مقابله با کرونا به کمک واکسن فلج اطفال

102

1399/3/25

15:29


مقابله با کرونا به کمک واکسن فلج اطفال

سلامت نیوز: تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که واکسن ضد ویروس خوراکی فلج اطفال احتمالاً یک ایمنی و حفاظت موقتی را در برابر بیماری کووید 19 فراهم می‌کند که می‌تواند برای قشر آسیب پذیر جامعه در برابر ویروس کرونای جدید مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، ویروس همه گیر کرونای جدید چالش‌های بسیاری را برانگیخته است و دانشمندان به شدت سعی در غلبه بر موانع پیش رو برای از بین بردن یا غیر فعال کردن این ویروس دارند. اخیراً، بیماری کووید 19 بیش از 7 میلیون نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده که در اثر آن بیش از 400 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

به همین جهت جستجو و پژوهش برای پیدا کردن راه درمانی و یا واکسن مؤثر در برابر ویروس کرونای جدید ادامه داشته و آزمایش‌های بسیاری در این رابطه در نقاط مختلف جهان در حال انجام است؛ اما متأسفانه تاکنون پیشرفت مشخصی در این جبهه حاصل نشده البته این بدان معنی نیست که همه امیدها در حال از بین رفتن است. دانشمندان امیدوار و خوش‌بین هستند که تا پایان سال واکسن مؤثر برای پیشگیری در برابر ابتلا به بیماری کووید 19 را تحویل بازار دهند.

بیماری کووید 19 ممکن است منجر به سرکوب پاسخ‌های سیستم ایمنی طبیعی بدن شود؛ بنابراین، تحریک سیستم ایمنی طبیعی توسط واکسن‌های ضعیف شده زنده مانند واکسن فلج اطفال می‌تواند مقاومت در برابر عفونت را از طریق ویروس کرونای سارس 2 افزایش دهد.

گروهی از دانشمندان و محققان به بررسی داروها و واکسن‌های موجود به عنوان درمان‌های احتمالی این ویروس کشنده می‌پردازند. تاکنون داروهای مختلفی برای مقابله با ویروس کرونای جدید مورد آزمایش و استفاده قرار گرفته و مشخص شده که به طور کلی واکسن‌های ویروس زنده ضعیف شده و به طور خاص واکسن ضد ویروس خوراکی فلج اطفال احتمالاً یک ایمنی و حفاظت موقتی را در برابر این ویروس ایجاد می‌کند.

در این روش درمانی هدف، جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 نیست بلکه کاهش شدت پاتوژن و آماده سازی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس کشنده کرونای جدید است.

نتایج یک پژوهش جدید که در مجله پزشکی دانش (Science) به چاپ رسیده، مشخص می‌کند که واکسن‌های زنده موجود می‌توانند به جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 کمک کنند. این تحقیق اطلاعات مفیدی از اثر واکسن فلج اطفال خوراکی که شامل ویروس‌های ضعیف شده زنده است و می‌تواند میزان بروز سایر عفونت‌ها را کاهش دهد را ارائه می‌دهد.

به گفته محققان، شواهد نشان می‌دهد كه واکسن‌های ویروس ضعیف شده زنده نیز می‌توانند باعث محافظت گسترده تر از پاتوژن ها و عوامل بیماری زای غیر مرتبط شوند. احتمالاً با القاء اینترفرون و سایر مکانیسم ایمنی طبیعی كه هنوز دلایل آن مشخص نشده اند، این عمل صورت می گیرد.

این تحقیق همچنین به اثربخشی برخی واکسن‌ها مانند واکسن سل و سیاه سرفه در مبارزه با عفونت‌ها اشاره دارد. به گفته محققان، واکسن‌های باکتریایی ضعیف مانند سل و همچنین واکسن ضعیف شده زنده سیاه سرفه می‌تواند فرد را در برابر عفونت‌های غیر مشابه محافظت کند.

گزارش‌های پزشکی و تحقیقات علمی نشان می‌دهد که بیماری کووید 19 ممکن است منجر به سرکوب پاسخ‌های سیستم ایمنی طبیعی بدن شود؛ بنابراین، تحریک سیستم ایمنی طبیعی توسط واکسن‌های ضعیف شده زنده مانند واکسن فلج اطفال می‌تواند مقاومت در برابر عفونت را از طریق ویروس کرونای سارس 2 افزایش دهد.

محققان می‌گویند اگر نتایج آزمایش کنترل شده تصادفی واکسن فلج اطفال خوراکی که در میان آزمایش‌های بالینی بهترین نوع آن به حساب می‌آید، مثبت باشد، احتمالاً بتوان آن را برای محافظت قشر آسیب پذیر جامعه در برابر ویروس کرونای جدید، استفاده کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو