احتمال به رسمیت شناختن فلسطین از سوی اروپا

منبع: برترین ها

100

1399/3/26

02:33


وزیر امور خارجه لوگزامبورگ اعلام کرد در صورتی که اسرائیل طرح الحاق بخش‌های بیشتری از کرانه باختری را اجرا کند، به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی اتحادیه اروپا، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

شفقنا: ژان آسلبورن (Jean Asselborn) وزیر خارجه لوکزامبورک در گفتگویی با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، خواستار موضع سخت‌تر اتحادیه اروپا در قبال طرح اسرائیل برای الحاق بخش‌های وسیعی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی شد.

وی افزود صرف اینکه اتحادیه اروپا در باره این موضوع نامه‌های سرزنش آمیز بنویسد مایه سرافکندگی این اتحادیه است و بسیار به اعتبار آن لطمه می‌زند.

وزیر امور خارجه لوگزامبورگ خواستار آن شد که در صورتی که اسرائیل طرح الحاق کرانه باختری در تاریخ اول جولای (۱۱ تیر) را عملی کند، اتحادیه اروپا اقدامات سختگیرانه‌ای همچون اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه تل آویو یا به رسمیت شناختن کشور فلسطین را انجام دهد.

احتمال به رسمیت شناختن فلسطین از سوی اروپا

وی افزود: موضوع به رسمیت شناختن کشور فلسطین ممکن است دوباره به جریان بیفتد و من حتی آن را امری اجتناب ناپذیر می‌دانم. آسلبورن تاکید کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین به رای مثبت همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیاز ندارد.

تاکنون ۹ کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله سوئد، مجارستان و لهستان، کشور فلسطین را به رسمیت شناخته اند. وی ادامه داد: اگر دیگران نیز همراهی کنند کار بیشتری از تحریم‌های اقتصادی می‌توانیم انجام دهیم.

آسلبورن اظهار داشت که طرح اسرائیل برای الحاق کرانه باختری، تفاوتی با اقدام روسیه در ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه به خاک خود ندارد و این مساله، اتحادیه اروپا را به اتخاذ موضعی سخت‌تر در قبال تل آویو ملزم می‌کند. وی افزود: من به هیچ وجه، تفاوتی نمی‌بینم. الحاق، الحاق است و این مساله، نقض فاحش قانون بین الملل است.

وزیر امور خارجه لوگزامبورگ تاکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل نیز موضع روشنی اتخاذ و در قالب چند قطعنامه، شهرک سازی اسرائیل را غیرقانونی اعلام کرده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ماه گذشته اعلام کرد قصد دارد به طور رسمی دره اردن و همه شهرک‌های یهودی نشین در کرانه باختری را به سرزمین‌های اشغالی ضمیمه کند.

بنابر قوانین بین المللی، کرانه باختری از جمله شرق بیت المقدس، جزء سرزمین اشغالی تلقی می‌شود، و شهرک سازی اسرائیل در آن و همچنین الحاق آن، غیرقانونی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو