طرز تهیه نان پیتا یک میان وعده عالی با طعم به یاد ماندنی

طرز تهیه نان پیتا یک میان وعده عالی با طعم به یاد ماندنی


منبع: آرگا

118

1399/3/22

20:35


نان پیتا یکی از انواع نان های بسیار خوشمزه و قدیمی است که طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است و یک نوع نان لبنانی محسوب می شود که در دنیای عرب و خاورمیانه جایگاه خاصی دارد و به راحتی می توانید این نوع نان را در منزل تهیه کنید، در این مقاله به شما عزیزان طرز تهیه نان پیتا را آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه نان پیتا یک میان وعده عالی با طعم به یاد ماندنی

نان پیتا یکی از نان های بسیار خوشمزه و پرطرفدار در خاورمیانه، شمال آفریقا و مدیترانه است که قطر آن حدود بیست سانتی متر است و در داخل آن انواع مواد خوراکی از جمله کباب، فلافل، خوراک لبنانی و مایه گوشت و قارچ و … می توان قرار داد، نحوه تهیه این نان بسیار آسان است و در مدت زمان کمی می توانید این نوع نان را تهیه و نوش جان کنید.

آشنایی با طرز تهیه نان پیتا

مواد لازم

  • آرد گندم: سیصد گرم
  • شکر : پنج گرم
  • نمک : پنج گرم
  • روغن زیتون یا روغن مایع : دو قاشق چای خوری
  • خمیر ترش : پنج گرم
  • آب با دمای ۳۰ – ۴۰ درجه : صد و نود میلی لیتر

طرز تهیه نان پیتا خوشمزه در خانه

ابتدا خمیر ترش، آرد، شکر و نمک را با هم مخلوط کرده و روغن و آب ولرم را نیز به مواد بیافزایید سپس مخلوط را به خوبی هم بزنید، حالا خمیر حاصل را بر روی سطحی صاف شروع به ورز دادن کنید تا یکدست شده و به دست نچسبد. ( در صورت چسبیده شدن خمیر به دست به آن کمی آرد بیافزایید)

حالا خمیر حاصل را گرد کرده و داخل ظرفی قرار دهید سپس با یک کیسه پلاستیکی روی ظرف را کاملا بپوشانید و بگذارید خمیر در دمای خود ور بیاید و حجم آن افزایش پیدا کند ( به منظور اطمینان از ور آمدن خمیر می توانید انگشت تان را داخل خمیر فرو کنید در صورت باقی ماندن جای انگشت خمیر تان آماده استفاده است).

آموزش تهیه نان پیتا

در این مرحله از طرز تهیه نان پیتا حالا خمیر ور آمده را به هشت چانه تقسیم کرده و هر قسمت را به شکل توپ گردی در آورید حالا با کمک یک پارچه روی خمیر ها را بپوشانید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه به همین صورت خمیر ها باقی بمانند.

حالا بر روی سطحی صاف کمی آرد پاشیده و هر چانه را با کمک وردنه با طول بیست سانتی متر باز کنید ( خمیر های باز شده را بر روی هم قرار ندهید) سپس به صورت جدا جدا خمیر ها را داخل سینی فر یا کاغذ روغنی قرار دهید و روی آن را بپوشانید تا مجدداً خمیر به مدت بیست دقیقه ور بیاید.

در این فاصله زمانی فر را با دمای ۲۳۰ درجه سانتی گراد گرم کرده و پس از زمان بیست دقیقه از ور آمدن خمیر، آن ها را داخل فر قرار دهید و اجازه دهید به مدت چهار دقیقه نان داخل فر کاملاً پخته شود، نوش جان.

نحوه تهیه نان پیتا

نکاتی در رابطه با نحوه تهیه این نان

۱. در صورتی که خمیر ور آمده اما پخته نشود ترش خواهد شد و در نتیجه برای پختن مناسب نمی باشد.

۲. در تهیه نان پیتا باید دقت داشته باشید که دمای آب کمتر یا بیشتر از حدی که گفتیم نباشد زیرا سبب ور نیامدن خمیرتان می شود.

۳. زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن تقریبا دو ساعت است.

۴. زمان پخت و انتظار آن حدود پنج دقیقه می باشد.

۵. نان پیتا را می توانید در پیش غذا، صبحانه و میان وعده نوش جان کنید.

۶. مقدار مواد گفته شده برای چهار نفر مناسب است.

۷. می توانید در ماه رمضان نیز در زمان افطار از این نان استفاده کنید.

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با طرز تهیه انواع نان ها از جمله : نان شکم پر، نان سوخاری، نان جو و نان خامه ای می توانید بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو