خواص شگفت انگیز ذرت که تا کنون از آن خبر نداشتید!

خواص شگفت انگیز ذرت که تا کنون از آن خبر نداشتید!


منبع: روزگار

274

1399/3/22

04:01


ذرت یکی از دانه های غذایی بسیار خوشمزه و پرطرفدار به شمار می آید که به اشکال مختلفی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این دانه خوراکی در غذاهای مختلف بویژه غذاهای آمریکای جنوبی و مکزیک، خواهان بسیار زیادی داشته و رنگ و لعاب زیبایی به غذاها می بخشد. ذرت دارای ارزش غذایی زیادی بوده و استفاده از دانه های خشک آن به عنوان پاپ کرن از علاقه مندی ها و سرگرمی های اصلی مردم سراسر جهان می باشد. ذرت یکی از غلات مهم است که ریشه در آمریکای جنوبی داشته و از اجزای اصلی در غذاهای مکزیکی به شمار می آید. این ماده غذایی سرشار از فیبر بوده و به دلیل داشتن میزان بسیار زیادی از کالری، احساس سیری و انرژی را در شخص ایجاد می نماید. این گیاه دارای میزان بالایی از ویتامین A، B1، B2، B3، B5، B6، B9 و B12 بوده و از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار می باشد. با سایت روزگار همراه باشید.

خواص منحر به فرد دانه ذرت

  • پیشگیری از یبوست و بواسیر

یبوست یکی از مشکلات شایع گوارشی بوده و به دلایل بسیار زیادی مانند بی تحرکی ایجاد می گردد. مصرف ذرت به اشکال گوناگون به دلیل میزان بسیار زیادی از فیبر قادر به کاهش یبوست و عوارض ناشی از آن مانند بواسیر و پارگی های شدید تا خفیف سیاهرگ های هموروئید مقعد می باشد.

  • افزایش اشتها و افزایش وزن

ذرت به دلیل داشتن میزان زیادی از ویتامین های خانواده B و پتاسیم فراوان یک ماده غذایی اشتها آور بوده و یک منبع بسیار مناسب به منظور افزایش وزن در افراد بسیار لاغر محسوب می گردد.

با ذرت - افزایش اشتها و افزایش وزن

  • پیشگیری و درمان کم خونی

ذرت یک دانه خوراکی بسیار غنی از آهن و اسید فولیک بوده و می تواند در درمان کم خونی های پس از سیکل قاعدگی، بارداری و زایمان در خانم ها مؤثر عمل می نماید. مصرف این دانه خوراکی در دوران بارداری و شیردهی بسیار مفید بوده و علاوه بر اینکه از بروز یبوست های این دوره پیشگیری می نماید، به دلیل داشتن میزان زیادی از ویتامین های گروه  B، علی الخصوص B1 و B9 در رشد سیستم عصبی جنین بسیار مفید و مؤثر می باشد. مصرف یک عدد از این دانه خوراکی به شکل پخته شده در دوران شیردهی منجر به افزایش حجم شیر مادر و کیفیت آن برای نوزاد می گردد.

  • کاهش دردهای عضلانی و ترک های دور لب

بسیاری از دردها و ناراحتی های عضلانی به دلیل اسپاسم و گرفتگی های ناگهانی در عضلات ایجاد گردیده و منشأ کمبود مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و سدیم را در پی دارند. این دانه خوراکی با تأمین پتاسیم و منیزیم در عضلات شما می تواند گرفتگی های عضلانی را کاهش داده و ترک ها یا شقاق های خفیف تا شدید دور لب و گوشه ی لب ها را به دلیل تأمین ویتامین های خانواده B برطرف نماید.

کاهش دردهای عضلانی و ترک های دور لب

  • حفظ سلامت قلب و عروق

مصرف ذرت به شکل خوراکی و یا روغن ذرت از جمله راه های کاهش گرفتگی عروق خونی بوده و ریسک سکته های قلبی عروقی و مغزی را کاهش می دهد. دانه ذرت و روغن آن حاوی میزان بسیار زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ بوده و منجر به کاهش میزان لیپوپروتئین هایی با دانسیته بالا (HDL) و کاهش میزان رسوب کلسترول در عروق خونی می گردد.

  • جاگزین بسیار خوبی برای کنار گذاشتن چیپس و پفک

استفاده از ذرت به شکل پاپ کرن یک جاگزین بسیار مناسب و مفید به منظور ترک خوراکی های غیر مفید و چاق کننده بوده و توصیه می شود در رژیم غذایی کودکان در حال رشد و سن بلوغ به جای این خوراکی ها ذرت و پاپ کرن را گنجانده و با یک تیر دو نشان بزنید، زیرا این دانه خوراکی علاوه بر اینکه یک جاگزین بسیار خوب به شمار می آید به دلیل داشتن ویتامین B بویژه B1 در افزایش روند رشد کودکان بسیار تأثیر گذار می باشد.

جاگزین بسیار خوبی برای کنار گذاشتن چیپس و پفک

  • کمک به زیبایی موها

ذرت و روغن آن یکی از معجزه های طبیعی جهت پیشگیری و درمان خشکی و وز شدگی موها به شمار می آیند. روغن ذرت به دلیل داشتن حجم بالایی از اسیدهای چرب غیر اشباع و ویتامین B5 قادر به برطرف نمودن خشکی موها بوده و از ایجاد موخوره و شاخی شدن انتهای موها جلوگیری می نماید.

مضرات استفاده بی رویه از ذرت

مضرات استفاده بی رویه از ذرت

  • افزایش وزن

از جمله ویژگی های اصلی در این دانه خوراکی، خاصیت افزایش وزن می باشد. از اینرو مصرف بی رویه آن بویژه در افراد چاق بسیار خطرناک بوده و منجر به ایجاد چاقی و افزایش وزن خواهد شد.

  • اسهال و دردهای شکمی

توصیه می شود در مصرف این دانه خوراکی میانه رو بوده و از مصرف بیش از حد آن پرهیز نمایید، زیرا ذرت به دلیل داشتن میزان بسیار زیادی از فیبر منجر به ایجاد اسهال و دردهای شکمی می شود.

  • افزایش قند خون

ذرت دارای میزان بسیار زیادی کربوهیدرات بوده و مصرف بی رویه آن منجر به افزایش قند خون در بیماران دیابتی می شود.

  • پوسیدگی دندان

دانه ذرت علاوه بر اینکه دارای میزان زیادی از کربوهیدرات ها بوده و به دندان ها آسیب می رساند با انباشته شدن در فضاهای بین دندانی منجر به تجمع مواد غذایی مورد نیاز رشد باکتری ها شده و پوسیدگی های دندانی را ایجاد می نماید.

لینک کوتاه این مطلب: http://bia2safa.net/goto/web/url/1695182

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو