علائم بارداری در دوران شیردهی

منبع: اوما

476

1399/3/22

21:13


علائم بارداری در دوران شیردهی

یکی از سوالات رایج خانم ها بعد از زایمان این است که آیا شیردهی مداوم از بارداری جلوگیری می کند؟ خیلی از خانم ها اعتقاد دارند که شیر دادن به نوزاد، همان اثر قرص ضد بارداری را دارد. اما تجربه ثابت کرده است خیلی از خانم ها در دوران شیردهی باردار شده اند. اگر شما نیز در دوران شیردهی هستید و رابطه محافظت نشده ای داشته اید ممکن است باردار شوید. سوالی که در این وضعیت پیش می آید این است که علائم بارداری در دوران شیردهی چیست و چگونه می توانید احتمال دهید که باردار شده اید؟

در این مقاله گروه سلامت اوما به بررسی علائم بارداری در دوران شیردهی می پردازد تا در صورت مشاهده آن به سراغ تست حاملگی خانگی و یا آزمایش خون بروید.

شناسایی بارداری در دوران شیردهی

اگر شما در حال شیر دادن به نوزاد خود هستید در صورت بارداری احتمالا همه علائمی که یک خانم باردار عادی دارد را شما هم تجربه می کنید. اما ممکن است واضح ترین علامت بارداری یعنی پریود نشدن را تجربه نکنید زیرا بصورت طبیعی در دوران شیردهی بخصوص در ابتدای آن یعنی تا حدود 6 ماه پس از زایمان شما هنوز به سیکل قاعدگی خود برنگشته اید.

البته این نکته را هم فراموش نکنید که این زمان برای هر خانمی متفاوت است. برای بازگشت سیستم تولید مثل شما به حالت اولیه بعد از بارداری نیاز به زمان است. اما وقتی اولین تخمک گذاری در تخمدان ها انجام می شود ممکن است شما باردار شوید در حالیکه هنوز نشانه ای از خونریزی ماهانه را نداشته باشید. در مورد تغییرات سیکل قاعدگی بیشتر بدانید.

 

بارداری در شیردهی

اثرات بارداری بر شیر مادر

مادرانی که در دوران شیردهی باردار می شوند ممکن است متوجه تغییراتی در واکنش های بدن نوزاد خود نیز بشوند. زیرا احتمال دارد هورمون های بارداری بر شیر مادر هم تاثیر بگذارد و به علاوه حس مادر به نوزاد منتقل می شود. برای مثال ممکن است نوزاد شما دیگر علاقه ای به خوردن شیر نشان ندهد و این به دلیل تغییراتی است که در طعم و مزه شیر و یا ضخامت نوک سینه ایجاد شده است. ممکن است به دلیل هورمون های بارداری مزه شیر شما بصورت ترش و یا شور در بیاید که نوزاد آن را دوست ندارد و نمی خورد.

اما متوجه باشید که ممکن است نوزاد شما حتی در زمانی که شما باردار نیستید هم گاهی اوقات از خوردن شیر امتناع کند (سایر دلایل امتناع نوزاد از شیر خوردن)  و این دلیل محکم و قطعی بر باردار بودن شما نیست.  به علاوه خود شیردهی انرژی زیادی از مادر می گیرد و از طرفی بارداری انرژی طبیعی بدن را کاهش می دهد. بنابراین مادرانی که هم باردار هستند و هم شیردهی می کنند دچار خستگی و ضعف بیش از حد می شوند و ممکن است نتوانند مانند گذشته به نوزاد خود شیر بدهند.

علامت قابل ملاحضه!!!

زخم سینه در دوران شیردهی می تواند نشانه ای از باردار شدن شما باشد حتی اگر نوزاد خود را شیر نمی دهید و با شیر خشک او را تغذیه می کنید. البته در صورتی که به نوزاد خود شیر می دهید این زخم ها شدت بیشتری خواهند داشت. کم کم این زخم ها دردناک شده تا جایی که تصمیم میگیرید نوزاد خود را از شیر بگیرید. گاهی اوقات برخی خانم ها درد این زخم ها را تحمل کرده و همچنان به نوزاد خود شیر می دهند.

در این صورت اگر زخم سینه شدید باشد و هنگام شیر خوردن وارد دهان نوزاد شود احتمال اینکه در مدفوع نوزاد خون دیده شود وجود دارد. البته توجه داشته باشید گاهی نیز زخم سینه می تواند به دلایل دیگر مثل حساس بودن بافت سینه و مکیدن بیش از حد  و خشن یا چنگ نوزاد هم ایجاد شود. 

 

دوران شیردهی

علائم احتمالی بارداری در دوران شیردهی

خستگی مفرط در دوران شیردهی نیز می تواند از علائم بارداری در این زمان باشد. البته خستگی ممکن است یکی از علائم بارداری در زمانی که شما برای اولین بار باردار شده اید، باشد و در دفعه بعد آن را تجربه نکنید. اما در مادران شیرده از بین رفتن خستگی مدت زمان بیشتری طول میکشد زیرا بدن مواد مغذی دریافتی خود را در دو جهت یعنی تامین نیازهای جنین و انرژی صرف شده برای مکیدن شیر و تولید شیر استفاده می کند.

تصور غلط درباره بارداری در این دوران

اگر شما دارای علائم گفته شده در بالا بودید و با انجام تست حاملگی فهمیدید که باردار هستید، ممکن است فکر کنید که باید بلافاصله نوزاد خود را از شیر بگیرید، این کار کاملا اشتباه است زیرا خود شیر دادن به نوزاد باعث می شود شما خیلی از عوارض ناشی از باردار شدن را تجربه نکنید. به علاوه اگر نوزاد شما کمتر از شش ماه سن داشته باشد قطع ناگهانی شیر باعث اختلال رشد و ضعیف شدن نوزادتان می شود. 

بهترین کار این است که تمام مسائل پزشکی خود را به پزشکتان بگویید و او برای شما تصمیم بگیرد که چه کاری باید انجام دهید و به او اعتماد داشته باشید. مادرانی که سابقه سقط جنین یا تولد نوزاد نارس را دارند بهتر است شیردهی را متوقف کنند زیرا خود شیر دادن به نوزاد باعث افزایش انقباضات بیشتر رحم و اذیت شدن مادر می شود.

سخن آخر

دوران بارداری به خودی خود بسیار حساس است و عوارض مختلفی دارد و اگر شما در حال حاضر در دوران شیردهی هستید حتما به خوبی این موضوع را درک می کنید. علاوه بر این تغذیه نوزاد شیرخوار تا قبل از یک سالگی بسیار اهمیت دارد. این باور هم غلط است که دوران شیردهی می تواند بصورت صد در صد از بارداری جلوگیری کند و حتی روش آی یو دی که بالاترین میزان اطمینان را دارد نمی تواند به طور صد در صدی و تضمینی از بارداری جلوگیری نماید. پس با این حرف ها دلتان را خوش نکنید و لطفا از نزدیکی های محافظت نشده  در دوران شیردهی اجتناب کنید. زیرا بارداری در دوران شیردهی بیشتر از هر کسی و هر زمانی شما را اذیت می کند. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو