چطور کیک شطرنجی درست کنیم؟

چطور کیک شطرنجی درست کنیم؟


منبع: آرگا

231

1399/3/25

11:46


کیک شطرنجی از انواع کیک های خوشمزه با ظاهری زیبا است که بهتر است این نوع کیک را برای پذیرایی از مهمانی ها در منزل بپزید؛ در ادامه این مطلب طرز تهیه کیک شطرنجی را به صورت مرحله به مرحله به شما همراهان عزیز و گرامی آموزش می دهیم.

چطور کیک شطرنجی درست کنیم؟

کیک شطرنجی را می توانید با حداقل دو رنگ و یا بیشتر تهیه کنید  برای ساخت کیک شطرنجی از قالب گرد و یا قالب مربع شکل استفاده می شود؛ برای تهیه کیک شطرنجی همچنین به دو نوع کیک مختلف نظیر کیک وانیلی و کیک شکلاتی نیازمند هستید.

اغلب کدبانوهای ایرانی تمایل دارند در منزل کیک ها با طعم های مختلف را بپزند؛ کیک مخملی، کیک شطرنجی و کیک زبرا از انواع کیک های خوشمزه هستند که ظاهری زیبا و متفاوت دارند و اگر شما می خواهید اعضای خانواده و یا مهمان ها را سورپرایز کنید بهتر است از پخت این نوع کیک ها در منزل غافل نشوید.

کیک شطرنجی

مواد لازم برای تهیه کیک شطرنجی

  • کیک وانیلی
  • کیک شکلاتی و یا کیک کاکائویی
  • پنیر خامه ای ۲۲۰ گرمی : ۱ بسته
  • کره ذوب شده : ۱ پیمانه
  • شکر الک شده : ۴۵۰ گرم
  • شکلات آب شده در دمای اتاق : ۳۴۰ گرم
  • وانیل : یک قاشق چایخوری

طرز تهیه کیک شطرنجی در منزل

برای تهیه کیک شطرنجی ابتدا کیک شکلاتی و وانیلی را بپزید برای پخت این نوع کیک ها می توانید از طرز تهیه کیک شکلاتی و طرز تهیه کیک وانیلی که در مطالب قبلی قرار داده ایم استفاده کنید. سپس بعد از پخت این کیک ها آن ها را به مدت ۲۰ دقیقه در مکانی مناسب قرار دهید تا به خوبی سرد شوند. در مرحله بعد پنیر خامه ای و شکلات را در ظرف مناسبی بریزید و با کمک همزن مخلوط این مواد را هم بزنید سپس یک پیمانه شکر را به مخلوط پنیر خامه ای اضافه کنید و مخلوط این مواد را هم بزنید تا پف کنند سپس وانیل و شکلات را به مخلوط مواد بیفزایید و مخلوط این مواد را هم بزنید تا با یکدیگر به خوبی مخلوط شوند سپس با کمک پلاستیک روی ظرف را بپوشانید.

در این مرحله از دستور پخت کیک شطرنجی بعد از سرد شدن کیک وانیلی و کیک شکلاتی هر کدام از کیک ها را به صورت افقی برش بزنید و به دو لایه مساوی تقسیم کنید. برای ایجاد طرح شطرنجی روی کیک به چهار لایه نیازمند هستیم ( دو لایه شکلاتی و یا کاکائویی و دو لایه وانیلی )‌.

برای برش زدن لایه های کیک یک بشقاب را روی لایه کیک بگذارید و سپس کیک را برش بزنید و یک فنجان را درون لایه ای که برش زده اید قرار دهید تا لایه کوچکی را نیز برش بزنید حالا سه دایره در اندازه های مختلف دارید توجه داشته باشید که هر دو کیک را باید به یک اندازه برش بزنید.

روش تهیه کیک شطرنجی

قالب زدن کیک شطرنجی

کیک وانیلی و شکلاتی قالب زده


در مرحله آخر طرز تهیه کیک شطرنجی باید لایه ها را به ترتیب زیر درون یکدیگر قرار دهید:
ابتدا بزرگترین لایه کیک شکلاتی را بگذارید و سپس لایه کوچک کیک وانیلی را در کنار این لایه قرار دهید توجه داشته باشید که آخرین لایه کوچکترین لایه کیک شکلاتی است.

مالیدن کرم روی لایه های کیک شطرنجی

لایه ها باید به صورت شکلاتی و وانیلی و شکلاتی ؛ وانیلی و شکلاتی و وانیلی روی هم قرار بگیرند. ابتدا لایه شکلاتی و وانیلی و شکلاتی را درون ظرف مناسبی قرار دهید، و بعد ۱/۳ از خامه شکلاتی آماده شده را روی کیک بمالید. سپس لایه وانیلی و شکلاتی و وانیلی را روی لایه اول قرار دهید و دوباره ۱/۳ از خامه شکلاتی را روی کیک بمالید و در آخرین مرحله لایه دیگر شکلاتی و وانیلی و شکلاتی را روی کیک قرار دهید و کرم شکلاتی باقی مانده را روی کیک شطرنجی بمالید در این مرحله کیک شطرنجی آماده برش و سرو کردن است.

کیک شطرنجی خوش طعم

مالیدن کرم مخصوص روی کیک شطرنجی

    

کیک شطرنجی

      

کیک شطرنجی

نکات طلایی در پخت کیک شطرنجی

  • در طرز تهیه کیک شطرنجی می توانید از ترکیب رنگ های شکلاتی و سفید؛ شکلاتی و زعفرانی و یا هر نوع رنگ دیگری استفاده کنید.
  • برای تهیه این نوع کیک با تعداد رنگ های بیشتر می توانید مراحل انجام شده در تصاویر زیر را دنبال کنید که روش کار مانند کیک شطرنجی دو رنگ است.

طرز تهیه کیک شطرنجی چند رنگ

روش تهیه کیک شطرنجی

طرز تهیه کیک شطرنجی در خانه

کیک شطرنجی چند رنگ

  • کیک شطرنجی را می توانید به صورت مستطیلی نیز تهیه کنید که در این صورت باید کیک را در قالب مستطیل شکل بپزید و سپس کیک را به شکل نوارهایی با مقطع مربع برش زده و مانند تصویر زیر لایه های کیک را روی یکدیگر بچینید. برای بین لایه های کیک نیز می توانید از شکلات و خامه و مربا استفاده کنید.

کیک شطرنجی

کیک شطرنجی

طرز تهیه کیک شطرنجی خوشمزه

طرز تهیه کیک شطرنجی تابه ای

در اینجا شما را با روش دیگری از کیک شطرنجی خوشمزه آشنا می کنیم. در این روش به جای استفاده از فر می توانید مواد را داخل تابه ای بریزید و بر روی اجاق گاز و با حرارت ملایم تهیه نمایید، برای یادگیری دستور کیک تابه ای در ادامه همراه ما شوید.

مواد لازم

  • نشاسته ذرت یا آرد قنادی/ یک سوم لیوان
  • تخم مرغ/ ۲ عدد
  • روغن مایع/ یک سوم لیوان
  • شکر/ نصف لیوان (یک قاشق غذاخوری از روی آن بردارید)
  • آرد/ یک و نیم لیوان
  • بکینگ پودر/ یک قاشق مرباخوری
  • پوست پرتقال رنده شده/ یک قاشق مرباخوری

کیک شطرنجی تابه ای

روش طبخ کیک شطرنجی

قبل از پخت کیک لازم است تا شربت کیک را تهیه کنید، برای این منظور به نصف لیوان آب، نصف لیوان شکر و یک قاشق مرباخوری آبلیمو نیاز دارید، حال شکر و آب را روی حرارت قرار دهید تا خوب در هم حل شوند و بعد حرارت را خاموش کنید و آن را کنار بگذارید تا سرد شود.

اکنون نوبت پخت کیک می باشد و برای تهیه آن در ابتدا شکر، وانیل، پوست پرتقال (در صورت دلخواه برای طعم بهتر) و تخم مرغ را با استفاده از همزن دستی و یا برقی به مدت ۲ دقیقه بزنید تا مخلوط یکدستی بدست آید، سپس روغن، بکینگ پودر و نشاسته ذرت را اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

در مرحله بعدی طرز تهیه کیک شرنجی تابه ای، آرد را به تدریج اضافه کرده و مخلوط کنید، برای رنگ شکلاتی کیک به هنگام اضافه کردن آرد می توانید پودر کاکائو را نیز بیفزایید.

نکته : برای رنگ شکلاتی کیک، همه مواد قبلی را استفاده کنید و فقط از آرد به مقدار ۲ قاشق غذاخوری بردارید و به جای آن ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو اضافه کنید.

اکنون کف تابه یا قالب را چرب کنید و یا از کاغذ روغنی مخصوص برای پوشاندن کف ظرف استفاده کنید و بعد دست خود را چرب کرده و گلوله ای از خمیر را بردارید و مطابق مدل شطرنجی کنار هم بچینید، البته مواظب باشید به یکدیگر نچسبند، زیرا موقع پف کردن کیک ظاهر زشتی ایجاد خواهد شد.

در صورتی که کیک را داخل فر درست می کنید، می توانید از ظرف پیرکس استفاده کرده و یا از قالب گرد استفاده کنید. در این روش پخت کیک، به صورت تابه ای و بر روی شعله گاز پخته می شود. برای این منظور شعله پخش کن را بر روی شعله متوسط اجاق و با حرارت ملایم قرار دهید تا به مدت ۱۵ دقیقه بماند و داغ شود. سپس تابه حاوی محتویات کیک را روی آن بگذارید و درب آن را ببندید.

در صورت استفاده از تابه معمولی می توانید از دم کنی استفاده کنید و به مدت زمان نیم ساعت اجازه دهید تا خوب پخته شده و آماده شود، برای اطمینان از پخت کیک می توانید از یک سیخ چوبی کمک بگیرید به این صورت که آن را داخل کیک فروبرید، اگر کیک به آن نچسبید، یعنی پخته شده و آماده است.

طرز تهیه کیک شطرنجی خوشمزه

در این مطلب دو روش از طرز تهیه کیک شطرنجی را به صورت کامل به شما عزیزان آموزش دادیم که امیدواریم از تهیه این نوع کیک در منزل نهایت لذت را ببرید؛ در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش پخت انواع کیک کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو