نقد و بررسی ویژگی های گوشی شیائومی نوت ۱۰ و قابلیت های جذاب آن

نقد و بررسی ویژگی های گوشی شیائومی نوت ۱۰ و قابلیت های جذاب آن


منبع: آرگا

194

1399/3/23

17:33


در این مقاله به بررسی شیائومی می نوت ۱۰ می پردزیم. کمپانی شیائومی در نوامبر ۲۰۱۹ عضو جدید خانواده می نوت ها را به نام می نوت ۱۰ به بازار معرفی کرد. هرچند این عضو جدید با تاخیر زیادی از نسل قبلی ارائه شد اما در تلاش است تا در عرصه رقابت طرفداران زیادی کسب کند. این گوشی با طراحی بسیار زیبایی که دارد مجموعه ای کامل و جذاب بوده و قیمتی(حدود ۴۰۰ دلار زمان عرضه) برابر با گوشی های پرچمدار دارد. 

نقد و بررسی ویژگی های گوشی شیائومی نوت ۱۰ و قابلیت های جذاب آن

شیائومی می نوت ۱۰ اسمارتفون بسیار زیبایی است که از صفحه نمایشی با کیفیت، باتری با ظرفیت بالا، چیپستی مناسب کارکردهای روزمره و در نهایت دوربین های توانمند و جذاب بهره می برد.  می نوت ۱۰ در واقع نسخه جهانی گوشی می سی سی ۹ پرو می باشد که در چین رونمایی شد.

آشنایی و بررسی شیائومی می نوت ۱۰

شیائومی پس از چند سال در نوامبر ۲۰۱۹ عضو جدید خانواده می نوت را به نام می نوت ۱۰ به بازار معرفی کرد. این اسمارتفون در بازار جهانی در دو نسخه عادی و پرو به فروش می رسد و از بدنه ای خوش ساخت و شیشه ای، صفحه نمایش آمولد خمیده و سازگار با استاندارد HDR10 ، تراشه اسنپدراگون ۷۳۰G ، دوربین توانمند(۱۰۸ مگاپیکسل) و یک باتری غول پیکر ۵۲۶۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد. می نوت ۱۰ در واقع نسخه جهانی می CC9 Pro است که تفاوت های اندکی با آن دارد که شامل حافظه سریعتر UFS 2.1 ، رم ۶/۸ گیگابایتی و لنز ۸ تکه دوربین اصلی در نسخه پرو می باشد.

این محصول جدید شیائومی هر چند با تاخیر زیادی از نسل قبلی معرفی شد ولی پرقدرت در تلاش است تا بتواند سهمی از بازار را به خود اختصاص دهد. می نوت ۱۰ در کنار قابلیتهایی که ارائه می کند قیمتی(حدود ۴۰۰ دلار زمان عرضه) بسیار رقابتی نیز دارد به نحوی که با پرچمدارها با رقابت می پردازد. در ادامه ابتدا با مشخصات شیائومی می نوت ۱۰ آشنا می شوید و سپس آن را مورد بررسی بیشتر قرار می دهیم.

آشنایی سریع با مشخصات شیائومی می نوت ۱۰

  • ابعاد: ۹.۷* ۷۴.* ۱۵۷.۸ میلیمتر
  • وزن: ۲۰۸ گرم
  • نمایشگر: ۶.۴۷ اینچ آمولد با رزولوشن ۱۰۸۰ *۲۳۴۰ پیکسل
  • دوربین اصلی: شامل لنزهای ۱۰۸،۵،۱۲،۲۰،۲ مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: لنز ۳۲ مگاپیکسلی
  • چیپست: Snapdragon 730G
  • پردازنده مرکزی: ۸ هسته ای شامل دو هسته Kryo 470 Gold با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز و شش هسته Kryo 470 Silver با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: Adreno 618
  • سیستم عامل: اندروید ۹.۰ (پای) با رابط کاربری MIUI 11
  • حافظه: رم ۶/۸ گیگابایت با حافظه داخلی ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت
  • باتری: ۵۲۶۰ میلی آمپر ساعت و شارژ سریع ۳۰ واتی
  • جک ۳.۵ میلیمتری: دارد
  • حسگرها: حسگر اثرانگشت ( اپتیکال زیر نمایشگر)، سنسور مجاورت،شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما
  • فناوری شبکه: GSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE

طراحی

بررسی ها گویای این است که شیائومی می نوت ۱۰ از طراحی زیبا و چشم نوازی بهره می برد. در پنل جلویی، نمایشگر بزرگی را  شاهد هستیم که به لطف حاشیه های خیلی کم و خمیدگی زیاد لبه ها حدود ۸۸ درصد این نما را به خود اختصاص داده و این موضوع سبب شده اندازه شاسی گوشی زیاد بزرگ نباشد.

نکته قابل توجه این است که در بالا و پایین گوشی درست هنگامی که به حاشیه فریم آلومنیومی می رسید نمایشگر اولد نیز تمام شده و قاب فلزی شروع می گردد. این حاشیه خیلی نازک و مشبک سبب می شود می نوت ۱۰ یکپارچه و خیره کننده تر دیده شود.  ضمنا در قسمت بالای صفحه نمایش ناچ قطره ای شکل کوچکی حضور دارد تا دوربین سلفی را همراهی کند.

پنل پشتی می نوت ۱۰ برخلاف ردمی نوت ۸ پرو در بازتاب نور دو رنگ نشده و به صورت یکدست می باشد. ضمنا طراحی این پنل براق بوده و مستعد پذیرش اثرانگشت است ولی در نسخه سبز رنگ این گونه نیست و اثر انگشت یا لک روی آن باقی نمی ماند. می نوت ۱۰ شبیه پی ۳۰ پرو یا گوشی های گلکسی در لبه های قاب پشتی و جلویی خمیدگی دارد و این امر موجب می شود به خوبی در دست قرار گیرد و موقع استفاده اصلا سر نخورد. می توان گفت علاوه بر خمیدگی نمایشگر، انحنای لبه های پشت و جلو سبب شده شاهد بهترین طراحی متقارن باشیم.

در بررسی ها مشخص شد شیائومی می نوت ۱۰ هم وزن سنگین و هم ضخامت بالایی(۹.۷ میلی متر) دارد که برای  میلی‌متر یک گوشی‌ هوشمند چندان جالب نیست ولی این وزن و ضخامت بالا را باید به گردن لنزهای بزرگ و باتری پرظرفیت آن انداخت و به شیائومی حق چنین کاری را داد. فریم آلومینیومی می نوت ۱۰ خیلی خوب تراش خورده و طرح و رنگی چشم نواز را به ارمغان آورده است.

در لبه سمت راست دستگاه کلیدهای ولوم و پاورمشاهده می شود که طراحی کاملا شبیه به هم داشته و اندکی پایینتر نیز پورت سیم کارت ها دیده می شود.

در سمت چپ شاهد گزینه ای نیستیم و در بالای گوشی میکروفون دوم و پورت اینفرارد حضور دارد در پایین دستگاه نیز میکروفون اصلی، پورت ارتباطی تایپ سی، اسپیکر و جک ۳.۵ میلی متری تعبیه شده اند.

در پایان قابل ذکر است این اسمارتفون خوش طرح در رنگهای سبزآبی، مشکی متالیک و سفید صدفی به بازار عرضه می شود.

نمایشگر

شیائومی می نوت ۱۰ را به نمایشگر جدید ۶.۴۷ اینچی خمیده و سه بعدی با پنل آمولد و رزولوشن ۱۰۸۰*۲۳۴۰ پیکسل مجهز ساخته است. این صفحه نمایش با کیفیت فول اچ دی همانند قاب پشتی با گوریلاگلس ۵ محافظت می شود تا در برابر خط و خش مقاومت داشته باشد. نور صفحه نمایش خوب بوده و به این ترتیب در زیر نور خورشید به راحتی می توانید به مشاهده محتوا بپردازید.

این نمایشگر رنگها را خیلی خوب نمایش داده و آمولد بودن آن موجب شده عمق رنگ مشکی بالاتری نیز داشته باشد. می توان گفت تماشای فیلم و بازی با این نمایشگر تجربه بسیار خوبی خواهد داشت. از جمله تنظیمات صفحه نمایش می توان به قابلیت Color Scheme( برای تنظیم دمای رنگی) Anti-Flicker Mode (تنظیم درخشش نمایشگر در نور کم) و Dark Mode ( تغییر رنگ سفید منوی گوشی به رنگ مشکی) اشاره کرد. همچنین به لطف آمولد بودن نمایشگر هنگامی که دارک مود فعال می شود مصرف باتری کاهش می یابد چرا که نمایشگر برای نمایش رنگ مشکی پیکسل ها را خاموش می کند.

امنیت و اسپیکر

در بررسی ها مشخص شد شیائومی امنیت می نوت ۱۰ را به دو ویژگی سنسور اثرانگشت و قابلیت تشخیص چهره سپرده است. حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش قرار داشته و مکانش اندکی بالاتر از حالت عادی می باشد.  عملکرد این سنسور کاملا مناسب بوده و سرعت خوبی دارد.

هر چند این سرعت از برخی گوشی های دیگر مانند می ۹ تی پرو کمتر است اما به طور کلی کاملا رضایت بخش می باشد. قابلیت تشخیص چهره با کمک دوربین سلفی انجام می شود. این قابلیت نیز عملکرد خوبی از خود نشان داده و چه در نور کافی و چه در نور خیلی کم کاملا خوب می تواند چهره را شناسایی و قفل گوشی را باز کند.

از لحاظ اسپیکر بررسی ها نشان می دهد که شیائومی برای می نوت ۱۰ تنها یک اسپیکر در نظر گرفته که صدای بلندی نداشته و کاملا متوسط است. البته وضوح صدا خوب بوده و موسیقی نیز با صدای خوبی شنیده می شود.

دوربین

جذاب ترین بخش می نوت ۱۰ دوربین آن می باشد. شیائومی برای این اسمارتفون از ۵ لنز برای دوربین اصلی بهره برده است که شامل یک لنز اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.7 ،یک لنز تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با گوشدگی دیافراگم f/2.0 برای زوم ۲ برابر اپتیکال، یک لنز ۵ مگاپیکسلی تله فوتو  با گشودگی دیافراگم f/2.0 و توانایی زوم ۵ برابری  مجهز به OIS ، یک لنز اولترا واید ۲۰ مگاپیکسلی و در نهایت یک لنز ۲ مگاپیکسلی مخصوص ماکرو می باشد.

در حالت معمولی با لنز اصلی که مجهز به OIS می باشد تصاویری با رزولوشن ۲۷ مگاپیکسل به ثبت خواهد رسید عکس ها جزئیات بالا و شارپنس عالی دارند ضمنا با زوم کردن می توان جزئیات دور را به خوبی مشاهده کرد. رنگ‌ها بسیار خوب بوده   و رنج دینامیکی هم خیلی بالاست که موجب می شود جزئیات در همه قسمت ها به یک اندازه خوب باشد.

با استفاده از حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی شارپنس به صورت فوق العاده‌ای افزایش یافته و جزئیاتی که با چشم از فاصله دور مشخص نیستند توسط دوربین ثبت خواهد شد. ضمنا با دوربین اصلی می‌توانید عکس های پرتره خوبی را به ثبت برسانید به نحوی که در این عکس ها برش سوژه از پس زمینه خیلی خوب صورت گرفته و در لبه ها به هم ریختگی مشاهده نمی شود ضمن اینکه بک گراند خلی خوب مات می شود.

در نور شب نیز دوربین اصلی عملکرد بسیار خوبی داشته و هنگام ثبت تصاویر در حالت عادی نویز تصاویر خیلی کم بوده و جزئیات نیز رنگ خوبی داشته و به خوبی ثبت می شوند. در حالت نایت مود روشنایی تصاویر بسیار بیشتر خواهد شد. در نور شب نیز بهره گیری از حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی نتیجه بسیار خوبی داشته و عکس ها خیلی شارپ شده و جزئیات دور نیز به خوبی مشخص هستند.

در بررسی دوربین سلفی می نوت ۱۰ باید گفت لنز این دوربین ۳۲ مگا پیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 می باشد. عکس های ثبت شده با دوربین سلفی نیز همانند دوربین اصلی کیفیت خوبی دارند به نحوی که با جزئیات بسیار خوب و رنگهای خوب به ثبت می رسند. این دوربین عکس‌ پرتره نیز می‌گیرد که در کنار ماتی خیلی خوب بک گراند برش تصاویر نیز بسیار خوب صوت گرفته و هیچ آشفتگی در مرز سوژه و پس زمینه مشاهده نمی شود. تصاویری که با لنز ماکرو گرفته می شوند بسیار جذاب‌ بوده و می‌توان از فاصله خیلی نزدیک از سوژه‌ عکس گرفته و حاصل کار یک عکس با کیفیت و جزئیات بالا می باشد.

نرم افزار

سیستم عامل شیائومی می نوت ۱۰ بر پایه اندروید نسخه ۹ با رابط کاربری MIUI نسخه ۱۱ می باشد. بررسی ها نشان می دهد این رابط کاربری‌ بسیار دوست داشتنی بوده و علاوه بر ظاهر خیلی جذاب و چشمگیرش قابلیت شخصی سازی خیلی بالایی نیز دارد که موجب می شود خیلی خوب بتوان از پتانسیل گوشی بهره برد.

عملکرد رابط کاربری نرم و روان بوده و می توانید روی آن به عنوان یک رابط کاربری که برای مدتها شما را خسته نمی کند حساب باز کنید. طراحی صفحه قفل ساده اما کاربردی‌ می باشد. در صفحه اصلی می‌توان دو حالت برای نمایش اپ ها انتخاب نمود به طوری که که در حالت اول همه اپ های نصب شده روی گوشی در همان صفحه اصلی به نمایش در آمده که سابق بر این هم در گوشی های شیائومی شاهد این روند بوده ایم ولی حالتی جدید به این رابط کاربری اضافه شده که توسط آن می‌توان اپ های نصب شده روی گوشی را در صفحه‌ جداگانه ای به اسم اپ دراور داشته و از صفحه اصلی برای بهره گیری از برنامه‌های پرکاربرد استفاده کنید.

سخت افزار

شیائومی می نوت ۱۰ از چیپست اسنپدراگون ۷۳۰ جی بهره می برد که آن را پردازنده ای ۸ هسته ای، رم ۶/۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایتی همراهی می کنند. از کارت حافظه خارجی خبری نیست. در نسخه با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت در  ابتدای کار ۱۰۹ گیگابایت آن در دسترس است.  این چیپست در اجرای بازی ها عملکرد خوبی داشته و بازی کال آو دیوتی با توجه به گرافیک متوسطی که دارد کاملا نرم و بدون کوچک ترین لگی اجرا می شود.

بازی آسفالت ۹ هم با بهترین کیفیت ممکن اجرا خواهد شد. قابل ذکر است در هیچ نقطه ای از گوشی اثری از داغ شدن حتی با بازی طولانی مدت مشاهده نمی شود. بررسی ها نشان داده این تراشه اجرای بازی جذابی را در شیائومی می نوت ۱۰ به ارمغان خواهد آورد هر چند سریعترین چیپست موجود در بازار فعلی نبوده ولی بدون تردید از جدیدترین ها می باشد و قدرت پردازشی مثال زدنی دارد.

باتری

بررسی ها نشان می دهد شیائومی برای می نوت ۱۰ باتری پرظرفیت ۵۲۶۰ میلی‌آمپر ساعت را در نظر گرفته که در میان گوشی های پرچمدار ظرفیت بسیار بالایی محسوب می شود. بنا بر انتظار باتری دوام خیلی خوبی دارد و در یک استفاده سنگین می‌تواند تا یک روز کامل دوام بیاورد و در استفاده سبک حدود یک روز و نیم تا دو روز انرژی مورد نیاز را تامین می کند. قابل ذکر است باتری می نوت ۱۰ از قابلیت شارژ سریع ۳۰ واتی پشتیبانی نموده و با کمک آداپتور ۳۰ واتی درون جعبه می‌توان در مدت  ۲۷ دقیقه باتری را تا ۵۰ درصد و در ۶۰ دقیقه تا ۱۰۰ درصد شارژ نمایید که برای یک باتری با این ظرفیت عدد بسیار خوبی می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو