آشنایی با قوانین استرداد جهیزیه در ایران

آشنایی با قوانین استرداد جهیزیه در ایران


منبع: آرگا

201

1399/3/20

15:32


پس گرفتن یا استرداد جهاز توسط زن امکان پذیر می باشد و می تواند حتی بدون خبر دادن به همسرش وسایلی که تهیه کرده است و آن ها را در سیاهه ثبت کرده است پس بگیرد. تا پایان این مقاله همراه ما باشید. تا با قوانین استرداد جهیزیه آشنایی پیدا کنید.

آشنایی با قوانین استرداد جهیزیه در ایران

در قوانین کشور هیچ تعریفی از جهیزیه وجود ندارد اما می توانیم با توجه به عرف جامعه یک تعریف معین از آن داشته باشیم. جهیزیه به تمام وسایلی گفته می شود که برای شروع یک زندگی تهیه می شود و از سمت دختر به خانه شوهر می آید. باید بدانید که قوانین بردن جهیزیه یک امر قدیمی می باشد و جزء آداب و رسوم کشورمان می باشد و در هر منطقه ای سنت های خاصی برای بردن جهاز وجود دارد. علاوه بر بردن جهاز در شروع زندگی دختر می تواند تمام وسایلی که به خانه شوهر برده است را بعد از طلاق از او پس بگیرد که در ادامه به بررسی پس گرفتن جهیزیه می پردازیم.

استرداد جهیزیه و طلاق

استرداد جهیزیه و روش های آن

باید بدانید که هیچ قانونی وجود ندارد که حتما باید دختر تمام وسایل خانه و جهیزیه را تهیه کند و باید بدانید که وظیفه شوهر است که تمام مایحتاج زندگی را تهیه کند ولی خریدن جهیزیه مشترک در کشورمان امری شایع می باشد و باید بدانید یکی از اصلی ترین دعوا هایی که امروزه در دادگاه ها اهمیت دارد، اختلافاتی می باشد که بر سر وسایل خانه بوجود می آید بنابراین زن می تواند در هر زمانی که بخواهد جهیزه خود را پس بگیرد. حتی می توانید قبل از طلاق این کار را انجام بدهید و وسایل خود را پس بگیرید اما باید بدانید که این کار به منزله طلاق می باشد. باید بدانید وسایلی که شوهر در طی زندگی تهیه می کند را نمی توانید به عنوان جهیزیه زن حساب کنید و جهیزیه زن همان  وسایل هایی می باشد که زن برای شروع زندگی آن ها را تهیه کرده است و اگر ایسن وسایل خراب شود شوهر هیچ وظیفه ای برای درست کردن آن ندارد و اگر بعد از سالیان سال می خواهید جهیزیه خود را پس بگیرید فقط می توانید همان وسایلی که مانده است را بگیرید.

سیاهه و پس گرفتن جهیزیه

سیاهه کردن وسایل یکی از کار هایی می باشد که از سالیان دور در کشورمان وجود داشته است و هنوز هم رایج می باشد و می توانید با استفاده از آن به پس گرفتن جهیزیه اقدام کنید. در سیاهه کردن وسایل لیستی کامل از وسایلی که تهیه کرده اید را بنویسید و پس از این که آن ها را در منزل قرار دادید از شوهر خود امضا بگیرید. با این امضا او تایید می کند که شما همان وسایل را به خانه او آورده اید. باید تمام جزئیات وسایل خود را بنویسید تا در زمان استرداد جهیزیه مشکلی برای شما ایجاد نشود. باید بدانید که نیاز است چند شاهد هم پایین این لیست را امضا کنند تا در زمان پس گرفتن آن ها دچار مشکل نشوید. البته در برخی از مناطق رسم است که شوهر برخی از وسایل را تهیه می کند ولی در لیست سیاهه آن وسایل را به نام عروس می نویسند. اگر مرد بتواند ثابت کند که آن وسایل را تهیه کرده است می تواند آن ها پس بگیرد. باید بدانید که در برخی از مناطق دیگر طلا های عروس را در لیست سیاهه می نویسند ولی در واقع جهیزیه آن وسایلی هست که در زندگی مشترک استفاده می شود بنابراین طلا ها را نمی توانید جز سیاهه بدانید مگر این که طلا ها از اموال خود زن باشد و شوهر از آن ها استفاده کرده باشد و با این حال باز هم از استرداد خارج است و زن می تواند شکایت حقوقی کند و آن ها را پس بگیرد.

سیاهه کردن وسایل و پس گرفتن آن ها

یردن جهاز بدون خبر دادن به مرد

باید بدانید که مالک جهیزیه زن می باشد و قانون نمی تواند نظری برای آوردن و بردن آن داشته باشد زن هر وقت بخواهد می تواند جهیزیه را ببرد. باید بدانید که مرد نمی تواند هیچ اعتراضی به آن داشته باشد.  اگر قصد انجام این کار را دارید بهتر است هر آن چه را که خودتان خریده اید را بدون اجازه شوهر از خانه خارج کنید. باید بدانید شکایت هایی که مرد از زن بابت خارج کردن وسایل از منزل می کند به دلیل نبودن مدارک کافی به نتیجه ای نمی رسد. بهتر است اگر می خواهید وسایل را از خانه خارج کنید حتما همسایگان را به عنوان شاهد در نظر بگیرید و از آن ها بخواهید که شاهد باشند چه وسایلی را از خانه خارج می کنید.

اقدام قانونی

باید برای استرداد جهیزیه دادخواستی به دادگاه بدهید. دادگاه خانواده می تواند به شما کمک کند. در دادگاه ها لازم است سیاهه وسایل و یا فاکتور های خرید را به داد گاه ارائه بدهید. با ارائه این وسایل می توانید بدون درد سر وسایلی که به عنوان جهیزیه تهیه کرده اید را پس بگیرید.

اقدام قانونی و پس گرفتن جهیزیه

سوال های متداول

برخی از افراد سئوال هایی دارند که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که در ادامه آن ها را برای شما بیان می می کنیم.

  • استرداد جهیزیه توسط زن امکان دارد ؟

باید بگوییم بله زن می تواند هر وسیله ای را که خودش تهیه کرده است را از خانه شوهر ببرد اما حقی در قبال وسایلی که در طول زندگی تهیه کرده است را ندارد و نمی تواند آن ها را از خانه خارج کند و در صورت خارج کردن آن ها همسرش می تواند از وی شکایت کند.

  • قوانین استرداد جهیزیه چیست ؟

باید بدانید که قانون خاصی برای این کار وجود ندارد و شما می توانید با توجه به موارد گفته شده جهیزه خود را از سه راه پس بگیرید. ولی بهتر است از راه قانونی وارد شده و دادخواستی را به داد گاه خانواده بدهید تا بررسی شود و بهتر است برای پیشرفت سریع کار هایتان مدارک هم آماده داشته باشید. این مدارک شامل سیاهه و فاکتور های خرید می باشد.

  • مرجع رسیدگی به امور پس گرفتن کجاست ؟

بهتر است برای مکلات خانوادگی به دادگاه های خانواده مراجعه کنید تا کارهایتان سریع تر انجام شود.

می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل سایر مقالات آرگا را در زمینه طلاق غیابی، طلاق خواستن زن در ایران و مراحل گرفتن مهریه را مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو