موارد مصرف و مکانیسم قرص متورال و عوارض آن

موارد مصرف و مکانیسم قرص متورال و عوارض آن


منبع: آرگا

259

1399/3/25

13:07


قرص متورال یکی از قرص های درمانی بیماری فشار خون بالا می باشد. همچنین از این دارو در درمان برخی از بیماری های قلبی نیز استفاده می شود. این دارو جزء داروهای مسدود کننده بتا محسوب می شود.

موارد مصرف و مکانیسم قرص متورال و عوارض آن

 متوپرولول یک بتا بلاکر است که بر قلب و گردش خون (جریان خون از طریق شریان ها و وریدها) تاثیر می گذارد. این دارو برای درمان آنژین صدری یا درد قفسه سینه و فشار خون بالا استفاده می شود. همچنین این قرص برای پیشگیری و درمان از حمله قلبی نیز تجویز می شود. در این مطلب به موارد مصرف و مکانیسم این قرص به همراه عوارض جانبی آن آشنا می شویم.

موارد مصرف و مکانیسم قرص متورال

قرص متورال

متورال، یکی از داروهای درمان فشار خون بالا, نارسایی قلبی و درد قفسه سینه می باشد. کاهش فشار خون به پیشگیری از سکته مغزی، حمله قلبی و مشکلات کلیوی کمک می کند. این دارو با مسدود کردن عمل مواد خاص شیمیایی طبیعی در بدن مانند اپی نفرین بر قلب و رگ های خونی تاثیر می گذارد منجر به کاهش ضربان قلب، فشار خون و فشار وارد شده بر قلب می شود. همچنین این دارو ممکن است برای تنظیم نامنظمی ضربان قلب, پیشگیری از سردردهای میگرنی و پس از حملات قلبی برای بهبود عملکرد قلب استفاده شود.

در صورت ابتلا به برخی بیماری های جدی مانند قلب مسدود شده, ضربان قلب آهسته, مشکلات شدید گردش خون, نارسایی شدید قلب و یا سابقه ی پایین امدن ضربان قلب ناشی از غش و … نباید از این قرص استفاده نمود. همچنین در صورت آلرژی به این دارو و دیگر داروهای مسدود کننده بتا مانند آتنولول، کارودیلول، لابتالول، نادولول، پروپرانولول، سوتالول و … نباید از آن ها استفاده نمود.

همچنین به منظور اطمینان از ایمن بودن قرص متورال در صورت داشتن بیماری هایی مانند آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه ، اختلالات خواب، اختلال در تنفس؛ دیابت؛ بیماری کبد؛ نارسایی احتقانی قلب؛ مشکلات مربوط به گردش خون؛ بیماری های تیروئید یا فئوکروموسیتوم (تومور غده آدرنال) قبل از مصرف متورال، پزشک را از بیماری های خود مطلع نمایید.

عوارض جانبی

داروی درمانی متورال

خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، اسهال و کاهش سرعت ضربان قلب در اثر استفاده از این دارو ممکن است برای فرد ایجاد شود. این دارو به ندرت موجب کاهش توانایی جنسی می شود. در صورت تشدید و یا باقی ماندن این عوارض توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه شود. همچنین برای کاهش خطرات سرگیجه و سبکی سر, توصیه می شود از حالت نشسته و یا خوابیده به آرامی به حالت ایستاده تغییر حالت دهید.

مصرف این قرص ممکن است جریان خون را در دست ها و پاها کاهش دهد و منجر به سردی آن ها شود. سیگار کشیدن می تواند این عارضه را تشدید نماید. به همین دلیل به افرادی که از این دارو استفاده می کنند توصیه می شود لباس گرم بپوشند و از استعمال دخانیات اجتناب نمایند.

عوارض نادر اما جدی

عوارض جانبی متورال

  • ضربان قلب بسیار کند
  • سرگیجه شدید
  • غش
  • مشکل تنفس
  • بروز علائم حمله قلبی و یا تشدید آن ( علائمی مانند: تورم پا, خستگی شدید, تنگی نفس, افزایش ناگهانی و غیر طبیعی وزن, تغییرات خلق و خو)

نکاتی در رابطه با مصرف قرص متورال

۱. مصرف الکل سبب تشدید عوارض این دارو و ایجاد نارسایی هایی می شود.

۲. از قطع دارو به صورت ناگهانی و بدون تجویز پزشک خودداری نمایید.

۳. به دلیل اینکه مصرف متورال سبب کاهش هوشیاری می شود لذا از کارهایی که نیاز به دقت فراوان دارد مانند رانندگی، کار با ماشین آلات و … خودداری نمایید.

۴. استفاده از متورال در بیماران مبتلا به دیابت سبب بروز نوساناتی در سطح قند خون می شود.

۵. در صورتی که در دوران بارداری و یا شیردهی به سر می برید و یا قصد باردار شدن دارید حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

اطلاعات دارویی متورال

۶. پیش از انجام عمل جراحی در صورت مصرف این دارو به پزشک تان اطلاع دهید.

۷. اگر قرص متورال را بیش از حد مصرف کرده اید حتما به اورژانس مراجعه کنید.

۸. نوبت مصرف این دارو به هیچ وجه نباید فراموش شود به خصوص اگر روزی یک نوبت می باشد.

۹. استفاده از این دارو سبب کنترل فشار خون می شود اما افزایش فشار خون را درمان نمی کند از این رو امکان دارد مصرف دارو برای همیشه ضروری باشد.

۱۰. در صورتی که یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز مصرف نیز خودداری نمایید.

۱۱. پیش از اینکه مصرف دارو را قطع نمایید حتما پزشک را در جریان بگذارید.

۱۲. مصرف این دارو به شکل قرص و یا آمپول تجویز می شود.

۱۳. اگر پس از استفاده از دارو نشانه های آلرژیک مانند : تورم صورت، کهیر، مشکل تنفسی، ورم لب ها، گلو و زبان را مشاهده کردید بلافاصله به اورژانس مراجعه نمایید.

متورال و نکاتی که باید در مورد آن بدانید.

سخن پایانی

با توجه به مطالب بیان شده,  داروی متورال حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود و استفاده از این دارو بدون دستور پزشک ممکن است سلامتی فرد را به خطر اندازد و موجب بروز عوارض جانبی جدی در او شود به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو