تاثیرات گرم شدن زمین بر شرایط جوی و ساکنین این سیاره

تاثیرات گرم شدن زمین بر شرایط جوی و ساکنین این سیاره


منبع: آرگا

151

1399/3/22

14:34


گرم شدن زمین باعث بروز مشکلات بزرگی در جهان خواهد شد، ثاثیرات مختلف گرمایش زمین شامل آب شدن یخ ها، بالا رفتن سطح دریاها، از بین رفتن گیاهان و حیوانات مختلف، گسترش بیماری های میکروبی، رعد و برق های مخرب، طوفان های خطرناک و … می شود.

تاثیرات گرم شدن زمین بر شرایط جوی و ساکنین این سیاره

گرم شدن زمین یکی از بزرگترین نگرانی های مسائل امروز در سطح جهان بشریت می باشد. این موضوع تا حدی مهم می باشد که در سال های اخیر پیمان های زیادی مانند پیمان کیوتو برای این موضوع بین خیلی از کشورهای جهان به امضاء رسیده است.

تاثیرات مختلف گرم شدن زمین

شاید در چند سال اخیر متوجه شده باشید که زمستان ها خشک شده و آب و هوای گرمتری نسبت به گذشته دارند. ایت تغییرات آب و هوا فقط در ایران اتفاق نمی افتد بلکهآب و هوا در سراسر جهان با تغییراتی مواجه شده است، مثلا زمستان ها در اروپا طولانی تر شده اند. تحقیقات انجام شده در این باره مشخص کرده که این تغییرات در زمین به دلیل پدیده ای به نام گرمایش زمین می باشد، پدیده ای که از نیمه قرن بیستم سریعتر شده و در حال حاضر تاثیرات آن به شکل واضح دیده می شود. گرم شدن زمین عواقب عجیب و طولانی مدت و همچنین تخریب کننده ای برای زمین به دنبال خواهد داشت که در این مطلب با آنها آشنا خواهیم شد.

گرمایش زمین و آثار آن

دلیل اصلی گرمایش زمین

مطالعات انجام شده در این مورد نشان می دهد که گرم شدن اندک اندک زمین، اقیانوس ها و جو به دلیل فعالیت های انسان بر روی زمین می باشد. مهمترین آنها استفاده از سوخت های فسیلی می باشد که باعث ورود در اکسید کربن، متان و گازهای گلخانه ای دیگر به جو می شود. دانشمندان بر این عقیده هستند که بین فعالیت های انسانی و گرم شدن زمین ارتباط زیادی وجود دارد و این انسان ها هستند که با انجام فعالیت های گوناگون باعث گرم شدن زمین می شوند. گرم شدن زمین باعث تاثیرات و مشکلات زیادی می شود. در ادامه با برخی از مهمترین این مشکلات آشنا می شویم.

تاثیرات مختلف گرم شدن زمین

ذوب شدن یخ ها و تبخیر دریاچه ها

آقای جوزف ورن استاد زمین شناسی و علوم محیط زیست از دانشگاه پیتسبورگ درباره این موضوع گفته است که: می توان به شکل واقعی آنچه را که در حال اتفاق است دید. یخ ها در دو قطب روی زمین در حال آب شدن هستند، دریاچه ها در سراسر جهان کم کم تبخیر می شوند و در برخی موارد نیز تبخیر دریاچه ها بسیار سریعتر از محیط اطراف می باشد. الگوهای مهاجرتی حیوانات و پرندگان به این دلیل تغییر کرده و گیاهان هم فعالیت های خود را تغییر داده اند، به عنوان مثال درختان در بهار زودتر از وقت موعد شکوفه داده و در پاییز برگهایشان پیش از موعد می ریزد.

اثرات گرم شدن زمین

افزایش متوسط و حداکثر دما

بر طبق آمارهای منتشر شده از ناسا قبل از سال ۲۰۱۶ میلادی، سال ۲۰۱۵ رکود گرمترین سال جهان را ثبت کرده است. بر طبق اطلاعات این سازمان از سال ۱۸۹۵ که سابقه ی دمای جهانی ثبت می شود، سال ۲۰۱۶ میلادی گرمترین سال در این تاریخچه بوده، در این سال دمای زمین ۱.۷۸ درجه فارنهایت گرمتر از متوسط دما در تمام قرن بیستم بوده است. طبق امار ناسا هر سال گرمتر از سال قبل بوده و این روند هر سال تکرار می شود.

گرم شدن زمین و تاثیرات آن

وقایع شدید آب و هوایی

از دیگر پیامدهای گرم شدن زمین و تاثیرات آن، رویدادهای شدید آب و هوایی در جهان می باشد. گرم شدن زمین باعث شده است تا تابستان ها گرمتر شوند و در بعضی از منطقه ها زمستان های سردتر از حد معمول داشته باشیم. تغییرات آب و هوا باعث می شود تا جریان هوای قطبی به طرف جنوب حرکت نماید. جریان های هوای قطبی در واقع مرزی میان هوای سرد قطب شمال و هوای گرم استوایی می باشند، و هوای سرد و یخی قطب را به همراه خود می برند. به همین علت در بعضی از مکان ها سرمای ناگهانی یا زمستانی سردتر از حد معمول دیده شود، این روند اگر تکرار یابد در طولانی مدت از عواقب گرمایش زمین است.

برخی از تاثیرات گرم شدن زمین

وجود یک فصل سرد یا گرم و یا حتی داشتن سالی با این خصوصیت تاثیر خیلی کم در شکل گرفتن آب و هوا خواهد داشت، تغییرات آب و هوا وقتی اتفاق خواهد افتاد که سالهای گرم یا سرد تکرار گردند و ما متوجه شویم که تغییرات دیگر یک پدیده ناگهانی نیست. گرمایش زمین علاوه بر این ممکن است باعث تغییرات شدیدی غیر از سرما یا گرمای غیر منتظره شود، مثلا تغییرات در شکل گیری تند بادها. این موضوع فعلا در حال بررسی می باشد ولی مدل های رایانه ای فعلی اتمسفر نشان داده اند که تند بادها در مقیاس جهانی کاهش یافته اند اما امکان شدید تر شدن آنها افزایش یافته است. مولف کتابی که موضوع آن تغییرات آب و هوایی می باشد «آدام سوبل» در این مورد چنین می گوید: حتی اگر تند بادها در مقیاس جهانی کمتر شوند ولی هنوز هم در بعضی مناطق بیشتر تکرار می گردند.

تاثیرات گرمایش زمین

دانشمندان مطمئن هستند که تند بادها به دلایل تغییرات در آب و هوا شدت بیشتری خواهند داشت، به این دلیل که تند بادها انرژی خود را از تمایز ایجاد شده بین هوای گرم استوایی اقیانوس ها و هوای سرد قسمت بالایی اتمسفر دریافت می کنند و گرم شدن جهانی زمین باعث می شود تا این تمایز دما بیشتر شود. از طرفی تند بادها بالاترین خسارات را به وجود می آورند و گرم شدن زمین باعث می شود تا تند بادها مخرب تر شوند.

افزایش رعد و برق در پی گرمایش زمین

علاوه بر موارد گفته شده رعد و برق هم یکی دیگر از پیامدها و تاثیرات گرمایش زمین می باشدو بر طبق گزارش لایو ساینس، پیش بینی می گردد که با افزایش دمای جهانی تعداد رعد و برق ها در آمریکای شمالی ۵۰ درصد بیشتر شود. بر طبق تحقیقات انجام شده بر روی گرم شدن زمین مشخص شد که، در ازای هر یک درجه سانتیگراد گرمتر شدن جو زمین احتمال وقوع رعد و برق تا ۱۲ درصد افزایش می یابد. از طرفی دانشمندان پیش بینی نموده اند که رویدادهای آب و هوایی مختلف مثل موج گرما، خشکسالی، طوفان و کولاک های شدیدتری اتفاق خواهد افتاد. مدل های آب و هوایی پیش بینی می نمایند که گرم شدن زمین باعث می شود تا الگوهای هوایی در سراسر زمین دچار تغییرات قابل توجهی گردند. تغییرات عنوان شده به احتمال بالا شامل دگرگونی الگوی وزش باد، بارش سالانه و تغییر دمای فصلی خواهند شد.

تاثیرات گرم شدن هوای زمین

کاهش تدریجی بارش برف

به دلیل انشار سطح بالای گازهای گلخانه ای امکان دارد وضعیت جوی برای سال ها تغییر ننماید. به همین دلیل تغییرات در آب و هوا امکان دارد تا سال ها ادامه یابد. مثلا در ایالات های شمالی آمریکا بارش سالانه افزایش می یابد ولی در شمال غرب اقیانوس آرام بارش های تابستانی کاهش خواهد یافت.یکی از نشان های اولیه در تغییرات آب و هوا ذوب شدن یخ ها می باشد، بر طبق گزارش ژورنال تغییرات آب و هوایی، ساکنین آمریکای شمالی، اروپا و آسیا با کاهش برف در سال های ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۵ میلادی رو به رو شده اند. بر طبق آمار ارائه شده از برف و یخ آمریکا، اندازه حجم زمین های دائم یخ زده در نیمکره شمالی نسبت به اوایل ۱۹۰۰ میلادی ۱۰ درصد کمتر شده است.

گرم شدن زمین و آثار آن

گرم شدن زمین و کاهش یخ های قطبی و بیدار شدن میکروب ها

ذوب شدن یخ ها بر اثر گرم شدن زمین باعث رانش و فروپاشی های ناگهانی دیگری منجر خواهد شد. بعلاوه این موضوع باعث شیوع دوباره برخی از میکروب ها خواهد شد که مدت های طولانی خفته و مخفی بوده اند، به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۶ مخزنی از لاشه ای دفن شده گوزن ها کشف گردید که باعث شیوع میکروب آنتارکس شد. از سهمگین ترین تاثیرات گرم شدن زمین کاهش یخ های قطبی می باشد. در فصول پاییز و زمستان سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ حجم یخ های شناور در زمین به کمترین میزان خود رسید. این موضوع در حالی است که در زمستان و پاییز باید این میزان بیشتر شود نه کمتر. ذوب شدن یخ ها و کاهش ضخامت انها سالها ادامه خواهد یافت. با آب شدن یخ ها سطوح براق یخ گرمای کمتری به سمت جو منعکس می کنند و اقیانوس هایی که رنگ تیره دارند گرما را بیشتر جذب کرده و این موضوع باعث ذوب شدن یخ ها خواهد شد.

تاثیرات گرم شدن کره زمین

افزایش یافتن سطح دریا و اسیدی شدن اقیانوس ها

با ذوب شدت یخ ها سطح دریا ها نیز بیشتر خواهد شد. سازمان آب و هواشناسی جهان در سال ۲۰۱۴ گزارشی ارائه داد که سطح آب دریا هادر کل جهان ۳ میلیمتر بیشتر شده است، این مقدار دو برابر متوسط افزایش سالانه سطح دریاها در قرن بیستم می باشد. ذوب شدن یخ ها در قطب و کاهش حجم یخچال ها در گرینلند، امریکای شمالی، امریکای جنوبی، اروپا و آسیا باعث افزایش سطح دریاها می گردد. جالب است که بدانید ۹۵ درصد گرمی اقیانوس ها، ذوب شدن یخ ها و افزایش سطح ها از دهه ۱۹۵۰ تا کنون به دلایل انسانی بوده است.

آثار گرمایش زمین

این موضوع در سال های اخیر سرعت گرفته است. اگر این روند ادامه پیدا کند، بسیاری از منطقه های ساحلی یعنی چیزی بیش از نیمی از جمعیت کره زمین، در زیر آب فرو خواهند رفت.

اثرات گرم شدن کره زمین

گیاهان و حیوانات

گرم شدن زمین تاثیرات عمیق و گسترده بر روی اکوسیستم جهانی خواهد داشت. خیلی از گیاهان و حیوانات به دلیل افزایش هوا به سمت ارتفاعات یا شما مهاجرت می نمایند، زیرا دمای هوا در حال افزایش می باشد. این موضوع فقط به معنای مهاجرت صرف نمی باشد، حیوانات از منطقه های استوانیی به سمت قطب در حال کوچ می باشند. به بیان ساده آنها به دنبال آب و هوای مناسب هستند و این روند را دنبال می کنند. زمانیکه سرعت تغییرات آب و هوایی از سرعت مهاجرت گونه های مختلف بیشتر گردد، این روند چالش برانگیز خواهد شد. بسیاری از حیوانات و گیاهان توانایی دوام در اب و هوای جدید را ندارند و به احتمال زیاد منقرض خواهند شد.آب و هوای گرم باعث می شود تا بسیاری از پاتوژن های بیماری زا گسترش یابند، بیماری هایی که فقط در استوا و اطراف آن بوده است، این موضوع باعث از بین رفتن برخی از گونه ای گیاهی و حیوانی خواهد شد. از طرفی امکان دارد که نیمی از گیاهان زمین و حدود یک سوم از حیوانات تا سال ۲۰۸۰ میلادی از بین بروند.

گرمایش زمین و آثار مختلف آن

تاثیرات اجتماعی گرمایش زمین

با توجه به تغییراتی که گرم شدن زمین به دنبال خواهد داشت، سیستم های کشاورزی نیز فلج خواهند شد، گرمایش زمین باعث می شود تا فصل رشد محصولات در بعضی مناطق تغییر کرده و همراه با خشکسالی، آب و هوای سخت و فقدان برفهای انباشته، افزایش تنوع حیوانات خانگی، کم شدن منابع آب های زیر زمینی و مناطق جنگلی باعث کم شدن محصولات کشاورزی و دامی در سراسر جهان خواهد شد.

اثرات مختلف گرم شدن زمین

نگاه کلی به آثار مخرب گرم شدن زمین

بعد از ارائه مطالب بالا نگاه کلی به تاثیرات گرم شدن زمین می اندازیم:

  • بخش بیماری های گوناگون و خطرناکی که در گذشته مدفون شده اند.
  • افزایش خشکسالی با گرم شدن زمین همراه است.
  • گرم شدن زمین باعث ضرر های اقتصادی بسیاری خواهد شد.
  • گرمایش زمین باعث آب شدن یخ های قطبی خواهد شد.
  • گرمایش جهانی زمین باعث افزایش آتش سوزی ها گسترده خواهد شد.
  • طوفان های مخرب به دنبال گرمایش زمین اتفاق می افتد.
  • موج سرما با گرم شدن زمین ممکن است اتفاق بیافتد و اصلا جای تعجب ندارد.
  • با گرم شدن زمین رعد و برق های مخرب و مرگ آوری را خواهیم داشت.
  • بی کیفیت شدن محصولات دامی و کشاورزی هم از تاثیرات گرم شدن زمین می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو