مسواک برقی چه مزایا و معایبی دارد؟

مسواک برقی چه مزایا و معایبی دارد؟


منبع: آرگا

192

1399/3/26

02:31


مسواک زدن از جمله اعمال بسیار مهم برای دارا بودن دندانی سالم و دهانی خوشبو می باشد. در این رابطه و با پیشرفت تکنولوژی مسواک های جدیدی به بازار عرضه شد که یکی از این موارد مسواک برقی می باشد. در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید تا مطالبی را در رابطه با مقایسه مسواک معمولی با برقی و ذکر مزایا و معایب آن مطالعه نمایید.

مسواک برقی چه مزایا و معایبی دارد؟

با استفاده از مسواک های الکترونیکی می توانید با سرعت هر چه تمام تر در زمان بسیار کمی، به نظافت و پاکیزگی دندان های خود بپردازید. طبیعی است که این نوع مسواک ها با تولید در عصری نوین بسیار پیشرفته تر از گروه قبلی پاک کننده جرم از دندان ها می باشند و همچنین به خستگی کمتر شما در طی زمان می انجامند. قابل به ذکر است که با استفاده از مسواک های معمولی در هر دقیقه ۳۰۰ ضربه به دندان خود می زنید، این در حالی است که با مسواک های الکترونیکی در هر دقیقه ضربه های بسیاری را برای نظافت و پاکیزگی به دندان های خود وارد می کنید.

در ادامه این مطالب با ما همراه شوید تا علاوه بر ذکر مزایا و معایب مسواک برقی به توضیحی مختصر از هریک آنان برای شما بپردازیم.

مزایا و معایب مسواک معمولی

آشنایی با مسواک های معمولی

مسواک های معمولی در عصر امروز و مقایسه با دیگر محصولات بهداشتی دهان و دندان بسیار پیش پا افتاده و قدیمی هستند. به این صورت که می توان برخی از آنان را در فروشگاه و حتی مغازه های کوچک سوپر مارکت نیز مشاهده و خریداری کرد. علت عدم محبوبیت این نوع مسواک ها کاهش آپشن و خصوصیات مثبت نسبت به دیگر مسواک های الکترونیکی می باشد، اما گفتنی است که برای نظافت دهان و دندان و جلوگیری از پوسیدگی آنان به اندازه کافی کارایی دارد.

آشنایی با مسواک های برقی

استفاده از این مسواک ها برای افراد تنبل و کسانی که به انجام این عمل میلی ندارند، بسیار مناسب می باشد. گقتنی است که مسواک برقی برای کودکانی که از این کار اجتناب می کند، بسیار خوب و کار آمد به شمار می آید، چرا که سبب ترغیب آنان به این کار و افزایش میل و هیچان می شود. مسواک های الکترونیکی به دلیل دارا بودن سرعت بسیار، می توانند در مدت زمان کوتاهی به از بین بردن جرم و پلاک های میان دندان بپردازند. همچینن از مسواک الکترونیکی می توان به عنوان بهترین ابداع پزشکی در طی سال های اخیر یاد کرد.

فواید استفاده از مسواک های معمولی

معرفی مزایا و معایب استفاده از مسواک معمولی

فواید

در ادامه ۴ مورد اساسی از فواید استفاده از مسواک های معمولی برای نطافت دهان و دندان خود را مطالعه می نمایید.

  • دسترسی آسان و راحت:

همان طور که گفته شد این نوع مسواک هار را می توان در بسیاری از داروخانه ها و مغازه های کوچک سوپر مارکت نیز خریداری کرد. این وسیله بهداشتی به دلیل عدم دارا بودن سیستم الکترونیکی و بدون نیاز به شارژر، در هر مکان و زمانی قابل استفاده می باشد.

  • قیمت ارزان و به صرفه:

در عصر امروز که تورم بر هیچ وسیله ای رحم نکرده و تا جایی که توانسته بر روی هر وسایل تاثیر خود را گذاشته است؛ گفتنی است که مسواک های معمولی نسبت به مسواک برقی بسیار مقرون به صرفه و ارزان تر هستند. هنگام خرید مسواک هایی با هزینه بالا می توان در مواقع ضروری و کمبود بودجه به خرید نوع ساده آن نیز بسنده کرد، تا بتوان به دیگر خرید ها رسیدگی کرد.

  • دارا بودن تنوع بسیار بالا:

قابل به ذکر است که مسواک های معمولی از نظر ظاهر و قیمت دارای تنوع بسیاری هستند. در برخی از این موارد، سر های کوچک با تنه های کشیده دارند و در دیگر موارد از برس های ضخیم و سری بزرگ برخوردار هستند که با توجه به طراحی منحصر دارای قیمت متفاوتی نیز هستند. با مطالعه این موارد می توان به خوبی مطلع شد که می توان مسواک های معمولی را در هر سایز و شکل تهیه و خریداری کرد.

  • جاگیری کم و سبک وزن:

این نوع مسواک ها به اندازه مسواک های الکترونیکی جا گیر نیستند و به دلیل وزن بسیار پایین به راحتی قابل حمل هستند. در مسافرت و جابه جایی ها می توان این مسواک را در گوشه ای از کیف و کوله پشتی خود جای دهید.

معرفی مسواک های معمولی

معایب

همچنین در ادامه این تیتر نیز ۳ مورد مهم و قابل ملاحظه در رابطه با معایب مسواک های معمولی را مطالعه می کنید.

  • فقدان تایمر و زمان:

این نوع مسواک ها به دلیل ساختاری ساده فاقد تایمر هستند. در این حالت بعید نیست که بیش از زمان مورد نیاز و یا حتی کمتر به مسواک زدن بپردازید.

  • نیاز به دارا بودن مهارت مسواک زدن:

در این حالت باید به خوبی مهارت مسواک زدن را آموزش دیده باشید و یا حتی روش های صحیح مسواک زدن را مطالعه کرده باشید. زمان استفاده از این نوع مسواک ها احتمال دارد که فشار بسیاری را به بافت لثه و دندان وارد کنید که در نهایت سبب آسیب و خونریزی در این نواحی شود.

  • استفاده سخت برای افراد بیمار:

قابل به ذکر است که افراد مبتلا به سندروم تونل کارپ و آرتروز به علت دارا بودن محدودیت در حرکت، هنگام استفاده از مسواک های معمولی به مشکل برخواهند خورد. در این حالت برای این چنین افراد مسواک های الکترونیکی توصیه می شود تا به اندام های خود در صورت محدودیت آسیبی وارد نکنند.

آشنای با مزایا و معایب مسواک برقی

معرفی مزایا و معایب استفاده از مسواک های الکترونیکی

فواید

  • از بین برنده قوی جرم و پلاک ها:

طبق تحقیقات انجام شده در استفاده از مسواک های برقی و معمولی، مشخص شد که مسواک های الکترونیکی در رفع جرم و نظافت دندان ها بسیار موفق تر هستند. این مسواک ها به گونه ای طراحی شده اند که به خوبی بین و اطراف دندان و لثه را تمیز می کنند. این وسیله بهداشتی ابتلا به التهاب و عفونت های دهان و دندان را کاهش می دهد و با تاثیر گذاری مناسب از وارد آسیب جدی به مینا و بافت های دندان جلوگیری می کند.

  • سهولت در استفاده:

امری بسیار طبیعی است که استفاده از مسواک های الکترونکی بسیار ساده و راحت تر از مسواک های ساده باشد. برای استفاده از مسواک های برقی فقط کافی است که قلق کار به دستتان آید و از پس آن به راحتی می توانید به نطافت دهان و دندان خود بپردازید. همچنین افراد مبتلا به عارضه های آرتروز و ستون فقرات بهتر می باشد که از مسواک برقی استفاده کنند.

  • دارا بودن تایمر:

با استفاده از این مسواک های نوین می توانید از زمان مناسب رسیدگی به نظافت دهان و دندان برخوردار شوید. در این شرایط هیچ گاه کمتر از حد طبیعی و یا فراتر به انجام این عمل مشغول نمی شوید.

مقایسه مسواک معمول با برقی

  • استفاده مکرر:

برای استفاده از مسواک برقی هیچ زمانی مشخص نیست، با بهره گیری درست از عملکرد های آن می توانید تا زمان های طولانی به مصرف و استفاده از این وسیله برقی شخصی خود بپردازید. همچنین در این رابطه مسواک های برقی یک بار مصرف نیز وجود دارند که عده کمی از آنان استفاده می کنند.

  • افزایش میل کودکان به مسواک زدن:

بسیاری از کودکان میلی به مسواک و انجام کار های بهداشت شخصی خود ندارند. گفتنی است که اگر فرزند شما نیز از انجام مسواک سر باز می کند، از مسواک های برقی برای ترغیب او کمک بگیرید.

معایب

  • افزایش هزینه ها:

گفتنی است که مسواک های الکترونیکی نسبت به مسواک های معمولی پر هزینه تر هستند. چرا که در مراکز درمانی می توانید بسته های مسواک ساده  معمولی را به قیمت های به صرفه خریداری کنید، اما این نوع مسواک ها به علت دوام و عمر بسیار از هزینه بالایی نیز برخوردار هستند.

مسواک های برقی

  • ایجاد دردسر در زمان مصرف:

در برخی مواقع برای بسیاری از افراد پیش آمده که برای مسواک زدن به دنبال سر آن باشند و به دردسر بسیاری بیفتند. این مشکل در زمان کمبود وقت عاملی اعصاب خرد کن می باشد که در برخی مواقع شما را از مسواک زدن باز می دارد. بهترین روش برای گرفتار نشدن به این مشکل خریداری سری یدک می باشد تا در زمان بروز این مشکل ها، کلافه نشوید.

  • نیاز مداوم به شارژ:

در زمان مصرف مسواک های الکترونیکی باید به یاد داشته باشید که همیشه آن را شارژ کنید. گفتنی است که در زمان عدم شارژ کافی ممکن است در حین کار، خاموش شود.

  • آسیب پذیری:

این نوع مسواک ها در مقایسه با مسواک های ساده بسیار ضربه پذیر تر هستند.

معرفی انواع مسواک برقی ها

آشنایی با انواع مسواک های برقی

به طور کلی مسواک های الکترونیکی را می توان در ۲ گروه عمده ای که در ادامه مطالعه می کنید، قرار داد.

  • مسواک الکترونیکی سونیک

این نوع مسواک با کمک گرفتن از ارتعاش های صوتی شروع به کار می کنند. مسواک های الکترونیکی سونیک با دارا بودن ارتعاشات بسیاری قوی و سریع، به تمیز کردن بین دندان و لثه ها و در نهایت پاکیزگی آن ها می انجامد. گفتنی است که افراد حساس در حین استفاده از این نوع مسواک ممکن است احساس قلقلک کنند، که شاید برایشان مقداری ناخوشایند باشد.

  • مسواک الکترونیکی نوسانی

این نوع مسواک دارای سری گرد و چرخان می باشد که در زمان روشنی به جلو و عقب حرکت می کند. مسواک برقی نوسانی با دارا بودن سرعتی بسیار کم، احتمال ایجاد قلقک را در لثه و دندان شما کاهش می دهد. این نوع مسواک از گروه سونیک بسیار پر سر و صدا تر می باشد و ممکن است با ایجاد آلودگی صوتی شما و اطرافیانتان را مقداری آزرده کند.

فواید استفاده از مسواک برقی

نکاتی که در رابطه با مصرف مسواک الکترونیکی باید رعایت کنید

  • مشخص کردن تایمر

نکته ای که بسیار حائر اهمیت است، مشخص کردن زمان ۲ دقیقه ای برای تایمر می باشد. اگر این زمان را کاهش دهید، نمی توانید به خوبی جرم و پلاک ها را از بین ببرید؛ همچنین در این رابطه اگر زمان بیشتری را برای مسواک زدن مشخص کنید ممکن است به لثه و دندان های خود آسیب جدی وارد کنید. برخی از مسواک های الکترونیکی بدون مشخص کردن تایمر نیز بعد از ۲ دقیقه به خودی خود خاموش می شوند، اما برخی دیگر نیز به مشخص کردن تایمر و زمان نیاز دارند.

  • هشدار

برخی از مسواک ها با مشخص کردن تایمر، هشداری به مدت ۳۰ ثانیه را دارا می باشند. این هشدار که به نوعی برای آنان آپشن به شمار می آید در طی ۲ دقیقه، ۴ وقفه ۳۰ ثانیه را دارا می باشند. این هشدار ها به شما یاد آوری می کنند که باید ناحیه مورد نظر را تغییر دهید و دیگر قسمت های دندان خود را به نظافت اختصاص دهید.

  • حسگر

مسواک زدن با فشار بسیار در طی طولانی مدت سبب آسیب و ایجاد زخم بر روی لثه ها می شود، همچنین در دراز مدت نیز می توان اثرات عقب نشینی در این نواحی مشاهده کرد. مسواک الکترونیکی با دارا بودن حسگر های فشار، از وارد کردن فشار های بیش از حد به لثه و دندان جلوگیری می کند. این عمل به طوری می باشد که با وارد ضربه و فشار بسیار ویبره ای ریز و یا نوردهی برای متوجه کردن شما می کند. در این حالت باید فشار دست خود را کمتر کنید تا حسگر ها غیر فعال شوند و در نهایت به دندان و لثه های شما آسیب جدی وارد نشود.

  • باتری قابل شارژ

برخی مسواک ها یک بار مصرف و برخی دیگر دارای عمر بسیار هستند. مسواک های الکترونیکی با دوام دارای باتری قابل شارژ می باشند که در صورت اتمام باید به شارژر متصل شوند. گفتنی است که پس از هر بار شارژ مسواک شما به مدت ۲ هفته از دوام و ماندگاری خوبی برخوردار می شود.

آشنای با مسواک برقی

مقایسه مسواک الکترونیکی با معمولی

بسیاری از دندانپزشکان با تجربه بر این باورند که بهداشت دهان و دندان شما وابستگی بسیاری به انتخاب نوع مسواک تان دارد. در واقع فرق بسیاری بین این دو محصول بهداشتی وجود ندارد، بلکه استفاده درست از آن ها است که می تواند به رفع خوب و مناسب جرم و پلاک ها از دندان منجر شود. در شرایطی دیگر اگر مبتلا به بیماری حرکتی خاص هستید، بهتر می باشد برای عدم تشدید علائم آن از مسواک الکترونیکی کمک بگیرید. به طور کلی فرق چندانی بین این دو وجود ندارد و توصیه می شود که نکات مسواک زدن را به خوبی در پیش بگیرید و با وقت گذاشتن ۲ دقیقه ای برای انجام این عمل، فشار زیادی به مینا و لثه ها وارد نکنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو