در انتخاب اسم کودک به چه نکاتی توجه کنیم؟

در انتخاب اسم کودک به چه نکاتی توجه کنیم؟


منبع: آرگا

53

1399/3/23

13:34


همواره انتخاب اسم کودک یکی از مهمترین دغدغه های والدین می باشد و بزرگترین هدیه ای که پدر و مادر می توانند به فرزند خود بدهند، نام خوب و شایسته برای او خواهد بود. در آموزه های مذهبی ما نیز بر اهمیت نامگذاری فرزندان بسیار تاکید شده و بارها این موضوع را یکی از حقوق فرزندان بر پدر و مادر عنوان کرده اند. در این نوشتار شما عزیزان را با نکاتی چند درباره انتخاب اسم کودک آشنا می سازیم.

در انتخاب اسم کودک به چه نکاتی توجه کنیم؟

اسمی که برای کودک خود انتخاب می کنید بر روی شخصیت فردی و اجتماعی او می تواند تاثیرگذار باشد به این ترتیب بهترین نام را برای او برگزینید. همانطور که می دانید در تعالیم دینی ما ،یکی از حقوق فرزند بر پدر و مادر انتخاب نامی نیکو و زیبا برای او می باشد. در این مطلب قصد داریم شما عزیزان را با نکاتی در امر انتخاب نام کودک آشنا سازیم.

در انتخاب اسم کودک به چه نکاتی توجه کنیم؟

اسم کودک باید مفهوم مثبتی برساند

همه پدر و مادرها ، مدتها قبل از تولد کودک خود همواره  دغدغه انتخاب اسم او را دارند. طبق فرموده حضرت محمد (ص) اولین هدیه ای که هر یک از پدر و مادر به فرزندش می بخشد نام خوب است پس بهترین نام را برای او برگزینید. اسم هر شخص علاوه بر اینکه نشانه ای برای تشخیص اوست موجب تمایز او از دیگران نیز می گردد.

توجه به نکاتی درباره انتخاب نام برای کودک

انتخاب نامی صحیح و شایسته برای کودک می تواند بر وی تاثیر تربیتی و روانی فراوانی گذارد. به طور مثال انتخاب اسامی بزرگان و شخصیت ها برای فرزند موجب می شود او احساس بزرگی و وقار نموده و خود را با شخصیت مدنظر همرنگ تر سازد و این احساس هر روز بیشتر شده و بر رفتار و گفتار او نیز تاثیرگذار بوده تا جایی که در برابر حراست از قداست نام خود احساس مسئولیت می کند. می توان گفت انتخاب نامی مناسب برای کودک نخستین گام اظهار محبت والدین به فرزندشان می باشد. در ادامه این مطلب با نکات بیشتری برای انتخاب اسم کودک آشنا می شوید.

تعیین نام زیبا برای کودک

۱. توجه به مفهوم اسم

بهتر است هنگام انتخاب نام کودک، به مفهوم آن توجه کنید و اسمی برگزینید که معنای ذهنی مثبتی تداعی کند. چرا که نام هر فرد از کودکی تا بزرگسالی با وی همراه است و بر زندگی فردی و اجتماعی او تاثیرگذار خواهد بود. چنانچه اسم کودک، معنا و مفهوم درستی نداشته باشد ممکن است در آینده سبب سرخوردگی وی گردد. یک اسم بی معنا و نامناسب تاثیرات بدی در شخصیت و زندگی فرد از کودکی تا بزرگسالی داشته و بعضا ممکن است با حس خجالت و شرم  تا پایان عمر همراه بوده و نوعی حقارت به فرزند تحمیل گردد. به این ترتیب نامی معنادار، زیبا و اصیل برگزینید که مفهوم و معنای خوبی داشته باشد تا حق فرزند خود را به بهترین نحو ادا کنید.

انتخاب اسم کودک

۲. همخوانی اسم با نام خانوادگی

پیشنهاد می شود اسمی انتخاب کنید که سیلاب های آن با نام خانوادگی کودک همخوانی داشته باشد و به اندازه تعداد سیلابهای نام خانوادگی نباشد. برای دانستن اینکه اسم انتخابی با نام خانوادگی همخوانی دارد چندین بار نام و نام خانوادگی را مکرر تکرار نمایید.

۳. اسم با تلفظ معمول

به این نکته توجه کنید که اسم انتخابی تلفظی غیر معمول نداشته باشد چرا که نام  کودک جزء جدانشدنی زندگی او می باشد. در ضمن نام فرزند خود یا دیگران را به همان شکل صحیحش صدا بزنید و آن را تغییر ندهید چرا که با جابجایی بعضی حروف ممکن است علاوه بر تغییر معنای اسم، نام فرد حالتی تحقیرآمیز پیدا کرده و این امر آثار منفی روی کودک بگذارد. همچنین برخی افراد نام فرزند خود را به صورت شکسته بیان می کنند که این موضوع نیز می تواند زیبایی ظاهر و معنای اسم را از بین ببرد. به طور مثال پوریا را پوری صدا می زنند.

تاثیر اسم کودک بر روی شخصیت او

۴. استفاده از منابع اسمی

می توانید برای انتخاب نام کودک خود از منابع متعددی مانند قرآن، کتابهای ادبی، نام نامه ، اینترنت و … استفاده کنید. یا از اسامی افراد سرشناس و مشاهیر تاریخ و فرهنگ الگو برداری نمایید.

۵. نگارش راحت اسم به لاتین

با توجه به پیشرفت سریع دنیا و توسعه ارتباطات بین المللی احتمالا نیاز به استفاده از اسم به صورت لاتین نیز بیشتر خواهد شد. به این ترتیب این نکته نیز اهمیت خواهد داشت که اسم انتخابی تایپ لاتین راحتی داشته باشد و نوشتار لاتین آن متفاوت نباشد.

اهمیت انتخاب اسم بچه

۶. تناسب اسم با واژه ی آقا یا خانم

همانطور که می دانید بعد از سن کودکی یا برای احترام بیشتر در همان سن کودکی از پسوند یا پیشوند آقا و خانم در خطاب اسم افراد استفاده می شود این امر در فرهنگهای دیگر نیز وجود دارد. به این ترتیب توصیه می شود اسم انتخابی با این واژه ها تناسب داشته باشد. چرا که برخی اسامی در ترکیب با کلمه آقا یا خانم تلفظشان مشکل خواهد بود.

۷. مشورت و نظرخواهی

با توجه به اهمیت نام کودک ممکن است در این زمینه اسم زیبایی به ذهنتان خطور نکند می توانید از  نظر دیگران نیز بهره برده و با آن ها مشورت کنید. چرا که این امر گزینه های انتخابی را بیشتر نموده و شما می توانید بهتر تصمیم گیری کنید. در ضمن مشورت با افرادی که وابستگی فامیلی ندارند نیز ممکن است در انتخاب اسم کمک کننده تر باشد.

تعیین اسم کودک

۸. توجه به فرهنگ

قطعا می دانید که اسامی نوزادان به دنیا آمده در شهرها و مناطق جغرافیایی مختلف با فرهنگهای متفاوت با یکدیگر فرق دارد. به این ترتیب توجه به فرهنگ و قومیت خود نیز می تواند در انتخاب نام فرزند نکته مهمی باشد. چرا که یکی از عوامل زیبایی هر اسم می تواند اصالت و ریشه قومیتی آن باشد. هرچند با توجه به گسترش ارتباطات باید به این نکته توجه کرد که اسم انتخابی برای غیرهمزبانان نامأنوس نباشد و تلفظ یا نوشتار راحتی داشته باشد به این خاطر که ممکن است فرزند در بزرگسالی بخش زیادی از ارتباطات کاری یا شخصی اش با افرادی از فرهنگها و زبان های دیگر صورت بگیرد.

۹. توجه به معیارهای اسلامی

با توجه به این که در کشوری اسلامی زندگی می کنیم قطعا همه شما می دانید در دین اسلام انتخاب نام فرزند بسیار مورد اهمیت بوده و پیامبر و ائمه ما نیز بر انتخاب نام نیکو زیبا برای فرزند بسیار تاکید داشته اند و همواره توصیه نموده اند اسامی انتخاب کنید که معنای خوب و زیبایی داشته و درست ترین نام را اسمی بیان نموده اند که بر بندگی خداوند دلالت کند. مانند عبدالرحمن، عبدالله و … .

اهمیت تعیین اسم برای فرزند

۱۰. عجله نکردن

سعی کنید قبل از به دنیا آمدن فرزندتان نام او را انتخاب کنید چرا که بعد تولد فرزند پروسه شناسنامه گرفتن موجب نشود با عجله تصمیم گیری کنید و نتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو