سیاتل به دست مردم افتاد +واکنش ترامپ

سیاتل به دست مردم افتاد +واکنش ترامپ


منبع: ساتین

222

1399/3/23

21:26


اعتراضات در آمریکا وارد مرحله جدید و جدی تری شده است و در تازه ترین تحولات، شاهد بروز ناآرامی ها در شهر سیاتل و تصرف بخش هایی از این شهر به دست معترضان بوده ایم.

در سیاتل چه خبر است؟

شبکه سی.ان.ان بامداد جمعه گزارش داد: رسانه‌های دست راستی آمریکا می‌گویند شبه‌نظامیان وابسته به گروه «آنتیفا» بخش‌هایی از شهر سیاتل را به تصرف خود در آورده اما مقام‌های محلی روایت دیگری را بیان کرده‌اند.

این رسانه تأکید کرده که خبرهایی از این دست به شدت اغراق‌شده هستند.

سیاتل کجاست اعتراضات در خارج از کشور اعتراضات در آمریکا اعتراضات خیابانی اخبار سیاتل اخبار آمریکا

سی‌ان‌ان در عین حال تأیید کرده که تظاهرات‌کنندگان «بخش کوچکی» از سیاتل را اشغال کرده و آن را «منطقه خودمختار» اعلام کرده‌اند.

سی‌ان‌ان نوشته که ساختمان اداره پلیس سیاتل بعد از چند روز زد و خورد میان معترضان و مأموران تخلیه شده است.

این رسانه نوشته علی‌رغم این، ادعاها مبنی بر اینکه اعضای گروه «آنتیفا» در حال پرسه‌زنی در خیابان‌های سیاتل هستند در رسانه‌های دست‌راستی بزرگنمایی شده‌اند.

دفتر شهردار سیاتل هم در بیانیه‌ای گفته شواهدی مبنی بر حضور اعضای مسلح گروه آنتیفا وجود ندارد.

سیاتل کجاست اعتراضات در خارج از کشور اعتراضات در آمریکا اعتراضات خیابانی اخبار سیاتل اخبار آمریکا

روزنامه «نیویورک‌تایمز» ماجرا را اینطور شرح داده است: «در خیابان‌های مجاور یک مرکز پلیس در محله کپیتال هیل، به مدت یک هفته میان معترضان و افسران پلیس درگیری‌های شبانه‌ای جریان داشت که گاهاً با پرتاب گاز اشک‌آور به پایان می‌رسد. پلیس سیاتل، چند روز  پیش در هفته جاری به دلیل شدت گرفتن انتقادها از تاکتیک‌هایش برای متفرق کردن معترضان، یک امتیاز [به معترضان] داد: قرار شد مأموران پلیس ساختمان اداره پلیس را تخلیه کرده و به معترضان اجازه بدهند در بیرون برای خودشان آزادانه جولان دهند.»

نیویورک‌تایمز نوشته معترضان این فرصت را غنیمت شمردند و با قرار دادن موانعی در چند خیابان، چندین بلوک شهر را به تصرف خودشان درآورند. این منطقه از شهر اکنون به نام «منطقه خودمختار کپیتال هیل» شناخته می‌شود.

نیویورک‌تایمز نوشته روی درب ورودی این اداره پلیس که اکنون خالی است تابلویی نصب شده و نوشته شده است: «این مکان اکنون متعلق به مردم سیاتل است.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به حوادث جاری در این شهر واکنش نشان داده است.  او از معترضان به عنوان «آنارشیست‌ها» یا «تروریست‌های داخلی» یاد کرده و گفته که آنها شهر را گرفته‌اند در حالی که «جی اینسلی» فرماندار واشنگتن حتی از این موضوع خبر ندارد. 

واکنش تند ترامپ

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در پیامی توئیتری شهروندانی که در ایالت واشنگتن در اعتراض به قتل جورج فلوید توسط پلیس به خیابان‌ها آمده‌اند را «آشوبگران زشت» خواند و از فرماندار ایالت واشنگتن و شهردار سیاتل خواست که با آنها برخورد کنند.

ترامپ در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «جِی اینسلی فرماندار چپ افراطی ایالت واشنگتن و شهردار سیاتل، طوری به بازی گرفته شده و دست انداخته شده‌‌اند که هرگز کسی در کشور فوق‌العاده ما شاهد چنین چیزی نبوده است.»

وی افزود: «همین حالا شهرتان را پس بگیرید. اگر این کار را نکنید، من انجامش می‌دهم. این یک بازی نیست. این آشوبگران زشت باید فوراً متوقف شوند. بجنبید!»

ترامپ چهارشنبه شب در توئیتی معترضان در سیاتل را «تروریست‌های داخلی» نامیده بود. وی در توئیتی نوشت: «تروریست‌های داخلی سیاتل را که البته اداره آن در دست دموکرات‌های چپ‌گرای افراطی است اشغال کرده‌اند. نظم و قانون!»

حمله شهردار سیاتل به ترامپ

«جِنی دورکان» شهردار سیاتل به تهدید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده مبنی بر اعزام نظامیان ارتش به این شهر برای سرکوب معترضان و تظاهرات‌کنندگان علیه نژادپرستی و خشونت آمریکا واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دورکان طی نشست خبری در دفتر کار خود، گفت اعزام نیروی نظامی توسط ترامپ به سیاتل، غیرقانونی و خلاف قانون اساسی آمریکا است.

سیاتل کجاست اعتراضات در خارج از کشور اعتراضات در آمریکا اعتراضات خیابانی اخبار سیاتل اخبار آمریکا

بر این اساس، وی اما توضیح نداد که مسئولان سیاتل چگونه و چه زمانی قصد دارند معترضانی را که بخش‌هایی از این شهر را تصرف و اعلام خودمختاری کرده‌اند، متفرق کند.

شهردار سیاتل در این نشست خبری توضیح داد: «اعزام نیروی نظامی به سیاتل، غیرقانونی و خلاف قانون اساسی است. هیچ تهدید فوری درباره تهاجم به سیاتل وجود ندارد».

به نوشته رویترز، دورکان با بیان اینکه تمام آمریکایی‌ها حق دارند مسئولان و دولت این کشور را به چالش بکشند، اظهار داشت: «ما به هیچکسی نیاز نداریم، از جمله رئیس‌جمهور، که بیش از این تفرقه‌افکنی کرده، اطلاعات نادرست و بی‌اعتمادی را ترویج دهد».

وی در انتقاداتی شدیدالحن علیه ترامپ، تصریح کرد: «یکی از چیزهایی که این رئیس جمهور درک نمی‌کند، این است که گوش دادن به مردم یک ضعف نیست بلکه قدرت است. از نظر یک رهبر واقعی، تظاهرات سراسری… فرصتی برای آمریکا خواهد بود تا ملتی بهتر بسازیم».

این مسئول آمریکایی همچنین تاکید کرد که برای اطمینان حاصل کردن از اینکه تهدید ترامپ برای تهاجم ارتش به سیاتل انجام نخواهد شد، با «جِی اینزلی» فرماندار ایالت واشنگتن صحبت خواهد کرد.

دو هفته قبل یک افسر سفیدپوست در آمریکا یک مرد سیاه‌پوست غیرمسلح را در شهر مینیاپولیس به قتل رساند و پس از آن ایالت مینه‌سوتا و چندین ایالت دیگر آمریکا شاهد برگزاری تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به تبعیض و همچنین رفتار نژادپرستانه و وحشیانه پلیس با سیاهپوستان بوده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از زمان شروع اعتراضات تاکنون چندین بار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم معترضان را تهدید کرده است. وی اصرار دارد که برای سرکوب اعتراضات، علاوه بر نیروهای پلیس و نیروهای گارد ملی آمریکا از نیروهای ارتش نیز استفاده کند.

ترامپ دوشنبه گذشته در اوج اعتراضات علیه نژادپرستی ساختاری در آمریکا، در یک نشست ویدیویی با فرمانداران ایالت‌های این کشور اعلام کرد که دولتش قصد دارد هزاران نفر از معترضان به قتل یک شهروند سیاهپوست توسط پلیس را بازداشت و اعتراضات را به‌شدت سرکوب کند.

روز شنبه نشریه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه در کاخ سفید گزارش داد که دونالد ترامپ خواستار استقرار 10 هزار نیروی ارتش در پایتخت آمریکا برای کمک به سرکوب اعتراضات بوده است، اما ویلیام بار دادستان کل، مارک اسپر وزیر دفاع و مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در کاخ سفید با استقرار نیروهای رزمی ارتش در شهر واشنگتن مخالفت کرده‌ و در نهایت ترامپ از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو