ویروس کرونا در اجتماعات ماندگاری بیشتری دارد

36

1399/3/23

16:59


ویروس کرونا در اجتماعات ماندگاری بیشتری دارد

سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را ضروری دانست و گفت: ویروس کرونا در جمعیت‌های متراکم ماندگاری بیشتری دارد و در اماکن عمومی استفاده از ماسک به ویژه برای مبتلایان به ویروس کرونا ضروری است تا از انتقال آلودگی به افراد دیگر جلوگیری شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بازگشایی تدریجی در هفته های اخیر در بخش های مختلف از جمله کسب و کارها و مشاغل سبب حضور بیشتر مردم در مکان های عمومی شد و این موضوع عامل مهمی برای کاهش فاصله گذاری فیزیکی است و به همین دلیل کارشناسان حوزه سلامت توصیه می کنند که مردم در این مکان ها حتما از ماسک استفاده کنند.

سازمان بهداشت جهانی هم چند روز پیش در اطلاعیه ای بر لزوم رعایت طرح فاصله گذاری فیزیکی تاکید و استفاده از ماسک سه‌لایه پارچه‌ای برای تمام افراد به ویژه زمانی که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مقدور نباشد را الزامی اعلام کرد.

کارشناسان حوزه سلامت بر این باور هستند که مردم برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس عمومی از ماسک استفاده کنند و به عبارتی در حال حاضر بهترین راهکار پیشگیری از این بیماری را استفاده از ماسک می دانند.

حسین کیوانی ویروس شناس روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: استفاده از ماسک برای حفظ سلامتی در مکان های پرتردد، جهت جلوگیری از انتقال بیماری بسیار موثر است، با این اقدام هم افراد مبتلا به بیماری نمی شود و از انتقال کرونا هم جلوگیری می شود.

وی، مهمترین عامل انتقال بیماری را سرفه و عطسه اعلام کرد و گفت: مردم تا حد امکان در اماکن عمومی شلوغ حضور پیدا نکنند و در صورت لزوم حتما ماسک بزنند.

مردم رعایت توصیه های بهداشتی را همچنان جدی بگیرند

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین گفت: هرچند به نظر می رسد بیماری زایی ویروس کرونا رو به کاهش است اما توصیه های بهداشتی در این زمینه همچنان باید رعایت شود، به عبارتی مردم به هیچ وجه نباید رعایت توصیه های بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی را کاهش دهند.

کیوانی ادامه داد: کاهش بیماری زایی ویروس کرونا باید با عدد و رقم اثبات شود اما تصور برخی کارشناسان بر این است که قدرت بیماری زایی آن رو به کم شدن است. از طرفی کاهش میزان موارد شدید منجر به بستری در بیمارستان ها هم تایید کننده این موضوع است.

وی با یادآوری این که تمام دستورالعمل های بهداشتی به طور جدی باید رعایت شود، تصریح کرد: کاهش قدرت بیماری زایی ویروس کرونا، مجوزی نیست که مردم به خصوص افراد مبتلا به بیماری زمینه ای، فاصله گذاری اجتماعی را کاهش دهند و بی محابا در مکان شلوغ و اماکن عمومی پرتردد حضور یابند.

این ویروس شناس اظهار داشت: رعایت اصول بهداشتی که مسوولان نظام سلامت یا حتی سازمان بهداشت جهانی توصیه کردند سبب می شود تا زنجیره انتقال بیماری متوقف شود.

کیوانی تاکید کرد: رعایت دقیق توصیه های بهداشتی یک وظیفه اجتماعی برای همه مردم محسوب می شود، با این کار علاوه بر حقوق دیگران از انتشار بیماری جلوگیری می شود.

قدرت بیماری زایی کرونا در حال کاهش است

وی ادامه داد: هرچند نمی توان با قاطعیت گفت که درصد کشندگی کرونا کاهش یافته اما می توان پیش بینی کرد که قدرت بیماری زایی در حال کاهش است، چون میزان تلفات و موارد منجر به بستری کاهش یافته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران کاهش درصد کشندگی ویروس در آینده را پدیده طبیعی براساس تکامل ویروس ها دانست و گفت: در طول زمان هم سیستم ایمنی بدن انسان ها قوی تر می شوند و افراد هم در مقابل بیماری به نوعی بصورت طبیعی واکسینه می شوند و در نتیجه ویروس به سمت بیماری زایی کمتر سوق پیدا می کند.

وسواس کرونایی، ممنوع

کیوانی همچنین گفت: دستورالعمل های بهداشتی مقابله با کرونا را همچنان باید رعایت کنیم البته این کار نباید به وسواس تبدیل شود.

وی افزود: برخی افراد با استفاده بیش از حد از ضدعفونی کننده ها یا شستن بسیار زیاد دست با آب و صابون، مشکلاتی را برای خود فراهم می کنند. این کار اشتباه است، نه تنها کمکی نمی کند، می تواند عوارض بدتر از کرونا برای افراد ایجاد کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: افراد جوان و سالم معمولا مشکل خاصی در اینکه به کرونا مبتلا شوند، ندارند و ممکن است حتی ابتلای آنها به کرونا به صورت بدون علامت هم اتفاق بیافتد اما چون آنان با افراد مسن، بیمار و افراد مستعد به سایر بیماری ها در ارتباط هستند و عدم رعایت فاصله اجتماعی می تواند باعث انتشار بیماری بین این افراد شود، رعایت اصول بهداشتی مورد تاکید است.

کیوانی تاکید کرد: از این که واکنش بدن افراد حتی خانواده خودمان با این ویروس چگونه خواهد بود، اطلاعی نداریم و به همین دلیل باید موارد پیشگیرانه را به دقت رعایت کنیم.

ویروس و باکتری قابل تبدیل به یکدیگر نیستند

وی در پاسخ به این سوال که آیا ویروس و باکتری قابل تبدیل به یکدیگر هستند، گفت: ویروس و باکتری قابل تبدیل به یکدیگر نیستند. ساختار، پوشش، نوع زندگی و تغذیه آنها کاملا متفاوت است.

این ویروس شناس در مورد این که گفته می شود کرونا نوعی باکتری است، اظهار داشت: این حرف از پایه غلط است، تفاوت ویروس و باکتری، بسیار فاحش است. آنها در یک زمان کوتاه قابل تبدیل به یکدیگر نیستند.

کیوانی ادامه داد: در مدت چند ماه یا چند سال ویروس و باکتری به همدیگر تبدیل نمی شوند و علاوه بر این خلقت آنها متفاوت است و برای تبدیل شدن نیاز به میلیون ها سال زمان است.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو