ارتباط آلاینده های شیمیایی و خطر سلیاک در جوانان

84

1399/3/26

12:35


مطالعه جدید نشان می دهد بین قرارگیری در معرض POPs (آلاینده های آلی پایدار) و بیماری سلیاک در افراد جوان ارتباط وجود دارد.

ارتباط آلاینده های شیمیایی و خطر سلیاک در جوانان

به گزارش بهداشت نیوز، تحقیق جدید نشان می‌دهد افراد جوان دارای میزان بالا POPs در خون شأن با احتمال بیشتر ابتلاء به بیماری سلیاک مواجه هستند.بیماری سلیاک یک نوع اختلال خودایمنی روده کوچک با زمینه ارثی است که بواسطه مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن ایجاد می‌شود.در کوتاه مدت، بیماری سلیاک می‌تواند باعث درد و نفخ شکم، اسهال، حالت تهوع، گاز یا یبوست شود. در درازمدت می‌تواند باعث سوءتغذیه، تسریع در پوکی استخوان، ایجاد مشکلات مربوط به سیستم عصبی و بروز مشکلات تناسلی شود.

درحال حاضر هیچ درمان مشخصی برای این بیماری نیست. اما درمان پیشنهادی پیروی از رژیم غذایی عاری از گلوتن است.

محققان در تحقیق جدید متوجه شدند یک فاکتور تأثیرگذار بر احتمال ابتلاء فرد به بیماری سلیاک، قرارگیری آنها در معرض POPs است.

POPs آلاینده‌های شیمیایی هستند که به عنوان مواد ضداشتعال زا در مبلمان و محصولات الکترونیکی، مواد شوینده، سموم آفت کش و وسایل آشپزی نچسب استفاده می‌شوند. این مواد شیمیایی بر سلامت انسان تأثیر منفی دارند.این آلاینده‌ها می‌توانند موجب اختلال در هورمون‌های شخص و سیستم ایمنی شوند و ریسک ابتلاء به اختلال خودایمنی را افزایش دهند.

نتایج این مطالعه نشان داد در خون افراد جوان مبتلا به بیماری سلیاک، میزان POPs به مراتب بیشتر است.همچنین جنسیت هم در این زمینه نقش دارد. بطوریکه زنان دارای میزان بالا این ماده شیمیایی در خون شأن، ۸ برابر بیشتر با احتمال ابتلاء به بیماری سلیاک روبرو بودند. در حالیکه در مردان این میزان دو برابر بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو