روش پخت رشته پلو زنجان با ته‌دیگ سیب زمینی

منبع: روزگار

237

1399/3/25

10:59


رشته پلو زنجان یکی از غذا‌های بسیار محبوب و لذیذ در این استان است که طرفداران بسیار زیادی داشته و آوازه آن به گوش تمامی استان‌های کشور نیز رسیده است. ترکیب اصلی این غذا، رشته زنجان است. رشته زنجان یکی از سوغاتی‌ها و غذا‌های سنتی بسیار خوشمزه در این شهر است که از قدیم‌ الایام در شهر گوزلدره از توابع استان سلطانیه تولید می‌گردد. رشته ظاهری شبیه به ماکارونی داشته و به دو شکل سفید رنگ و برشته مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده غذایی از آرد تشکیل شده و طبیعتی گرم و خشک دارد. در این مقاله طرز تهیه رشته پلو زنجان را به شما خواهیم آموخت. با وبسایت روزگار همراه باشید.

مواد مورد نیاز جهت تهیه رشته پلو برای چهار نفر

رشته پلو زنجان

  • برنج                      ۴ پیمانه
  • رشته زنجان            ۲۰۰ گرم
  • سیب زمینی           ۲ عدد

مرحله اول: برنج را از چند ساعت قبل خیسانده و یک قاشق غذاخوری پر، نمک به آن اضافه نمایید.

مرحله دوم: قابلمه مناسب را پر از آب کرده و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید. آب برنج خیس شده را دور ریخته و برنج ‌ها را به آب جوش اضافه نمایید. ۱۰ دقیقه پیش از آبکش کردن برنج، رشته‌ها را مانند ماکارونی به دو نیم کرده و داخل برنج اضافه کنید. پس از ۱۰ دقیقه برنج و رشته را آبکشی کرده و کنار بگذارید.

مرحله سوم: ته ‌دیگ یکی از بخش‌های اصلی و بسیار خوشمزه در رشته پلو زنجان است. به منظور تهیه ته ‌دیگ این غذا می توان از نان، سیب زمینی و یا هر دوی آن‌ها استفاده نمود.

  • ته‌دیگ نان و سیب زمینی

به منظور تهیه این ته‌دیگ ابتدا نان را در کف قابلمه قرار داده و سپس سیب زمینی‌های حلقه شده را روی آن قرار دهید. و مقدار کمی روغن به سطح آن اضافه نمایید تا ته‌ دیگ خیلی نرم و آبکی نشود.

  • ته‌دیگ سیب زمینی

این ته دیگ را می توانید به شکل سیب زمینی‌های حلقه شده و یا سیب زمینی‌های رنده شده در ته ظرف قرار دهید. پیشنهاد ما برای شما، سیب زمینی‌های حلقه شده است، برای این کار سیب زمینی‌ها را حلقه حلقه بریده و کف قابلمه قرار دهید، توصیه می شود یک قاشق غذاخوری کنجد سفید در سطح سیب زمینی‌ها پاشیده تا هم طبع سرد سیب زمینی‌ها گرفته شود و هم طعم ته‌دیگ لذیذ‌تر باشد.

مرحله چهارم: برنج و رشته آبکش شده را روی سطح سیب زمینی‌ ها قرار دهید و اجازه دهید برنج دم کشیده و آماده سرو شود. این نوع از رشته پلو زنجانی یکی از اصیل ‌ترین و ساده‌ ترین انواع این غذا بوده و شما می‌توانید با دستوراتی که در زیر خواهیم گفت این غذا را از سادگی درآورده و از طعم آن لذت ببرید.

مواد مورد نیاز جهت تهیه ترکیبات رشته پلو زنجان

  • پیاز خرد شده                                                            ۱ عدد
  • گوشت چرخ کرده                                                     ۱۰۰ گرم
  • کشمش                                                                 ۵۰ گرم
  • زعفران دم کرده                                                          به میزان لازم
  • نمک و ادویه جات (زردچوبه، زیره سیاه پودر شده و فلفل سیاه)  به میزان لازم
  • هویج (در صورت دلخواه)                                               ۲ عدد کوچک

مرحله اول: پیاز خرد شده را سرخ کنید.

نکته مهم: به منظور سرخ شدن بهتر پیاز و جلوگیری از حالت نرم شدگی آن، توصیه می شود پیاز را پس از خرد کردن در یک پیمانه آب جوش ریخته و اجازه دهید ۵ الی ۱۰ دقیقه در آب مانده و یک جوش کوچک بزند. سپس پیاز را آبکش نموده و آن را در سطح یک دستمال تمیز پهن کنید. مقدار کمی نمک در سطح آن پاشیده و اجازه دهید کمی خنک و خشک شود. حال پیاز را در روغن سرخ کرده و در صورت دلخواه نصف قاشق چای‌خوری به آن زردچوبه اضافه نمایید. پیاز را کنار گذاشته و سراغ گوشت بروید.

مرحله دوم: نمک و ادویه جات مذکور را به گوشت اضافه کرده و آن را خوب ورز دهید. قلقلی‌هایی با اندازه متوسط از گوشت تهیه کرده و در روغن سرخ نمایید.

مرحله سوم: کشمش را در روغن باقی مانده از گوشت و پیاز ریخته و پس از یک تفت ۶۰ ثانیه‌ای آن را از روی شعله بردارید. پیاز، قلقلی و کشمش را با هم ترکیب کرده و به همراه زعفران دم شده، رشته پلو زنجان را تزئین نموده و نوش جان نمایید.

در صورت دلخواه می توانید جهت خوش رنگ و لعاب کردن رشته پلو زنجان از هویج هم استفاده نمایید. برای این کار هویج‌ها را به شکل خلال نازک بریده و اجازه دهید آب‌پز و یا بخار‌پز شوند. (هویج‌ ها خیلی نرم و له شده نباشند) سپس آن‌ها را در مقداری روغن تفت داده و به ترکیبات دیگر اضافه نموده و همراه با رشته پلو زنجان نوش جان نمایید.

رشته پلو زنجان به سبک دیگری نیز طبخ می‌گردد. در این روش ابتدا سراغ ترکیبات داخل رشته پلو رفته و آن‌ها را آماده می‌ نماییم.

مواد مورد نیاز

  • لپه                                         ۵۰ گرم
  • گوشت چرخ کرده                        ۱۰۰ گرم
  • پیاز                                        ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی   ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک وادویه‌جات (زیره و زردچوبه)     به میزان لازم
  • زعفران دم کرده  به میزان لازم
  • گلاب (به صورت دلخواه) ۱ قاشق چایخوری

مرحله اول: لپه را از قبل نیم پز کرده و کنار می‌گذاریم (لپه حتما باید نیم پز باشد، در صورت پخته شدن کامل، در ترکیبات و بخار حاصل از غذا باز شده و کاملا له می‌گردد).

مرحله دوم: پیاز را خرد کرده و به همراه گوشت چرخ کرده و ادویه‌جات کاملا تفت دهید. لپه را به ترکیبات داخل رشته پلو زنجان اضافه نموده و ۲ قاشق رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه نمایید. ۱ پیمانه آب در سطح مواد ریخته و اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بپزد. ۵ دقیقه پیش از خاموش کردن شعله، زعفران دم شده ودر صورت دلخواه گلاب را نیز به آن اضافه نموده و زیر شعله را خاموش نمایید.

نکته: توجه داشته باشید ترکیبات نه خیلی خشک باشند و نه خیلی آبکی.

مرحله سوم: با همان روش گفته شده در ابتدا، برنج و رشته‌ها را آبکش کرده و ترکیبات ذکر شده را لا‌به‌لای رشته پلو قرار داده و اجازه دهید دم بکشند.

این غذا بسیار خوشمزه است و معمولا به همراه سالاد شیرازی، ماست خیار و یا بورانی اسفناج سرو می‌گردد.

 

لینک کوتاه این مطلب: http://bia2safa.net/goto/web/url/1711110

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو