فرد مبتلا نمی کند، ممکن است فرد متوجه آن نشود. اما با تغییر سبک زندگی و تغذیه مناسب می توان از ایجاد بسیاری از انواع کیست ها پیشگیری کرد. در این مقاله مروری کامل بر کیست تخمدان و روش های درمانی آن خواهیم داشت: 

در این مقاله می خوانیم:


کیست تخمدان

خیلی از خانم ها و دختر خانم ها دچار این عارضه می شوند. یکی از دلایل رایج در ناباروری همین کیست ها ی تخمدانی است که به ظاهر مشکل ساز نیستند اما یکی از دغدغه های اصلی زوجین را ایجاد میکنند. پس باید همه خانم ها اطلاعات کافی و جامع درباره کیست تخمدان داشته باشند.

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان ساختاری کیسه ای شکل و بسته مانند است که در داخل تخمدان ایجاد می شود و با مواد مایع و شبه جامد پر شده است. کیست های پر شده از مایع حتی ممکن است نشان دهنده تومور یا نئوپلاسم باشد. این تومورها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند و باید تحت درمان قرار بگیرند. 

3 مورد احتمالی در ایجاد برخی کیست های تخمدانی

   1- شست و شو با آب سرد پس از دفع ادرار

   2- حمام  کردن در زمان پریود

   3- پوشیدن شلوارهای تنگ که به کشاله ران ها فشار می آورد و باعث کاهش خون رسانی به تخمدان ها می شود.

کیست تخمدان چه شکلی است؟

در یک تصویر سونوگرافی، کیست تخمدان شبیه به یک حباب است. کیست ها معمولا حاوی مایع هستند و توسط یک دیواره بسیار نازک احاطه شده اند. بعضی اوقات در زمان تخمک گذاری اگر فولیکول بدون پارگی تخمک را آزاد کند، مایع باقی مانده و آزاد نشده می تواند به یک کیست در تخمدان تبدیل شود (12 نوع کیست تخمدان و درمان آن). این اتفاق معمولا یکی از تخمدان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است در حالی که فولیکول ها در تخمدان تشکیل می شوند نیز، کیست های کوچک (کوچکتر از 8/3 سانتی متر) به طور طبیعی ایجاد شوند.

اندازه کیست تخمدان

اندازه کیست تخمدان معمولا بین کمتر از 5 سانتی متر تا 10 الی 16 سانتی متر متغیر است. کیست های بزرگ فقط باید توسط جراحی برداشته شوند.

انواع کیست تخمدان و دلایل بروز آن

دلایل زیادی برای کیست تخمدان وجود دارد و اکثر این دلایل سرطانی نیستند و می توانند درمان یا کنترل شوند.

1.  کیست فولیکولار:

رایج ترین کیست، کیست فولیکولار است که به خاطر رشد فولیکول اتفاق می افتد. فولیکول یک کیسه پر از مایع است که حاوی تخمک می باشد. کیست فولیکولار هنگامی تشکیل می شود که فولیکول در طی پریودی رشد می کند و تخمک آزاد نمی کند. معمولا کیست فولیکول خود به خود بعد از چند روز تا چند ماه درمان می شود. این کیست می تواند حاوی خونی باشد که به دلیل نشت خون به کیسه تخمک ایجاد شده است.

2.  کیست جسم زرد:

کیست جسم زرد به چرخه پریودی وابسته است. جسم زرد بافتی در داخل تخمدان است که پس از آزاد شدن تخمک از فولیکول تشکیل می شود. در هر سیکل قاعدگی اگر بارداری اتفاق نیفتد، جسم زرد پاره شده و ناپدید می شود. جسم زرد حاوی مایع یا خون است و گاهی اوقات از بین نمی رود و به صورت کیست در تخمدان دیده می شود. معمولا این کیست در یک طرف وجود دارد و هیچ علائمی ندارد و خود به خود درمان می شود.

3. کیست شکلاتی:

آندومتریوز بیماری است که در آن سلول ها به جای اینکه به طور طبیعی در پوشش داخلی رحم رشد کنند در خارج از رحم رشد می کنند. تخمدان یکی از مکان های رایج رشد بافت آندومتریوز است.

هنگامی که آندومتریوز در داخل تخمدان ایجاد می شود، بافت آن رشد کرده و به طور مداوم خونریزی می کند و یک کیست پر از خون با محتویات قرمز یا قهوه ای به نام آندومتریا ایجاد می کند که به آن کیست شکلاتی می گویند. در صورت وجود این نوع کیست باید هرچه زودتر مورد درمان یا جراحی قرار بگیرد.

انواع کیست تخمدان

4. سندرم پلی کیستیک تخمدان:

این بیماری به خاطر وجود چند کیست کوچک در هر دو تخمدان اتفاق می افتد. تخمدان پلی کیستیک  به دلیل مشکلات هورمونی ایجاد می شود و یکی از دلایل رایج ناباروری در خانم ها است. 

5. کیست درموید:

تومورهای خوش خیم و بدخیم تخمدان می توانند بصورت کیست باشند. در این وضعیت بافت تخمدان به طور غیر طبیعی رشد کرده و سایر بافت ها مانند دندان یا مو را ایجاد می کند. کیست با بافت های غیر طبیعی تومورهای خوش خیم یا کیست درموید نامیده می شوند که می توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله کیست مویی چیست و چگونه درمان میشود را مطالعه کنید.

6. ورم تخمدان:

عفونت اندام لگن باعث عفونی شدن تخمدان و لوله های فالوپ می شود. در موارد شدید، ممکن است در اثر این عفونت ها در اطراف تخمدان یا لوله ها کیست ایجاد شود. این کیست ها به ورم تخمدان نیز معروف هستند.

علائم کیست تخمدان چیست؟

با اینکه برخی از کیست ها هیچ گونه علائمی ندارند اما بعضی از آن ها ممکن است علائم  زیر را در بدن ایجاد کنند: 

  • لکه بینی
  • پریودهای نامنظم
  • موهای زائد
  • دردهای شدید دوره پریود
  • دردهای مبهم لگنی
  • درد در هنگام نزدیکی جنسی
  • حالت تهوع
  •  استفراغ
  •  خونریزی غیرمعمول
  •  درد پستان
  •  درد در منطقه لگن
  •  احساس پری در شکم

بیشتر کیست ها بدون اینکه خانم متوجه شوند ایجاد می شوند و خود به خود هم از بین می روند. رایج ترین علائم کیست درد در ناحیه شکم و لگن است. این دردها اغلب به دلایل زیر ایجاد می شود:

اگر کیست بزرگ شود علائم دیگری نیز در اثر فشار ایجاد شده دیده می شود. این علائم عبارتند از:

  •  احساس پری شکم و نفخ
  • درد کمر
  • سوء هاضمه
  • ضرورت ادرار
  • مشکل در تخلیه کامل مثانه
  • احساس نیاز به دفع 
  • حرکات شدید روده
  • درد در هنگام مقاربت جنسی

 

علائم کیست تخمدان

علائم پارگی کیست تخمدان چبیست؟

کیست پاره شده همیشه با علائم خاص همراه نیست، به خصوص اگر کیست کوچک باشد. اما گاهی پاره شدن کیست باعث درد شدید و خونریزی داخلی می شود. درد پارگی کیست دردی ناگهانی است که در یک طرف بدن حس می شود. این درد ممکن است در هنگام فعالیت های فیزیکی یا نزدیکی جنسی شروع شود. کیست پاره شده باعث تب و علائم گوارشی معده و روده نمی شود.

پاره شدن کیست کوچک تخمدان ، علائمی ایجاد نمی کنند. اما پاره شدن کیست های بزرگ تر علائم زیر را ایجاد می کند:

  • درد در شکم و کمر که یکی از رایج ترین علائم است.
  • احساس نفخ و سوزش معده
  • افزایش شکاف شکمی
  • احساس درد در روده و حرکات روده
  • درد در طی رابطه جنسی
  • درد در سمت راست پایین شکم 
  • تهوع و استفراغ

من هر ماه درد پهلو دارم، این طبیعی است؟

برخی از دختران و خانم ها حدود 2 هفته قبل از پریودی خود دچار درد در پهلو می شوند. این درد یا ناراحتی طی تخمک گذاری رخ می دهد که معمولا ملایم است و از 1 ساعت تا 1-2 روز طول می کشد. با این حال، اگر درد شدید داشته باشید، ممکن است به علت مشکلات دیگری باشد، بنابراین باید با پزشک خود مشورت کنید و یا به اورژانس مراجعه کنید.

کیست تخمدان معمولا هیچ مشکلی ایجاد نمی کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث پیچش تخمدان در ریشه شود. این پیچ خوردگی از رسیدن خون به تخمدان جلوگیری می کند. اگر این اتفاق بیفتد، درد شدید در شکم ایجاد می شود. در این صورت باید بلافاصله به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

گاهی اوقات کیست تخمدان خود به خود برطرف نمی شود و باید برداشته شود. در این مورد، یک جراح، کیست را در حالی که بقیه تخمدان را در جای خود قرار می دهد، برمی دارد تا مشکلی برای بارداری پیش نیاید. به ندرت این نوع کیست به یک مشکل دیگر مانند تومور خوش خیم یا سرطان مرتبط است.

کیست تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟

گاهی اوقات کیست تخمدان توسط پزشک در حین معاینه لگن تشخیص داده می شود. اگر در طی معاینه علائمی دیده شود از سونوگرافی برای بررسی دقیق تر استفاده می شود. خوشبختانه بیشتر کیست ها توسط سونوگرافی تشخیص داده می شوند.

در طی سونوگرافی از امواج صوتی استفاده می شود که ساختار بدن را نشان می دهد. سونوگرافی بدون درد و بی ضرر است. سونوگرافی واژینال نیز ابزاری تشخیصی برای مشاهده بهتر تخمدان با استفاده از وسیله باریکی است که از طریق واژن وارد می شود. کیست با روش های دیگر از جمله سی تی اسکن یا ام آر آی نیز تشخیص داده می شود. این روش ها برای زمانی است که کیست ها بزرگ است و پزشک می خواهد به طور دقیق اندازه و مکان آن را بررسی نماید.

آیا کیست تخمدان خطرناک است؟

- کیست تخمدان کارکردی: اگر خانم 40 ساله یا جوان تر باشد و پریودی او منظم باشد، توده های کیست های تخمدان کارکردی هستند که غیرطبیعی نیستند. معمولا کیست فولیکول و کیست جسم زرد از این نوع می باشند. این کیست ها به تخمک گذاری مربوط هستند و در طول پریودی اتفاق می افتند و در اکثر مواقع به خودی خود در طول پریودی بعدی از بین می روند. 

- از آنجایی که قرص های خوراکی ضد بارداری برای جلوگیری از تخمک گذاری استفاده می شوند، پزشک توقع ندارد خانمی که این قرص ها را مصرف می کند به کیست کارکردی دچار شود. این خانم ها کیست کارکردی نخواهند داشت. بنابراین پزشک در این افراد از سونوگرافی لگن استفاده می کند. همچنین کیست کارکردی پس ازیائسگی در خانم دیده نمی شود. اما همچنان کیست های کوچک حاوی فولیکول در تخمدان پس از یائسگی دیده می شود.

-  فاکتورهای دیگر نیز در تشخیص کیست تخمدان موثر هستند. کیست حاوی کیسه مایع احتمالا نئوپلاسم خوش خیم است که در سونوگرافی تشخیص داده می شود. بنابراین سونوگرافی نقش مهمی در تشخیص تومور تخمدان ایفا می کند.

 

تشخیص خطرناک بودن کیست تخمدان

سرطانی شدن کیست تخمدان:

**  سرطان تخمدان در خانم های جوان تر از 40 سال نادر است. بعد از 40 سالگی، احتمال سرطانی بودن کیست تخمدان بیشتر خواهد شد. در این حالت تست خون CA-125 برای تشخیص سرطان تخمدان استفاده می شود اما این کیست ها همیشه نشان دهنده سرطان نیستند. CA-125 پروتئینی است که در تست خون خانم با سرطان تخمدان دیده می شود.

** ممکن است برخی شرایط باعث افزایش CA-125 شود، بنابراین تست CA-125، به خصوص در سنین کمتر، تست مناسبی نیست. عفونت لگن، فیبروئید رحم، بارداری، کیست تخمدان، آندومتریوز و بیماری کبد ( این مقاله را بخوانید: هر آنچه درباره علائم، عوارض و درمان کبد چرب باید بدانید )  بیماری هایی هستند که باعث افزایش CA-125 در خون می شوند در حالی که فرد مبتلا به سرطان نیست.

** حتی اگر یک خانم سرطان تخمدان داشته باشد، تمام سرطان های تخمدان باعث افزایش CA-125 نمی شوند. بعلاوه مقدار CA-125 در خانم هایی که سرطان سینه، ریه و صفرا دارند نیز بالا است.

درمان کیست تخمدان چگونه است؟

بیشتر کیست های تخمدان در سنین باروری از نوع کیست فولیکولار و جسم زرد است که به صورت خود به خود پس از چند ماه از بین می روند اما ممکنه باعث ایجاد درد شوند. این کیست ها خوش خیم هستند و در طول بررسی لگن تشخیص داده می شوند.

تمام خانم ها به شکلی کیست فولیکولار دارند اما این کیست هیچ علائمی ندارد، بنابراین متوجه آن نمی شوند. سونوگرافی راهی مناسب برای تشخیص کیست ساده (فقط مایع بدون بافت جامد، خوش خیم) و پیچیده (با ذرات جامد که معمولا نیاز  به جراحی دارد) است.

درمان مناسب کیست تخمدان به علت ایجاد شدن کیست بستگی دارد. سن خانم، سایز کیست و ظاهر آن در طول سونوگرافی نیز به تعیین روش درمان کمک می کند. کیست کارکردی معمولا اگر پاره شود و خونریزی داشته باشد نیاز به جراحی دارد. تومور خوش خیم و بدخیم نیز باید با جراحی برداشته شود.

درمان کیست شامل بررسی های ساده است؛ همچنین تست خون CA-125 نیز برای کمک به تعیین سرطان مورد نیاز است. از طرفی روش های درمانی خانگی نیز برای درمان مستقیم کیست تخمدان وجود دارد که البته روش قطعی نیستند و تنها می توانند کمک کننده باشند. مصرف کردن قرص های ضد التهاب و ضد استروئیدی نیز برای کاهش درد توصیه می شود. بهتر است از قرص های دیگر برای کاهش این نوع دردها استففاده نکنید.

جراحی برای کیست تخمدان

هر گونه توده در تخمدان از جمله کیست می تواند به وسیله لاپاراسکوپی رحم و تخمدان یا جراحی باز شکم برداشته شود. هنگامی که کیست برداشته می شود بافت برای بررسی زیر میکروسکوپ به آزمایشگاه فرستاده می شود تا نوع کیست تشخیص داده شود. اگر کیست سرطانی باشد نیاز به مراقبت های بیشتری است تا دوباره بیماری برنگردد.

کیست تخمدان چقدر باید باشد تا برداشته شود؟

کیست تخمدان در صورت وجود شرایط زیر باید برداشته شود: 

  • اگر سرطانی باشد؛ البته در صورتی که جوان باشید احتمال ابتلا به سرطان کمتر است. 
  • قطر  آن بزرگتر از 2.5 اینچ (حدود 5 سانتیمتر) باشد. 
  • جامد باشد.

درمان خانگی کیست تخمدان (چند توصیه آسان)

در این قسمت 18 روش آسان برای درمان کیست بصورت خانگی را به شما عزیزان اومایی آموزش می دهیم. با هم بخوانیم:

   1- مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مانند نان، برنج، ماکارونی، و سیب زمینی را نسبت به گذشته کاهش دهید. سعی کنید از غلات کامل و سبوسدار استفاده کنید.

   2- از مواد غذایی سرشار از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، و حبوبات بیشتر استفاده کنید.

   3- سعی کنید مواد غذایی حاوی فیبر را به تدریج به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

   4- مصرف فیبر را از راه های مختلف افزایش دهید. حبوبات، میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر را در غذای اصلی، سالاد، و میان وعده مصرف کنید.

   5- از سبزیجات برگ سبز تیره در وعده های نهار و شام استفاده کنید.

   6- چربی های اشباع شده را با چربی ها و روغن های سالم و اشباع نشده جایگزین کنید.

   7- از لبنیات کم چرب استفاده کنید.

   8- در کل مصرف غذاهای چرب را کاهش داده و چربی کمتری میل کنید.

   9- مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مانند چای، نوشابه، و قهوه را کاهش دهید و از نوشیدنی های فاقد کافئین استفاده کنید.

   10- برای کنترل قند خون، در طول روز غذا را در وعده های بیشتر و حجم کمتری میل کنید.

   11- سعی کنید از انواع مواد غذایی با رعایت تعادل در برنامه غذایی خود بهره ببرید.

   12- ترجیحاً غذاهای تازه مصرف کنید و از مصرف غذاهای آماده، فرآوری شده، کنسروی، نمک سود شده و دودی اجتناب کنید.

   13- مصرف نمک را کاهش دهید و ادویه ها یا چاشنی های دیگر مانند، سبزیجات معطر و آبلیمو را جایگزین آن کنید.

 

درمان خانگی کیست تخمدان

   14- 2 تا 3 بار در هفته ماهی بخورید.

   15- مصرف قند، شکر، و شیرینی را کاهش داده و یا در صورت امکان حذف کنید، و به جای آن از غلات سبوسدار استفاده کنید.

   16- مواد غذایی را به جای سرخ کردن با روغن، کباب یا آب پز کرده و یا در فر طبخ کنید.

   17- سعی کنید در هر وعده غذایی یک منبع پروتئینی داشته باشید تا ثبات قند خونتان حفظ شود و دچار افت قند خون نشوید. گوشت، ماهی، مرغ، لبنیات، تخم مرغ، و آجیل منابع خوبی از پروتئین هستند. اما از مصرف بی رویه گوشت قرمز و تخم مرغ نیز پرهیز کنید. هر چیزی در حد تعادل می تواند مفید باشد و بیش از آن عوارض دیگری را ایجاد می کند.

   18- سعی کنید از گوشت، مرغ، و ماهی بدون چربی استفاده کنید.

توصیه های سبک زندگی

   1- وزن خود را کاهش دهید.

   2- دریافت کالری روزانه خود را کم کنید تا بتوانید وزن خود را کاهش دهید.

   3- سعی کنید حتماً روزی 20 دقیقه ورزش کنید.

   4- استرس را از زندگی خود دور کنید.

   5- عدم مصرف و یا محدود کردن مواد غذایی نظیر، انواع شیرینی جات، كیك و كلوچه، ماكارونی و پاستا، غذاهایی كه شكر به آنها اضافه شده است، آبمیوه های شیرین صنعتی، نوشابه، نان های سفید و بدون سبوس می تواند کمک بزرگی در پیشگیری از ایجاد کیست نماید.


22 سوال رایج شما درباره کیست تخمدان

1- آیا کیست تخمدان باعث سرطان می شود؟

بیشتر کیست های تخمدان به خاطر سرطان نیست و باعث سرطان تخمدان نمی شود. اما برخی سرطان های تخمدان باعث ایجاد کیست در اطراف تومور می شوند. سرطان تخمدان کمتر از کیست خوش خیم تخمدان دیده می شود.

2- آیا کیست تخمدان در طول بارداری خطرناک است؟

کیست تخمدان معمولا در بارداری مشخص می شود. در بیشتر موارد، در هنگام سونوگرافی بارداری به صورت تصادفی کیست دیده می شود. بیشتر کیست تخمدان در بارداری خوش خیم هستند و نیاز به درمان ندارند. اما اگر کیست بزرگ باشد یا احتمال پارگی آن وجود داشته باشد باید حتما جراحی شود.

3- آیا خانم می تواند در طول یائسگی یا بعد از آن دچار کیست تخمدان شود؟

کیست تخمدان ممکن است در طول بارداری یا هر  زمان دیگری ایجاد شود. برخی از انواع کیست تخمدان مربوط به چرخه پریودی است و قبل از رسیدن به یائسگی دیده می شود. اما برخی دیگر نیز بعد از یائسگی هم دیده می شوند.

4- چه متخصص هایی کیست تخمدان را درمان می کنند؟

متخصص زنان به درمان کیست تخمدان می پردازند.

5- آیا می توان از کیست تخمدان جلوگیری کرد؟

خیر هیچ راهی برای جلوگیری از پیشرفت کیست تخمدان وجود ندارد. تنها راه جلوگیری استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و ورزش دائمی برای حفظ وزن و هماهنگی هورمون ها می باشد.

6- آیا کیست تخمدان خود بخود بهبود می یابد؟

بیشتر کیست های کارکردی خود به خود درمان می شوند و مشکلات طولانی مدت ایجاد نمی کنند. اما کیست خوش خیم یا تومور خوش خیم از طریق جراحی برداشته می شود. اگر کیست در سرطان تخمدان دیده شود، در این صورت، پیشگیری از آن به نوع سرطان بستگی دارد.

7- تخمدان ها چقدر بزرگ می شوند؟

تخمدان یکی از جفت غدد لنفاوی در زنان است که در لگن در دو طرف رحم واقع شده است. هر تخمدان به اندازه گردو و شبیه به آن است. تخمدان تخمک ها و هورمون های استروژن و پروژسترون را تولید می کند و مهم ترین نقش را در باردار کردن زن پس از ورود اسپرم ایفا می کند. تخمدان ها منابع اصلی هورمون های زنانه هستند که ویژگی های بدنی زن را از جمله اندازه سینه ها، موهای بدن و فرم بدن را کنترل می کنند. همچنین چرخه پریودی و بارداری را تنظیم می کنند.

8- آیا کیست تخمدان در طی تخمک گذاری شکل می گیرد؟

انواع مختلف کیست وجود دارد. کیست فولیکولار در هر ماه رشد می کند و حاوی تخمک کوچک در درون خود است. طی تخمک گذاری کیسه پاره می شود و تخمک از تخمدان خارج می شود. کیست کورپوس لوتئوم یا کیست جسم زرد نیز می تواند به اندازه 3-4 اینچ (7.5 الی 10 سانتیمتر)رشد کند و ممکن است درون کیست یا شکم شما خونریزی کند و درد ایجاد کند.

9- آیا اگر کیست داشته باشید می توانید باردار شوید؟

ناباروری یا ناتوانی در بارداری زمانی مشخص می شود که زوج به مدت 12 ماه تلاش می کنند و باردار نمی شوند. کیست تخمدان که حاوی اندومتریوز است ممکن است با ناباروری همراه باشد. نظارت بر کیست تخمدان طبیعی تا زمانی که درمان شود، باعث می شود ناباروری رخ ندهد.

10- چگونه کیست تخمدان بر باروری تاثیر می گذارد؟

کیست تخمدان تا زمانی که خیلی بزرگ نشود بر باروری تاثیر نمی گذارد. کیست های عملکردی مانند کیست های فولیکولار یا کیست کورپوس لوتئوم شایع ترین نوع کیست تخمدان هستند که در یک دوره طبیعی قاعدگی ایجاد می شوند و باعث ناباروری نمی شوند.

11- آیا کیست تخمدان به اندازه 3 سانتی متر است؟

تخمدان طبیعی حدود 2 × 3 سانتیمتر یعنی به اندازه بادام است. در کیست تخمدان فولیکولار، اگر تخمک خارج نشود و مقدار مایع افزایش یابد، می تواند تا اندازه 10 سانتی متر هم رشد کند. خوشبختانه اکثر کیست های فولیکولار کوچک تر هستند و در عرض یک تا سه ماه درمان می شوند.

12- آیا می توان بارداری را با کیست اشتباه گرفت؟

خیر، ممكن نیست بارداری را با كیست تخمدان اشتباه بگیرید. 

13- چه مدت طول می کشد تا کیست تخمدان از بین برود؟

ممکن است رشد کیست مدتی طول بکشد. یا پس از آزادی تخمک، کیسه ممکن است حل نشود و مایع در کیسه تجمع کند و باعث بزرگ شدن کیست شود. این نوع کیست معمولا پس از یائسگی اتفاق نمی افتد.

 

سوالات رایج کیست تخمدان

14- چگونه کیست تخمدان را بر می دارند؟

با استفاده از جراحی. پس از برداشتن کیست تخمدان، در شکم احساس درد می کنید، اگر چه این درد طی یک یا دو روز بهبود می یابد. بعد از جراحی لاپاروسکوپی، احتمالا باید دو هفته استراحت کنید. بهبود پس از لاپاروسکوپی معمولا حدود شش تا هشت هفته طول می کشد.

15- چه چیزی باعث ایجاد کیست در تخمدان ها می شود؟

طی چرخه قاعدگی خانم، یک تخمک در کیسه فولیکول رشد می کند. این کیسه درون تخمدان قرار دارد. در اغلب موارد، این فولیکول یا کیسه باز می شود و تخمک را آزاد می کند. اما اگر فولیکول شکسته نشود، مایع داخل فولیکول می تواند یک کیست در تخمدان را ایجاد کند. البته دلایل دیگری که در متن به طور کامل توضیح دادیم نیز می تواند باعث ایجاد کیست شود.

16- آیا احتمال مرگ در اثر داشتن کیست وجود دارد؟

برخی از کیست ها سرطانی هستند و درمان زودهنگام آن ها حیاتی است. اگر کیست درمان نشده باقی بماند، می تواند عوارض جدی از جمله عفونت را ایجاد کند که در این حالت کیست با باکتری ها و چرک پر می شود و به آبسه تبدیل خواهد شد. اگر آبسه در داخل بدن پاره شود، خطر مسمومیت خونی وجود دارد.

17- کیست تخمدان چگونه باعث آسیب می شود؟

بیشتر کیست های تخمدان کوچک هستند و نشانه ای ایجاد نمی کنند. اگر کیست باعث ایجاد علائم شود، ممکن است فشار، تورم، نفخ یا درد در قسمت پایین شکم در سمت کیست را تجربه کنید. این درد ممکن است تیز باشد و ممکن است به صورت مداوم ایجاد شود. اگر کیست پاره شود باعث درد شدید می شود که باید به پزشک مراجعه کنید.

18- آیا می توان کیست تخمدان را احساس کرد؟

کیست تخمدان بزرگ می تواند ناراحتی شکمی ایجاد کند. اگر کیست بزرگ بر روی مثانه شما فشار وارد کند، ممکن است نیاز به ادرار بیشتر داشته باشید زیرا ظرفیت مثانه کاهش می یابد. 

19- آیا کیست پاره شده مشکلی ایجاد می کند؟

بیشتر کیست های تخمدان کوچک بی ضرر هستند. کیستی که پاره می شود علائم یا نشانه های خفیفی را ایجاد می کند. کیست های پاره شده که سبب ایجاد علائم خفیف می شوند را می توان با مصرف داروهای مسکن درمان کرد. اگر درد شدید باشد، نیاز به مراقبت های بیمارستانی دارید.

20- آیا کیست تخمدان باعث می شود آزمایش بارداری شما مثبت باشد؟

کیست های کورپوس لوتئوم در تخمدان ها می توانند نتایج مثبت کاذب را در آزمون های بارداری ایجاد کنند. اگر کورپوس لوتئوم پر از خون یا مایع باشد، باعث ایجاد کیست می شود و این کیست در تخمدان باقی می ماند. کورپوس لوتئوم باعث تولید HCG یعنی هورمون بارداری می شود و نتایج مثبت کاذب را در تست بارداری نشان می دهد.

21- آیا قرص های ضد بارداری می تواند باعث انقباض کیست تخمدان شود؟

بدون تخمک گذاری، احتمال ایجاد کیست تخمدان کاهش می یابد و علائم کمتری مشاهده می شود. اگرچه قرص های ضد بارداری باعث نمی شوند کیست تخمدان سریع تر از بین برود، اما مصرف آنها ممکن است از ایجاد کیست های جدید جلوگیری کند.

22- آیا کیست تخمدان می تواند باعث افزایش وزن شود؟

برخی از کیست ها هورمونی ترشح می کنند که می تواند بر بخش های مختلف سلامت شما از جمله وزن تاثیر بگذارد. سندرم تخمدان پلی کیستیک همچنین می تواند مشکلات متابولیسمی ایجاد کند که منجر به افزایش وزن می شود. 

برای اطلاعات بیشتر مقاله های مربوط به این عنوان را نیز مطالعه کنید:

1- Valencia Higuera.Ovarian Cysts. on June 15, 2015

2-  William C. Shiel Jr., MD, FACP, FACR. Ovarian Cysts: Symptoms, Causes, Types, and Treatment.2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو