جاذبه های دیدنی ورامین ، تهران | Varamin

جاذبه های دیدنی ورامین ، تهران | Varamin


منبع: تاپ تراول

152

1399/3/26

11:02


خرید بلیط هواپیما

جاهای دیدنی ورامین

ورامین یکی از شهرستان‌های استان تهران است که در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر تهران قرار دارد‌ و مرکز آن شهر ورامین است. این شهرستان از ۳ شهر جواد‌آباد، قرچک ورامین و پیشوا و ۳ بخش جوادآباد، بخش قرچک و بخش مرکزی تشکیل شده است. شهرستان ورامین بیش از 250 اثر تاریخی و گردشگری را در خود جای داده است که حدود 80 اثر به ثبت ملی رسیده و این آثار، دارای جاذبه های خاصی برای گردشگران است. در ادامه مطلب همراه تاپ تراول باشید تا با جاهای دیدنی ورامین بیشتر آشنا شوید.





   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


مسجد جامع ورامین

مسجدجامع ورامین از شاهکارهای قرن هشتم هجری قمری است که هنرکاشیکاری، گچ بری، آجرکاری وخوشنویسی خطوط بنایی آن، چنان باهم ترکیب شده که در کمتر بنای تاریخی به چشم می‌خورد،احداث بنای این مسجد توسط معمار علی قزوینی در زمان سلطان محمد خدابنده آغاز شد و در زمان ابوسعید به پایان رسید.

به کارگیری آجر برای نوشتن آیات قرآنی و آجرچینی در پیشانی ایوان جنوبی مسجد که به طرز شگفت آوری یادآور نام امام علی (ع) است، راز و رمز شیعه را در جای جای مسجد نشان می‌دهد.محراب گچ بری شده این مسجد که در سال ‎ 1310خورشیدی در شمار فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده نیز شاهکاری دیدنی است که کمتر نظیرش دیده شده است.

جاهای دیدنی ورامین

برج علاءالدوله

برج آرامگاهی علاء‌الدوله بنای منحصربه فردی است که در شمال مسجد جامع و در کنار میدان امام خمینی (ره) ورامین قرار دارد و در برخی آثار، این برج علاء‌الدین نامیده شده و چنانکه از کتب انساب بر می‌آید، نسبت علاء‌الدین به امام سجاد(ع) می‌رسد. این برج که به سده هفتم تعلق دارد، با ‎ 12متر ارتفاع و پنج متر ارتفاع سقف مخروطی، از نظر زاویه بندی، ترکیب آجر، کاشی کاری و خطوط کوفی بسیار چشم نواز است.

جاهای دیدنی ورامین

تخفیفان

یخچال علی آباد

این یخچال در ابتدای ورودی روستای حصار کوچک در جنوب جاده آسفالته و در جنوب شرقی شهرستان ورامین واقع شده و با شهر ورامین حدود ۱۷ کیلومتر فاصله دارد. ورودی یخچال در جهت شمال قرار دارد و دارای طاق هلالی است. در جهت غربی و شرقی نیز دریچه‌های کوچکی وجود دارد که احتمالاً از طریق آن‌ها، یخ‌های جمع‌آوری شده را به درون یخچال می‌ریختند.

جاهای دیدنی ورامین

کاروانسرا یا قصر بهرام

این بنا در 154 کیلومتری تهران و سه کیلومتری شمال شرق کارونسرای عین الرشید قرار گرفته و از دوران صفویه برجای مانده است.قصر بهرام به عباس آباد نیز مشهور بوده که نقشه آن نیز به شکل کاروانسرایی چهار ایوانی، اطاقها در اطارف حیات مرکزی و اسطبلها در پشت آن است.

جاهای دیدنی ورامین

مطالب بیشتر بخوانید
معرفی دیدنی های شهریار ، تهران | Shahriar

کاروانسرای عین الرشید

این کاروانسرا در پارک ملی کویر و به فاصله دو کیلومتری قصر بهرام قرار دارد و قدمت این بنا مانند قصر بهرام به دوران صفویه بر می‌گردد.در کنار این کاروانسرا یک آب انبار فرو ریخته و در تپه مجاور آن چشمه عین الرشید قرار گرفته که آبشخور جانوران است.

جاهای دیدنی ورامین

کاروانسرای دیرگچین ورامین

این کاروانسرا که قدمتش به دوره ساسانی و به دوره قبل از آن می رسد در جنوب ورامین واقع شده و نامهای دیگری چون دژکرد شیر، دیر اجص، قصر الجس دارد.هر چند آنچه امروز از این بنا بر جای مانده مربوط به دوره صفویه است که به شکلی اساسی تجدید بنا شده است، در این کاروانسرا علاوه بر 140 اطاق برای مسافران، آسیاب، مسجد و ساختمانی هشت ضلعی برای اقامت خواص وجود دارد.

پل تاریخی باقرآباد

پل باقرآباد به طول ‎ 55متر در ‎ 25کیلومتری جنوب غربی تهران ، بر روی یکی از شاخه های رودخانه جاجرود قرار دارد،آنچه که باعث اهمیت این پل شده، به خاک وخون کشیده شدن کفن پوشان ورامین در پانزدهم خرداد سال ‎ 1342بر روی آن است،نیروهای ستم شاهی باقراردادن تیربار برروی پل باقرآباد مردم کفن پوشی را که به سمت تهران حرکت می‌کردند، به شهادت رساندند.

جاهای دیدنی ورامین

یخچال حصار کوچک ورامین

یخچال حصار کوچک یکی از آثار تاریخی شهرستان استان تهران است که در ابتدای ورودی روستای حصار کوچک در جنوب شرقی شهرستان ورامین واقع شده و با شهر ورامین ۱۷ کیلومتر فاصله دارد.این یخچال در دوره قاجاریه و با مصالحی چون خشت و گل بنا شده اما در حال حاضر با وجود این که کاملاً سالم می‌باشد، بدون استفاده مانده است.ورودی یخچال حصار کوچک در جهت شمال قرار دارد و دارای طاق هلالی می‌باشد. این یخچال در جهت غربی و شرقی نیز دریچه‌های کوچکی دارد که احتمالاً از طریق آن‌ها، یخ‌های جمع‌آوری شده را به درون یخچال می‌ریختند.

جاهای دیدنی ورامین

قلعه ایرج

قلعه ایرج یا قلعه گبری بزرگترین قلعه نظامی است که در شمال شرقی ورامین و در نزدیکی روستای عسگرآباد واقع شده است،این قلعه با1800 طول، ی1200 عرض و متوسط ارتفاع ‎12 متر، چشم هر بیننده و تازه واردی را خیره می‌کند. برخی مورخان، این قلعه را همان وارنای چهارگوش می‌دانند که در اوستا از آن به عنوان زادگاه فریدون، قاتل ضحاک یاد شده است.

جاهای دیدنی ورامین

تالاب بندعلیخان ورامین

تالاب بند علیخان در ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان ورامین قرار دارد. این تالاب فصلی در فصول گرم سال به صورت باتلاق درآمده و گاهی خشک می‌شود اما در پاییز و زمستان، مملو از آب شده و پرندگان مهاجر را به سوی خود جذب می‌کند. بر اساس مطالعات صورت گرفته در این تالاب تاکنون بالغ بر ۹۸ گونه شناسایی شده که ۶ درصد از آن‌ها در خطر انقراض و ۹۴ درصد از آن‌ها از نظر جمعیتی در وضعیت مناسبی قرار دارند. این تالاب زیستگاه و محل زمستان‌گذرانی پرندگانی همچون اردک‌های سرسبز، خوتکا، غازها، آبچلیک‌های پاسبز و پاسرخ و فیلوش است اما بیش از همه در این تالاب چنگر یافت می‌شود.

جاهای دیدنی ورامین

مطالب بیشتر بخوانید
معرفی بهترین جاذبه های قرچک ، تهران | Qarchak

روستای خاوه ورامین

روستای خاوه در شهر ورامین قرار دارد و با توجه به نزدیکی به تهران بافت سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده است. خاوه در لغت به معنی بهشت کوچک است. روستای خاوه آب‌و‌هوای عالی و طبیعتی بکر دارد. در کنار طبیعت زیبا آثار تاریخی بسیاری در این روستا قرار دارند. آسیاب بادی، قلعه و تپه‌های باستانی، نقاره‌خانه و مدرسه تاریخی از مکان‌های دیدنی روستای خاوه‌اند.

جاهای دیدنی ورامین

امامزاده یحیی

امامزاده یحیی دارای گنبد بزرگ آجری است که در بدنه اش هشت دریچه مشبک ساخته شده است. این امامزاده در جنوب شرقی ورامین قرار دارد و متشکل از چهار برج طاق نما است. در قسمت پایین دیواره صحن، گچ بری هایی وجود دارد و در پایین آن ها نیز کاشی های بزرگ و زیبایی با جلای فلزی به کار رفته است.

جاهای دیدنی ورامین

امامزاده حسین رضا

امامزاده حسین رضا مربوط به دوران تیموریان است و در گلزار شهدای حسین رضا واقع شده است.

جاهای دیدنی ورامین

جاهای دیدنی ورامین

امامزاده شاه حسین

بقعه‌ی امام‌زاده شاهزاده حسین یا شاه حسین درشمال ورامین قرار گرفته است. سبک معماری بنا شبیه برج علاءالدین و مسجد جامع ورامین است بنابراین محتمل است که در دوره مغول ایجاد شده باشد. بنای آستانه به مساحت ۳۰۰ متر مربع در دو طبقه احداث گردیده و اسکلت آن آجری و قسمتی از کاشیکاری معرق محراب آن باقی‌مانده است که از بقایای آثار هنری نفیس به شمار می‌رود.

دشت ورامین

دشت ورامین در حاشیه کویر مرکزی ایران قرار دارد. از این دشت در گذشته به دلیل حاصلخیزی بالا، به عنوان زمین های کشاورزی استفاده می شده است. در زمان حکومت پهلوی، ورامین از مراکز مهم کشاورزی محسوب می شده است. از آنجا که در طول تاریخ به دلیل زمین های وسیع و حاصلخیز یان دشت مورد توجه بوده است، آثار تاریخی بسیاری نیز در آن یافت شده است که می توان تمدن آن را با سیلک کاشان یا شهر سوخته سیستان مقایسه کرد. تاکنون ۲۵۰ اثر تاریخی در این منطقه کشف شده است. رودخانه جاجرود از مهم ترین رودخانه های این دشت به شمار می رود.

جاهای دیدنی ورامین

جاهای دیدنی ورامین

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو