گوهر دشتی: مردم ایران از تجربه بحران‌های خود در مقابل شیوع کرونا استفاده کردند / پروژه هنری آنلاین "زمین / ثانیه" را در گالری رابرت کلین ببینید

منبع: ایران آرت

75

1399/3/23

18:32


گوهر دشتی معتقد است، مردم ایران از تجربه‌ بحران‌های مختلفی که داشته برای مقابله در برابر ویروس کرونا استفاده کردند.

ایران آرت: گوهر دشتی عکاس باسابقه ایرانی معتقد است، شیوع ویروس کرونا، فرصتی برای یادآوری مسئولیت متقابل‌مان نسبت به یکدیگر است.

وی در گفتگویی با خبرگزاری فرانسه (AFP) که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های هنری جهان داشته تاکید کرد: با شیوع بیماری کرونا، شرایطی عمومی در مورد اجتناب از رابطه با آشنایانمان ایجاد شد و این موضوع مهم را یادآوری کرد تا ما درک کنیم که همه در یک قایق نشستیم.

این هنرمند عکاس که چندسالی است در ماساچوست آمریکا زندگی می‌کند، گفت: این یک درد مشترک است. امیدوارم از این وضعیت به این درک برسیم که جهان ما یکی است. اگر درختی در آفریقا قطع شود، زندگی فردی در فرانسه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خوب است که در این بحران ما رابطه جهان، اقتصاد و طبیعت را درک می‌کنیم و شاید این بیماری همه‌گیر به ما اجازه داده است که دوباره در مورد همه این موضوعات فکر کنیم.

گوهر دشتی پروژه زمین / ثانیه

طبیعت و ارتباط آن با بشر، موضوع مشترک آثار 15 سال اخیر دشتی است که در سراسر جهان به نمایش درآمده‌اند و در مجموعه‌های معتبری به نمایش گذاشته می‌شوند، او از طبیعت برای بررسی موضوعات اجتماعی و هویت در عکس‌های فاین آرت و بزرگ خود استفاده می‌کند.

زندگی شخصی و کودکی گوهر دشتی با بحران جنگ ایران و عراق در استان خوزستان پیوند دارد؛ او درباره شرایط بحرانی حال حاضر جهان اظهارکرد: امیدوارم مردم به ویژه کشورهای ثروتمند، در اثر شیوع این بیماری تشخیص دهند که تحت تأثیر رنج دیگران در سراسر جهان قرار دارند. 

وی گفت: آنچه برای من از اهمیت بیشتری برخوردار است، دیدگاه کشورهایی است که قدرت اقتصادی بالایی دارند زیرا همه ما در یک جهان زندگی می‌کنیم. گاهی اوقات ما چیزی مانند جنگ در رسانه‌ها می‌بینیم و فکر می‌کنیم که هیچ ارتباطی با ما ندارد؛ این مسئله افغانستان یا مسئله یمن است. اما آنچه اکنون با شیوع بیماری کرونا اتفاق افتاد، نشان داد که این موضوعات به همه ما ارتباط دارد. اگر جنگی در یمن یا افغانستان آغاز شود، این امر تأثیری بر زندگی ما نیز می‌گذارد، بنابراین ما نمی‌توانیم ساکت باشیم.

وی گفت: هموطنان من در ایران با مرگبارترین شیوع ویروس کرونا در خاورمیانه روبرو هستند، اما در مواجهه با این همه‌گیری، همبستگی کردند و از تجربه خود در مقاومت در برابر بحران‌های قبلی استفاده کرده‌اند.

گوهر دشتی پروژه زمین / ثانیه

وی ادامه داد: ایران، مانند همه کشورها در این روزها از ابتلا به ویروس کرونا غافل شده و همچنان شرایط بسیار سختی را مشاهده می‌کند. به نظرم مردم ایران همبستگی زیادی در رابطه با شیوع این بیماری نشان داده‌اند و شاید یک دلیل آن این است که آنها مردمی هستند که بحران را در زندگی خود شناخته‌اند.

مقاومت در برابر اضطراب ناشی از عدم اطمینان، چیزی است که دشتی فکر می‌کند از همه‌گیری کرونا می‌توانیم یاد بگیریم. وی افزود: شرایط ایجاد شده توسط ویروس کرونا در سراسر جهان به ما می‌آموزد که چگونه باید با بی‌ثباتی زندگی کنیم. به نظر من، هنرمندان و مهاجران بهتر می‌توانند با این شرایط برخورد کنند؛ زیرا آنها می‌دانند که چگونه با آینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی زندگی و کار کنند.

نمایشگاه آثار گوهر دشتی با عنوان "زمین / ثانیه" (Land / s) که درباره تعمق در مورد پیدا کردن فضایی آشنا در مناظر خارجی است؛ به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده، اما گالری رابرت کلین به صورت آنلاین این مجموعه آثار را به نمایش گذاشته است. این پروژه هنری در سال 2019 کار شده اما دشتی هنوز در حال ساخت فیلمی در مورد آن است. او هم مانند بسیاری دیگر در سراسر جهان، در حال تغییر دادن زندگی خود با سرعت است.

دشتی گفت: من زمان زیادی را با فرزند چهار ساله‌ام می‌گذرانم و به او درس می‌دهم. واقعاً احساس می‌کنم در این سال‌ها هیچ وقتی را برای او نگذشته‌ام. فعالیت دیگری هم که من دوست دارم، پیاده‌روی در طبیعت است. در این روزها بیشتر فکر می‌کنم که باید بر روی موضوع طبیعت و رابطه آن با انسانیت، کار کنم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو