جزئیات طرح مجلس قبل برای افزایش فرزندآوری

منبع: برترین ها

121

1399/3/22

23:23


‌نماینده سابق مجلس گفت: مجالس نهم و دهم و کمیسیون فرهنگی آن برای افزایش نرخ رشد موالید همه همت خود را به کار بست.

خبرگزاری ایسنا: ‌نماینده سابق مجلس گفت: مجالس نهم و دهم و کمیسیون فرهنگی آن برای افزایش نرخ رشد موالید همه همت خود را به کار بست.

جمشید جعفرپور، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در واکنش به اظهارات علی آقا محمدی که مجلس دهم را به کوتاهی در زمینه رشد جمعیت متهم کرده بود، در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا گفت: مجلس شورای اسلامی در حمایت از نرخ رشد جمعیت کوتاهی نداشت، بلکه برآورد اشتباه سازمان برنامه از بار مالی طرح مجلس موجب شد که تصویب این طرح با مانع رو به رو شود.

جعفر پور با بیان این که مجلس نهم و دهم در زمینه حمایت از رشد موالید، مصوباتی داشته اند گفت: از جمله این مصوبات، قانون اصلاح قوانین جمعیت و تنظیم خانواده مصوب ۱۳۷۲ بود که هر گونه مزایا و حمایت از فرزندان چهارم و بیشتر که پیشتر منع شده بود، با تصویب مجلس نهم همه این مشوق ها برقرار گردید.

رییس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین با اشاره به طرح موسوم به جمعیت و تعالی خانواده افزود: این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس نهم با استفاده از کارشناسان دستگاههای مختلف دولتی و متخصصین جمعیت شناسی با وقت‌گذاری بسیار بطور همه جانبه عوامل تاثیر گذار در افزایش نرخ رشد جمعیت را مورد توجه قرار داد و با ۵۵ ماده برای قرار گرفتن در نوبت دستور ارسال شد. همین طرح مجددا در مجلس دهم در دستور کمیسیون فرهنگی قرار گرفت و در قالب ۴۴ ماده جمع بندی شد؛ منتها سازمان برنامه با این توجیه که بار مالی عظیمی دارد و شرایط تحریم اجازه عملی شدن نمی دهد، با آن مخالفت داشت.

جعفرپور سوتفاهم سازمان برنامه و بودجه نسبت به طرح جمعیت و تعالی خانواده را ناشی از برآورد ۱۱ هزار میلیارد تومانی اجرای این طرح در مدت یک سال دانست و افزود: اولا همه آنچه در طرح پیش بینی شده بود، قرار نبود در مدت یک سال اجرا شود و اجرای آن می شد به صورت پلکانی و فاز به فاز باشد؛ ثانیا بسیاری از تکالیف این طرح از محل بودجه سنواتی دستگاه ها قابل اجرا بود و نیازی به بودجه جداگانه نداشت‌.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم ادامه داد: به عنوان مثال در این طرح پیش بینی شده بود که صدا و سیما درباره فرزندآوری برنامه های تشویقی و ترویجی از قبیل فیلم و سریال و میزگرد تولید کند. مسلما تولید این برنامه ها از محل بودجه سنواتی صدا و سیما قابل انجام بود؛ چرا که به هرحال صدا و سیما برای تولید فیلم و سریال بودجه در اختیار داشت و کافی بود مضمون و رویکرد تولیداتش را تشویق فرزندآوری قرار دهد.

جعفرپور اظهار کرد با توجه به مخالفت دولت به ناچار و برخلاف کارشناسی اعضای کمیسیون طرح مجددا بازنگری شد و موادی که به زعم سازمان برنامه هزینه بر بود حذف شد و به ۳۵ ماده تقلیل یافت.

جعفرپور در پایان اضافه کرد: مجلس نهم و دهم و کمیسیون فرهنگی آن برای افزایش نرخ رشد موالید همه همت خود را برای تصویب طرح ویژه اش در این موضوع به کار بست و طرح را در کمیسیون هم تصویب کرد؛ لذا اکنون با توجه به آماده بودن مواد طرح اقتضا دارد به فوریت این موضوع در دستور صحن مجلس قرار گیرد تا از فرصت موجود پنجره جمعیتی که هنوز به روی جامعه ما باز است در جهت رساندن جمعیت به نرخ جایگزینی پیش بینی شده در طرح استفاده شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو