معروفترین غذاهای سنتی و پرطرفدار آذربایجان

معروفترین غذاهای سنتی و پرطرفدار آذربایجان


منبع: روزگار

196

1399/3/22

07:26


خوردن یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین لذت های دنیا بوده و از علاقه مندی های قابل توجه در گردشگران سراسر جهان به شمار می آید. آشنا شدن و امتحان کردن غذاهای سنتی و مدرن کشورهای مختلف جهان جذابیت بسیار زیادی داشته و سفرنامه های غذا از اصلی ترین بخش های یک سفر توریستی و تفریحی است. آذربایجان کشوری در شرق اروپا و در مجاورت با دریای خزر است. این کشور تا دو صده اخیر بخشی از ایران زمین بوده و سنت آشپزی و رسم و رسومات غذایی مشابهی با سرزمین آبا و اجدادی مان دارند. در این مقاله قصد داریم با چند غذای اصلی در این کشور آشنا شده و از طبخ آن ها در منزل لذت ببریم. در ادامه با سایت روزگار همراه باشید.

غذاهای سنتی و پرطرفدار آذربایجان

  • پلو (Plov)

پلو یکی از سنتی ترین و خوشمزه ترین غذاهای آذربایجان است که در تمامی رستوران های این کشور یافت شده و از عطر و طعمی منحصر به فرد برخوردار است. در این غذا گوشت گوساله و یا بره را تکه تکه کرده و به همراه پیاز فراوان در روغن کاملا سرخ می نمایند. دارچین، زیره، پودر هل، جوز هندی و زردچوبه از جمله ادویه های مورد استفاده در طبخ این گوشت بوده و سبزی های معطر بومی از جمله اصلی ترین ویژگی های این پلو به شمار می آید. شما می توانید از گشنیز، شوید و یا ریحان خرد شده و یا خشک شده به منظور طعم دهی به این گوشت استفاده نمایید. در آذربایجان این ترکیب بسیار خوشمزه را به همراه پلو سفید سرو نموده و در کنار آن از برگه زردآلو، خرما، بادام درختی و کشمش را نیز به منظور تزئین پلو استفاده می نمایند.

پلو (Plov)

  • دلمه

دلمه از جمله غذاهای معروف و پرطرفدار آذربایجان و ایران زمین است. در این کشور دلمه را از برگ مو، فلفل دلمه، بادمجان، گوجه فرنگی و برگ کلم تهیه می نمایند. تفاوت دلمه های آذربایجانی با ایرانی حذف لپه و برنج از ترکیبات داخل دلمه و اضافه نمودن نعنای معطر و رازیانه به آن است. طبخ این غذا در ظروف سفالی بسیار عالی بوده ورنگ و لعابی دیگر به دلمه ها می بخشد.

دلمه

مطالب مرتبط
  • کوفته بزباش

این غذا از خوراک های سنتی آذربایجان است و مانند کوفته های ایرانی طبخ می گردد. در این غذا از ترکیب گوشت چرخ کرده گوساله جوان و برنج استفاده شده و توسط سبزیجات معطر طعم دار می شود. این کوفته های بسیار خوشمزه در سس تهیه شده با زعفران و زردچوبه فراوان پخته شده و در برخی رستوران ها یک آلوی خشک شیرین و یا ملس و یا یک تکه گردو در شکم کوفته ها قرار داده می شود. کوفته بزباش به همراه تکه های سیب زمینی آب پز، نخود پخته شده و گوجه فرنگی سرو می گردد.

کوفته بزباش

  • لاوانگی

یکی از سنتی ترین و لذیذترین غذاهای آذربایجان لاوانگی است. لاوانگی به مرغ و یا ماهی شکم پر اطلاق گردیده و از عطر و طعمی منحصر به فرد برخوردار است. در این غذا از سبزیجات معطر، گردوی خرد شده، در برخی موارد رب و یا دانه های له شده انار و یا دانه های سالم انار به منظور پر کردن شکم مرغ و ماهی ها استفاده می شود.

لاوانگی

آبگوشت از غذاهای اصلی آذربایجان است که از محبوبیت بسیارزیادی نزد گردشگران ایرانی برخوردار می باشد. طبخ این غذای بی نظیر برگرفته از سنت ایرانی در ظروف سفالی انجام می گیرد. آبگوشت آذربایجانی نیز ترکیبی از گوشت بره و یا گوسفند، چربی ها مانند دمبه، سیب زمینی، انواع ادویه ها و میزان کمی نخود است. در آبگوشت های آذربایجانی گوجه وجود نداشته و این غذای بسیار لذیذ همراه با سبزی، ترشی و دوغ ترش سرو می گردد.

آبگوشت آذربایجان

  • کباب لیولیا و شیشلیک

با توجه به صنعت قوی و بسیار گسترده دامپروری در آذربایجان، کباب و شیشلیک و انواع غذاهای گوشتی از اصلی ترین غذاهای موجود در منوی رستوران های این کشور است. کباب لیولیا ترکیبی از گوشت گوساله و گوسفند بوده که با سبزیجات معطر طعم دار می شود. این کباب پهنا و ضخامت زیادی داشته و به خوبی مغز پخت می گردد. در آذربایجان کباب را به سبک ایران به همراه برنج و یا به همراه نان سرو می نمایند.

کباب لیولیا و شیشلیک

  • دوگا

این غذا از سوپ های بسیار معروف آذربایجان است که در فصول سرد سال به شکل گرم و در فصول گرم سال به شکل سرد سرو می گردد. این سوپ بسیار خوشمزه تقریبا شباهت زیادی به آش دوغ مناطق ترک نشین ایران مانند اردبیل داشته و از نخود، برنج، اسفناج تازه، تره فرنگی و یا سبزی های بومی تهیه می شود. کوفته های بزرگ گوشتی و خوشمزه از ویژگی های منحصر به فرد این سوپ لذیذ است.

دوگا

  • گوورما

یکی دیگر از غذاهای گوشت دار آذربایجان است که تکه هایی از گوشت استخوان دار بره و یا گوسفند به همراه پیاز، گوجه، فلفل دلمه و ادویه های خوش عطر و طعم مانند زعفران کبابی و سرخ می شود.

گوورما

  • تیکا کباب

یک نوع کباب آذربایجانی بوده که در سیخ های بسیار بزرگ تهیه می گردد. در این نوع کباب، گوشت بره در مخلوط پیاز، سرکه و دانه های انار مزه دار شده و سپس کباب می شود. تیکا کباب طعمی شگفت انگیز داشته و بسیار لذت بخش است.

تیکا کباب

لینک کوتاه این مطلب: http://bia2safa.net/goto/web/url/1695697

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو