پرورش و نگهداری گیاه ناوک یا گل بلپرون

پرورش و نگهداری گیاه ناوک یا گل بلپرون


منبع: آرگا

192

1399/3/23

02:33


همانطور که می دانید نگهداری گیاه ناوک چندان کار سخت و پیچیده ای نیست و در این مقاله سعی داریم شما را با اصول و شیوه های مراقبت و پرورش این گیاه زیبا آشنا نماییم با ما همراه باشید.

پرورش و نگهداری گیاه ناوک یا گل بلپرون

بهتر است بدانید که در واقع برای نگهداری از گیاه ناوک روش های بسیار راحتی وجود دارد که می توان به راحتی آن را در منزل نگهداری نمود و به طور کلی این گیاه همیشه سبز به شکل یک درختچه کوچک می باشد که متعلق به خانواده اکانتاسیا می باشد و عمر آن اگر به خوبی مورد مراقبت قرار گیرد حدود ۱۰ الی ۲۰ سال خواهد بود.

آشنایی با چگونگی نگهداری گیاه ناوک

به طور کلی از آنجایی که هر سنبله این گیاه شباهت فراوانی به یک میگو بزرگ دارد می توان نام دیگر آن را گیاه میگو طلایی در نظر گرفت. گیاه ناوک در واقع بوته ای همیشه سبز با عمری بسیار طولانی می باشد که قابلیت رشد تا ۱.۵ متر را دارا خواهد بود و از گستردگی بین ۲۵ الی ۳۵ سانتی متر برخوردار می باشد. این گیاه همیشه سبز در واقع دارای سرعت رشد متوسطی می باشد و از شاخه هایی شکننده و برگ هایی بیضی شکل به رنگ سبز کمرنگ تشکیل شده است که هر کدام از برگ ها دارای ۵ الی ۷ سانتی متر طول می باشد. گل های گیاه ناوک در واقع سفید رنگ و دارای پراکت هایی زرد، صورت و قرمز رنگ می باشند که اغلب گرده افشانی های آن توسط مرغ مگسخوار و سایر پرندگان صورت می گیرد. توجه داشته باشید که حدود ۶۰۰ گونه مختلف از گیاه ناوک در سراسر مناطق استوایی و گرم شمال آفریقا وجود دارند و از آنجایی که دارای گل های بسیار زیبا و برق داری است به عنوان یک گیاه زینتی مورد استفاده عموم قرار گرفته است.

نحوه نگهداری گیاه ناوک در خانه

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه ناوک:

بهتر است بدانید که در واقع گیاه ناوک را می توان از طریق روش های قلمه زنی و تقسیم ساقه تکثیر نمود و معمولا تقسیم ساقه به عنوان راحت ترین روش شناخته شده است.

برای انجام این روش تنها لازم است که گیاه را به آرامی از درون گلدان خارج نمایید و ریشه های را به دو یا سه بخش برش دهید.

توصیه می شود هنگام کاشت قسمت های تقسیم شده، آن ها را حداقل با فاصله ۳۰ سانتی متر از یکدیگر بکارید زیرا انجام این کار باعث جلوگیری از اتصال قسمت های برش دادن گیاه با یکدیگر خواهد شد.

توجه داشته باشید که برای قلمه زنی گیاه خود بایستی اطمینان حاصل کنید که هر برش دارای حداقل ۴ برگ می باشد.

توصیه می شود که پیش از قرار دادن قلمه ها درون خاک حتما انتهای آن ها را آغشته به هورمون ریشه زایی کنید تا روند ریشه زایی قلمه ها سریع تر اتفاق بیافتد.

تا زمانی که ریشه های جدید ایجاد شوند بایستی خاک را مرطوب نگه دارید که انجام این روند حدود ۶ الی ۸ هفته زمان خواهد برد.

پس از اینکه قلمه ها به خوبی رشد کردند می توانید آن ها را به محل اصلی کشت انتقال دهید.

دستورالعمل کاشت گیاه ناوک

شرایط مورد نیاز گیاه ناوک:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای نگهدرای گیاه ناوک پرداخته ایم که می توانید در این فرآیند از آن ها بهره بگیرید:

آبیاری:

توصیه می شود که در طول فصول گرم سال مانند تابستان همواره بستر کشت را مرطوب نگه دارید و از زهکشی خاک بازدید کنید و در صورتی که درجه حرارت محیط بسیار بالا است مرتبا گیاه خود را آبیاری نمایید. اما در فصل زمستان بایستی تنها در صورتی اقدام به آبیاری بکنید که سطح خاک خشک شده باشد و به طور کلی هر هفته فقط یک بار آبیاری کنید.

آبیاری لازم برای بستر گیاه ناوک

دما و نور:

به طور کلی گیاه ناوک برای رشد نیاز به نور فراوانی دارد و حتی قابلیت تحمل نور مستقیم خورشید را نیز دارد و همچنین توصیه می شود که در طول فصل زمستان آن را در محیط های سایه نگهداری نمایید. در مورد دمای لازم برای نگهداری گیاه ناوک در واقع حداکثر درجه حرارت در بهار و تابستان ۱۸ درجه سانتی گراد و در طول فصل زمستان با شروع برگ ریزان حدود ۷ درجه خواهد بود.

خاک و کوددهی:

بهتر است بدانید که برای بستر گیاه ناوک بایستی از خاکی استفاده نمایید که دارای زهکشی بسیار خوبی باشد و همچنین می توانید از ترکیب پیت ماس و پرلیت نیز برای بستر گیاه خود استفاده نمایید تا گیاه بتواند روند رشد خود را به خوبی طی کند. توجه داشته باشید که با شروع گلدهی هر سه هفته بایستی یک مرتبه تا آخر فصل تابستان با مواد غذایی مایع و یا جامد محلول در آب طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه مصنوعی نمایید.

تامین خاک مرغوب برای بستر کشت ناوک

تعویض گلدان:

توصیه می شود که برای تعویض گلدان گیاه ناوک در اوایل فصل تابستان شاخه های دراز و محرف را قطع نمایید و گلدان حاوی گیاه را به یک اندازه بزرگ تر تعویض نمایید. در سال های پس از کشت نیازی به تعویض گلدان نیست و تنها می توانید با تعویض خاک های سطحی گلدان روند رویش گیاه را دو چندان نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو