عقب افتادن پریود و ترشحات سفید

منبع: اوما

636

1399/3/25

21:29


عقب افتادن پریود و ترشحات سفید

بارداری می تواند انواع و اقسام تغییرات مختلف را در بدن شما ایجاد کند. گرفتگی و خستگی عضلات، حساس شدن سینه ها، تکرر ادرار، عقب افتادن پریود و ترشحات سفید رنگ برخی از نشانه هایی است که می تواند به شما کمک کند که احتمال بارداری بدهید و به سراغ بی بی چک یا انجام آزمایش خون بروید تا بارداریتان تایید شود. اما برخی علائم به این دلیل که از علائم اولیه بارداری هستند لزوما به معنی بارداری نیست و ممکن است به دلایل دیگری این علائم اتفاق افتاده باشد. مثلا بسیاری از خانم ها قبل از پریودی مانند اویل بارداری دچار حالت تهوع می شوند.

در این مقاله شما را با علائم بارداری بصورت دقیق تر آشنا می کنیم تا شرایط جسمانی خود را بهتر بشناسید و بدانید در چه وضعیتی قرار گرفته اید.

علائم اصلی حاملگی چیست؟

همه زنان باردار علائم یکسانی را تجربه نمی کنند و شرایط بارداری برای هر خانم کاملا منحصر به فرد است. حتی شرایط دو بارداری برای یک مادر یکسان نخواهد بود. در برخی خانم ها علائم بارداری کاملا واضح و مشخص است و بعضی خانم ها ممکن است تا چند هفته اول بارداری اصلا متوجه آن نشوند. به همین دلیل ما مهم ترین علائم این دوران حساس را به شما آموزش می دهیم:

پریود نشدن برای اولین ماه

گاهی ممکن است فرد به دلیل برخی بیماری ها چند ماه پریود نشود اما معمولا در افرادی که سالم هستند و سیکل قاعدگی منظمی دارند پریود نشدن یکی از بارزترین نشانه های بارداری است. اگر پریودی شما یک هفته یا بیشتر به تاخیر بیفتد به احتمال زیاد شما باردار شده اید. البته کسانی که پریودی نامنظم دارند نمی توانند به این علامت دل خوش کنند زیرا ممکن است در این سیکل دیرتر پریود شوند و لزوما نشانه حاملگی نیست.

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات و خستگی نیز یکی دیگر از علائم شایع بارداری است. این گرفتگی ها معمولا بصورت دردهای خفیف در دوران پریودی است. البته ممکن است دلایل دیگری نیز برای گرفتگی شکم مانند گاز یا بیماری های گوارشی وجود داشته باشد. این گرفتگی ها معمولاً شدید و کوتاه مدت است که احتمالا شما آنها را در قسمت تحتانی شکم خود احساس می کنید.

ترشحات واژن

ممکن است در مراحل اولیه بارداری تغییراتی در ترشحات واژن خود مشاهده کنید و حتی میزان ترشحات واژن افزایش پیدا کند. این تغییرات می توانند از اوایل هفته اول یا دو هفته پس از لقاح ایجاد شوند. این ترشحات معمولا بیش از حد طبیعی بوده و به رنگ زرد یا سفید می باشد. ممکن است در افراد مختلف این ترشحات کمی با هم متفاوت باشند.

علائم دیگر

سایر علائم شایع بارداری عبارتند از:

  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سوزش، سینه درد
  • افزایش ادرار
  • لکه بینی که به عنوان خونریزی لانه گزینی شناخته می شود
  • یبوست
  • گرفتگی بینی
  • كمر درد
  • حالت تهوع نسبت به بعضی از غذاها یا علاقه بیش از اندازه به برخی از غذاها
  • نوسانات خلقی
  • نفخ
  • سرگیجه یا غش
  • سردردها
  • طعم فلزی در دهان
  • نوک سینه های بزرگتر و تیره 

علل احتمالی دیگر که باعث عقب افتادن پریود می شود چیست؟

در حالی که دوره های از دست رفته، با درد یا بدون درد یا گرفتگ ، ممکن است علامت بارداری باشد، می تواند در اثر عوامل دیگری مانند موارد ذکر شده در زیر نیز ایجاد شود:

بیماری آندومتریوز

آندومتریوز هنگامی اتفاق می افتد كه بافتی كه به طور معمول در قسمت داخلی رحم شما رشد می كند، در خارج از رحم رشد كند. این بیماری می تواند باعث گرفتگی، خونریزی غیر طبیعی، ناباروری و مقاربت دردناک شود که باید تحت نظارت پزشک قرار گرفته و درمان شود. 

بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن (PID) عفونتی است که می تواند با ورود باکتری ها به مهبل (واژن) و گسترش در رحم و دستگاه تناسلی فوقانی ایجاد شود و معمولاً از طریق تماس جنسی منتقل می شود. علائم PID شامل ترشحات سنگین، درد لگن، تب، حالت تهوع، استفراغ و اسهال است. این عفونت همچنین می تواند باعث دوره های نامنظم هم بشود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نوعی اختلال هورمونی است که می تواند دوره قاعدگی را به تاخیر انداخته یا آن را طولانی کند. در صورت عدم درمان این بیماری و کنترل آن می تواند منجر به ناباروری شود. 

فیبروم رحمی یا پولیپ

فیبروم و پولیپ رحم رشد غیر سرطانی در رحم یا بر روی رحم است که می تواند باعث خونریزی شدید یا درد شدید در دوره های قاعدگی شود. این عارضه می تواند یکی از دلایل اصلی نامنظم شدن پریود باشد.

یائسگی

  پریامنوپوز زمان قبل از یائسگی است که به تدریج تولید هورمون استروژن در بدن زن کاهش پیدا می کند. ممکن است در کنار گرگرفتگی یا تعریق شبانه قبل از یائسگی دوره های نامنظمی را نیز تجربه کنید.

استرس یا سایر عوامل سبک زندگی

استرس زیاد می تواند بصورت مستقیم بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد. علاوه بر این، ورزش بیش از حد، کاهش وزن شدید، بیماری ها و اختلالات خوردن و رژیم غذایی نامناسب نیز می تواند باعث شود که پریودهای شما برای مدتی متوقف شود.

قرص های ضد بارداری و سایر داروها

شروع یا متوقف کردن استفاده از قرص های ضد بارداری می تواند بر چرخه ماهانه شما تأثیر بگذارد. برخی از خانم ها تا شش ماه پس از قطع مصرف قرص ممکن است بصورت نامنظم پریود شوند و در بعضی مواقع پریود آن ها چند روز بیشتر به تاخیر بیفتد. 

برخی از داروهای خاص مانند داروهای ضد افسردگی، استروئیدها یا رقیق کننده خون نیز می توانند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارند و باعث عقب افتادن دوره ماهانه شوند.

شرایط دیگر

سایر شرایط پزشکی، از جمله سرطان رحم، سرطان دهانه رحم، اختلالات هیپوفیز، کم خونی و بیماری تیروئید نیز می تواند باعث دوره های نامنظم شود.

چه موقع باید به دنبال ترشحات واژن مراجعه کنیم؟

اگر فکر می کنید ممکن است باردار شده باشید، باید به پزشک مراجعه کنید تا در صورت تایید بارداری در اسرع وقت شروع به مراقبت های دوران بارداری نمایید. همچنین اگر پریود شما مانند قبل منظم نیست باید مورد معاینه و آزمایشات مربوط به هورمون های مختلف قرار بگیرید تا علت اصلی آن مشخص شود و در صورت جدی بودن مسئله مورد درمان سریع تر قرار بگیرید. 

در این زمان اگر شما علاوه بر عقب افتادن پریودتان ترشحاتی با ویژگی های زیر را نیز مشاهده کردید حتما به پزشکتان اطلاع دهید:

  • ترشحات زرد، سبز یا خاکستری
  • ترشحی که بوی بدی می دهد.
  • ترشحاتی که همراه با خارش، قرمزی یا تورم است
  • گرفتگی می تواند یک علامت طبیعی قاعدگی باشد اما مهم است که در صورت گرفتگی عضلات به شکل زیر به پزشک خود اطلاع دهید:
  • گرفتگی های ادامه دار که شدت درد کم نمی شود.
  • گرفتگی هایی که یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار دهد.
  • گرفتگی که همراه با تب یا موارد دیگر است

سخن آخر

همان طور که توضیح دادیم عقب افتادن پریود تنها نشانه بارداری نیست و اگر شما اخیرا رابطه نامطمئن نداشته اید و یا برای بچه دار شدن اقدام نکرده اید اما پریودتان عقب افتاده است و قبلا پریود منظمی داشته اید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا در صورت بروز بیماری های دیگر مورد بررسی و درمان قرار بگیرید. 

 Bobbie Sue Whitworth, PhD, MSN, RNC. What Causes White Discharge Before Your Period? Updated on September 18, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو