وزن نوزاد دو ماهه چقدر باید باشه؟

منبع: اوما

291

1399/3/21

21:09


وزن نوزاد دو ماهه چقدر باید باشه؟

یکی از دغدغه های همیشگی مادران که دقیقا از بدو تولد نوزاد شروع می شود نحوه رشد کودک می باشد. آن ها دائما این نگرانی را دارند که آیا فرزندشان به خوبی و به اندازه کافی رشد می کند یا خیر؟ آیا وزن مناسبی در هر زمان دارند و همه مواد مورد نیاز بدنشان تامین می شود یا خیر ؟ و همیشه استرس دارند که نکند درباره این موضوع کم کاری کرده باشند.

خوشبختانه معیارهایی برای وزن و قد مناسب نوزادان وجود دارد که می تواند با چکاپ نوزاد در هر دوره میزان رشد او را سنجید. یکی از مهم ترین دوران رشد فرزندان ما رشد آنها در دوماهگی است. در این مقاله قصد داریم وزن نوزاد دو ماهه و میزان رشد مناسبش را با هم بررسی کنیم تا شما مادر اومایی عزیز بتوانید معیار مناسبی را برای آن در نظر داشته باشید.

در این مقاله می خوانیم:

چگونگی رشد نوزاد دو ماهه 

در ادامه شما را با نحوه رشد نوزاد دو ماهه آشنا می کنیم:

1. قد و وزن

در ابتدا توجه داشته باشید که هر کودکی از نظر قد و وزن منحصر به فرد است. او با سرعت خود پیشرفت می کند و اگر سریع تر یا آرام تر از دیگر نوزادان رشد می کند جای نگرانی نیست. با این حال، استانداردهای رشد طبیعی به عنوان راهنمایی برای شما تعیین شده است. 

- دو ماه اول زندگی دوره رشد سریع کودک است. کودک شما همچنان با سرعت بالا و یکسانی رشد می کند و در این ماه حدود 1 تا یک و نیم اینچ (2.5 تا 3.8 سانتی متر) از نظر قدی و 2 پوند (907 گرم) از نظر وزنی اضافه می کند. این اعداد به صورت میانگین هستند. بنابراین ممکن است کودک شما سریعتر یا کندتر هم رشد کند.

- پزشک شما وزن، قد و دور سر نوزاد را در جلسه های چکاپ اندازه گیری می کند و رشد او را روی نمودار رشد استاندارد بررسی خواهد کرد. فرقی نمی کند نوزاد شما بزرگ، کوچک و یا متوسط باشد، تا زمانی که با این الگو رشد در طول زمان هماهنگ باشد، همه چیز خوب است.

- اگر فرزند شما به صورت نوزاد نارس متولد شده باشد، نباید نمودار رشد و پیشرفت او را با نوزادان کامل مقایسه کنید. نوزادان نارس باید به طور دقیق تر بررسی شوند و در طول ماه های اول بیشتر مورد توجه قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که آنها به درستی رشد می کنند. 

در زیر نمودار رشد برای نوزادانی که به 2 ماه رسیده اند نشان داده شده است:

وزن و قد نوزاد دختر دوماهه

وزن: 5.3 کیلوگرم      قد: 56.1 سانتیمتر

وزن و قد نوزاد پسر دوماهه

وزن: 5.6 کیلوگرم     قد: 58.4 سانتیمتر

اگر کودک شما بهانه گیر است یا می خواهد بیش از حد معمول بخورد، احتمالا به دلیل جهش رشد است. اگر به نوزاد شیر می دهید ممکن است در این زمان شیر بیشتری بخواهد. بعضی از افراد این حالت را "تغذیه خوشه ای" می نامند. نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند نیز همین وضعیت را دارند. بنابراین به سیگنال هایی که نشان دهنده گرسنگی کودک شما است (بیرون آوردن زبان یا مکیدن شست) توجه کنید. اگر این بهانه گیری بیش از یک یا دو روز ادامه داشت، به دکتر مراجعه نمایید.

مقاله پیشنهادی اوما: بهترین شیر خشک برای وزن گیری

اگر کودک شما با سرعت مورد انتظار رشد نکند یا سرعت رشد او کند باشد، پزشک در ابتدا میزان تغذیه او را مورد بررسی قرار می دهد تا مطمئن شود که کودک شما به اندازه کافی غذا می خورد. در این وضعیت پزشک احتمالا از شما سوالات زیر را می پرسد:

1-  نوزاد شما در طول روز چقدر تغذیه می شود؟

در 2 ماهگی، یک نوزاد شیرخوار باید حدود 8 بار در 24 ساعت غذا بخورد. نوزادانی که شیر خشک می خورند نیز معمولا هر 4 ساعت یک بار نیاز به تغذیه دارند. اگر نوزاد در هر بار شیردهی بیشتر شیر بخورد، تعداد دفعات شیردهی کمتر می شود و در طول شب طولانی تر می خوابد.

2-  کودک شما در هر بار تغذیه چقدر شیر می خورد؟

یک نوزاد دو ماهه به طور معمول در هر وعده غذایی حداقل 10 دقیقه شیر می خورد. نوزادانی که با شیشه شیر می خورند معمولا حدود 5 تا 6 اونس (148 تا 177 میلی لیتر) - بعضی بیشتر و بعضی کمتر - در هر بار تغذیه شیر می خورند. 

 

قد و وزن نوزاد دوماهه

3- تعداد کار کردن شکم نوزاد در روز و حجم و غلظت آن چگونه است؟

اکثر نوزادان روزانه 1 بار یا بیشتر مدفوع دارند، اما ممکن است 1 یا 2 روز حرکت روده رخ ندهد که در صورت طبیعی بودن غلظت مشکلی وجود ندارد. انواع مدفوع نوزادان شیرخوار نرم و کمی آبکی است. مدفوع نوزادانی که شیر خشک می خورند کمی سفت تر می باشد، اما نباید خیلی سفت یا فرم گرفته باشد. اغلب اوقات رشد کودک هر چند ماه یک بار توسط پزشک مورد بررسی قرار می گیرد. اما اگر پزشک نگران رشد کودک باشد، توصیه می کند بیشتر به او مراجعه کنید.

4- بعد از این چه باید کرد؟

به طور متوسط، نوزادان بین 3 تا 6 ماه از نظر قدی و وزن با سرعت ثابتی رشد می کنند. گاهی اوقات ممکن است به نظر برسد که رشد کودک خیلی سریع است. اما نگران نباشید. رشد سریع در نیمه دوم سال اول کاهش می یابد. بعد از دو هفته اولیه در بدو تولد، انتظار می رود نوزاد به وزن تولد بازگردد. نوزاد متوسط پس از آن در ماه اول حدود یک اونس در روز و حدود یک یا دو پوند  (0.5 الی 1 کیلوگرم) در ماه تا ماه ششم وزن اضافه می کند. اکثر نوزادان در ماه پنج یا شش دو برابر وزن زمان تولد می باشند و در یک سالگی سه برابر وزن زمان تولد اضافه کرده اند.

2. رشد جسمانی نوزاد

 بهتر شدن بینایی

با گذشت حدود دو ماه از تولد بینایی نوزاد (معاینه بینایی نوزاد ) شما شروع به بهتر شدن می کند. در این زمان او دائما حرکات صورت و دست های شما را دنبال می کند. همچنین می توانید یک اسباب بازی را حدود 20 سانتیمتری صورت او تکان دهید و تمرکز او را مشاهده کنید. اگر چشمان کودک شما مشکل داشت، فورا به پزشک مراجعه کنید تا سریع مشکل را تشخیص دهد و درمان کند.

 تشخیص صداهای متفاوت

کودک 2 ماهه شما در حال حاضر قادر به تشیخص صدای آشنا از صداهای دیگر است. او مخصوصا به صدای والدینش پاسخ می دهد. کودک شما در این زمان صداها را بهتر تشخیص می دهد و اغلب به دنبال منبع صدا می گردد.

 گرفتن اشیا به صورت آگاهانه

در این زمان، کودک شما واکنش غیرارادی به گرفتن اشیائی که جلوی او قرار دارد نشان می دهد. در عوض، او توانایی گرفتن و نگه داشتن چیزهایی را که می خواهد را به دست آورده است. به چگونگی گرفتن انگشت خود در دست او توجه کنید. بهتر است برای کودک خود اسباب بازی هایی که لذت می برد و خطرناک نیستند را فراهم کنید و توانایی گرفتن اشیا را در او افزایش دهید.

پیشنهاد پزشک اوما: به دهان بردن اشیا در نوزادان

 کنترل بهتر بر بدن

کودک شما اکنون قوی تر شده است. در این زمان عضلات گردن به او اجازه می دهد سر خود را چند ثانیه ثابت نگه دارد. با این وجود، هنوز باید آمادگی داشته باشید که در صورت لزوم از سر و گردن او پشتیبانی کنید. او هم اکنون می تواند قسمت فوقانی بدن خود را با ساعدش بلند کند، پاها را راست کند، و با کمی کمک بایستد.

3. رشد اجتماعی نوزاد

اولین وسیله ارتباطی کودک با شما گریه است. دلایل زیادی وجود دارد که کودک شما را ناراحت کند بخصوص که نمی تواند نیازهایش را با صحبت بیان کند. بنابراین در صورتی که اغلب ناراحت است نگران نشوید. از طرف دیگر، اگر فرزند شما خوشحال باشد، ممکن است صدای غرغره کردن، خرخر کردن و بغبغو کردن بشنوید. این معمولا پاسخ او به تشخیص صورت و صدای شما است. هنگامی که کودک شما 2 ماهه می شود، باید به متخصص اطفال مراجعه کنید تا بررسی های کامل تری انجام شود. 

میزان خواب نوزاد دوماهه

در اینجا دو سوال مطرح میشود:

نوزاد 2 ماهه چند ساعت می خوابد؟

از 2 هفتگی تا 2 ماهگی، نوزادان به طور متوسط 15.5 الی 17 ساعت در شبانه روز می خوابند که حدود  8 الی 10 ساعت در شب و 6 تا 7 ساعت در طول روز می باشد. در طول ماه سوم، نوزادان به طور متوسط  به 15 ساعت خواب، یعنی 10 ساعت در طول شب و 5 ساعت در طول روز نیاز دارند (جدول خواب نوزاد ،کودک، نوجوان).

آیا برای یک نوزاد 2 ماهه طبیعی است که تمام روز بخوابد؟

2 الی 3 ماه اول زندگی نوزاد همراه با رشد سریع در تمام ارگان های خارجی و تکامل ارگان های داخلی مانند دستگاه گوارش همراه است. بنابراین، او به خواب زیادی نیاز دارد. حتی اگر نوزاد برای غذا خوردن به سختی بیدار شود، به احتمال زیاد هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. فرزند شما زیاد می خوابد. البته بهتر است این مطلب را برای اطمینان بیشتر به پزشک گزارش دهید. 

چگونگی مراقبت از نوزاد 2 ماهه 

شما اوایل راه هستید و هر ماه با تجربه تر میشوید، پس نگران نباشید:

1. تغذیه مناسب کودک

اشتهای کودک شما ممکن است در این مرحله به طور چشمگیری افزایش یابد. به غیر از افزایش میزان غذای درخواستی، ممکن است نیاز باشد تعداد دفعات شیردهی را نیز افزایش دهید. در این حالت سعی کنید به خواسته او توجه کنید و هر زمانی که غذا می خواهد به او شیر بدهید. نوزاد شما هنوز هم در اواسط شب شیر می خواهد، اما ممکن است تعداد دفعات آن کاهش یابد، زیرا تغییراتی در الگوهای خواب او ایجاد شده است.

2. الگوی خواب و چگونگی سازگاری با آن

به تغییراتی که در الگوهای خواب کودک شما اتفاق می افتد توجه کنید. او احتمالا روزها به فاصله یک تا سه ساعت یک بار می خوابد. اما در طول شب، ممکن است از پنج تا شش ساعت خواب او طول بکشد. پس از هر دفعه شیردهی، کودک شما احتمالا نشانه هایی از خستگی را نشان می دهد و می خواهد دوباره شارژ شود. در این مرحله 9 تا 18 ساعت استراحت در هر 24 ساعت طبیعی است.

3. درک دلیل گریه نوزاد

چیزهای زیادی در این سن وجود دارد که ممکن است باعث شود نوزاد شما گریه کند. تغییرات جسمی در بدن او که فراتر از کنترل شماست نیز می تواند با گریه نوزاد ارتباط داشته باشد. به عنوان مثال، سیستم عصبی کودک شما ممکن است در حال بلوغ باشد و این مسئله باعث می شود نوزاد  توسط هر محرک اضافی شروع به گریه کند (علت گریه کردن نوزاد در کل روز). او همچنین ممکن است احساس خستگی شدید داشته باشد. بهتر است که به سادگی به خواسته ها و نیازهای او توجه کنید، او را در آغوش بگیرید و به آرامی تکان دهید و در صورت لزوم او را راه ببرید تا کمتر گریه کند. 

 

چگونگی مراقبت از نوزاد 2 ماهه

4. بررسی حرکات روده

مدفوع یک شاخص عالی از سلامتی کودک شماست و در رنگ ها، غلظت ها و دفعات مختلفی دیده می شود که همه آنها سالم و طبیعی هستند. هنگامی که نوزاد شروع به خوردن غذاهای جامد می کند، باید منتظر دنیای کاملا جدیدی از رنگ ها، بافت ها و بوها باشید!!!.

5. روی شکم قرار دادن نوزاد را فراموش نکنید!

روی شکم قرار دادن نوزاد به او کمک می کند گردن و تنه خود را تقویت کند و از مشکلات ناشی از دراز کشیدن او بر روی پشت جلوگیری می کند. فقط کافی است کودک را روی سینه خود بگذارید تا سرش را بلند کند و صورت شما را ببیند. چند بار انجام کوتاه مدت این کار در روز به او کمک خواهد کرد که قوی تر شود.

6. ماساژ کودک 

ماساژ کودک شما را آرام می کند و او را با بدن خود آشنا می سازد. این کار همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن او را تقویت کند، گردش خون را تحریک و تسکین دهد. در هنگام ماساژ اتاق باید گرم باشد. اجازه دهید کودک دراز بکشد و به آرامی هر قسمت از بدن را به طور جداگانه ماساژ دهید. اگر از روغن خاصی می خواهید استفاده کنید قبل از آن با پزشک مشورت نمایید.

7. برای کودک خود کتاب بخوانید!

هنگام خواندن برای کودک سعی کنید از لهجه ها و آوازهای مختلف استفاده کنید. کتاب ها با متن ساده و تصاویر بزرگ و روشن را انتخاب کنید و برایش توضیح دهید. حتی می توانید از کتاب های بزرگسالان استفاده کنید. هنگامی که کودک شما ریتم صدای شما را می شنود، آهنگ زبان را بهتر یاد می گیرد.

سخن آخر

رشد نوزاد در ماه های اول تولد بسیار مهم است و باید کاملا مورد توجه قرار بگیرد. بخصوص مادرانی که تجربه اولشان هست باید بیشتر دقت کنند و اگر بتوانند قبل از به دنیا آمدن نوزاد درباره این موضوع اطلاعاتی از کتاب ها، مقالات و کلاس های آموزشی موجود کسب کنند، کمک بزرگی به آن ها خواهد کرد. 

newkidscenter. 2 Month Old Baby. 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو