قرص فشار خون + معرفی انواع داروهای گیاهی و قرص های فشار خون و تنظیم فشار

منبع: تاپ ناز

145

1399/3/21

13:08


قرص فشار خون

در این مطلب قصد داریم انواع قرض فشار خون و تنظیم فشار خون بالا را معرفی کنیم که البته باید حتما تحت نظر پزشک مصرف گردند. در ادامه داروهای گیاهی برای کاهش فشار خون را معرفی می کنیم که عوارض کمتری دارند و می توانند فشار خون را تنظیم کنند.

یکی از مشکلات متداول در افراد مسن و میانسال فشار خون بالا می باشد که فرد را مستعد به بیماری های قلبی خطرناک می کند، از این رو طیف گسترده ای از داروها و قرص های فشار خون در داروخانه ها موجود است که برای کاهش و تنظیم فشار خون هستند.

معرفی انواع قرص فشار خون

داروهای کاهش دهنده فشار خون دارای انواع مختلف و متفاوتی هستند که باید گفت این داروها به 4 دسته کلی تقسیم می شوند که شامل:

  1. دیورتیک ها همانند: اسپیرونولاکتون، فورزماید، تیازیدها
  2. شل کننده های عروق خونی همانند: نیتروپروساید سدیم، بلوک‌کنندهٔ کانال کلسیم
  3. بلوک کننده های سمپاتیک همانند: آلفابلوکرها (پرازوسین)، داروهای بلوک‌کنندهٔ بتا (آتنولول)
  4. مهار کننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین همانند: انالاپریل یا بلوک‌کننده‌های آنژیوتانسین، مانند لوزارتان.

برخی از انواع قرص فشار خون به شرح زیر می باشد.

 قرص وراپامیل (Verapamil)

وراپامیل یکی از انواع قرص های فشار خون است که برای کمک به کنترل فشار خون بالا، تسکین درد قفسه سینه و درمان بی نظمی ضربان قلب و دیگر مشکلات قلبی به صورت مفید عمل می کند، این دارو جزو دسته داروهای بلوک کننده کانال کلسیمی است با پروتئین بدن پیوند می یابد، زمانی که کلسیمدرون سلول های خونی عروق کمتر شود عروق گشاد می شود و در نتیجه باعث کاهش فشار خون خواهد شد.

عوارض این دارو شامل: اسهال، حالت تهوع، احساس گرما، سرفه یبوست، خس خس سینه، کاهش ضربان قلب، خستگی، سرگیجه، سردرد است.

قرص کلونیدین (Clonidine)

داروی کلونیدین یکی از داروهای مسدود کننده آلفا است که باعث کاهش فشار خون است، این دارو ترکیبات ایمیدازولین است که به سرعت جذب دستگاه گوارش می شود، این دارو برای درمان بیماری های دیگر هم استفاده می شود همانند:  فوبیا، هراس، وسواس اجباری، قاعدگی های دردناک، اضطراب به کار برده می شود.

این دارو عوارضی همچون احتباس مایعات، افسردگی، خشک شدن دهان، بیقراری و بی خوابی شبانه، کاهش میل و توانایی جنسی، سرگیجه، یبوست را در پی خواهد داشت.

قرص آتنولول (Atenolol)

این دارو نوعی قرص فشار خون است که به صورت کاهش فشار خون بالا و پیشگیری از حملات قلبی عمل می کند و جزو دسته داروهای مسدو.د کننده گیرنده های بتا_آدرنرژیک قرار می گیرد، میزان دوز مصرفی این دارو باید طبق تجویز پزشک صورت بگیرد. جذب این دارو توسط بدن حدود ۵۰ درصد است و ما بقی به صورت تغییر نیافته از بدن خارج می شود.

عوارض جانبی آنتولول شامل سرد شدن بدن، بی خوابی، حالت تهوع، گیجی، بی خوابی، خس خس سینه، خشک شدن چشم و تنگی نفس است.

قرص لوزارتان (losartan)

این قرص فشار خون به روند گردش خون در بدن کمک فراوانی می کند و همچنین فشار را از روی عروق خونی برداشته و باعث گشاد شدن آنها می شود، علاوه بر این خطرات سکته قلب و مغزی را هم در فرد کاهش می دهد، کاربرد دیگر آن در جهت کاهش آسیب به کلیه ها در افراد دیابتی است.

عوارض جانبی قرص لوزارتان این دارو شامل ایجاد کهیر، بالا رفتن پتاسیم خون، اختلالات گوارشی و همچنین تنفسی، بالا رفتن سطح خونی آنزیم ها، گیجی، افت فشار خون است.

قرص بیزوپرولول (Bisoprolol)

قرص بیزوپرولول این دارو که نام تجاری آن زبتا است یکی از پراستفاده ترین دارو هایی است که در جهت کاهش فشار خون از آن استفاده می شود، این قرص جزء دسته دارو های بتا بلاکر محسوب می شود، که بر روی گردش خون و قلب تاثیر می گذارد. زمانی که شما به استفاده از این قرص می پردازید نباید اقدام به قطع مصرف خودسرانه این دارو بپردازید زیرا ممکن است شرایطتان را وخیم تر کند.

عوارض این دارو شامل سینوزیت، التهابات گلو، اسهال، افسردگی، ضعف، سرگیجه، درد قفسه سینه، بی خوابی، تهوع، استفراغ، خستگی، خشک شدن دهان است.

قرص رزرپین (Reserpine)

قرص فشار خون رزرپین از جمله دارو هایی است که برای کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد، این دارو قابلیت آن را دارد تا به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب شود که متابولیز آن در کبد اتفاق می افتد، عملکرد این دارو به گونه ای است که می تواند باعث شل شدن عروق خونی و در نتیجه کاهش فشار خون شود، نکته ای که در رابطه با این دارو وجود دارد این است که به درمان فشار خون نمی پردازد بلکه فقط آن را کنترل می کند، به همین دلیل ممکن است در برخی افراد به صورت طولانی مدت استفاده شود.

عوارضی که این قرص در پی دارد شامل نامنظم شدن ضربان قلب، استفراغ خونی، تغییر رنگ مدفوع، کاهش میل جنسی، اسهال، تنگ شدن نفس، خواب آلودگی، درد در قسمت قفسه سینه، عدم تمرکز، سردرد است.

قرص آملودیپین (Amlodipine)

این دارو کاهش دهنده فشار خون و در دسته دارو های بلوک کننده کانال کلسیم است، از این دارو برای کاهش فشار خون بالا، تسکین درد قلب استفاده می شود و به هیچ عنوان کاربردی در جهت استفاده در زمان های حمله قلبی را ندارد، استفاده از این دارو خطرات سکته مغزی و قلبی را کاهش می دهد، این دارو هم فقط به کنترل فشار خون بالا کمک می کند و تاثیری بر روی درمان فشار خون بالا ندارد. برای اثر بخشی این دارو باید آن را سر وقت مصرف کنید.

عوارض این قرص آملودیپین شامل اسهال، تهوع، یبوست، بر افروختگی، تپش قلب، درد در قسمت قفسه سینه، شکم درد و درد عضلات است.

قرص پرازوسین (Prazocin)

قرص فشار خون پرازوسین هم از دارو ها کاهش دهنده فشار خون و از دسته بلوک کننده آلفا است که از طریق کاهش فشار بر روی دیواره های شریان ها عمل می کند که آرمیده می شوند و در نتیجه فشار خون کاهش می یابد. از دیگر مصارف این دارو در جهت درمان نارسایی های قلبی و همچنین در جهت درمان پروستات خوش خیم هم استفاده می شود، نکته ای در مورد این دارو وجود دارد این است که بعد از مصرف اولین دارو فشار خون به سرعت در عرض چند ساعت پایین می آید.

عوارضی که این دارو در پی دارد شامل سرگیجه، اضافه وزن، خواب آلودگی، یبوست، افت فشار خون، تنگ شدن نفس، منگی است.

قرص کارودیلول (Carvedilol)

از دیگر دارو ها و قرص فشار خون کارودیول است از دسته دارو های بتا بلاکر ها شناخته می شود که در جهت کاهش فشار خون، کاهش ضربان قلب و همچنین نارسایی قلبی مورد استفاده قرار می گیرد، این دارو کمک زیادی به بهبود فرد پس از حمله قلبی می کند و همچنین می تواند از بروز حملات قلبی جلوگیری کند. مقدار و نحوه استفاده از این قرص برای هر فردی متفاوت است که باید توسط پزشک مشخص شود. مصرف این دارو معمولا دو مرتبه در طول روز همراه با غذا است.

از جمله عوارض این دارو شامل سردرد، سرگیجه، خستگی، بیهوشی، کاهش میل جنسی، کاهش شدید ضربان قلب، عفونت دستگاه تنفسی، اسهال، آنزیم های کبدی، احساس ضعف، حالت تهوع.

قرص فشار خون

داروهای گیاهی تنظیم فشار خون بالا

در ادامه داروهای گیاهی برای درمان فشار خون بالا را معرفی می کنیم که می توانید با این داروها باعث کاهش فشار خون شوید

 

گیاه پنجه گربه (اونکاریا)
گیاه پنجه گربه از گیاهانی است که در طب سنتی چینی برای درمان بیماری فشار خون و بیماری های عصبی استفاده می شود. این گیاه با تاثیر بر ورودهای کلسیم در سلول ها، به پایین آمدن فشار خون کمک می کند.

 

اسطوخودوس
اسانس اسطوخودوس همواره برای ایجاد آرامش استفاده شده است. همچنین سبب کاهش فشار خون نیز می شود. هرچند به طور کلی از این گیاه در آشپزی استفاده نمی شود، اما می توان از گل های آن به همراه رزماری در تهیه نان و کیک استفاده کرد.

تخم کرفس
تخم کرفس برای چاشنی سوپ استفاده می شود. در طب چینی از تخم کرفس برای کاهش فشار خون استفاده می شود، البته مطالعات نیز این موضوع را تایید می کنند. علاوه بر این می توان از آب کرفس نیز برای پایین آوردن فشار خون استفاده کرد. به طور کلی این گیاه ادرارآور است و به همین دلیل در کاهش فشار خون موثر است.

زالزالک
زالزالک یک درمان گیاهی موثر برای کاهش فشار خون که هزاران سال است که در طب سنتی چین به کار می رود؛ جوشانده زالزالک است. این جوشانده تمام خواص مفید برای سلامت قلب و عروق، کاهش فشار خون، پیشگیری از لخته شدن خون در رگ ها و افزایش جریان خون را داراست و مکمل های آن به صورت قرص، شربت و چای در بازار عرضه می شود.

هل
ادویه ای هندی است که معمولا در غذاهای جنوب شرقی آسیا استفاده می شود. در یک مطالعه تحقیقی روزانه به تعدادی از افراد مبتلا به فشار خون بالا، پودر هل داده شد که در نتیجه اثرات مفید آن در کاهش فشار خون تایید شد. از دانه های هل یا پودر آن می توان در تهیه سوپ و غذاهای دیگر استفاده کرد.

ریحان
سبزی بسیار خوش مزه و خوش طعمی است که می توان آن را به همراه انواع غذا استفاده کرد. عصاره ریحان اثرات مفیدی در کاهش فشار خون دارد، هر چند بسیار جزیی است. این سبزی را بدون نگرانی به رژیم غذایی روزانه افزوده و مطمئن باشید که عوارض جانبی نخواهدداشت.

دارچین
ادویه خوش طعمی است که به کاهش فشار خون کمک می کند. دارچین را به صورت روزانه باید مصرف کرد تا اثرات آن در کاهش فشار خون مشاهده شود. همچنین می توان پودر آن را در انواع غذا یا نان به کار برد یا چوب آن را همراه با چای و دم نوش ها مصرف کرد.

در کنار مصرف قرص و داروهای گیاهی، شما باید سبک زندگی و نوع تغذیه خود را تغییر دهید و رژیم غذایی بدون نمک داشته باشید و مصرف سبزیجات را هم فراموش نکنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو