علت سردی و گرمی بدن در زمان پریود و بارداری

منبع: اوما

319

1399/3/22

21:13


علت سردی و گرمی بدن در زمان پریود و بارداری

هر فردی ممکن است قبل از پریودی علائم منحصر به فردی داشته باشد که این علائم از حالت خفیف تا شدید متغیر است و شامل مواردی مانند حالت تهوع، گرفتگی های عضلانی، خستگی، نوسانات خلق و خویی و تغییر در دمای بدن می شود. اگر شما اومایی عزیز بتوانید هر چند روز یک بار به صورت منظم دمای بدن خود را ثبت کنید می توانید در موارد مختلف مانند تشخیص روز تخمک گذاری و یا احتمال بارداری و پریودی از آن ها استفاده کنید. 

در این مطلب می خواهیم به طور دقیق با نشان دادن نمودار نرمال تغییرات دما در یک سیکل قاعدگی شما را با میزان تغییرات دمای بدنتان در یک دوره آشنا کنیم. خواندن این مطلب به همه بانوان اومایی توصیه می شود. 

نمودار استاندارد تغییرات دمایی بدن در یک سیکل قاعدگی

در اینجا یک نمودار استاندارد از دمای بدن خانم ها از ابتدای یک دوره پریود تا ابتدای دوره بعدی است که می توانید نحوه تغییر کردن دما را به خوبی در آن مشاهده کنید :

 

تفسیر نمودار تغییرات دمایی یک سیکل قاعدگی

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می کنید در روزهای اولیه سیکل قاعدگی که همان روزهای اول خونریزی محسوب می شوند به دلیل افزایش تولید هورمون استروژن شما با یک افت دمای شدید مواجه می شوید. به همین دلیل در ابتدای پریودی معمولا احساس سرما و لرز دارید که در افراد مختلف میزان افت دما کمی متغیر است.

اما هر چه به پایان سیکل قاعدگی و در واقع بهتر است بگوییم به روزهای تخمک گذاری نزدیک می شوید به دلیل آزاد شدن تخمک قابل باروری و هورمون پروژسترون دمای بدن شما بالاتر می رود. در این حالت اگر برای بارداری اقدام کرده و موفق شده باشید همچنان دما بالا می ماند و شما می توانید با اندازه گیری دما احتمال بارداری را مشخص کنید. اما اگر لقاح انجام نشود دوباره بعد از تخمک گذاری و نزدیک شدن به ابتدای پریود بعدی به شدت دمای بدنتان افت پیدا می کند. 

 چرا دمای بدن بالا می رود؟

 به پرنده ای فکر کنید که روی تخم هایش می نشیند. چرا روی آنها می نشیند؟چون می خواهد که تخم ها رو گرم نگه دارد و از آنها محافظت کند تا کم کم با این گرما رشد کرده و بتوانند از تخم هایشان بیرون بیایند. این دقیقاً چیزی است که هر ماه بدن زنان انجام میدهد. در واقع دمای بالای بدن در انتظار گرم نگه داشتن یک زندگی کوچک جدید، یعنی لانه گزینی تخمک لقاح یافته و تبدیل آن به جنین بالا می رود. و اگرلقاح صورت نگیرد هورمون استروژن دوباره غلبه می کند و دوره شما از اول شروع می شود. 

نمودار تغییر دمایی بدن در صورت موفق شدن در بارداری

همان طور که در نموادر زیر مشاهده می کنید اگر حاملگی  صورت بگیرد، معمولا یک تغییر بزرگ دیگر در دمای بدن می بینید  که کاملا صعودی است و افت پیدا نمی کند هر چند همان طور که مشخص است ممکن است در زمان های مختلف دما بالا و پایین شود اما برایند نمودار نشان می دهد که به طور کلی دمای بدن در بارداری بصورت صعودی افزایش می یابد و برای نه ماه آینده دما بالا می ماند.

بنابراین در صورت بالا ماندن دما بعد از تخمک گذاری می توانید احتمال بارداری بدهید. همچنین به خاطر همین است که شما خانم های باردار را می بینید که دائما عرق می کنند و گرمشان است.

 

سخن آخر

تغییر دمای بدن به شما می گوید که در حال حاضر چه هورمون هایی بیشتر در حال ترشح شدن هستند و چه اتفاقی در بدن شما رخ می دهد. شما می توانید با اندازه گیری دما قبل و بعد از اقدام برای بارداری برای حدود ده روز میزان موفقیت در بارداری را مشخص کنید. یعنی اگر بعد از گذشت ده روز بعد از اقدام به بارداری و نزدیک به دوران پریودی خود همچنان دمای بدنتان نسبت به دمای پایه بیشتر است احتمالا باید این خبر خوش را به دیگران بدهید که شما باردار هستید و منتظر یک فرشته کوچولوی سالم باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو