کبد چرب برای مادران باردار و نوزاد خطرناک است

84

1399/3/21

18:31


کبد چرب برای مادران باردار و نوزاد خطرناک است

سلامت نیوز: تحقیقات جدید دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد زنانی که دچار عارضه کبد چرب غیرالکلی هستند، ممکن است در طول دوره بارداری و حتی پس‌ازآن، با مشکلات عدیده‌ای برای خود و فرزندشان مواجه شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بروز مشکل کبد چرب غیرالکلی یا اصطلاحاً NAFLD در طول دوره بارداری، در 10 سال گذشته افزایش چشمگیری در دنیا داشته و تقریباً سه برابر شده است. این عارضه موجب مشکلاتی برای مادر و جنین می‌شود و از ریسک بالایی برخوردار است.

محققان آمریکایی در پژوهشی که نتایج آن اخیراً منتشر شده است، پی برده‌اند که مادران باردار گرفتار عارضه کبد چرب، ممکن است مواردی نظیر افزایش ریسک پرفشاری خون در دوره بارداری، خون‌ریزی بعد از زایمان و تولد پیش از موعد را تجربه کنند که همگی چه برای مادر و چه برای جنین خطرناک هستند.

پژوهش فوق با استفاده از اطلاعات 18 و نیم میلیون زن 18 سال به بالا که در بین سال‌های 2007 تا 2016 در بیمارستان بستری بودند، انجام شده است.

این محققان که از دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو هستند، پیشنهاد داده‌اند که عارضه کبد چرب غیرالکلی بایستی به‌عنوان یک وضعیت با ریسک بالا در بارداری محسوب گردد و زنانی که دچار آن هستند، بایستی تحت مشاوره‌های پیش از حاملگی قرار بگیرند.

بررسی‌های محققان فوق نشان می‌دهند که بروز مشکل کبد چرب غیر الکلی در افراد بالغ جوان رو به افزایش است و می‌تواند مشکلاتی را برای زنان بارور به وجود آورد.

به گفته این پژوهشگران، این عارضه که خود، منشأ بسیاری از بیماری‌های مزمن کبدی است، یک سندروم متابولیک به‌حساب می‌آید که به‌طور تنگاتنگی با چاقی و دیابت در ارتباط است.

مجریان این پژوهش که نتایج و یافته‌های علمی خود را در نشریه Journal of Hepatology از انتشارات Elsevier منتشر نموده‌اند، اظهار امیدواری کرده‌اند که یافته‌های تحقیقاتی‌شان، منجر به بروز حساسیت بیشتر در دیگر دانشمندان برای اجرای آزمایش‌های مفصل‌تر گردد.

با اقتباس از: نشریه Journal of Hepatology

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو