درد زایمان ندارم چکار کنم؟

منبع: اوما

274

1399/3/22

21:13


درد زایمان ندارم چکار کنم؟

گاهی اوقات بعضی از از مادران اومایی عزیز با اینکه به هفته چهلم بارداری رسیده اند همچنان هیچ درد زایمانی حس نمی کنند و حتی انقباضات کمی را تجربه می کنند و برای همین نگران می شوند که نکند مشکلی برای نوزادشان به وجود آمده است و یا ممکن است برای تولد کودکشان دچار مشکل شوند. در این مطلب کوتاه گروه سلامت اوما این موضوع را بیشتر برای شما روشن می کند تا از نگرانیتان کم شود و نسبت به این شرایط آگاهی بیشتری کسب کنید.

درد زایمان چگونه است؟ 

تعریف دقیق درد زایمان از ديدگاه پزشک مبتنی بر انقباضات رحم است. هنگامی که این انقباضات در فواصل منظم رخ می دهد و تغییر قابل ملاحظه ای در دهانه رحم از نظر باز شدگی دیده می شود، به این معنی است که  شما نزدیک زمان زایمان هستید. این درد زایمان را نباید با کمر درد یا ناراحتی ناشی از خوردن ناهار که باعث انقباضاتی می شود اشتباه بگیرید.

همه مادرها پارگی کیسه آب را تجربه نمی کنند. در واقع فقط حدود 10 درصد از خانم ها این اتفاق را بدون هیچ گونه انقباض قبلی تجربه می کنند. اما تقریبا همه احساس سفتی در شکم را در نزدیکی زایمان خواهند داشت که مانند انقباضات براکستون هیکس سه ماهه سوم است با این تفاوت که قطع نمی شود ودائما هم شدید تر و طولانی تر می شود.

این سفت شدن یک گرفتگی عضلانی است که اغلب در پشت کمر ایجاد خواهد شد. گرفتگی های مربوط به درد زایمان یک الگوی قابل پیش بینی را دنبال می کنند. مثلا هر 5 الی 8 دقیقه یک بار درد شدید و چند ثانیه ای ایجاد می شود. فاصله این دردها دائما نزدیکتر و نزدیکتر می شوند و طولانی و شدید خواهند شد. اگر شک دارید که درد شما درد زایمان است با پزشک خود تماس بگیرید. او با گرفتن گزارش علائم شما در صورت نیاز توصیه می کند برای زایمان به بیمارستان مراجعه کنید.

 

5031-2

اقدامات لازم برای کمک به ایجاد درد زایمان در زمان مناسب

اگر قصد زایمان طبیعی ( فیلم زایمان طبیعی همراه با توضیحات مراحل زایمان) را دارید و منتظر درد هستید باید از هفته 37 به بعد بارداری روزانه پیاده روی داشته باشید و دوش آب گرم بگیرید. در هفته های 38 و 39 و 40 بارداری اگر درد زایمان نداشتید باید حتما سلامت جنین بوسیله تست بیوفیزیکال پروفایل (BPP) و  تست نوار قلب جنین (NST) بررسی شود و اگر مشکلی نبود پزشک صبر می کند و در نهایت اگر هیچ دردی نداشتید باید به بیمارستان مراجعه کنید تا آمپول فشار داخل سرمی تزریق کنند و به شما کمک کنند تا در فاز فعال زایمان بیافتید. 

سخن آخر

معمولا اگر در طول بارداری رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید و روزانه ورزش سبک انجام دهید و از استرس به دور باشید شرایطی فراهم می شود که به طور خود به خود نوزاد در زمان طبیعی و مناسب خود به دنیا می آید و نگرانی خاصی برای شما ایجاد نمی کند. همچنین یادتان باشد شرایط بارداری هر مادر متفاوت از دیگری است. بنابراین اگر زایمان شما مثل خواهرتان یا دوستانتان نشد و کمی طول کشید نگران نشوید و در این وضعیت فقط به پزشکتان اعتماد کنید و کاری به تجربه دیگران نداشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو