آشنایی با انواع آکنه و جوش های پوستی همراه با نحوه درمان آنها

آشنایی با انواع آکنه و جوش های پوستی همراه با نحوه درمان آنها


منبع: مینویسم

152

1399/3/22

04:59


شناسایی و درمان انواع آکنه

بهترین روش سرمایه گذاری برای کودکان

آکنه می‌تواند انواع مختلفی از لکه‌های پوستی را ایجاد کند که هر کدام ظاهر و علائم متفاوتی دارند. بیشتر انواع آکنه‌های خفیف با مراقبت‌های خانگی و داروهای بدون نسخه درمان می‌شوند اما افرادی که به آکنه‌های شدید یا طولانی مدت مبتلا هستند باید به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنند.همچنین ما ۱۰ روش برای داشتن پوستی صاف و زیبا را برایتان ارائه داده ایم.

حدود ۸۰ درصد از نوجوانان و جوانان به آکنه‌ مبتلا هستند.از انواع رایج آکنه‌ می‌توان جوش‌های سرسفید، جوش‌های سرسیاه و نام برد.هر نوع ضایعه آکنه‌ای نیاز به درمان متفاوتی دارد. درمان سریع و مناسب این آکنه‌ها می‌تواند خطر عوارض پوستی طولانی مدت مانند لکه‌های تیره و جای جوش را کاهش دهد. ضایعه‌های آکنه بسته به این‌که باعث التهاب پوست در اطراف آکنه بشوند یا نه به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شوند.ا

انواع آکنه های پوستی

ممکن است اصطلاح “تاول یا جوش” را برای توصیف تمام اشکال آکنه بشنوید، اما این مورد همیشه توصیف دقیقی نیست. تمام  آکنه ها در پوست پخش نمی شوند.
منافذ مسدود شده باعث آکنه می شوند. این موارد ممکن است به موارد زیر نسبت داده شوند:
• تولید بیش از حد روغن (سبوم)
• باکتری
• هورمون ها
• سلول های مرده پوست
• موهای رشد یافته
آکنه معمولا با نوسانات هورمونی در دوران نوجوانی شما همراه می باشد، اما بزرگسالان نیز می توانند آکنه را تجربه کنند. این اتفاق یکی از شایع ترین شرایط پوستی در کودکان و بزرگسالان تبدیل شده است.
مشخص کردن اینکه شما به کدام نوع آکنه مبتلا شده اید، برای درمان موفقیت آمیز مهم می باشد. ممکن است آکنه غیر التهابی یا التهابی باشد. انواع آکنه در این دو دسته عبارتند از:
• سرسیاه ها
• سرسفید ها
• پاپول ها
• چرک ها
• برآمدگی ها
• کیست
ممکن است چندین نوع آکنه به صورت همزمان وجود داشته باشند و در بعضی موارد حتی ممکن است به اندازه کافی شدید باشند که مراجعه به پزشک متخصص پوست را تضمین کنند.
موارد زیر را بخوانید تا در مورد انواع آکنه و نحوه درمان آن ها آگاهی بیشتری کسب کنید.

شناخت انواع آکنه

اشکال آکنه

♦ آکنه غیر التهابی

آکنه های غیر التهابی شامل جوش های سرسیاه و سرسفید می باشند. این آکنه ها معمولا باعث تورم نمی شوند. آن ها همچنین به درمان های بدون نسخه (OTC) پاسخ نسبتا خوبی دارند.
اسید سالیسیلیک اغلب در کل برای آکنه به بازار عرضه می شود، اما معمولاًروی آکنه های غیر التهابی بهتر عمل می کند. این ماده به صورت طبیعی پوست را می تراشد و سلول های مرده پوست را که می توانند منجر به جوش های سرسیاه و سرسفید شوند، از بین می برد. به دنبال آن در پاک کننده ها، تونرها و مرطوب کننده ها استفاده می شود.

♦ سرسیاه (کومدون های باز)

جوش های سرسیاه زمانی اتفاق می افتند که منافذ با ترکیبی از سبوم و سلول های مرده پوست مسدود شوند. قسمت بالای منافذ با وجود اینکه باقی مناطق مسدود شده است، باز می باشد. این مورد منجر به رنگ مشکی مشخص شده در سطح می شود.

♦ سرسفید (کومدون های بسته)

جوش های سرسفید نیز می توانند زمانی که منافذ توسط سبوم و سلول های مرده پوست مسدود می شوند، تشکیل شوند. اما برخلاف جوش های سرسیاه، بالای منافذ بسته می شود. به نظر می رسد که یک برجستگی کوچک از پوست بیرون زده است.
درمان جوش های سرسفید مشکل تر است زیرا منافذ در حال حاضر بسته می باشند. محصولات حاوی اسید سالیسیلیک می توانند مفید باشند. رتینوئیدهای موضعی بهترین نتایج را برای آکنه های کومدون به ارمغان می آورند. در حال حاضر، آداپالن (دیفرفرین) به عنوان یک رتینوئید در دسترس می باشد. اگر این دارو برای شما مؤثر نبود، رتینوئیدهای موضعی قوی تر با تجویز پزشک متخصص پوست شما در دسترس می باشند.

♦ آکنه های التهابی

جوش هایی که قرمز و متورم باشند، به آن ها آکنه التهابی گفته می شود.
اگر چه سلول های مرده پوست به آکنه های التهابی کمک می کنند، باکتری ها نیز می توانند در انسداد منافذ نقش داشته باشند. باکتری ها می توانند باعث ایجاد عفونت در اعماق سطح پوست شوند. این مورد ممکن است منجر به لکه های دردناک آکنه شود که خلاص شدن از آن ها دشوار است.

محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید ممکن است به کاهش تورم و خلاص شدن از باکتری های موجود در پوست کمک کنند. این موارد می توانند سبوم اضافی را از بین ببرند. پزشک شما برای درمان آکنه های التهابی شما ممکن است یک آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی به همراه بنزوئیل پراکسید تجویز نماید. رتینوئید های موضعی نیز بخش مهمی از مبارزه با پاپول ها و چرک های التهابی می باشند.

♦ پاپول ها

پاپول ها زمانی رخ می دهند که دیواره های اطراف منافذ پوست شما از طریق التهاب شدید شکسته شود. این مورد منجر به سختی و گرفتگی منافذ شده که به لمس حساس می شود. پوست اطراف این منافذ معمولا صورتی رنگ است.

♦ چرک ها

چرک ها نیز می توانند هنگام شکسته شدن دیوارهای اطراف منافذ پوست شما ایجاد شوند. برخلاف پاپول ها، جوش های چرکی پر از چرک هستند. این برجستگی ها از پوست بیرون می آیند و معمولا به رنگ قرمز هستند. آن ها اغلب دارای سرهای زرد یا سفید می باشند.

♦ برآمدگی ها

برآمدگی ها در زمان گرفتگی رخ می دهند، منافذ متورم تحریک بیشتری را تحمل می کنند و بزرگ تر می شوند. برخلاف چرک ها و پاپول ها، برآمدگی ها در زیر پوست عمیق تر می باشند.
از آنجا که برآمدگی ها در پوست بسیار عمیق هستند، به صورت معمول نمی توانید آن ها را در خانه درمان کنید.

برای کمک به پاک کردن این موارد، داروهای تجویز شده ضروری می باشند.
پزشک یا متخصص پوست شما احتمالا ایزوترتینوئین داروی خوراکی (سوتر) را تجویز می کند. این دارو نوعی ویتامین A است و روزانه به مدت چهار تا شش ماه مصرف می شود. با کاهش اندازه غده روغنی در منافذ، می توان برآمدگی ها را درمان کرد و از بروز مجدد آن ها جلوگیری کرد.

♦کیست

کیست ها می توانند در صورت گرفتگی منافذ با ترکیبی از باکتری ها، سبوم و سلول های مرده پوست ایجاد شوند. گرفتگی در اعماق پوست رخ می دهد و بیشتر از سطح برآمدگی است.
این برجستگی های بزرگ قرمز یا سفید اغلب برای لمس دردناک می باشند. کیست بزرگترین نوع آکنه است و تشکیل آنها معمولا ناشی از عفونت شدید می باشد. این نوع آکنه همچنین به احتمال زیاد جای زخم دارد.
ایزوترتینوئین (داروی تجویز دارویی) معمولا برای درمان کیست استفاده می شود. در موارد شدید، ممکن است متخصص پوست شما با جراحی، کیست را از بین ببرد.

شدت انواع آکنه

 شدت آکنه ها

جوش های سرسیاه و سرسفید خفیف ترین اشکال آکنه می باشند. بعضی اوقات این موارد با داروهای موضعی OTC مانند تونرهای مبتنی بر اسید سالیسیلیک یا درمان لکه بنزوئیل پراکسید پاک می شوند. اگر آن ها به داروهای OTC پاسخ ندهند، کومدون ها به راحتی با رتینوئیدهای موضعی درمان می شوند. حتی یک نوع رتینوئید وجود دارد، معروف به آداپلن، که هم اکنون در دسترس می باشد. این دارو در پاک کردن جوش های سرسیاه و سرسفید بسیار مؤثر است.

چرک ها و پاپول ها اشکال متوسطی از آکنه هستند. این موارد ممکن است با استفاده از داروهای OTC پاک نشوند. اکثر آکنه های متوسط ممکن است نیاز به تجویز داروی خوراکی یا موضعی از طریق متخصص پوست داشته باشد.

برآمدگی ها و کیست شدیدترین نوع آکنه می باشند. برای پاک کردن آکنه های شدید باید به متخصص پوست مراجعه کنید. برداشتن یا برش برآمدگی ها و کیست ها می تواند منجر به ایجاد زخم شود.

اکنون چه کاری می توانید انجام دهید؟

مهم است که در مورد درمان آکنه صبور باشید. در حالی که ممکن است بعضی از درمان ها بلافاصله عمل کنند، ممکن است شما برای چندین ماه بهبود گسترده ای نداشته باشید، همچنین باید در استفاده بیش از حد از بسیاری از محصولات آکنه به صورت همزمان احتیاط کنید – این مورد می تواند باعث خشکی پوست شود. در پاسخ، منافذ شما می توانند سبوم بیشتری ایجاد کنند و سپس منجر به بروز آکنه بیشتر شوند.
همچنین باید تأیید کنید که آیا هرگونه برآمدگی یا تورم در واقع نتیجه آکنه است. چندین بیماری پوستی وجود دارند که باعث بروز علائمی مشابه با آکنه می شوند، اگرچه کاملا متفاوت هستند. این بیماری ها عبارتند از:

• فولیکولیت
• کراتوسیس پیلاریس
• میلیا
• آکنه روزاسه
• سوباسوس فیلامنت
• سوباسوس هایپرپلازی

مراجعه به متخصص پوست تنها راهی است که می توانید یک تشخیص کامل و درست دریافت کنید. در بعضی موارد، درمان تخصصی ممکن است تنها راه پاک کردن و کنترل کامل آکنه شما باشد.البته روغن های مناسب برای پوست نیز میتوانند برای از بین بردن آکنه کمک کننده باشند.

ونیسا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو