چند سی سی شیر برای نوزاد مورد نیاز است؟

منبع: اوما

115

1399/3/20

21:04


چند سی سی شیر برای نوزاد مورد نیاز است؟

اگر شما مادر اومایی عزیز به تازگی زایمان کرده اید و نوزاد شیرینی را به دنیای جدید آورده اید حتما نگرانی هایی درباره نگهداری صحیح از او دارید و یا بعدا با آن مواجه می شوید. یکی از نگرانی هایی که مادران بعد از تولد نوزاد دارند میزان شیر مناسب برای او در طول شبانه روز است. این مسئله برای مادرانی که تجربه اولشان است و شاغل هستند دغدغه بیشتری ایجاد می کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به صورت مختصر و مفید نکات مهم درباره میزان شیر مورد نیاز نوزاد را برایتان توضیح دهیم. پس لطفا تا پایان مقاله ما را همراهی کنید. 

در هنگام دوری مادر از نوزاد، او به چه مقدار شیر نیاز دارد؟

در طول چند هفته اول زندگی نوزاد، به دلیل رشد سریع او مصرف شیر افزایش می یابد. سپس بین یک تا شش ماهگی ثابت باقی می ماند (هر چند به احتمال زیاد در طول جهش رشد مصرف شیر ممکن است در این فاصله نیز افزایش یابد). پس از شش ماهگی مصرف شیر ثابت می ماند. از شش ماهگی به بعد به دلیل اینکه نوزاد می تواند از غذای کمکی استفاده کند کم کم میزان شیر مصرفی اش در طول شبانه روز کاهش می یابد. 

مطالعات نشان میدهد نوزادانی که بین یک ماهگی تا شش ماهگی فقط با شیر مادر تغذیه می شوند به طور متوسط در روز 25 اونس (750 میلی لیتر) شیر می خورند. البته باز هم این میزان برای نوزادان مختلف با توجه به جنسیت، جثه آن ها و میزان فعالیتشان متفاوت است. به طور کلی مصرف شیر نوزادان بین 19 الی 30 اونس در روز (570-900 میلی لیتر در روز) متغیر است. بنابراین می توانیم با استفاده از اطلاعات گفته شده و نکات زیر به تخمین مقدار شیر مورد نیاز نوزاد بپردازیم:

  • تعداد دفعاتی که کودک در روز شیر می خورد (24 ساعت) را برآورد کنید.
  • سپس 25 اونس را به تعداد دفعات شیردهی تقسیم کنید.
  • این عدد مقدار شیری است که در هر دفعه نوزاد باید میل کند. 

مثال: اگر کودک معمولا 8 بار در روز شیر بخورد (بخوانید: نحوه شیر دادن به نوزاد)، می توانید حدس بزنید که در هر دفعه زمانی که مادر نباشد، به 3 اونس (90 میلی لیتر) شیر نیاز دارد.


نکته مهم:

نوزادن کوچکتر از یک ماهه و نوزادانی که غذاهای جامد می خورند روزانه شیر کمتری مصرف می کنند.

 

مقدار شیر مورد نیاز نوزاد در روز

اگر نوزاد غذای جامد بخورد به چند سی سی شیر در روز نیاز دارد؟

گاهی اوقات بین شش ماهگی تا یک سالگی که غذای جامد به کودک داده می شود و کم کم مقدار آن افزایش می یابد، مصرف شیر مورد نیاز کودک کاهش می یابد، اما شیر مادر باید همچنان قسمت اعظم غذای نوزاد را در یک سال اول فراهم کند. از آنجایی که مقدار مواد جامد در طول شش ماه دوم تنوع زیادی دارد، مقدار شیر مورد نیاز نیز متفاوت خواهد بود. یک مطالعه نشان می دهد متوسط مصرف شیر مادر در 7 ماهگی 30 اونس در روز (875 میلی لیتر / روز، 93٪ از مصرف کل) و در 11الی 16 ماهگی 19 اونس (550 میلی لیتر / روز، 50 درصد از مصرف کل انرژی)  می باشد.

مطالعات مختلف مقدار شیر مصرفی برای نوزادان بین 12 الی 24 ماهه را نیز اندازه گیری کردند و نتایج نشان داد مقدار آن 14الی 19 اونس در روز (400-550 میلی لیتر در روز) می باشد. در نوزادان با سنین بین 24 الی 36 ماهه نیز مقدار شیر مصرفی 10الی12 اونس در روز (300-360 میلی لیتر در روز) است.

آیا نوزاد بیش از حد یا خیلی کم شیر می خورد؟

به خاطر داشته باشید که مقدار شیری که نوزاد می خورد متغیر است. همان طور که مقدار مواد غذایی و نوشیدنی که یک فرد بالغ در طول روز می خورد متفاوت می باشد. بنابراین انتظار نداشته باشید نوزاد در هر بار تغذیه، مقدار ثابتی شیر بخورد. این میزان به فعالیت او، میزان خوابش و گرسنگی اش بستگی دارد.

یادتان باشد اگر نوزاد بیش از حد متوسط شیر می خورد، در هنگام دوری شما خیلی بیشتر شیر خواهد خورد. چیزهایی که می تواند به زیاده روی در تغذیه کمک کنند عبارتند از:

- همیشه از بطری استفاده کنید که نوک آن کوچک است و شیر با سرعت کمی از آن خارج می شود. بطری شیر را کنترل کنید تا نوزاد راحت تر جریان شیر را تحمل کند. 

- از بطری شیر برای آرام کردن نوزاد استفاده نکنید. برخی افراد هر زمانی که نوزاد سروصدا می کنند به او شیر میدهند. با استفاده از ماشین حساب مقدار شیر مورد نیاز نوزاد را برآورد کنید. اگر کودک بعد از خوردن شیر هنوز هم گرسنه به نظر می رسد از روش های دیگر آرام کردن مانند راه رفتن و بازی کردن استفاده کنید سپس شیر بیشتری به او بدهید.

- نوزاد نیاز به مکیدن دارد و این نیاز هنگامی که مادر حضور نداشته باشد بیشتر می شود زیرا مکیدن باعث آرامش نوزاد می شود (بخوانید: تاثیر مکیدن سینه در رشد روانی-جنسی نوزاد). کودک می تواند جریان شیر را از سینه کنترل کند و هنگامی که فقط می خواهد مک بزند حداقل شیر را می خورد. هنگامی که از بطری شیر می خورد، جریان ثابت بزرگتری از شیر با مک زدن وارد دهانش می شود. اگر کودک در هنگام دوری مادر شیر زیادی می خورد می توانید از پستانک استفاده کنید یا انگشت او را برای مک زدن در دهانش قرار دهید تا نیاز مک زدنش برطرف شود.

- اگر کودک کمتر از مقدار مورد نیاز شیر می خورد، از روش دوچرخه سواری معکوس استفاده می کند. در این روش نوزاد فقط به اندازه ای شیر می خورد که نیازش را برطرف کند و منتظر است مادرش برگردد و کالری مورد نیاز بیشتر را در آن زمان تامین کند. در این حالت هنگامی که مادر بازگردد نوزاد شیر بیشتری می خورد. برخی مادرها از این روش استقبال می کنند زیرا نیازی به دوشیدن شیر به مقدار زیاد نیست. این روش برای نوزادانی که با بطری شیر می خورند، بسیار متداول است.

 

مقدار شیر مورد نیاز کودک

اگر کودک شما از روش دوچرخه سواری معکوس استفاده می کند، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • صبور باشید. استرس نداشته باشید. این حالت یعنی کودک شما را ترجیح می دهد!
  • مقدار کمی از شیر را داخل بطری بریزید بنابراین مقدار دور ریز آن کمتر می شود.
  • اگر نگران هستید که نوزاد نمی تواند مدتی طولانی بدون شیر دوام بیاورد، به یاد بیاورید برخی از نوزادان در طول شب به مدت 8 ساعت یا بیشتر می خوابند؛ در حالی که در این مدت شیر نمی خورند.
  • پوشک خیس نوزاد و وزن او را چک کنید تا مطمئن شوید به قدر کافی شیر می خورد.
  • هنگامی که کنار نوزاد هستید به قدر کافی به او شیر بدهید.

روش های دیگر برای تخمین مقدار شیر مورد نیاز نوزاد

راه های مختلفی برای برآورد میزان مصرف شیر (با توجه به وزن نوزاد و سن نوزاد) بر اساس مصرف شیر خشک وجود دارد. اما راحت ترین روش ممکن همین روشی بود که برایتان توضیح دادیم. مطالعات نشان می دهد مصرف شیر در یک ماه اول تقریبا ثابت است اما به مرور زمان با رشد نوزاد تا شش ماهگی میزان شیر مورد نیاز او بیشتر می شود.  

سخن آخر

به دلیل اینکه در شش ماه اول تنها غذای مصرفی کودک شیر هست و نوزاد باید تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد خود را از این شیر تامین کند، میزان مناسب آن بسیار مهم است و مادران عزیز باید به آن توجه داشته باشند. مصرف کمتر از مقدار لازم باعث ایجاد اختلال در رشد نوزاد می شود و مصرف بیش از حد آن نیز مشکلاتی مثل چاقی در آینده را برای او ایجاد می کند. پس سعی کنید با یادگیری روش محاسبه میزان شیر مناسب برای نوزاد به اندازه کافی به او شیر بدهید.

Kelly Bonyata, BS, IBCLC. How much expressed milk will my baby need? Updated on January 14, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو