آغاز گردشگری خارجی از ماه آینده

منبع: برترین ها

95

1399/3/21

00:39


وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از آغاز ورود گردشگران خارجی از ماه آینده خبر داد.

ایرنا: علی‌اصغر مونسان عصر سه شنبه در حاشیه افتتاح یکی از کارگاه‌های صنایع دستی تهران و افتتاح تعدادی از پروژه‌های استانی صنایع دستی که به مناسبت روز جهانی صنایع دستی برگزارشده است، به ضرورت کاربردی کردن صنایع دستی اشاره کرد و گفت: این مسئله که در حال اجرا شدن است در جهت توسعه بازار صنایع دستی بسیار اهمیت دارد.

وی گفت: ملزومات مورد نیاز در خانه‌های ایرانی در خط تولید صنایع دستی در حال طراحی است که علاوه بر زیبایی این صنایع اشیاء با کیفیتی با هویت ایرانی - اسلامی است.

مونسان با بیان اینکه موضوع حفظ فرهنگ هویت ایرانی و اسلامی سال‌ها است که توسط مسئولان کشور به ویژه مقام معظم رهبری مورد تأکید بوده است، ابراز امیدواری کرد: هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی هرچه بیشتر در این زمینه موفقیت به دست آورند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: متأسفانه قبلاً صنایع دستی قدیمی نشانه دهاتی بودن داشت و برخی به دنبال طرح‌های اروپایی بودند، ولی امروزه حتی در کشور‌های اروپایی صنایع دستی ایران را به قیمت‌های بالا خریدارند و خوشحالم که علاوه بر اروپا متقاضی صنایع دستی در کشور هم زیاد شده است.
وی با بیان این که تلاش می‌کنیم حجم بازار صنایع دستی را افزایش دهیم، گفت: اتفاقات خوبی در این زمینه در حال انجام شدن است. قبلاً هنرمندان به صورت جداگانه در زمینه صنایع دستی فعال بودند، ولی اکنون با ورود سرمایه‌گذاران این امکان وجود دارد که فعالان صنایع دستی و هنرمندان در کنار یکدیگر محصولات‌شان را تولید و هم‌افزایی ایجاد کنند.

اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان بسته حمایتی برای ۱۰ بخش

عضو کابینه دولت دوازدهم در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر ویروس کرونا بر روی صنعت صنایع دستی و گردشگری هم، گفت: دولت اقدام خوبی در جهت حمایت از این صنعت در شرایط کرونا انجام داد و ۵۰ هزار میلیارد تومان بسته حمایتی برای ۱۰ بخش در نظر گرفته شد که سه بخش آن مربوط به گردشگری و صنایع دستی بود.

صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی در سال ۹۸

مونسان در مورد میزان صادرات صنایع دستی گفت: سال پیش ۲۷۳ میلیون دلار حجم صادرات صنایع دستی از مبادی رسمی گمرکی و ۲۵۰ میلیون دلار نیز توسط گردشگران و به صورت چمدانی صنایع دستی صادر شده است که در مجموع به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

وی در مورد بزرگداشت روز صنایع دستی گفت: به هنرمندان کشورمان این روز را تبریک می‌گویم و آرزوی موفقیت برای‌شان دارم. صنایع دستی هنر آن از بطن جامعه بیرون می‌آید و در کشور اکنون بیش از ۲ میلیون نفر در این حوزه مشغول هستند.

تاکید بر بازاریابی بیشتر صنایع دستی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: بخش زیادی از هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی را زنانی تشکیل می‌دهند که سرپرست خانوار هستند.

مونسان گفت: باید هرچه بیشتر بازاریابی لازم را برای صنایع دستی انجام دهیم و تجاری‌سازی مبتنی بر سلیقه مشتری صورت گیرد.

وی در مورد تأثیر کرونا بر صنعت گردشگری گفت: کرونا به طور کلی این صنعت را منهدم کرد و برآورد شده بود که تا پایان سال میلادی در جهان این صنعت در رکود کامل باشد، ولی به نظرم این موضوع به همین رویه نخواهد بود و برخی از کشور‌ها در حوزه گردشگری فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند. ایتالیا از جمله کشور‌هایی است که در‌های گردشگری را به روی گردشگران گشوده است.

۲ میلیون اقامت شب از ابتدای خرداد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، افزود: گردشگری داخلی در کشور ما فعال شده و از ابتدای خرداد ۲ میلیون اقامت شب در سراسر کشور داشته‌ایم که این آمار بیش از انتظارمان بود.

مونسان گفت: البته مردم باید با رعایت شیوه نامه بهداشتی و رعایت فاصله‌های اجتماعی سفر‌های ایمن را برای خود و خانواده‌هایشان رقم بزنند.

وی اعلام کرد: در زمینه آغاز گردشگری خارجی نیز در ستاد کرونا مباحثی در دست بررسی است و امیدواریم که ماه آینده بتوانیم مانند بسیاری از کشور‌ها گردشگری خارجی را نیز مجدد راه‌اندازی کنیم.

سهم استان تهران از صادرات محصولات صنایع دستی حدود ۹۳ میلیون دلار

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین در این مراسم افتتاحیه با بیان این که استان تهران در زمینه تولید و عرصه محصولات صنایع دستی هموار پیشتاز بوده است، گفت: سهم استان تهران از صادرات محصولات صنایع دستی حدود ۹۳ میلیون دلار از ۲۷۰ میلیون دلار در سال گذشته بود که حدود یک سوم آن است.
پرهام جانفشان مهمترین محصولات صنایع دستی تهران را به ترتیب، شبیه و آب گینه، زیور آلات و منبت و چوب اعلام کرد و افزود: تلفیق هنر و تجارت از اهدافی است که به آن تاکید داریم.

جان فشان از افتتاح سومین مدرسه صنایع دستی در استان تهران در هفته جاری خبر داد و گفت: حضور افراد اقتصادی هنرشناس در حوزه میراث فرهنگی در حال شکل گیری است.

پویا محمودیان معاونت صنایع دستی و هنر‌های سنتی با بیان این که صنایع دستی گنج پنهان ایران زمین است، گفت: فعالان این حوزه سرمایه ملی کشور محسوب می‌شوند و به همت آن‌ها ایران سومین تولید کننده صنایع دستی در جهان شده است.

وی در ادامه از آسیب گسترده کرونا به حوزه صنایع دستی گفت و افزود: این حوزه جز ۱۳ رسته‌ای بود که به نظر ستاد ملی کرونا آسیب زیادی دید؛ که دولت برای آن بسته حمایتی تدوین کرد.

محمودیان گفت: امروز به صورت نمادین کارگاه تولید صنایع دستی در چهار شهر از چهار استان گیلان، کرمانشاه، گلستان و کرمان افتتاح می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو