آیا کم کاری تیروئید خطرناک است؟

منبع: اوما

319

1399/3/25

21:29


آیا کم کاری تیروئید خطرناک است؟

غده تیروئید در بدن یکی از غدد مهم است و هورمون هایی که ترشح می کند وظیفه کنترل سوخت و ساز بدن را دارند. البته این هورمون ها کاربردهای دیگری نیز در سلامتی دارند اما مهم ترین نقش ان ها در متابولیسم است. گاهی به دلایل مختلف ممکن است تیروئید هورمون کمتری ترشح کند که اصطلاحا می گویند دچار کم کاری تیروئید شده است و شما اومایی های عزیز می توانید به طور کامل این مبحث را در مقاله کم کاری تیروئید مطالعه کنید.

در این مقاله ما قصد داریم شما را با عوارض کم کاری تیروئید آشنا کنیم. زیرا دیده شده است بعضی افراد وقتی متوجه ابتلا به این بیماری می شوند همچنان به آن اهمیتی نمی دهند و به سراغ درمانش نمی روند. اما با آگاهی از این عوارض حتما برای درمان اقدام خواهید کرد.

خطرات کم کاری تیروئید

تیروئید یک غده کوچک در قسمت جلوی گردن است. این غده باعث ایجاد هورمون هایی می شود که رشد و سوخت و ساز را تنظیم می کنند. این هورمون ها تقریباً بر همه عملکردهای بدن تأثیر می گذارند. هورمون های تیروئید می توانند بصورت مستقیم در موارد زیر تأثیر بگذارند:

  • دمای بدن
  • وزن
  • سلامت قلبی عروقی
  • باروری

کم کاری تیروئید هنگامی رخ می دهد که غده تیروئید هورمون کافی تولید نمی کند. اگر سطح هورمون تیروئید شما خیلی پایین باشد، ممکن است دچار خستگی، مشکلات گوارشی، حساسیت به سرما و بی نظمی های قاعدگی شوید. خوشبختانه این بیماری به راحتی با دارو قابل درمان است. اما اگر کم کاری تیروئید درمان نشود، می تواند منجر به عوارض بسیار زیادی شود که شامل مشکلات قلبی، آسیب عصبی، ناباروری و در موارد شدید مرگ می باشد. در ادامه این عوارض را بصورت جزئی تر توضیح خواهیم داد:

1- مشکلات قلبی عروقی

سطح هورمون پایین تیروئید شما می تواند بر سلامت قلب و عروق تأثیر منفی بگذارد. ممکن است شما در این حالت یک نبض آهسته، ضربان قلب غیر طبیعی و یا ضربان ضعیف داشته باشید. نتایج یک مطالعه نشان داد که کم کاری تیروئید می تواند حجم خون پمپ شده توسط قلب در هر ضربان را 30 تا 50 درصد کاهش دهد. مقادیر کم هورمون تریودوتیرونین (T3) تیروئید نیز با نارسایی قلبی همراه است. خوشبختانه، بیشتر عوارض قلبی مربوط به کم کاری تیروئید با استفاده از داروهای مناسب برای اصلاح عملکرد تیروئید قابل درمان است. 

2- عوارض کلیوی

کم کاری تیروئید می تواند عملکرد کلیه را کاهش دهد. این امر اغلب به دلیل کاهش جریان خون به کلیه ها است. در این وضعیت ممکن است توانایی کمتری در دفع آب و جذب سدیم داشته باشید. در نتیجه احتمال دارد سطح سدیم خون به طور غیرمعمول کاهش یابد.

درمان این بیماری و افزایش هورمون های تیروئید می تواند این عوارض را برطرف کند. اما اگر سطح هورمون های تیروئید بسیار پایین باشند، بهبودی عملکرد کلیه ممکن است طولانی تر شود.

 

خطرات کم کاری تیروئید

3- عوارض سیستم عصبی

کم کاری تیروئید می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم عصبی مانند ضعف عضلات یا آسیب عصبی شود. این موارد می تواند منجر به عوارض زیر شود:

  • مشکلات تنفسی
  • کوفتگی
  • عدم تمرکز و تعادل در هنگام راه رفتن
  • اختلال در تکلم
  • درد در دست و پا

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید درمان نشده نیز ممکن است مستعد ابتلا به سندرم تونل کارپ باشند.

4- ناباروری

کم کاری تیروئید شدید باعث کاهش باروری در مردان و زنان می شود. هورمون های تیروئید متابولیسم هورمون های جنسی را نیز تنظیم می کنند، که تولید اسپرم و تخمک را به عهده دارند. در مردان، سطح پایین هورمون های تیروئید با اختلال در نعوظ، شکل اسپرم غیر طبیعی و کاهش میل جنسی مرتبط است. مردان مبتلا به کم کاری تیروئید اغلب تستوسترون پایینی هم دارند.

تستوسترون یکی از هورمون های مردانه مهم در باروری است. شواهد حاصل از مطالعات متعدد نشان می دهد که مشکلات قاعدگی در زنان مبتلا به کم کاری تیروئید سه برابر بیشتر است. تغییر در جریان و قاعدگی نامنظم شایع ترین علائم این بیماری در زنان می باشد. همچنین در زخانم های مبتلا به اختلال خود ایمنی تیروئید احتمال ناباروری وجود دارد.

عوارض کم کاری تیروئید در بارداری

یک منبع مطالعاتی معتبر نشان می دهد که عدم وجود هورمون های تیروئید به اندازه کافی در دوران بارداری ممکن است مشکلاتی ایجاد کند که می تواند خطر سقط جنین یا عوارض دیگری مانند پره اکلامپسی یا زایمان زودرس را افزایش دهد.

بنابراین اگر دچار کم کاری تیروئید هستید، در صورت باردار بودن به پزشک خود بگویید تا درمان مناسب در اسرع وقت آغاز شود. ممکن است لازم باشد دوز داروی تیروئید را مرتباً در دوران بارداری تنظیم کنید، بنابراین آزمایش منظم تیروئید در این زمان مهم است.

سخن آخر

با توجه به عوارض خطرناک بیماری کم کاری تیروئید اگر متوجه علائم این بیماری شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات لازم و تایید بیماری درمان را شروع کنید. پیشگیری و درمان زودرس کم کاری تیروئید می تواند به جلوگیری از عوارض عمده آن کمک کند.

 Jill Eisnaugle. The Effects of Hypothyroidism on the Body — Updated on August 15, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو