همه‌گیری بهاره انگل فاسیولا در گیلان

83

1399/3/24

17:12


همه‌گیری بهاره انگل فاسیولا در گیلان

سلامت نیوز:چند روز پیش مسوولان دانشگاه علوم پزشكی استان گیلان اعلام كردند 13 نفر از ساكنان این استان به نوعی انگل كبدی به نام فاسیولا مبتلا شده‌اند. البته این موضوع در استان گیلان مسبوق به سابقه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،در همه‌گیری‌های بزرگ فاسیولا در سال‌های 1367 و 1378 ده‌ها هزار نفر از ساكنان استان گیلان به این بیماری مبتلا شدند. مصرف سبزیجات خام محلی استان گیلان نظیر شاهی، خالواش، و چوچاق یكی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری انگلی فاسیولا است.فاسیولا یك كرم كبدی است كه تخم آن همراه با مدفوع دام‌های اهلی نظیر گاو و گوسفند در محیط پراكنده می‌شود. این انگل مراحل تكاملی را در بدن حلزون طی كرده و سپس خارج شده و روی سبزیجات مستقر می‌شود.

پس از مصرف سبزیجات خام یا شسته‌نشده، انگل نابالغ روده انسان را سوراخ كرده و سپس داخل بافت كبد و مجاری صفراوی می‌شود.ابتلا به انگل فاسیولا در استان‌های مختلف كشور گزارش شده است. با وجود این، شیوع آلودگی در استان گیلان و نیز مازندران بسیار بیشتر از سایر استان‌هاست.

دلیل این امر، بارندگی‌های زیاد و وجود آب‌های راكد در شمال كشور است كه موجب تكثیر بی‌رویه حلزون‌ها می‌شود. همچنین دمای معتدل و مرطوب و نیز بالا بودن جمعیت دامی از دیگر این عوامل افزایش شیوع این آلودگی به شمار می‌رود.در مراحل اولیه بیماری، احساس تهوع و استفراغ رخ می‌دهد كه پس از مدتی برطرف می‌شود.

علائم عمومی بیماری شامل تب، تعریق، درد مفاصل، بی‌اشتهایی، كهیر، درد شكمی، گیجی و سرفه هستند. شدت بروز علائم، به تعداد انگل مستقر شده در كبد انسان بستگی دارد. انسداد مجاری صفراوی كبد، التهاب و بزرگ‌شدگی كبد، از بین‌رفتن بخش‌هایی از سلول‌های كبدی و كم‌خونی از عوارض دیگر این بیماری هستند.

شست‌وشوی كامل سبزیجات مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری انگلی است. باید دقت شود كه انواع سبزیجات، به‌ویژه سبزی‌خوردن باید به‌طور كامل شسته شده و مراحل انگل‌زدایی و ضدعفونی‌كردن انجام شود. انگل فاسیولا ممكن است در چاشنی‌هایی نظیرزیتون پرورده یا نمك سبز موسوم به دلار تا دو هفته زنده بماند. گفتنی است تفت ‌دادن یا فریز كردن سبزیجات به‌سرعت انگل را از بین می‌برد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو