دستور العمل تکثیر عطر چای و نحوه نگهداری این گیاه

دستور العمل تکثیر عطر چای و نحوه نگهداری این گیاه


منبع: آرگا

222

1399/3/24

02:33


بهتر است بدانید که در واقع گیاه عطر چای از دسته گیاهان آپارتمانی و چند ساله محسوب می شود که محبوبیت فراوانی در میان افراد پیدا کرده و به همین منظور در این مقاله سعی داریم شما را با اصول و روش های مراقبت و تکثیر عطر چای آشنا نماییم با ما همراه باشید.

دستور العمل تکثیر عطر چای و نحوه نگهداری این گیاه

بهتر است بدانید که در واقع تکثیر عطر چای که بدان شمعدانی عطری نیز گفته می شود از دسته گیاهان زیبا و خوش عطری آپارتمانی به شمار می آید که اگر با شرایط پرورش آن آشنا باشید می توانید برای مدت طولانی میزبان آن باشید. به طور کلی این گیاه به دلیل رایحه خوشی که با لمس کردن برگ هایش در فضا ایجاد می شود شهرتی جهانی پیدا کرده است و توصیه می شود اغلب آن را در محیط های باز و فضای آپارتمان ها پرورش دهید.

آشنایی با تکثیر عطر چای

همانطور که متوجه شدید گیاه عطر چای از گیاهان خوش عطر آپارتمانی به شمار می آید که اگر روند کاشت و تکثیر عطر چای به خوبی طی شود می توانید برای مدت زمان طولانی از عطر خوش آن استفاده نمایید. به طور کلی این گیاه با نام های مختلف دیگری مانند شمعدانی عطری، گل عطر، برگ مشک، ژرانیوم و منقار درنا نیز شناخته می شود و گل های آن دارای رنگی سفید همراه با رگه های قرمز می باشند که در فصول بهار و تابستان تولید می شوند. توجه داشته باشید که برگ های عطر چای ترکیبی از پنج کاسبرگ، ده پرچم متصل و پنج گلبرگ می باشند که تقریبا ارتفاع آن به سی سانتی متر خواهد رسید. جالب است بدانید که این گیاه دارای حدود ۲۵۰ گونه یکساله، چند ساله و بوته ای می باشد که منشا اصلی آن آفریقای جنوبی بوده و البته امروزه در اغلب مناطق جهان مانند الجزیره، فرانسه و اسپانیا نیز مورد پرورش قرار می گیرد.

چگونگی تکثیر گیاه عطر چای

دستورالعمل تکثیر گیاه عطر چای:

بهتر است بدانید که برای تکثیر عطر چای بایستی نکاتی را مورد توجه قرار دهید و از آنجایی که امکان ازدیاد عطر چای به وسیله قلمه ترکه های چوبی نرم از فصل بهار الی پاییز قابل انجام می باشد زمان ایده آل برای قلمه گرفتن این گیاه اواخر مرداد ماه و اوایل شهریور می باشد زیرا گیاه در این دوران از قدرت و قوت فراوانی برخوردار می باشد. توجه داشته باشید که قلمه های گرفته شده در پایان مهر ماه دارای ریشه هایی کامل خواهند بود ولی توصیه می شود که در روز های اولیه حتما قلمه ها را در محیط های سایه نگهداری نمایید و سپس بدان نور کافی بذهید تا روند رشد و نمو خود را به خوبی طی کنند. همچنین دقت کنید زمانی بایستی اقدام به آبیاری کنید که سطح بستر خشک شده باشد.

دستورالعمل تکثیر گیاه عطرچای

شرایط مورد نیاز برای رشد گیاه عطر چای:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط محیطی و اصول لازم برای تکثیر عطر چای پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن ها استفاده نمایید:

آبیاری:

به طور کلی گیاه شمعدانی از دسته گیاهانی به شمار می آید که در مقابل کمبود آب می تواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد و معمولا توصیه می شود میزان آبیاری عطر چای را در طول فصول سرد سال به شدت کاهش دهید ولی در فصل های بهار و تابستان که گیاه بیش از حد در مقابل نور خورشید قرار می گیرد لازم است آن را مرتبا آبیاری نمایید تا گیاه در طول دوران گلدهی با مشکل کم آبی مواجه نشود. توجه داشته باشید که در واقع بهترین زمان برای آبیاری هنگامی است که سطح بستر گیاه به عمق دو سانتی متر کاملا خشک شده باشد.

آبیاری لازم برای بستر گیاه عطرچای

نور:

بهتر است بدانید گیاه عطر چای در واقع از دسته گیاهان نور دوست به شمار می آید ولی تابش نور مستقیم بدان منجر به آسیب رساندن و سوختن برگ ها خواهد شد و به همین منظور بایستی گیاه خود را در محیطی سرشار از نور البته نور غیر مستقیم قرار دهید و همچنین استفاده از فضاهای سایه نیز می تواند برای رشد گیاه مفید باشد.

خاک:

توجه داشته باشید که خاک بستر گیاه عطر چای بایستی از زهکشی بسیار خوبی برخوردار باشد و به همین خاطر توصیه می شود برای پرورش آن از ترکیب خاک های باغچه، پرلیت، خاک برگ و شن استفاده نمایید تا گیاه بتواند روند رشد و نموی خود را به خوبی طی کند.

تامین خاک مرغوب برای بستر گیاه عطرچای

کوددهی:

دقت داشته باشید که اگر گیاه عطر چای را در فضای حیاط نگهداری می کنید در فصول رشد می توانید آن را با کودهای پوسیده دامی تقویت نمایید. اما اگر این گیاه را در محیط داخل منزل نگهداری می کنید می توانید از اوایل فصل بهار تا اواخر فصل تابستان هر ماه یک مرتبه با استفاده از کودهای ۲۰.۲۰.۲۰ تقویت نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو