بررسی رنگ پاسپورت کشورهای مختلف و دلیل تفاوت رنگ آن ها

بررسی رنگ پاسپورت کشورهای مختلف و دلیل تفاوت رنگ آن ها


منبع: آرگا

181

1399/3/22

02:34


در جهان پاسپورت های مختلف با رنگ های متفاوت مثل قرمز، سبز، آبی و مشکی وجود دارند، انتخاب رنگ پاسپرت در کشورها به فرهنگ و رسوم، اقلیم، زبان و اعتقادات آن کشور باز می گردد.

بررسی رنگ پاسپورت کشورهای مختلف و دلیل تفاوت رنگ آن ها

کشورهای مختلف دارای پاسپورت هایی با رنگ های مختلف هستند، رنگ روی پاسپورت ها را در هر کشوری مقامات آن کشور انتخاب می کنند و بیشتر انتخاب ها دلیل خاصی برای خود دارد.

آشنایی با رنگ پاسپورت کشورها

شاید شما هم بدانید که فقط چهار رنگ پاسپورت در سراسر جهان وجود دارند، یعنی هر پاسپورتی که در جهان وجود دارد یا رنگ سبز دارد یا قرمز و یا به رنگ مشکی است و یا آبی! هر کشور برای انتخاب رنگ جلد پاسپورت خود دلیلی مخصوص دارد و بر اساس آن تصمیم به انتخاب رنگ کرده است. با نگاه به پاسپورت ها در اولین لحظه می توانید اطلاعاتی را درباره کشور محل زندگی دارنده آن بفهمید. با داشتن آگاهی درباره رنگ پاسپورت کشورهای مختلف می توانید با نگاه کردن به آنها آنالیز جالبی از کشور محل زندگی دارندگان پاسپورت کسب نمایید.

رنگ گذرنامه در کشورها

 ویژگی های انتخاب رنگ پاسپورت

کلیه کشورهای جهان دارای اقلیم، فرهنگ و رسوم و ربان های مختلفی هستند و این تفاوت ها باعث شده تا جهان رنگارنگ و زیبا شود. هر کشوری با توجه به طبیعت و هویت مردمانش رنگ هایی را برای پرچم، نمادهای تاریخی و معماری خود انتخاب کرده اند تا به این طریق بتوانند خودشان را به دیگر کشورها بهتر معرفی نمایند. دلایل و شاخص های مختلفی وجود دارند که باعث انتخاب رنگ برای پاسپورت در کشورهای مختلف می شوند، عقاید مذهبی، تجربیات تاریخی و فرهنگی عواملی هستند که در انتخاب رنگ جلد پاسپورت کشورها تاثیر گذارند. کمپانی های اندکی در چهان وجود دارند که کارشان تعیین رنگ، چاب و تهیه محتوا برای پاسپورت ها می باشد که یکی از مهمترین این سازمان ها، سازمان بین المللی فرهنگ هوایی International Civil Aviation Organization می باشد. سازمان های بین الملی اندازه هر پاسپورت را برای هر کشور مشخص می نماید و از میان رنگ های مشخص شده یک رنگ را برای پاسپورت آن کشور مشخص می کند. انتخاب رنگ پاسپورت یک کشور به وسیله این سازمان ها از بین چهار رنگ قرمز، آبی، سبز و مشکی انجام خواهد شد و این انتخاب به شاخه های هر کشور وابسته است و تلاش می شود تا نزدیکترین رنگ از نظر روانشناختی و فرهنگی به آن کشور برگزیده شود.

انتخاب رنگ پاسپورت کشورها

پاسپورت های مشکی

رنگ مشکی در میان پاسپورت ها بسیار دیده می شود و کشورهای مختلفی وجود دارند که این رنگ را برای پاسپورت خود در نظر گرفته اند. پر طرفدارترین پاسپورت مشکی مربوط به کشور نیوزلند می باشد زیرا سفر بدون روادید با همراه داشتن این پاسپورت به ۱۱۳ کشور در جهان امکان پذیر می باشد، رنگ مشکی در کشور نیوزلند به عنوان یک رنگ ملی محسوب می شود و یکی از دلایل انتخاب این رنگ برای پاسپورت نیوزلند همین است. همچنین رنگ پاسپورت برخی از کشورهای آفریقایی نیز مشکی می باشد، البته دلیل این انتخاب رنگ اصلا نژاد پرستانه نیست بلکه رنگ مشکی برای کشورهای آفریقایی بسیار مهم و مورد احترام می باشد و جایگاه خاصی در فرهنگ آفریقایی ها دارد. از رنگ مشکی در پاسپورت برخی کشورهای دیگر مثل تاجیکستان، آنگولا، مالاوی، دومینیکن، ترینداد و توباگو نیز استفاده شده است. البته از این رنگ برای برخی از کشورهای اروپایی مثل انگلستان و نیوزلند که قبلا اشاره کردیم نیز استفاده شده است. رنگ مشکی در فرهنگ کشوهای اروپایی به معنای مهارت و یکدستی می باشد و کاملا مثبت است.

رنگ گذرنامه کشورهای مختلف

پاسپورت های قرمز

رنگ قرمز پر استفاده ترین رنگ برای جلد پاسپورت ها می باشد، در حدی که اگر بخواهیم یک پاسپورت را در ذهنمان مجسم کنیم مطمئنا پاسپورتی با رنگ قرمز را تصور می کنیم. رنگ قرمز در پاسپورت های یک نوع شاخصه دینی محسوب می گردد و همچنین به عنوان نشانه سیاسی و جمعیتی در برخی از کشورها استفاده می گردد، رنگ قرمز بیشتر نماد کشورهایی است که اصالتا به وایکینگ ها باز می گردد، به همین دلیل است که ترکیه رنگ پاسپورت خود را به قرمز تغییر داده است.

آشنایی بل رنگ پاسپورت کشورها

همانطور که گفتیم قرمز رنگ رایج در پاسپورت کشورهای مختلف می باشد و کشورهای اتحادیه اروپا (البته بجر کرواسی) به منظور نشان دادن اتحاد و همبستگی خود، ار زنگ قرمز تیره را برای پاسپورت هایشان استفاده کرده اند، فقط کشور انگلستان بعد از اکتبر ۲۰۱۹ رنگ پاسپورت خود را به آبی تیره تغییر داده است. رنگ پاسپورت برخی از کشورهای کمونیستی مثل روسیه و چین هم قرمز می باشد. شاید تا کنون متوجه شده باشید که تمامی ۱۰ پاسپورت قدرتمند در جهان در رده رنگ قرمز می باشند و فقط دو پاسپورت قرمز به ضعیفترین کشورها تعلق دارد. با ارزش ترین پاسپورت قرمز رنگ به کشور سنگاپور تعلق دارد و بعد از آن آلمان، دانمارک، سوئد و فنلاند پاسپورت های با ارزش قرمز رنگ دارند.

گذرنامه و رنگ آن در کشورها

پاسپورت های آبی

بعد از رنگ قرمز، رنگ آبی از رایجترین رنگ ها در جلد پاسپورت کشورها محسوب می گردد و نشانه ای از دنیای جدید می باشد در واقع رنگ آبی معنایی متفاوت و جهانی تر نسبت به دیگر رنگ ها دارد، این رنگ پس از جنگ جهانی دوم در بین خیلی از ملت ها به عنوان رنگی صلح طلب و جهانی شناخته شده است و کشورهای زیادی در آمریکای جنوبی این رنگ را برای پاسپورت خود در نظر گرفته اند.

رنگ پاسپورت کشورهای مختلف

در کل ۷۸ کشور از رنگ ابی برای پاسپورت خود استفاده کرده اند که کم ارزش ترین پاسپورت جلد آبی متعلق به کشور افغانستان می باشد که فقط با آن می توانید بدون ویزا به ۵ کشور در جهان سفر کنید. اغلب کشورهای حوزه کارائیب مثل ایالات متحده آمریکا، کانادا، برزیل و کاستاریکا از رنگ آبی برای گذرنامه هایشان استفاده کرده اند، این حوزه نام منطقه ای در قاره آمریکا می باشد.

گذرنامه کشورها و رنگ آن ها

پاسپورت های سبز

رنگ سبز روی گذرنامه ها نشانه ای از مذهبی قوی و تاثیر گذار در برخی از کشورها می باشد. این رنگ در کشورهای اسلامی و عربی پر طرفدارتر از سایر رنگ ها می باشد و در واقعی این کشورها آن را نشانه ای از اسلام می دانند. کشور عربستان بخاطر اینکه این رنگ بسیار مورد علاقه پیامبر اکرم (ص) بوده است این رنگ را برای گذرنامه خود انتخاب کرده و همچنین رنگ پرچم نیز در این کشور به همین رنگ است. بجر کشورهای عربی، اسلامی برخی از دیگر کشورها مانند نیجریه، بورکینو فاسو و سنگال نیز دارای گذرنامه سبز رنگ هستند، رنگ سبز از طرف سازمان اقتصادی کشورهای آفریقای غربی به معنی یکپارچکی و اتحاد اقتصادی و فرهنگی در بین این کشورها انتخاب شده است. پرطرفدار ترین گذرنامه سبز رنگ دارای رتبه ۱۲ در بین کشورهای جهان است که متعلق به کشور کره جنوبی می باشد و با این گذرنامه می توان بدون ویزا به ۱۲۲ کشور مسافرت نمود. دو گذرنامه ضعیف سبز رنگ متعلق به کشورهای پاکستان و عراق می باشند.

رنگ پاسپورت درکشورها

چند مورد از رنگ گذرنامه در کشورهای مختلف

  • کشور سوئیس پاسپورتی به رنگ قرمز روشن دارد که دلیل این انتخاب رنگ به خاطر پرچم این کشور است.
  • اکثر کشورهای اسلامی از رنگ سبز برای پاسپورت خود استفاده کرده اند، رنگی که در پرچم این کشورها نیز وجود دارد.
  • کشورهای کمونیست یا کشورهایی که تحت سلطه رژیم های کمونیستی بوده اند از پاسپورت قرمز رنگ استفاده می کنند.
  • والدرون در این باره می گوید: رنگ های تیره آلودگی را کمتر نمایان می کنند و باعث تضاد رنگی بیشتر بین نوشته اهی روی پاسپورت و خود پاسپورت می شوند و همچنین شکل رسمی تری را به آنها می دهند.

انتخاب رنگ گذرنامه کشورها

  • برخی از کشورها از چندین رنگ مختلف برای گذرنامه استفاده می کنند و این موضوع باعث پیچیدگی بیشتر در تفاوت رنگی گذرنامه ها می شود.
  • در کشور آمریکا بیشتر افراد پاسپورت آبی تیره دارند ولی پاسپورت خرمایی و قرمز نیز در این کشور وجود دارد که به مقامات رسمی آمریکایی یا بعضی از مقامات نظامی و خانواده هایشان تعلق دارد. همچنین پاسپورت های مشکی نیز وجود دارند که در آمریکا برای دیپلمات ها استفاده می شوند و یک نسخه خاص از پاسپورت در امریکا سبز می باشد که به مناسبت دویستمین سالگرد خدمات کنسولی آمریکا صادر شده اند.
  • رنگ پاسپورت کمی به منظور تشخیص ملیت های مختلف می باشد.
  • بعضی از پاسپورت ها اعتبار بیشتر و جایگاه بالاتری نسبت به سایرین دارند، با توجه به جایگاه پاسپورت ممکن است برای سفر به برخی کشورها محدودیت داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو